Sitter dessa bak o fram???

Sv: Sitter dessa bak o fram???

Trevligt att läsa alla era svar!!!
Jag har hållt på mycket med trav.
Där är många bakskydd formade som dessa skydd jag angav på bilden (fast höga, långa skydd) + en extra flärp som skyddar kotan. Hade det varit som detta skyddet hade det varit på fel håll.

På dom skydden dras det understa elastiska kardborrespännet bakåt och den översta framåt.

http://kalmarstravshop.jetshop.se/pub_images/original/2100_2200_2300_p_123.jpg

Undrar egenligen vad som är rätt.

Jag tror dock att _Mimmii_ kallar skyddslappen för spännet.

ja det är jag rätt säker på att hon gör men det är ju inget spänne men väldigt många verker tro att det är spännet på skyddet fast att det inte har någon annan funktion än att skydda det riktiga spännet...

Om dom slår sig så långt bak så får man ju antingen be hoslagaren gör nåt åt det eller byta. Jag har sådana skydd fast av annat märke o dom e markerade me r o l!

Fast nu tror jag att det där är skydd mot strykning inte mot slag. En travare har man skydd på för att skydda mot slag framifrån från hästens framhovar i hög hastighet. Strykning är när bakhoven stryker mot andra bakbenets kota. Då kommer kraften bakifrån och baksidan bör skyddas mer.

Trevligt att läsa alla era svar!!!
Jag har hållt på mycket med trav.
Där är många bakskydd formade som dessa skydd jag angav på bilden (fast höga, långa skydd) + en extra flärp som skyddar kotan. Hade det varit som detta skyddet hade det varit på fel håll.

På dom skydden dras det understa elastiska kardborrespännet bakåt och den översta framåt.

http://kalmarstravshop.jetshop.se/pub_images/original/2100_2200_2300_p_123.jpg

Undrar egenligen vad som är rätt.

Som sagt jag tror skydden i denna tråd har ett annat syfte än gamascher. En ridhäst slår sig sällan på bakkotorna med framhovarna utan stryker bakhoven mot andra bakbenet.

Men jag vet inte åt vilket håll de skall sitta. Det beror kanske på var hästen touchar i som mest?

*stular knapp*

TS
de sitter ratt som de ar pa bilden.

de ar formade for att folja bakbenets naturliga "linjer" och sitter inte vettigt om man satter dom pa andra hallet.

*KL*

Jag har alltid förstått det som att översta lagret "rem" ska peka bakåt, och den motivering jag har hört är att det minskar risken att man fastnar i saker (t ex ris när man är ute i terrängen).

Det där med att det elastiska inte får sträcka över senan har jag bara hört när det gäller benlindor, och i det fallet känns det ju mer relevant.

Benskydd spänner man knappast så hårt att det ska spela någon roll.

Nej det är ju rätt? På det skyddet som det står Right på knäpps det yttersta spännet/skyddslappen/vad man nu vill kalla det bakåt :p

kl

Skydden på bilden sitter helt fel. De följer inte hästens ben och flärpen pekar inte bakåt. Skyddsflärpen kan man skita i. Sätter man skydden rätt, dvs åt andra hållet kommer man att känna att de av sig själv glider i rätt läge. Ser helskumt ut på bilden ju:confused:

Nej det är ju rätt? På det skyddet som det står Right på knäpps det yttersta spännet/skyddslappen/vad man nu vill kalla det bakåt :p

Höger Veredus-skydd på bilden - den lilla "utbuktningen" går framåt.

Höger på Catago-skydden i TS inlägg - den lilla "utbuktningen" går bakåt.

Kardborren är ju inte det viktigaste utan i första hand måste ju skyddet sitta bra på benet :) Åt vilket håll den sitter bäst beror nog på skydd/häst/storlek skulle jag dock tro, jag testar helt enkelt vad som verkar sitta bäst.

Detta har stötts och blötts otaliga gånger här på forat och mig veterligen finns ingen absolut sanning så jag brukar sätta dem på olika håll varje gång.

Hej!

Håller med. Ingen verkar överens och använder samma argument för antingen det ena eller det andra.

Jag sätter dom på det benet dom hamnar..

/Lavinia

Oj oj, rörigt :-)

Det är verkligen delade meningar och jag är inte emot någons motivering. Bra motiveringar allihopa.

Jag kanske skulle skicka iväg ett mail till en av tillverkarna?

Fast nu tror jag att det där är skydd mot strykning inte mot slag. En travare har man skydd på för att skydda mot slag framifrån från hästens framhovar i hög hastighet. Strykning är när bakhoven stryker mot andra bakbenets kota. Då kommer kraften bakifrån och baksidan bör skyddas mer.

Så tycker jag också att det fungerar.
Jag skulle gärna vilja veta varför "worlds" tycker att man ska byta hovslagare för att hästen har tätt rörelsemönster bak?

En strykkappa är ju just en strykkappa, och stryker de sig så gör de ju det med den bakhov som förs framåt, och då behöver man skydda mer bakåt än framåt på motsatt ben.

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 082
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Bussen är en metarfor för ens liv, där man själv sitter i förarsätet och kan styra bussen dit man vill. Men i bussen finns också en...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: Scandi
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker... 2
Svar
30
· Visningar
2 531
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 466

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka