Sitter ner vid landning.

Nej. Fasiken va svårt att förklara. Det är inte framåtlutningen, det handlat om att någon liten sekund till STÅ kvar med tyngden i stigbyglarna och sen smeka ner rumpan i sadeln. Framåt. Inte dimpa ner.

Ok, då förstår jag lite bättre. Även om jag inte dimper ner med rumpan öht. :) Rider jag en hel bana står jag helst hela tiden, då min häst galopperar bättre med mig i lätt sits.

Ska kika om jag hittar fler filmer ikväll.
 
Många som gör såhär på högre hinder är ju före i språnget också.
Upplever du att dessa ryttare är välbalanserade i sadeln i övrigt? Jag tänker att det vore logiskt om det är ryttare som inte har den bästa balansen (och kanske följsamhet?) i sadeln.

Och gällande tränarna så finns det ju bra och dåliga tränare överallt. Vissa lägger mindre fokus än andra på sitsen.
 
Jag tycker verkligen att det ligger på tränare att hjälpa ryttaren med detta. Det blir ju tusen gånger trevligare att hoppa med rätt sits. Det är därför jag reagerar. Det är som att någon som tränar dressyr skulle sitta och ta stöd med händerna på mankammen. Och ingen säger något.
 
Upplever du att dessa ryttare är välbalanserade i sadeln i övrigt? Jag tänker att det vore logiskt om det är ryttare som inte har den bästa balansen (och kanske följsamhet?) i sadeln.

Och gällande tränarna så finns det ju bra och dåliga tränare överallt. Vissa lägger mindre fokus än andra på sitsen.
Ja, balansen verkar det inte vara fel på. Mer skänkelstyrkan. Överskänkeln då.
 
Kan nog både ha med två saker att göra, dels bålstabilitet och ryttarens avståndsbedömning.

Dom flesta vet ju själv hur det blir när hästen eller ryttaren missbedömmer avsprångspunkten och ryttaren sen inte hinner med i språnget alternativt kommer före i språnget. Allt blir ju ur balans och det leder inte sällan till en bom ner.
 
Kan nog både ha med två saker att göra, dels bålstabilitet och ryttarens avståndsbedömning.

Dom flesta vet ju själv hur det blir när hästen eller ryttaren missbedömmer avsprångspunkten och ryttaren sen inte hinner med i språnget alternativt kommer före i språnget. Allt blir ju ur balans och det leder inte sällan till en bom ner.
Jag ser hästar som parerar och justerar för ryttarens neddimpning. För det är ju i varje språng. Inte då och då. Ryttaren hoppar helt enkelt på det här viset. Och som sagt var. Det handlar inte om dom som snyggt och säkert driver sin häst framåt med sätet direkt EFTER landning. Dom som liksom glider ned i sadeln MED hästen och sen framåt.
 
Jag ser hästar som parerar och justerar för ryttarens neddimpning. För det är ju i varje språng. Inte då och då. Ryttaren hoppar helt enkelt på det här viset. Och som sagt var. Det handlar inte om dom som snyggt och säkert driver sin häst framåt med sätet direkt EFTER landning. Dom som liksom glider ned i sadeln MED hästen och sen framåt.
Ja men hur många av oss ryttare har toppen bålstabilitet och en superstark stabil sits? Det kämpar ju nästan alla med och det är bland det svåraste. Det är ju dessutom att extra svårt att bli av med gamla ovanor, hur mycket man än försöker.
Jag tycker du uttrycker dig väldigt nedlåtande i den här tråden. Det är svårt att rida och vi kämpar alla för att bli bättre på olika sätt. Alla har inte råd eller möjlighet att rida för riktigt bra tränare ofta dessutom.
 
Det kanske inte alls är det här du menar @Luff och garanterat inte enbart iaf, men jag tänker mig ryttare som sitter i vad jag kallar livräddningssits. Kanske (men inte alltid) något bakåtlutade fram till hindret, mer upprätta över hindret och snabbt tillbaka i sadeln, ofta hamnar man ju då efter hästen både i balans och tyngdpunkt.
De ryttare irl som jag ser i livräddningssits är ofta osäkra och litar kanske inte helt på hästen. Ett exempel på det var en häst som antingen bockade massor efter hindret eller nitade innan, och då kan man ju på ett sätt förstå att man har den positionen, även om det inte blir så bra.
 
Det du beskriver ovan försvann för iallafall 20 år sedan. Man sitter ner mellan hindren och rider, man åker inte bara med stående och det oavsett om hästen är pigg eller inte. Att sitta ner handlar inte om drivning utan om att man ska rida mellan hindren. Att folk dunsar i sadeln är såklart aldrig okej. Där brister det såklart för dessa ryttare. Men, man behöver inte heller stå så högt över att det syns om man har någon tyngd i sadeln eller inte. Detsamma gäller vid klättring eller lättridning, ryggen ska vara fri från tyngd men ridbyxorna får vara kvar i sadeln.

Det är fortfarande alldeles för vanligt med för korta läder vilket kan göra ryttaren obalanserad och vinglig och det helt i onödan. Detsamma att folk jobbar sig så i onödan när de rider lätt, de ställer sig upp med raka ben någon dm ovanför sadeln och skänkeln flaxar som värsta kråkan istället för att mjukt bara lyfta tyngden från sadeln med stilla skänkel så bara höften rör sig.
Att sitta ner mellan hindren är inte vad som lärs ut på vår ridskola. Att man står upp behöver inte betyda att man bara åker med. Går alldeles utmärkt att inverka stående också.
Sedan tycker jag snarare att det är vanligt att ryttare på lägre nivå vinglar omkring p g a för långa läder när de hoppar.
 
Nu menar jag generellt och utgår inte från hobbyryttare i 1m-klasser men jag håller inte alls med om din beskrivning. Att ha lätt sits mellan hinder är i mina ögon inte alls lika med passiv ridning och ”åka med”. De toppryttare som jag tycker rider trevligast och är mest följsamma har ofta luft mellan sadel och rumpa mellan hinder, möjligtvis sätter de sig mer sista galoppsprången. Men du kanske menar mer orutinerade ryttare?
Jag syftar på orutinerade ryttare.
 
Tänker som flera övriga, det handlar inte om att ”det är så man gör nu”, utan helt enkelt om att det är ryttare utan tillräcklig styrka och känsla - eller medvetet val utifrån tidigare erfarenheter.

Huruvida tränare och instruktörer säger till eller inte är svårt att veta. De kanske gör det men ryttaren inte gör så ändå, eller tror sig göra så, eller så fokuseras det på annat för stunden. Finns helt säkert tränare som inte lägger så stor vikt vid det också 🤷🏼‍♀️
 
Det du beskriver ovan försvann för iallafall 20 år sedan. Man sitter ner mellan hindren och rider, man åker inte bara med stående och det oavsett om hästen är pigg eller inte. Att sitta ner handlar inte om drivning utan om att man ska rida mellan hindren. Att folk dunsar i sadeln är såklart aldrig okej. Där brister det såklart för dessa ryttare. Men, man behöver inte heller stå så högt över att det syns om man har någon tyngd i sadeln eller inte. Detsamma gäller vid klättring eller lättridning, ryggen ska vara fri från tyngd men ridbyxorna får vara kvar i sadeln.

Det är fortfarande alldeles för vanligt med för korta läder vilket kan göra ryttaren obalanserad och vinglig och det helt i onödan. Detsamma att folk jobbar sig så i onödan när de rider lätt, de ställer sig upp med raka ben någon dm ovanför sadeln och skänkeln flaxar som värsta kråkan istället för att mjukt bara lyfta tyngden från sadeln med stilla skänkel så bara höften rör sig.
Jag tycker tvärtom och att den lätta sitsen blir mer och mer vanlig, ffa också att ryttarna blir snabbare på att växla och använda båda. Peder och Henrik är väl två bra exempel som r i d e r i den lätta sisten på ett fenomenalt sätt.
 
Ja men hur många av oss ryttare har toppen bålstabilitet och en superstark stabil sits? Det kämpar ju nästan alla med och det är bland det svåraste. Det är ju dessutom att extra svårt att bli av med gamla ovanor, hur mycket man än försöker.
Jag tycker du uttrycker dig väldigt nedlåtande i den här tråden. Det är svårt att rida och vi kämpar alla för att bli bättre på olika sätt. Alla har inte råd eller möjlighet att rida för riktigt bra tränare ofta dessutom.
Du läser in något jag aldrig skrivit. Själv hoppade jag inget vidare. Tyvärr finns inte några av mina fantastiska rundor på 60 cm på film. Då kanske jag sett detta hos mig själv. Detta är en GENERELL fundering då jag sett fenomenet. Och det är en stor skillnad på HUR en del ryttare landar. Till och med landar på sadelns bakre del. Och detta på träning efter träning på höjder över metern.
 
Du läser in något jag aldrig skrivit. Själv hoppade jag inget vidare. Tyvärr finns inte några av mina fantastiska rundor på 60 cm på film. Då kanske jag sett detta hos mig själv. Detta är en GENERELL fundering då jag sett fenomenet. Och det är en stor skillnad på HUR en del ryttare landar. Till och med landar på sadelns bakre del. Och detta på träning efter träning på höjder över metern.
Jag ”läser in” att du uttrycker dig trist.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp