Sitsträning utan häst?

annan1

Trådstartare
Jag, som har vissa inlärda sitsfel som ger min tränare gråa hår, brukar tjata om att jag önskar att det gick att sitsträna utan häst. Efter lite googling ser jag att det faktiskt finns, exempelvis på ett ställe i England som har specialgjorda simulatorer där både nybörjare och vana ryttare får lära sig sitta rätt utan att behöva plåga en stackars häst (vet inte om man får länka så jag struntar i det). Men finns det något liknande i Sverige? Alltså inte bara en simulator, för det vet jag att det finns, men kurser med pedagogiska instruktörer som hjälper ryttaren till bättre sits utan häst?

Nån som testat? Själv tycker jag att det verkar så genialt att jag funderar på att åka till England och gå kurs.
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Jag har inte provat men det finns ju bra övningar m du kan göra utan häst - t.ex. med pilatesboll. Sedan finns det övningar som du kan göra i skritten för att inte störa hästen för mycket. Lite beroende på vad du har för sitsfel.
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Jag sitstränade utan häst under en tid när jag börjat inse vad som var problem med min sits. Så fort jag var ute och gick så täntke jag på hur jag placerade bäckenet och hur det påverkade hållningen och balansen. Detta tog jag sedan med mig upp på hästryggen vilket gav mycket hjälp.
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Som Ottilia redan nämnt så finns det sits träning med pilatesboll. Har själv haft ett pilatespass med min ridlärare där alla övningarna var riktade så att du skulle få bättre balans som ryttare. Dessvärre kommer jag inte riktigt ihåg övningarna, men jag minns en väldigt väl och det är en stretch övning, då vi ryttare är usla på det här med stretching efter att vi ridit. ;)
Hon kallade den sits-sträckaren tror jag, för du sitter på pilatesbollen med det ena benet framåt och det andra bakåt, din överkropp ska vara rak, magen spänd och så ska man stretcha höften. Gör du rätt så kommer det kännas i musklerna. Jag lovar inte att jag kommer ihåg den superbra.

Lycka till med sitsträningen. :)
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Att vara medveten om hur du går, står och sitter är ett steg i rätt riktning också. Sitter du så ska det vara med vikten på sittbenen, all tyngd i rumpan och sträva uppåt med överkroppen. Sitt på stolskanten med benen lite bakåt, sätt dig i lodrät sits och känn efter hur du jobbar med musklerna, var känns det mest bekvämt.vad behöver du stärka?

När du står så ska det vara samma tänk, hitta punkten och "sitsen där du kan stå 5 timmar utan att få ont i benen eller ryggen. Och när du går är det ett utmärkt tillfälle att känna efter hur sned i kroppen du är, går högerbenet lika långt fram som det vänstra, är du stelare i ena sidan av höften osv.

Lär känna din kropp på marken innan du försöker dig på en lodrät sits så blir det enklare.
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Svarar alla:

Javisst, det finns förstås många utmärkta metoder för sitsträning. Mitt problem är främst koordinationen på hästryggen, både mellan mina olika kroppsdelar och i samspelet med hästen. Det hade nog varit enklare om jag varit nybörjare, men nu har jag ridit i nästan hela mitt liv - men ridit fel. Jättesvårt att som vuxen hitta en bra naturlig sits utan att spänna sig och hålla på.

Därför tänker jag att en hästsimulator som rör sig vore en rätt bra grej, i kombination med en bra och kunnig tränare som kan förklara exakt vad det är som händer när jag gör vissa saker och rörelser. Plus att man kanske till viss del kan få in en känsla - inte som på en riktig häst, men bättre än på en pilatesboll. Kanske.
 
Sv: Sitsträning utan häst?

I Västerås finns en sjukgymnast som gör ryttaranalyser och hjälper en att hitta en korrekt sits.
Man får bl.a. sitta på en tryckmatta för att mäta om man snedbelastar.
Övningar sätts ihop för just dig och din problematik. Så man kan bli bättre.

Jag har varit där och är jättenöjd!
Jag har ingen direkt problemsits. Men väl en trasig kropp och rider många hästar per dag. Så jag ville ha hjälp med smärtorna. Men så klart finslipa sitsen med!
IOM att hon är utbildad i Norge har hon utbildning i manipulation, likt en kiropraktor.

Det är en jättekunnig kvinna som också skrivit boken: Spänst och Harmoni i ryttarens kropp.
Kan varmt rekommendera henne!
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Henne hyrde vi in till vår ridskola för föreläsning när vi skulle ha teori.
Fantastiskt duktig och gav massa goda tips.
Tyvärr minns jag inte så mycket av det just nu, ska klura lite.
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Tack för detta tips! Har googlat och hittat hennes bok, verkar jättebra!
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Vi har haft henne på 2 föreläsningar på ridklubben jag står på också. Det har varit mycket uppskattat för ryttare på olika nivåer inom olika grenar med olika kroppsbyggnad och olika sitsproblem och skador etc.

Kul med en person som är så kunnig inom sitt fält!
 
Sv: Sitsträning utan häst?

Det går jättebra att öva sitsen på en vanlig liten studsmatta :D
Kroppsmedvetenheten och svikten blir garanterat bättre.

Jag upptäckte att jag galopperade "baklänges" och när jag "bytte håll" på studsmattan så funkade galoppen 100 gånger bättre på hästen ;)
 

Liknande trådar

W
Western Nu tänkte jag att det är dax för lite debatt igen....:) Behöver tränare eller ridlärare ha en "riktig" tränar utbildning för att...
2
Svar
27
· Visningar
2 301
Senast: Anneli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp