Sitter ner vid landning.

Över grinden tycker jag att du inte sitter ner "för tidigt". Över det andra går det inte alls att se.

Hm… Då tror jag mer att det handlar om bålstabilitet som nån var inne på. För första filmen var från när jag inte hoppat på evigheter, medan andra är från när jag var mer igång.

Samtidigt förklarar det inte varför vissa verkar rida massor med träningar och ändå inte ha bålstabiliteten. Klurar vidare…
 
Hm… Då tror jag mer att det handlar om bålstabilitet som nån var inne på. För första filmen var från när jag inte hoppat på evigheter, medan andra är från när jag var mer igång.

Samtidigt förklarar det inte varför vissa verkar rida massor med träningar och ändå inte ha bålstabiliteten. Klurar vidare…

Eller är det så ”enkelt” att det har med hindrets höjd att göra? Att man blir ”slarvigare” när det är lägre? För grinden är 2 dm lägre på första filmen.

Hm… Det här satte verkligen igång min hjärna.
 
Jag tror att jag förstår hur du menar och upplever att det är så "folk" gör nu förtiden. Många tränare gapar om att räta upp kroppen direkt och är man då för svag så dimpar dom ner med rumpan istället och dunsar således hästen i ryggen.
 
Läs på du. Jag ser att ett sätt att rida gör att hästen behöver kompensera och ibland till och med protestera. Vi diskuterar väl ridning och inverkan här eller? Jag ser något jag vill diskutera.
Jag tolkar eller läser på samma sätt som @MiniLi
Vad jag läser är "varför är alla unga så dåliga på att rida, förr lärde vi oss minsann den hårda och rätta vägen".

Mvh jättedålig på att rida
 
Läs på du. Jag ser att ett sätt att rida gör att hästen behöver kompensera och ibland till och med protestera. Vi diskuterar väl ridning och inverkan här eller? Jag ser något jag vill diskutera.
Ja men man kan ju diskutera utan att uttrycka sig på det sätt som du gör. Jag fattar din poäng, jag tycker dock att din ton är så trist att det hämmar diskussion. Förmodligen är det därför diskussionen inte kommer igång, folk vill inte diskutera när nivån tangerar hård och taskig.
 
Jag tycker tvärtom och att den lätta sitsen blir mer och mer vanlig, ffa också att ryttarna blir snabbare på att växla och använda båda. Peder och Henrik är väl två bra exempel som r i d e r i den lätta sisten på ett fenomenalt sätt.
Jag hade nog trott detsamma, för några år sedan lärde ridskolan att sitta mellan hindren på lite högre nivå, men de har börjat uppmuntra en lättare sits, men lite olika på olika hästar.

knapplån: Har inte sett fenomenet men vore intressant att se. Tycker nog att diskussionen var intressant, det är alltid intressant med fenomen som ändringar av sits tex och att diskutera det ger såklart en chans att få insikt om tex aha det är därför det är så -det är bättre för att...
 
Nu har jag kollat på tiktok-klippet också och jag ser ärligt talat ingen skillnad mellan det och mitt första klipp. Eller ens mitt andra klipp. Speciellt inte om man kör mina i slow motion också. Dock drog jag upp dem på stor skärm, så jag kunde granska tydligare.

Så nu är jag villrådig igen, skulle önska ett klipp med typ 80-100 cm hinder som visar vad som är "fel".
 
Fast sådär sitter väl alla? Även proffsen. :banghead: Jag är för förvirrad nu känner jag. Måste kolla när Peder hoppar.
Jag vet inte, är själv förvirrad. 😅
Det va den videon på mig själv som jag kunde se tydligast på.
De andra så kan det se ut som jag sitter ner. Faktiskt inte tänkt på det själv. 🙈
 
Fast sådär sitter väl alla? Även proffsen. :banghead: Jag är för förvirrad nu känner jag. Måste kolla när Peder hoppar.
Peder är ju väldigt lätt i sadeln så han är väl ett exempel på någon som absolut inte gör detta.
Det kanske blir förvirrande eftersom man kan vara nära sadeln utan att lägga tyngd i sadeln.
 
Peder är ju väldigt lätt i sadeln så han är väl ett exempel på någon som absolut inte gör detta.
Det kanske blir förvirrande eftersom man kan vara nära sadeln utan att lägga tyngd i sadeln.

Har kikat på några filmer nu och det går knappt att se nån skillnad. Ska man vara helt säker så måste man väl ha tryckpadd som mäter.
 
Jag tolkar eller läser på samma sätt som @MiniLi
Vad jag läser är "varför är alla unga så dåliga på att rida, förr lärde vi oss minsann den hårda och rätta vägen".

Mvh jättedålig på att rida
Vadå alla yngre? Har inte nämnt ålder alls. Trepunktssitsen är ju inte direkt ny.
Mvh /hoppade inget bra alls på den tiden när jag red.
 
Jag kikade på en SMfinal med ponnyer från Scandinavium på Youtube igår. Där red nästan alla ryttare i den här stilen som jag antar eftersträvas. Att mjukt landa i sadeln och direkt rida framåt. Den jag såg som inte red så hade lite mer stöd i stigbyglarna och stod längre efter landning. Olika stilar helt enkelt. Det är ju inte det jag ser på de filmer som jag menar där hästarna får parera. Det är säkert så att det är bålstabiliteten som saknas. Jag har bara inte sett det bland ryttare som faktiskt tränar o tävlar förut. Det kan ju naturligtvis ha förekommit. Vanligt var ju att en var före i språnget och dunsade ner för tidigt - gjorde fel helt enkelt, vilket en fick höra, en märkte det själv också. Men dessa ryttare verkar ju ha anammat stilen men behärskar det inte och verkar inte förstå heller varför hästen reagerar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp