Bukefalos 28 år!

Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Jag tror precis som du, att sann klassisk dressyr alltid är detsamma. För en sluta enl Guerniere är korrekt än idag. Att just jag inte kan utföra en sådan är ju en annan femma. ;)


Håller helt med om att "tjafset" uppkommer när det framhävs att Bent exempelvis har samma kriterier som Isabell Werth. Jag har inga problem med alternativa ridstilar. Bara när man kallar dem något de inte är. :laugh:
 
Sv: Sits inom AR

Att man refererar till Bent är ju inte speciellt konstigt då det är han som gjort ett samlingsnamn för gammal ridkonst, men man får faktiskt tänka på att han själv inte påstår att han uppnått den högsta graden inom Ar, han rider också enligt Akademiska ridkonstens principer och är en vanlig ryttare precis som alla oss andra, bortsett från att han håller Ar som fungerande utbildning.

Att bedömma en hel träningsmetod på hur en ryttare rider är helt absurdt och det är konstigt att man ens funderar på det, särskilt om man inte ens öppensinnat gett träningsmetoden en chans, sålägne det inte gäller djurplågeri givetvis.

Fast egentligen... Finns det någon som har kommit längre inom AR´s principer än Bent? Han håller som du säger AR som en fungerande utbildning så är det då konstigt att man bedömer utbildningsmetoden utifrån hur han rider om han är den som kommit längst ? Vanlig ryttare som oss alla vet jag inte, såvitt jag vet har inte vi alla gett ut filmer och böcker om hur man skall rida??

Ta tex då Anky som du drog upp , där har vi ju massvis med folk som tränar rollkur för att det fungerar för henne och när det pratas just rollkur så är det ju hon som är i fokus och ingen annan. Det finns ju ingen annan heller som har utvecklat rollkuren och kommit längre med den metoden än vad hon har. Rollkur bedöms utifrån hur Anky rider är det absurdt??

Skillnaden är väl kanske att det finns mer motsättningar mot rollkuren inom dressyren än vad det finns motsättningar mot Bent inom den klassiska ridkonsten. *ja typ eller nått* :p
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Det är ju just detta jag försökt få fram - det är Bent som skapat akademier och spöprov och skrivit böcker. Det är han som varit hos olika mästare och lärt sig. Han tar emot elever som han utbildar i sin egen skola.

Jag tycker faktiskt att han är den som bör ha kommit längst i Norden rent tekniskt. Vem som håller på med AR borde kommit längre? Väldigt få har väl varit hos von Neindorff t ex?
 
Sv: Sits inom AR

Ja precis och det är ju helt fel, hade det inte vart nån skillnad så hade det ju inte funnits flera ridstilar, då hade det bara funnits en;)
 
Sv: Sits inom AR

Just för tillfället är det nog ingen som kan rent teoretiskt så mycket som han kan, i ridningen skulle jag nog säga att det är ett par stycken som gör vissa saker med mycket bättre kvalité än vad jag tycker han gör, sen gör han fler rörelser än vad de gör, det är ju rätt mycket press på vad han ska kunna iom att det är rätt mycket fler rörelser i Ar än i GP tex så det är ju inte konstigt att man gör vissa saker bättre eller sämre.

Det är inget speciellt för just Bent att han ger ut böcker och filmer, det är det många ryttare som gör, oavsett diciplin, att han skapat ett system där man gör prov ingår i hans utbildning och det är helt frivilligt att göra dem. Man behöver inte tävla i engelskt heller, men man kan göra det och båda är ju till för att bevisa sin kunskap.
Att man ligger på olika nivåer i ridningen är väl ingen nyhet, att man ger ut en film bevisar ingenting , det finns både dutkigare och sämre ryttare därute, för intetycker du väl att om Anky ger ut en film så skulle det innebära att man SKA rida så, det är ju fri tolkning, Hon rider så men det betyder inte att hon bevisar hur dressyr ska ridas.

Nu blir det lite åt andra hållet när man pratar rollkur då, iom att jag starkt ogillar det. Men som du säger så står ju hon i fokus för den träningsmetoden precis lika mycket som Bent gör för sin träningsmetod, men fortfarande så är det rätt konstigt att bedömma en hel ridstil bara på en ryttare, men vad jag har för mig så är det ju en del som är på samma nivå som tränar för henne så uppenbarligen går det ju hem hos domarna.
Att man ska stå för den träningsmetod som man "kommit på" är det ju ingen fråga om, det är ju den personen som ska förklara innebörden och andra saker omkring, men att bedömma hur bra träningsmetod det är på bara en ryttare ger knappast rättvisa.
Nu tycker jag att rollkur är en gräslig metod som är taskigt mot hästarna så då avstår jag från det helt enkelt, de som tycker om det får väl göra som de vill, jag kan inte stoppa dem.
 
Sv: Sits inom AR

Just för tillfället är det nog ingen som kan rent teoretiskt så mycket som han kan, i ridningen skulle jag nog säga att det är ett par stycken som gör vissa saker med mycket bättre kvalité än vad jag tycker han gör, sen gör han fler rörelser än vad de gör, det är ju rätt mycket press på vad han ska kunna iom att det är rätt mycket fler rörelser i Ar än i GP tex så det är ju inte konstigt att man gör vissa saker bättre eller sämre.

Men det är ju han som har hittat på AR och bestämmer väl då hur kvalitén ska vara, antar jag:confused: Vem skulle annars göra det?

Har han arbetat fram ett system som leder till att inte ens han själv kan utföra rörelser som ingår med kvalitet, vad är det då för system:confused: Då måste det vara något i hans egna grunder som brister, eller så har han andra kriterier för vad som är kvalitet och det han visar är enligt dessa kriterier hög kvalitet.:confused:
 
Sv: Sits inom AR

Fast nu ska jag erkänna att jag var på kurs i klassisk ridning för en portugis i förrgår - och den enda skillnaden jag upplevde var att jag fick rida med kortare tyglar och trava något mer än jag brukar göra. :p Hela tempot på lektionen var högre, men själva ridsättet och hjälpgivningen var desamma.
 
Sv: Sits inom AR

Han rider varje häst utefter just den hästens förutsättningar, och på bästa sätt.

Vad grundar du det på???

Ju mer svår exteriör hästen har desto viktigare att rida den med välvd rygg uppåt

Ingen häst mår bra att gå med sänkt rygg - ryggmusklerna kommer i kramp

Sedan att det kräver mer av rytttaren att få upp en felböjd rygg är en annan sak - och det blir inte alltid perfekt på SRS med lipizarna från Ziglavy grenen - de har hems exteriör rena hängmattorna :o

Sedan skall jag säga att om Bent visste mer om hur hästens sadel måste vara beskaffad så skulle det se bättre ut. Det är det värsta i hela den här soppan nästan att man kränger grejer som försvårar - för att man är mer intresserad av historia än biomekanik

Jag svarar som jag gör inte mot Bent eller mot AR utan mot ditt påstående som jag citerar
 
Sv: Sits inom AR

Men det är väl rätt självklart att det inte funkar. Att hästen ska komma bakifrån och fram är ju ingen nyhet precis.

nej det är ingen nyhet. Inte heller att man tror att man rider bakifrån........ Medan filmer och bilder avslöjar sanningen.

det är inte som man tror, för precis som jacko skrev hästens svar avslöjar allt
 
Sv: Sits inom AR

Men det är ju han som har hittat på AR och bestämmer väl då hur kvalitén ska vara, antar jag:confused: Vem skulle annars göra det?

Har han arbetat fram ett system som leder till att inte ens han själv kan utföra rörelser som ingår med kvalitet, vad är det då för system:confused: Då måste det vara något i hans egna grunder som brister, eller så har han andra kriterier för vad som är kvalitet och det han visar är enligt dessa kriterier hög kvalitet.:confused:

Bents uppfattning är säkert att kvalitén ska vara enligt TR, men som jag skrivit tidigare så rider han på hästar med olika svårigheter och han är inte rädd för att rida rörelser som kan stärka dessa hästar.

Jag har sett honom utföra betydligt bättre passager (och andra rörelser) på andra hästar än den som var på filmen. Han är, det är jag helt övertygad om, inte rädd för att erkänna det heller. Att det skulle vara någon sorts reklamfilm, som någon skrev, tror jag inte. Han vill bara visa hur det ser ut när man filmar med höghastighetskamera.
 
Sv: Sits inom AR

Det klart att han kan peka på vad han tycker är kvalité. Precis som att jag kan säga vad jag tycker är kvalité. Det är en tolkningsfråga, grejen är bara den att han och jag tycker säkert mer lika än vad jag och en GP ryttare tycker, för vi prioriterar olika.

Han rider ju antagligen så gott han kan, och det vore jävligt korkat utav honom att säga att han gör allting bäst och är fulländad för som vi alla säkert vet/tycker så kan man inte bli fulländad, det finns alltid nåt man kan bli mycket bättre på.
Det kommer alltid vara nån som är bättre än vad man själv är och självklart gäller det bent också, jag sa inte heller att han har dålig kvalité i sin ridning i allt han gör, jag sa bara att det är några som gör vissa sakerbättre än vad han ibland gör och det är väl inte så konsitgt, det vore ju rätt konstigt om inte en tränare vill att sina elever ska bli duktigare och ta ridning ett snäpp högre än innan, det är väl poängen, att alla ska bli bättre med tiden och nivån ska höjas?
 
Sv: Sits inom AR

Det grundar jag på erfarenhet, av att ha sett honom arbeta med sina olika hästar.
 
Sv: Sits inom AR

Det är det här inlägget jag menar. Här finns inga citat.
Detta har jag letat efter i båda böckerna, men hittar det inte. Vart läste du??

nej jag beskriver vad bilderna illustrerar - tippar du bäckenet framåt så kommer du i svank och pilen pekar ju ankstjärt ser du den inte?

Skillnaden är väl att jag har tillräcklig kunskap om biomek så jag inser - man kan inte tippa bäckecnet framåt utan att du går från fysiologisk rak - till svank

jag säger som Kishti - det är orimligt
 
Sv: Sits inom AR

Tack för ditt svar! fast jag blev nog inte 100% klar över vad du menar. SI-leden var utifrån det du hade skrivit så det blir ju lite konstigt när du frågar tillbaka vad JAG menar om det! :p (om man tippar bäckenet framåt låser man SI-leden skrev du, på ett ungefär, i ett annat inlägg, så jag fiskade mao efter om det var det du syftade på även i det här - vilket jag iaf fick svar på!)

jag förstår iaf överlag hur du tänker. Dock finns det t ex dom som gärna skulle lägga tillbaka axlarna i det läget (nu menar jag inte med ordentlig svank i ryggen utan t ex de som utnyttjar en väldigt svag lutning framåt i bäckenet i avlastning, har jag hört som en variant) för att få bättre stabilitet att sitta kvar i det läget (eller så har jag missförstått syftet, jag delar inte uppfattningen men är med på att stabiliteten garanterat blir bättre för att man blir mer "stark" i bålen).

Men det blir man inte för de muskler som ger bålstabilitet kräver att man inte är i svank - däremot kan man blki stark i armarna :angel:

Jag avsåg S L leden ( skall kolla om jag skrivit fel )
S - L är mellan korsben och länd ( sacro - lumbar)
 
Sv: Sits inom AR

Det som förrut har varit svårt o ouppnåbart är nu tillgängligt även om man inte kan så mkt. Men eleverna blir faktiskt lurade till att tro att detta är samma sak.

Jag håller med

Lurendrejjeri

Det var inte passage på filmen som Jacko la ut, det var en cirkuskonst
 
Sv: Sits inom AR

Fast jag vet inte vad för folk du sett för dom jag har att göra med ställer absolut krav på skolor och allt övrigt, skillnaden kanske är att det anpassa utifrån hästens förutsättningar i dåläget.
Men det där är ju en sådan typisk bortförklaraing Alla hästar har samma kosntruktion - alla hästar måste anpassa sin hållning och sitt rörelsemönster om de skall hålla för att bära ryttare - sedan tar sig en hel bunt människor inte dit - för det är svårt. Och all har de en :devil: bra förklaring :angel: För att mörka att det faktiskt inte kan ( obs inte till ngn speciell ridstil)

men en häst är en häst är en häst. man kommer aldrig ifrån det.
Får du alrig hästen att sluta sjunka undan för din tyngd, och du aldrig kommer till att få den att använda sin bakre hävarm - så skit samma vad du kalalr din ridning

Dadde skulle ha sagt Skit är skit även om det göms i silkespapper. Med det vil jag inte benämna något som skit - utan bara säga att allt låter så fint...
Som nedanståënde. Bara man säger så - så verkar det vara klart liksom


Dressyr är till för hästen och inte för oss

Den ryttare som behärskar ovanstående är ett unikum

Bara att använda ovanstående floskel visar att man är rätt okunnig om hur svårt det är att stärka en häst på ett hälsosamt sätt
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Bents uppfattning är säkert att kvalitén ska vara enligt TR, men som jag skrivit tidigare så rider han på hästar med olika svårigheter och han är inte rädd för att rida rörelser som kan stärka dessa hästar.

Jag har sett honom utföra betydligt bättre passager (och andra rörelser) på andra hästar än den som var på filmen. Han är, det är jag helt övertygad om, inte rädd för att erkänna det heller. Att det skulle vara någon sorts reklamfilm, som någon skrev, tror jag inte. Han vill bara visa hur det ser ut när man filmar med höghastighetskamera.

Menar du då att det är stärkande för hästen att gå med sänkt rygg bara det är passage? På tex det andra filmklippet ser det inte ut som att han väljer att göra några få steg i passage och när hästen tappar formen gå tillbaka och hitta tillbaka till bärigheten och så några steg igen i rätt form. Han har kanske inte själv lagt ut filmen men det är intressant att den väljs ut som ett ex där det "ser bättre ut". Sedan när det kommer kommentare om att det är långt ifrån bra då kommer brasklapparna om att han rider ju på hästar med svår exteriör osv.
 
Sv: Sits inom AR

Det grundar jag på erfarenhet, av att ha sett honom arbeta med sina olika hästar.

Du skrev att han rider dem på bästa sätt

det är ett rätt "stort", rentav förmätet uttalande, och jag ifrågasätter hur kan det vara bästa sättet att rida helt oergonomiskt. :confused:

Jag diskuterar utifrån hans egen passagefilm itne höghastighetsfilmen

takten i den filmen är helt oregelbunden = ej i balans

Hur kan det vara bäst att rida utan balans.

Den vetenskapliga beskrivningen av balans under rörelse är att alla kroppsdelar rör sig framåt med samma hastighet - om det vore så så skulle stegen vara regelbundna, de skulle sättas ned rakt ned och inte åt sidan ngn stans

Igen - inte mot Bent utan hur du uttrycker dig - att han gör på "bästa" sätt.
Hur kan ur balans vara bästa sätt?

Jag skiter i Bent och om folk rider AR - detta är inte personligt. Men jag struntar inte i om man förvanskar begrepp.

jag struntar inte i om man myntar begreppet att Dressyr är till för hästen och sedan inte ens uppnår grundbalans - det är lurendrejeri

Just den kopplingen - det är den jag vänder mig emot

Om man påstår att man tar hänsyn till hästen då tycker jag man skall kunna uppvisa grundbalans för annars är det falsk marknadsföring


Oavsett inriktning
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 773
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 258
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 510
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp