Bukefalos 28 år!

Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

det var fallet hade inga hästar kunnat bära sig om inte alla satt helt perfekt, nej och det de inte gör :angel: Även om folk tror detvilket sällan nån gör, inte ens riktigt duktiga ryttare.
SAker påverkar, men inte så mycket att dom är det enda som kan hända, oundvikligt så att säga, det tror jag inte, om hästen inte är oerhört svag eller har andra problem som inverkar ihop med det.

Envar blir salig på sin tro.

man behöver inte sitta perfekt men i en balans utifrån hur den mänskliga kroppen är skapt - sådant kan man läsa om i Swift eller Wanless tex

Nu skall jag kolla floorfiller
 
Sv: Sits inom AR

Jo fast det är ju lika löjligt att ta en häst utan ryttare och visa som exempel.

Har du inget foto på samma häst när den jobbar med dig på då, med ryggen lika bra som på foto nummer 2?

Och åter igen (jag är ingen AR ryttare) så tycker jag det är absurt att tro att Bent skulle vara nåt annat än en vanlig ryttare, med fel coh brister, precis som alla andra.
Att han sen brinner för att lära ut och kan mycekt teoretiskt betyder inte att han är en bättre ryttare rent tekniskt än nån annan.
Så är det ju för alla, man kan ju inte lära sig rida genom böcker, det är två helt skjilda saker, men faktum är ju att ha itne anser sig perfekt på något sätt...det är ju alla andra som verkar vilja lägga på den tyngden och döma utefter det.

Jag är som sagt ingen AR ryttare, så det är inget personlig för mig på nåt sätt, men jag tycker att rättvis ska vara rättvis så att säga.
 
Sv: Sits inom AR

Nej jag menar att den hsäten kanske inte kunde bättre jsut då, men det är inte huvudsaken eftersom det inte är tävlingsdressyr.
Huvudsaken är att man jobbar mot att det ska bli bättre, på hsäten villkår coh förutsättningar.

Sen att den inte är perfekt, elelr ens bra, är jag medveten om, men det är ju ingen som låtsas att den är perfekt heller.

Varför verkar alla tro att allt Bent gör är nån slags standard för vad dom är perfekt eller ens bra?

Han är bara en normal ryttare som alla andra, och vad man kan teoretiskt eller vad man lär ut kan itne alltid återspeglas på själva ridandet, eftersom ingen är ju perfekt olikt i teorin.

För övrigt så är jag int nån utpräglad AR ryttare, så det handlar verkligen itne om nåt sånt.

Det är bara att man kan ju itne döma en ridstil genom en endaste person, det är ju helt absurt att göra.

Det är ju som att man skulel döma tävlings dressyr efter Anky. Nu hatar jag den sortens ridande, men jag dömer ädnå inte tävlings dressyr på enbart vad hon gör.

Men det är ju folk som använder filmklipp på Bent som exempel på hur det ska se ut, det är väl det som är problemet. Sen om det kommer kritik så finns det tusen undanflykter, och förresten så spelar det ingen roll hur det ser ut för det är inte tävlingsdressyr så det är utifrån hästens (och ryttarens) förutsättningar och då kan man inte komma och kritisera..... Men om det skulle visas klipp från en dressyrtävling (där rörelser tom ska ske på en exakt given punkt och inte två varv på volten och en serpentin senare för att få hästen lösgjord inför sin stora uppgift) då är det fel på allt möjligt och helt ok att kommentera det.

Och vad är det som gör att folk som tävlingsrider inte kan vara nöjda med vad hästen presterat "utifrån sina förutsättningar"? Hästen hade utvecklats men kunde inte prestera mer just den här gången, men det var bra utifrån dennes förutsättningar - det avspeglas ju också i dressyrprotokollet, poängen blev antagligen högre än förra tävlingen. Det ena utesluter väl inte det andra? Vem är det som delar in folk i fack egentligen?

Hanna (som har noll och inget intressa av att ens tänka tanken att tävla)
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Jo jag vet, jag har själv tränat utifrån det perspektivet och just sitsen är ju en av dom sakerna jag lägger jätte stor fokus på, eftersom det är så viktigt.

Jag har jobbat med rehab så är medveten om den mänskliga kroppen och dess balansförmåga och funktionella komponenter, och som jag sa, och du med, det är ju sällan man sitter bra nog, men det betyder ju inte att hästen blir totalt hämmad av det om den är frisk och funtionell etc.

Och som sagt, tippandet är menat som en kommunikations hjälp, inte något annat. Precis som skänklar eller olika typer av 'tryckande' här och var etc. och vikthjälper, vilket jag ser tippandet som.
 
Sv: Sits inom AR

Varför verkar alla tro att allt Bent gör är nån slags standard för vad dom är perfekt eller ens bra?

Problemet är att Bent inte tar sig ur hållningen med den sänkta ryggen, han kommer aldrig till ridning - inte ens till Lätt klass för han får aldrig upp ryggen på hästarna

och det skulle inte spela någon roll - om han inte samtidigt sa att hans sätt är bättre för hästen - det är det inte

det är skadligt att rida runt i svank och oengagemang
 
Sv: Sits inom AR

Ja jag gör ju inte det, men du har rätt, andra gör det och det är väl problemet.

Jag menade inte att det enda utesluter det andra, jag har ju för fasan tävlat själv och vet hur det är, jag tävlade enbart för att det är kul, inget annat. Och när det inte var det längre så slutade jag.

Men, i tävlandet är ändå huvudsaken att bli jämförd med andra, som faktiskt kanske inte har samma förutsättningar eller är på sammaplan som ens egen häst i nuläget, och därför är det inte samma sak elelr samma strävande, helt teksniskt sätt, om man ser till grudtanken.

Det enda är för att gymnastisera och bygga upp, det andra är en tävling.
Sen om folk som tävlar vill byggga upp eller tävla utan att jämföra med andra, så är det jättebra, men det är ädnå itne vad tävlign är, rent tekniskt.
 
Sv: Sits inom AR

Bortförklaring igen - hästen skulle inte röra sig så om den inte tränats så. det är inget naturligt rörelsmönster för den, utan en teknik som ridits dit

Det är en vagnshäst den rör sig med halsen rakt upp och jämför hur långt efter bakbenet kommer när den inte har ett omvinklat bäcken och därmed saknar pilbåge. En helt oengagerad häst

putts.jpg


mer engagerad ( dock ej rak och inte jag som rider)
KopiaavPuttson.jpg


Här är den tilrläckligt rak för att komam upp med manken också
KopiaavKopiaavBild022.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Fast jag antar att han menar den teoretiska biten, vad han lär ut.

Som man säger "gör inte som jag gör, gör som jag säger" kanske är applicerbart här då.
 
Sv: Sits inom AR

Nu hänger jag inte med, röra sig hur då? och tränats hur då?

Menar du at bild två inte skulle kunnats bli i ryggen så om den itne tränats så? (är trött ochs juk och har hand om min dotter)
 
Sv: Sits inom AR

Ja jag gör ju inte det, men du har rätt, andra gör det och det är väl problemet.

Jag menade inte att det enda utesluter det andra, jag har ju för fasan tävlat själv och vet hur det är, jag tävlade enbart för att det är kul, inget annat. Och när det inte var det längre så slutade jag.

Men, i tävlandet är ändå huvudsaken att bli jämförd med andra, som faktiskt kanske inte har samma förutsättningar eller är på sammaplan som ens egen häst i nuläget, och därför är det inte samma sak elelr samma strävande, helt teksniskt sätt, om man ser till grudtanken.

Det enda är för att gymnastisera och bygga upp, det andra är en tävling.
Sen om folk som tävlar vill byggga upp eller tävla utan att jämföra med andra, så är det jättebra, men det är ädnå itne vad tävlign är, rent tekniskt.


Gymnastisera och bygga upp och förhoppningsvis få utdelning poängmässigt om det nu intresserar en att tävla. Sen finns det säkert många som ser tävlandet som det viktigaste men man ska som sagt inte dra alla över en kam.
 
Sv: Sits inom AR

Här är en häst som aldrig blivit tränad i att gå i någon form. Han är endast insutten och riden i grimma utan krav.

Såhär rör han sig när han själv bestämmer



Inte nåt perfekt men bärighet och "pilbåge" av sig självt, så det finns ju även om man itne tränar dom för det, sånt beror ju på förutsättningar, han har ganska ok förutsättningar, och en draghäst har ofta lite sämre (inte alltid dock såklart alla är individer)
 
Sv: Sits inom AR

Jo exakt, tyvärr så har jag sett för många hemska domar beslut (inte om mig perosnligen så är inget sånt) för att tycka att rätt ridning och rörselser ger belöning i tävlings, även om det förekommer.

Vumera blir jag bara ledsen när jg kollar dressyr på tv, är för mycket dåligt :(

MEn jag drar inte alla över en kam, det finns som sagt jätteduktiga på båda håll,och tvärt om.

Min egen gamla tränare är ju som sagt framgångrik inom tävlingsdressyr, och det är så hon klassa sig, även om det hon lär ut är kassiskt.
Hon är jätteduktig och lär ut superbra både för hsäten och ryttaren, och för TR och domare ;)
 
Sv: Sits inom AR

Nu hänger jag inte med, röra sig hur då? och tränats hur då?

Menar du at bild två inte skulle kunnats bli i ryggen så om den itne tränats så? (är trött ochs juk och har hand om min dotter)

jag menar att detta inte är något som hästen kommer att bjussa på av sig själv - den blir bara tillräckligt starkt att röra sig i pilbåge om man rider den i pilbåge. ALLTID

Att säga min häst orkar inte upp med ryggen men rörelsen duger ändå - då rider man för svår rörelse på hästen

Man bryter ned istället för att stärka

och det stora problemet är att man inte rider tillräckligt bra för att stärka hästen :grin: Men fina ord låter ju bra :angel:
 
Sv: Sits inom AR

Inte nåt perfekt men bärighet och "pilbåge" av sig självt, så det finns ju även om man itne tränar dom för det, sånt beror ju på förutsättningar, han har ganska ok förutsättningar, och en draghäst har ofta lite sämre

Men nu är du snuvig så du glömmer hur vi hamnade här - du skrev att det inte gick att få upp ryggen på en häst med sämre exteriör, det var därför det såg ut som det gjorde på filmen

remember?
det går visst sa jag



Det en bra exteriör ger - är ju att den är närmare pilbåge från början eller rent av i. Ju längre ifrån desto mer styrka måste hästen ha för att göra samma sak

men den får aldrig den styrkan om man rider runt i svank

och man förstör hästens naturliga pilbåge om man rider i en sadel som hämmar hästen, eller en sits som hämmar
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Hmm skumt nu fanns det mer bilder än när jag kolalde första gången!

Ok då fattar ajg hur du menar, men jg kan du direkt bevisa på att det är ju inte sant.

Titta bara på min kille, han rör sig med bra bärighet och hela manken kommer med etc, även om det inte är perfekt, och som sagt han har aldrig tränats till det.

Han "bjussar" på det.

Håller dock med om att man itne ska rida svårare än att det går bra så att säga, MEN man vet ju inte om man stärkt dom nog om man inte provar ibland heller att avancera lite ;)

Sen får man väl ta ett elelr flera steg bakåt om det inte gick bra, men man måste ju ädnå prova igen.

Huruvuda Bent själv tänker och rider kan jag ju inte kommentera jättemycekt på, då jag inte känner honom haha, men vad jag menar är bara att han är ju abra en vanlig ryttare ändå, även om han kan mcyekt teoretiskt .
Det vore jätte intressant att se vad han själv har för kommentarer på dom filmerna han lagt upp.
Då kunde man ju få lite mer input i tänkande och anlendingar etc.
 
Sv: Sits inom AR

haha ja du har rätt, jag glömde ursprungs grejen, dålig exteirör, eller "oideal" exteirör.

Sorry haha. (som sagt är trött)

Ok jo men du har rätt om den oideala exteriören, den ändras inte rörselsen om den inte tränas.
Det hålelr jag med om haha
(därav att ja vill ha hyfsat ok exteriör för dressyr, specieltl ryggen då)
 
Sv: Sits inom AR

Hihi jo det är ju det.

Jag säger bara titta på herren ovanför alla som ratar araber som bäriga hästar. Fast tyvärr finns det ju massa dålig exteriör där med men det är ju en anna tråd ;)

Men tillbaka till sits lite, och inom AR.
Jag tycker ändå att man går år rätt håll när man försöker att sitta lodrätt oh neutralt.
Själva avlastningsstisen i dess poppis bemärkelse lämnar jag åt andra i nuläget, och gör som jag alltid gjort, och bryr mig inte om vad man kallar det haha för det funkar ju.

Dock ska det bli intressant att försöka reda ut vad en avlastningsstis enligt AR är, egenlinge, känenr att jag inte alls har häng på vad som menas med det, trots alla åsikter i denna tråd.
 
Sv: Sits inom AR

Och åter igen (jag är ingen AR ryttare) så tycker jag det är absurt att tro att Bent skulle vara nåt annat än en vanlig ryttare, med fel coh brister, precis som alla andra.
Att han sen brinner för att lära ut och kan mycekt teoretiskt betyder inte att han är en bättre ryttare rent tekniskt än nån annan.
Så är det ju för alla, man kan ju inte lära sig rida genom böcker, det är två helt skjilda saker, men faktum är ju att ha itne anser sig perfekt på något sätt...det är ju alla andra som verkar vilja lägga på den tyngden och döma utefter det.

Jag är som sagt ingen AR ryttare, så det är inget personlig för mig på nåt sätt, men jag tycker att rättvis ska vara rättvis så att säga.

Men de flesta "normala" ryttare startar inte ridakademier, skriver böcker, vidareutbildar undertränare i sin lära osv. Inte ens Jan Brink gör så.

En häst med hängande rygg är inte cementerad i sin form, vilket man ser på susans häst. En häst är levande, om den inte skulle kunna ändra sin ryggform exempelvis, skulle den vara död.

Alla ryttare som kan något om hästar rider sina hästar utefter deras förutsättningar, varför skulle AR ha patent på det?! Men kan man inte få upp ryggen någonsin på någon häst - då tycker jag faktiskt det är anmärkningsvärt dåligt. Jag fattar faktiskt inte att det kan accepteras och sälja.

Precis som Susan skrev - jag har absolut inget emot Bent, jag tycker han är smart och verkar vara väldigt sympatisk gentemot sina hästar. Och var och en blir salig på sin tro - men att tro att detta är bättre - det är DET jag inte kan fatta.
 
Sv: Sits inom AR

Men det är ju folk som använder filmklipp på Bent som exempel på hur det ska se ut, det är väl det som är problemet. Sen om det kommer kritik så finns det tusen undanflykter, och förresten så spelar det ingen roll hur det ser ut för det är inte tävlingsdressyr så det är utifrån hästens (och ryttarens) förutsättningar och då kan man inte komma och kritisera..... Men om det skulle visas klipp från en dressyrtävling (där rörelser tom ska ske på en exakt given punkt och inte två varv på volten och en serpentin senare för att få hästen lösgjord inför sin stora uppgift) då är det fel på allt möjligt och helt ok att kommentera det.

Och vad är det som gör att folk som tävlingsrider inte kan vara nöjda med vad hästen presterat "utifrån sina förutsättningar"? Hästen hade utvecklats men kunde inte prestera mer just den här gången, men det var bra utifrån dennes förutsättningar - det avspeglas ju också i dressyrprotokollet, poängen blev antagligen högre än förra tävlingen. Det ena utesluter väl inte det andra? Vem är det som delar in folk i fack egentligen?

Hanna (som har noll och inget intressa av att ens tänka tanken att tävla)

:bow::bow:

Det här var bland det bästa inlägget jag har läst på buke faktiskt :)

I övrigt så blev diskussionen så förvirrande nu på slutet så vilket svar man än skulle lägga in så skulle det bli ännu mer förvirrande :-)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 734
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp