Bukefalos 28 år!

Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

grunden i att lyfta ergonomiskt är att de ben som lyfter skall vara så nära under det som lyfts som möjligt

Om bakbenen då sticks i snett utåt i bland så kommer det inte vara bärkraft det handlar om utan räddande manövrar som förskjuter tyngdpunkten diagonalt framåt så ett framben måste sticka ut - och ryttaren måste inverka i munnen. för den inte kan kontrollera hur och var bakbenen sätts i

jag tycker det är trist om man inte ser den enorma kvalitetsskillnaden på den vita hästen som gör passage och sedan Jambe och det Bent håller på med

Jag har sett en massa mer Bent än det som visats i denna tråden. Hans filmer som han säljer tex.

och nej det handlar inte om Bent - utan att man lurar folk så de tror att de han gör är samma sak som snubben som gör Jambe gör

Samma sak skulle kunna sägas om en och annan GP ryttare
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Har du sett Bent rida i verkligheten, och har du hört honom förklara hur han arbetar med sina hästar?

Som jag skrivit tidigare så avslöjar höghastighetskameran mycket. Gå in på youtube och sök på highspeed så hittar du en del. Dock inget med GP-ryttare eller SRS-ekipage, tyvärr. Men en hel del på travhästar, skodda och barfota. Studera gärna de filmerna och berätta sedan vad du ser.
 
Sv: Sits inom AR

Det är väl få ryttare man sett rida i verkligheten.

Säger Bent olika saker i verkligheten och på film menar du?

Ja det han säger låter skitbra - men det han visar upp motsvarar inte det han säger - synd om du inte ser skillnaden

Jag förstår att du känenr dig pressad här, jag skulle inte gå på dig om du inte går ut så hårt själv i dina påståenden

Men man kan fundera vad menar folk när de säger det de säger - sedan är det ju upp till dig att ta till dig eller förkasta

när argumenten börjar handla om 40 år ( varför sägs det alltid av 40 åringar, max 50 btw ) i verkligheten, eller hemma på min gata i stan......

näe

men jag kan kolla fler filmer. Däremot om jag skall intressera mig för hur skor versus barfota fungerar så finns det en massa forskning att tillgå
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

PÅ kul då

Här ser jag en häst i total framvikt som landar på stumma styva framben. det säger aj aj aj i hela mig

jag undrar var den har ont? för sådär rör sig inte en frisk häst i balans, det här är en häst som springer i nedförsbacke och bromsar

( men det är väl nån tjomme som hittat på ngt bra med detta)

http://www.youtube.com/watch?v=OOnd5t9k4VA&feature=rec-HM-r2
den här hästen är halt på båda fram
- den går de på en linje fram Det onda sitter förmodligen i hovarna


jag tog en film You tube valde - skall hitta de du förmodligen menade....
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Har du sett Bent rida i verkligheten, och har du hört honom förklara hur han arbetar med sina hästar?

Som jag skrivit tidigare så avslöjar höghastighetskameran mycket. Gå in på youtube och sök på highspeed så hittar du en del. Dock inget med GP-ryttare eller SRS-ekipage, tyvärr. Men en hel del på travhästar, skodda och barfota. Studera gärna de filmerna och berätta sedan vad du ser.

menar du att jag kommer att hitta att alla flaxar med benen:confused:

grejjen är väl att snubben med Jambe använder sporren -men VAD gör Bent vad vill han med skänkeln där framme????
 
Sv: Sits inom AR

Men det är ju han som har hittat på AR och bestämmer väl då hur kvalitén ska vara, antar jag:confused: Vem skulle annars göra det?

Har han arbetat fram ett system som leder till att inte ens han själv kan utföra rörelser som ingår med kvalitet, vad är det då för system:confused: Då måste det vara något i hans egna grunder som brister, eller så har han andra kriterier för vad som är kvalitet och det han visar är enligt dessa kriterier hög kvalitet.:confused:

Nej "hans" system är inget annat än klassisk dressyr inpaketerat och framfört på ett trevlig och kanske lättlärdare sätt för folk.

Det finns ingen "AR" för mig, egentligne, det är bara bra gammal hederlig sann klassisk dressyr.
Sen kan man ju kalla et vad man vill, men åter igen, klassisk korrekt dressyr är i princip alltid detsamma, oavsett vad man kallar det.

Jag är ganksa emot att "indela" via namn på saker som egentligne är så snarlika att det är samma sak bara lite annan fokus (barock/akademisk etc. är bara klassisk dressyr, men med olika fokus.)

Att Bent själv inte är mer än en vanlig ryttare som alla andra är väl inte nåt konstigt, man kan ju vara väldigt kunnig teoretiskt och historiskt utan att för den delen var "bästa ryttaren" rent tekniskt när man rider.

Han är bara en följare av klassisk dressyr som alla andra som följer det, enda skillnaden är att han brinner för det enormt mycket och därför gör allt han kan för att föra den kunskap han har, och den kunskap som redan finns i gamla texter osv. vidare, men det är han itne emsam om heller ju, finns ju flera i världen som gör det även om det inte kankse är på exakt samma sätt.

Bla. tycker jag som exempel att Michel Henriquet och hans fru Cathrine är kunniga och på sitt sätt sprider kunskap.
Sen finns det ju andra också såklart och ni vet ju säkert vilka dom är så det behöver man ju itne rabbla här.

Men iallafall, Bent är en klassisk dressyrryttare som har sina brister och svagheter precis som alla andra, men han gör mer än många på att sprida den gamla klassiska dressyren, det är bara att han har "paketerat" den lite för att folk ska ta åt sig lättare kan man väl säga tycker jag.
Men det är ju inget nytt han lär ut liksom, allt bygger på dom gamla mästarnas texter ju och gammal klassisk dressyr.
 
Sv: Sits inom AR

Nja, normal passage är det väl kanske inte.
Men det är en film med Bent på samma häst - filmat på normalt sätt.
 
Sv: Sits inom AR

Nej "hans" system är inget annat än klassisk dressyr inpaketerat och framfört på ett trevlig och kanske lättlärdare sätt för folk.

Nej nej nej

Numera kan ingen ha patent på klassisk Dressyr för all kallar sitt klassiskt :crazy: så det är helt örstört det begreppet

Men Bent rider inte klassiskt a la SRS.

Det han har gemensamt är skuldror parallella med skuldror och höfter med höfter, sedan är det stopp

Helt annan hjälpgivning
 
Sv: Sits inom AR

Nja fast jag tycker den hästen jobbar så bra den kan efter den förutsättningen den har.
Visst,s åklart man skulel vilja att ryggen kommer upp mer, men om man kollar på själva hästen så ser den ganska svankig ut exteriört, och då kan man ju aldrig få ryggen uppe lika mcyekt osm en rakryggad häst, det har inte med ryttaren att göra utan exteriören.
Skillanden är väl att klassisk dressyr är ju just på jhsätens förutsättningar, och döms inte utefter en fast standard, utan efter förutsättningen hästen har.

Om man tar en person med ett ben, om dom kan springa överhuvudtaget så är det ju jättebra gjort, men om man tog en perosn fullt frisk med två ben, ja då är bedömningen annorlunda, alla förutsättnigar är ju olika och alla hsätar har ju oliak exteriör och styrkor, tidigare 'liv' etc. eventuellt skador och dålig slitsam ridning etc.

Normalt sett så syns itne dom hsätarna, för dom kommer sällan till nån tävingsdressyr, men i klassisk får dom en chans att bli rehabade och stärkta, även om det aldrig kommer se likadant ut som på en häst med bra exteirör för ändamålet och som inte haft problem etc.

Nu vet jag inget om hästne i videon, så det var inte helt specifikt ang, den, men som sagt, vid en snabb titt ser den ganksa svankig ut i byggnaden.

ang, sits och bäckenben så tror jag inte att man trycker ner hästens rygg så mycekt att den blir hämmad av att tippa så pass lite som jag menar.
Om det var fallet hade inga hästar kunnat bära sig om inte alla satt helt perfekt, vilket sällan nång ör, itne ens riktigt duktiga ryttare.
SAker påverkar, men inte så mycket att dom är det enda som kan hända, oundvikligt så att säga, det tror jag inte, om hästen inte är oerhört svag eller har andra problem som inverkar ihop med ddet.
 
Sv: Sits inom AR

Säger Bent olika saker i verkligheten och på film menar du?

Ja det han säger låter skitbra - men det han visar upp motsvarar inte det han säger - synd om du inte ser skillnaden

Än en gång - jag ser skillnaden. Bent är ingen fantastiskt bra ryttare, och det hävdar han inte själv heller. Han tillåter sig göra misstag och är inte rädd för att visa upp dem.
Men han vet hur det ska se ut, och han vet vad han lär ut. För mig är det huvudsaken.

när argumenten börjar handla om 40 år ( varför sägs det alltid av 40 åringar, max 50 btw ) i verkligheten, eller hemma på min gata i stan......

:confused: Menar du det jag skrev om att jag ridit i 40 år och mina bästa tränare inte varit så framstående tävlingsmässigt? Man måste inte vara en fantastisk ryttare själv för att kunna lära ut.

Nu ska jag snart köra hemifrån för att avnjuta årets första julbord :d
 
Sv: Sits inom AR

Skillanden är väl att klassisk dressyr är ju just på jhsätens förutsättningar, och döms inte utefter en fast standard, utan efter förutsättningen hästen har.

Så du menar att en passage som är orytmisk och med hängande rygg är bra enl klassisk standard för att just den hästan har kassa förutsättningar?
 
Sv: Sits inom AR

Fast vem säger att SRS är det enda klassiska då? dom ändrar säkert saker över alla dom åren som gått precis som alla andra gör lite.

Som sagt, jag tycker folk fastnar i småsaker för mycket och ska dela in, inriktningar betyder inte att det är nåt annat, om grunden är det samma, vilket det är i mina ögon.

Med tanke på att den framgångsrika moderna tränare som lärde upp mig, och AR, och inegrerad ridkonst, och barock a 'la' alain Roland, och annan klassisk ridning utan namn, är samma nog att jag itne behöver ändra några hjälper eller tankesätt, det visar ju att antingen är alla dom klassiskt nära nog, eller så har alla dom blivit modern tävlingsdressyr ;) (vilket jag starkt betvivlar haha)

Jag vet ju för jag vart förvänad över att tankesättet var exakt samma i princip, och hjälperna är inget jag behöver ändra på när ajg går emellan de sakerna och tränarna.

Som sagt, klassisk dressyr är samma när den är korrekt.
Det är ungefär vad jag har att säga haha, för det beskriver ALLT egentligen.
 
Sv: Sits inom AR

Bortförklaringar igen

nej man kan inte få upp en böjd rygg så att den buktar åt andra hållet,men tillräckligt för att den skall kunna arbeta ergonomiskt och bli ren i takten dvs i balans -men då får inget sitta i vägen :angel:

Häst
KopiaavP6230109.jpg


Samma häst arbetande med ryggen uppe
KopiaavKopiaavBild022.jpg


Om du inte ser skillnad kalkera av bilderna och jämför kurvatur på överlinje respektive underlinje

Jämför tex hängbukssvin och icke hängbukssvin :D

Det är klart att det går, helt befängt att det inte skulle gå

och det mest absurda i hela diskussionen är att detta är bara själva grunden i utbildningen :confused: Kommer man inte dit har man inte ens börjat
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Nej jag menar att den hsäten kanske inte kunde bättre jsut då, men det är inte huvudsaken eftersom det inte är tävlingsdressyr.
Huvudsaken är att man jobbar mot att det ska bli bättre, på hsäten villkår coh förutsättningar.

Sen att den inte är perfekt, elelr ens bra, är jag medveten om, men det är ju ingen som låtsas att den är perfekt heller.

Varför verkar alla tro att allt Bent gör är nån slags standard för vad dom är perfekt eller ens bra?

Han är bara en normal ryttare som alla andra, och vad man kan teoretiskt eller vad man lär ut kan itne alltid återspeglas på själva ridandet, eftersom ingen är ju perfekt olikt i teorin.

För övrigt så är jag int nån utpräglad AR ryttare, så det handlar verkligen itne om nåt sånt.

Det är bara att man kan ju itne döma en ridstil genom en endaste person, det är ju helt absurt att göra.

Det är ju som att man skulel döma tävlings dressyr efter Anky. Nu hatar jag den sortens ridande, men jag dömer ädnå inte tävlings dressyr på enbart vad hon gör.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 775
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 260
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 510
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • När den sista dagen kommer ...

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp