Sitter fast

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här helgen hade jag tänkt skörda mina grönsaker, men igår regnade det och idag ligger jag i sängen och är apatisk. Måendet är inte på topp precis och jag får ingen hjälp av VC. De bara krånglar hela tiden och veckorna går.

Först fick jag en tid hos kuratorn men jag insåg snabbt att hon inte kunde göra något. Dessutom skulle det dröja 3 veckor innan jag fick nästa tid. Hur bedriver man en effektiv vård när det är så lång tid mellan besöken? Jag hade redan före första besöket flaggat för att jag mådde så pass dåligt att jag inte hade någon aptit ens.

En vecka efter första besöket insåg jag det orimliga i det hela och skickade då in en del kritik till mottagningen. Jag blev då uppringd och skulle få träffa en läkare men först var jag då tvungen att ordna fram min gamla journal. Innan dess kunde jag inte få någon tid. Jag frågade om de kunde be om journalen men de tyckte det var enklare och bättre om jag gjorde det själv eftersom jag annars behövde komma ner och skriva på att jag godkände att de tog ut journalen.

Det dröjde innan jag orkade ta tag i det. Och jag gick bet på att få tag i den via 1177. Tekniskt fel. Så jag informerade supporten att det inte fungerade. Mer tid gick. Sen orkade jag prova igen. Sajten fungerade men det fanns ingen möjlighet att få tag i den gamla journalen via sajten. Så jag ringde gamla mottagningen. Då fick jag veta att det inte var tillåtet för dem att skicka journalen till VC här men de skulle skicka dem till min folkbokföringsadress. Några dagar senare fick jag veta att de fick inte skicka den till mig heller. De behövde min underskrift för att göra detta :banghead:. Och mottagningen ligger 23 mil härifrån.

Jag bollas alltså fram och tillbaka samtidigt som jag inte ens begriper varför jag inte bara kan få en tid och varför journalen ens är nödvändig. Inget i den är ju aktuellt i alla fall.

Det har nu gått en och en halv månad sedan jag kontaktade VC här och inget har hänt.

Och under tiden suger livet och inget fungerar. Jag har en känsla av att det är mer som kommer att gå åt helvete. Och jag är helt ensam i allt det här.
 

Om det är något att fundera på? Har du ö.h.t. läst vad jag skrivit? Jag har försökt få en tid på VC men det bara krånglar. Närmaste VC ligger 7 km bort.

Jag har läst hela tråden och tänkte framåt när de får för sig att sluta krångla så kanske man kan be dem om att de skriver en remiss åt dig till öppenpsykatrin.
 
Om det är något att fundera på? Har du ö.h.t. läst vad jag skrivit? Jag har försökt få en tid på VC men det bara krånglar. Närmaste VC ligger 7 km bort.

Är det möjligt att hoppa över VC och skriva en egenremiss till psyk? Jag tillhör samma region som du och har använt mig av egenremiss vid några tillfällen, har funkat finfint. :)
 
Jag vet inte hur man gör eller vart man vänder sig.

Enklast är via Mina Vårdkontakter. Där letar du upp mottagningen du vill skicka vårdbegäran till, t.ex. Allmänpsykiatrin i kommun X. Lägg till mottagningen och välj sedan att du vill skicka en egen vårdbegäran. Sen får du fylla i ett formulär med olika frågor, du skickar in det och sedan bedöms din vårdbegäran på samma sätt som en remiss från en läkare.

Det finns också blanketter på https://www.regionorebrolan.se/egenvardbegaran om du hellre vill använda såna.
 
Jag fick träffa psykolog 2 ggr sen överfördes jag till kuratorn igen
När jag skickade egenremiss
Är grymt svårt att få hjälp.
Och då hade jag ändå ett självmordsförsök
 
Jag fick träffa psykolog 2 ggr sen överfördes jag till kuratorn igen
När jag skickade egenremiss
Är grymt svårt att få hjälp.
Och då hade jag ändå ett självmordsförsök
Det är inte bara nedslående. Jag blir förbannad över att det ens får gå till så. Har inte vården något som helst krav på att erbjuda evidensbaserad behandling? Att gå hos kurator en gång var tredje vecka har ju ingen som helst behandlande effekt (om kuratorn inte är vidareutbildade på något sätt). De är ju inte terapeuter även om en del kan ha lite terapeutiska kunskaper. Men behandlingsfrekvensen är under all kritik.
 
Det är inte bara nedslående. Jag blir förbannad över att det ens får gå till så. Har inte vården något som helst krav på att erbjuda evidensbaserad behandling? Att gå hos kurator en gång var tredje vecka har ju ingen som helst behandlande effekt (om kuratorn inte är vidareutbildade på något sätt). De är ju inte terapeuter även om en del kan ha lite terapeutiska kunskaper. Men behandlingsfrekvensen är under all kritik.
Jag hade mer hjälp av min husläkare än av både kurator och öppenpsyk. Men har förstått att alla inte är som han :love:.
Jag tycker @Tassetass förslag om egenremiss låter bra.
 
Har inte läst hela tråden men om du tycker din VC inte hjälper dig kanske KRY-appen kan hjälpa dig att skriva en remiss till psyk? :)
 
Jag ser att det som vanligt är många som är missnöjda med olika aspekter inom psykiatrin. Jag slår ett slag för Internetpsykiatrin som genomför KBT-behandling med över internet. De är baserade i Stockholm men tar in patienter i hela landet. Behandlar främst Depression, Paniksyndrom och Social Fobi. Behövs ett eller två läkarbesök på plats i Huddinge. KBT över nätet har i princip samma behandlingseffekt som vanlig KBT. Förmodligen smidigare än vägen via VC och allmänpsyk för många. Absolut bättre än att få remiss via KRY eller liknande företag. http://web.internetpsykiatri.se/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
622
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
803
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 806
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp