Bukefalos 28 år!

Självbärighet och eftergift

Sv: Självbärighet och eftergift

Egentligen handlar min frågeställning mer om vad man ser på backen än hur jag känner stöd när jag rider.

Men hursom så är alla hästar gröna i början och beter sig olika när det ska börja jobbas. Jag tycker att det är helt okej om en häst innan den är stark blir lite tyngre i handen, så länge man kan ge efter i vissa sekvenser och hästen stannar kvar i form och inte ramlar framåt. Med styrka blir hästen också lättare och lättare i handen även om ett lätt stöd/sug/kontakt kvarstår.

(Hästen som min vän äger är en sån jag gärna har rätt mycket i handen på. Ffa i galoppen då han lätt släpper kontakt, hamnar bakom hjälperna och blir fyrtaktig. Om jag istället låter honom vara väl stark i kontakten och trycker på honom framåt får jag en fin tretakt. Målet är såklart att kunna släppa av mer och mer, men jag flrutsätter att ni förstår att det är en utvecklingsfas och inte ett mål i sig att ha för mycket i handen.)
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Om hästen inte tar kontakten och kryper upp som du beskriver det så kan man ju absolut ha en stadigare kontakt vara för att få chansen att driva den till
Att söka kontakten. Men om den blir tung då så tror jag det är något som felar och om man pressar på och fortsätter hålla blir det gärna skador på hästen.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Grundmeningen med remontform är att hästen har ett mjukt stöd på bettet och svarar framåt på hjälperna . I alla riktningar så att säga och har slappnat av i sin överlinje med stöd på bettet där stödet kommer av att hästen bjuder framåt för hjälperna .

Vad menar du med remontform ?

Jag menar egentligen det du skriver i första stycket, utom ett konstant stöd på bettet. För som astrid skriver lite längre ner: kontakt ja, stöd nej.
Där jag också med "stöd" läser något konstant.

Jag har mina hästar lättare i munnen än många dressyrryttare. Bland annat har en proffstränare (vanlig, hederlig dressyr och inget alternativt) kommenterat en av mina hästar med "oj, så lyhörd!" när hon provred den.

Det jag också menar med remontform i det här fallet, är en form som godkänns i lätta dressyrklasser (upp till LA, sedan vill man ju ha en lite högre form).

Jag menar att en häst ska kunna ridas "lång och låg" men man får absolut inte låta den släppa ryggen där heller.

Egentligen tycker jag att ryggpositionen är viktigare än huvudet och halsen, och det är nog de flesta eniga om.
Och om man är tillräckligt stram i bålen som ryttare, kan man som regel rida ihop hästarna och få upp ryggen, utan att för den skull behöva ha så mycket i händerna.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Hur går tränaren till väga för att rida bort hästen från handen? Jag tror att detta går alldeles utmärkt att göra om hästen vet hur den ska reagera korrekt på bettets inverkan, dvs söka fram till handen men inte lägga någon tyngd. Jag tror alltså inte att hästen behöver vara avknäppt för att man "inte har något i handen".

Jag är av den (på buke) något avvikande uppfattningen att det är omöjligt (mot fysikens lagar) att bära upp hästen uppifrån ryggen, dvs underlätta för den att bära sig genom stöd i tygeln. Hur skulle det gå till, rent fysiskt/biomekaniskt? Om hästen kan bära sig korrekt med ett stöd på tygeln, så kan det göra det utan det också.

Jag tror att hästen behöver lära sig att använda sin kropp rätt under ryttare, samt att svara rätt på hjälperna. Rider man med ett konstant stöd anser jag snarare att man förstör hästens förståelse för bettets inverkan.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Återigen tror jag du lyckats läsa in värderingar i din egen teori om vad som är sök på bettet och vad som är stöd på bettet .

De tränare som avses som skolar av hästen från handen , gör det rätt galet och det handlar då om att skola bort sök på bettet som du vill kalla det och helt enkelt ha bort det söket . Det är galet hur många snälla hästar som finns som försöker prestera utifrån det och inte sällan därutöver får beröm av tränare hur fint de går . Tragiskt men sant .
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Det är precis det jag tror denna tränaren gör! Ser ju såklart jättefint ut från backen att se sin häst helt borta från handen. Men det missas att hästen är bakom hjälperna.

Ja ja. Ska bli intressant att se träning i dec. Jag har kanske fått helt fel intryck.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

I mitt huvud handlar det inte om att man "stödjer " hästen med kontakten utan kontakten är- om den är ärlig- ett bevis på att hästens bakben jobbar och att den kraften går genom hela hästen ända fram till bettet. Och få blir ingen kontakt = ingen bakbensaktivitet=ingen bjudning

Men som sagt- rullatorkänsla är inte bra och är bara bevis på framtung häst/ ineffektiv ryttare...
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Därav min fråga - hur går tränaren till väga för att rida bort hästen från handen? Vet man det så säger det ju ganska mycket.

Detta är ju egentligen svårt att diskutera utan bilder eller helst film, men förstår att det kan bli svårt i det här fallet :D
 
Sv: Självbärighet och eftergift

jag kan just nu inte ge dig ett bra svar, men jag ska följa tråden med intresse.

Jag har "tappat" min seriösa ridning mkt med att jag för det mesta rider galoppörer, antingen för att de ska stärka sig "lite grann" eller för att vi ska sälja som ridhästar. (Jag har ridit seriöst i 7 år innan jag började på galoppen och åtminstone 5 år till efter det) men, på galoppen rider man ju i galoppträningssadel och hinner kanske inte sitta så länge man vill med varje häst. jag riktar dock alltid in mig på HUR de går i tempo, form, stödet/lyhördheten på hand vs sits och skänkel rätt mkt, då jag sett många komma och provrida som inte alls är beredda på hur lyhörda löphästar är på vikten gentemot handen och skänkeln... gamla galoppörer är ofta sisådär på att ta skänkeln när den är "där nere" vid gjorden :P.

Jag vill bli bättre på att jobba på självbärighet hos dem och jag tror jag kan lära mig/bli inspirerad mkt av tips och trix eller ja åsikter här.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

*Definitionen av självbärighet

Hästen är självbärig när den inte behöver regleras av ryttaren. Du sätter en ram, anger en en gångart och ett tempo och hästen jobbar i denna tills du ger andra instruktioner.

*NÄR och HUR i utbildningen man kräver/kan kräva självbärighet

När framåtdrivande och förhållande hjälper är på plats. Självbärighet är en grundsten i utbildningen och principen är densamma även fast det till ögat ter sig olika ut beroende på om hästen bär sig själv i lång och låg form eller i en passage.

*Skillnaden på självbärigheten och "borta från handen"

En häst som är självbärig har en ram som är reglerbar och den är framme för skänkeln. Är hästen borta från handen så är den borta för hjälperna. Du kan inte längre reglera formen eftersom hästen knäpper av i nacken.

*Skillnad i hur dressyr vs. hoppryttare använder/jobbar med självbärighet

Förstår inte varför det ska vara någon skillnad, hästar är hästar.



Vad man kan tänka på är att när man erbjuder ett stöd erbjuder man samtidigt hästen något att skjuta på emot. Börjar hästen utnyttja det så har vi en häst som hänger på handen, ökar skjutkraften och som inte är självbärig.

Erbjuder vi inget stöd har hästen inget att skjuta på emot, den måste antingen bära sig själv eller så kommer den att öka tempot. Avarten i detta fallet är när hästen inte är framme för hjälperna och istället knäpper av.

Olika hästar behöver olika ridning - i olika stadier av utbildningen.
Att rida alla hästar efter samma mall bara för att man föredrar den själv är inte optimalt. Har jag tex en häst som har tendenser att knäppa av så behöver jag rida den framåt och mot ett lätt stöd - även fast jag egentligen föredrar så lite kontakt som möjligt.

Du får erbjuda din vän en lektion och se hur pass hon kan reglera sin hästs takt, tempo och form med respektive utan stöd. Är hästen framme för hjälperna även utan stöd så är det inget problem och skulle det vara så att den inte är det ja då har det ju bevisat sig själv så att säga.... ;)
 
Sv: Självbärighet och eftergift

*

*Skillnaden på självbärigheten och "borta från handen"

En häst som är självbärig har en ram som är reglerbar och den är framme för skänkeln. Är hästen borta från handen så är den borta för hjälperna. Du kan inte längre reglera formen eftersom hästen knäpper av.

:bow: :bow:
Detta skriver jag också under på!

Intessant tråd! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Självbärighet och eftergift

Vilket bra och konkret inlägg:)!! Super! Kommer inte erbjuda min vän träning och hon inte ber om hjälp;).
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Har funderat länge på att fråga vart du bor och om du tar emot fler elever, det låter så vettigt när du skriver :d

För att svara på tråden så tror jag det är sjukt svårt att föklara så att din vän förstår eftersom hon redan köpt tränarens koncept. H*n behöver nog en aha upplevelse själv för att släppa ideen om att en tjusig böj på halsen utan stöd är det bästa.. tyvärr
 
Sv: Självbärighet och eftergift

För att svara på tråden så tror jag det är sjukt svårt att föklara så att din vän förstår eftersom hon redan köpt tränarens koncept. H*n behöver nog en aha upplevelse själv för att släppa ideen om att en tjusig böj på halsen utan stöd är det bästa.. tyvärr

Det har du nog helt rätt i...
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Vilka underbara beskrivningar du gett, tuaphua!! Vilken visdom och kunskap du besitter!! Super!:bow:

Jag har läst olika saker du skrivit och tänkt samma sak förr - men nu var jag bara tvungen att kommentera!
 
Sv: Självbärighet och eftergift

+Lady Lucifer: Tack för era fina ord!
Jag har mycket kvar att lära. Men jag har hunnit samla på mig en del jag tror på iaf. :)
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Har fortfarande inte sett ngn träning, men ska gör det i slutet av veckan. Kommer med rapport då. Jag har kanske helt missuppfattat det hela, men det ska bli mycket intressant att se:).
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Kan man "kontrollera" (checka av) om genomsläppligheten är ärlig genom att tex göra tempoväxlingar? Om hästen inte klarar av att göra tempoväxlingarna är då inte genomsläppligheten heller korrekt? Hur kan man annars kontrollera om hästen bara har släppt bettet eller faktiskt är igenom kroppen?

Det klassiska är väl att erbjuda hästen en lägre form, är stödet ärligt kommer den genast att följa handen neråt. Går hästen rätt ska ryttaren kunna välja huvudets placering, och hur hög eller låg den är i formen.

Sen känns det ju också rätt tydligt när man sitter på, om hästen sitter ihop och ryggen är med.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Blev inte att jag fick se tränaren rida idag. Jag fick nämligen rida själv:p. En trevlig träning där han absolut ville att hästen skulle ha kontakt/stöd i handen. Visserligen med målet att stödet skulle vara lätt men iaf samma tanke som jag haft med galoppen tex där stödet/kontakten tillåts vara tyngre tills hästen orkar bära sig mer.

Han var mkt nogrann med bogarnas placering och förklarade bra hur min sits svaghet påverkade hästen. Sen var det grundläggande som att en trängande innertygel inte korrigerar bogen utan bara låser ytterligare. Sånt jag vet men kroppen inte alltid lyder...
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 273
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 006
Senast: Solstig
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 965
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 638
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp