Sitsstorlek?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare javill
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 157
J

javill

Finns det någon slags översättningstabell för sitstorlek och rumpstorlek? Typ har man storlek 38 i byxor så passar 17,5 tum bra?! Min ena pålle har kort rygg så jag funderar på om det inte skulle vara till hjälp för honom med en kortare sadel (även sadelmodellen i sig ska förstås vara kort) men, den ska ju helst passa min bakdel också annars blir det fel i alla fall.

hmm? vet inte om jag har förstått dig rätt... :confused:
Men, när man tar mått på sätesstorleken för engelsk typ av sadel så mäter man benlängden och inte att glömma, vilken typ av sadel man ska ha så att man kommer ner i sätet.

aha, är det benlängden också. Det är en islandssadel jag ska ha men, de anger ju sina sitsstorlekar i tum som alla andra. Dessutom så har islandssadlar, i alla fall förr varit låånga. Kanske med tanke på stolsits a la isländskt manér.

Hej!

Någon bra översättningstabell finns inte, utan man får prova sig fram. Olika märken känns dessutom väldigt olika i storlekarna.

Skulle bara vilja varna för det där med att köpa en mindre tumstorlek än vad man egentligen ska ha för att sadeln inte får plats på hästen. Sannolikheten är hög att om man gör så, så kommer man hela tiden att sitta halvvägs upp på bakvalvet vilket sätter sadeln i obalans och ger alldeles för mycket tryck på länden. Dessutom kommer man aldrig att kunna sitta i en djup lodrät sits, eftersom det kommer att göra ont i skrevet om man försöker, i stället vinklar man bäckenet fel, och så blir det för mycket tryck baktill i sadeln av det också.

I så fall kan det vara bättre med ett bomlöst alternativ. Då ligger trycket där man sitter, och länden och bogarna går helt fria.

Jo, det är klart att man inte ska köpa för liten storlek, då det blir det ju illa för hästen i vilket fall som. Jag har en Stubben hemma för påseende nu. Den är 18 tum i sitsstorlek och det känns som om en till skulle kunna få plats (ja nästan i alla fall). Frågan är ju då vilken storlek jag ska beställa istället. 16,5 eller 17 eller vad. Kan man mäta det på något bra sätt?

Jag har också 38 i bakstorlek och jag brukar ha 16,5 eller 17" på mina sadlar. Har provat 18" nån gång och då har det känts som om jag har åkt omkring i sadeln. Men det är ju olika från sadel till sadel vilken storlek man får ta. Är sadeln väldigt djup i sitsen så kan man ju kanske gå upp en storlek i sitsen och om sadeln är flatare kanske man kan ha en storlek mindre. Det viktigaste är ju att det känns bra när man rider i den och givetvis att den ligger bra på hästen.
Vad är det för sadelmodell av Stübben som du har hemma, dressyr eller?

Nej, det är modell Island. Fast den är både för lång och för trång för hästen. :p Så om jag nu skulle måttbeställa en sadel så vill man ju att den ska passa riktigt bra.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 045
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 511
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 623
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka