Bukefalos 28 år!

Självbärighet och eftergift

Sv: Självbärighet och eftergift

Jag tänkte mest att tråden handlade om en tränare du inte sett som du tolkat rider bort hästarna från handen . Eftersom så inte var fallet alls när du väl fick prova på tränaren så kändes det som att din tråd tappade lite av sin relevans ?
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Ja, det man jag förstås tycka om man vill;). Men samtidigt ärväl ändå änet kring självbärighet, eftergift stöd och kontakt alltid relevant?
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Ja, det man jag förstås tycka om man vill;). Men samtidigt ärväl ändå änet kring självbärighet, eftergift stöd och kontakt alltid relevant?
Varför skulle hästen behöva stöd från ryttaren som sitter på ryggen på hästen? Hur skulle ryttaren uppifrån ryggen på hästen kunna ge hästen ett stöd genom tygeln? Till vilken nytta? Om hästen skulle behöva ett sådant stöd är den väl knappast självbärig, dvs den trillar på nosen/blir framtung om ryttaren släpper stödet.

Kontakt är något helt annat än stöd. Genom kontakten förmedlar ryttaren signaler om sina önskemål till hästen. Ryttaren känner hästens svar. För att detta skall vara möjligt krävs en lätt kontakt, dvs ej att hästen har stöd av ryttarens hand via tygel och bett.

Ryttarens eftergift är minst lika viktig som hästens eftergift. Om ryttaren ger efter då hästen tänker svara kommer hästen lättare att förstå ryttarens signal.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Därför att ryttaren stör hästens balans!

Missförstå inte ordet STÖD. Det man inte får göra SJÄLV är att fastna i handen. Den behöver stöd för att kunna trampa på bakifrån från bakhoven vidare över ryggen, nacken o munnen/ o då bettet- cirkelenergi/ ergonomisk träning.

den kan ej heller jobba i ett bra arbetstempo där den arbetar genom kroppen ( för att BÄRA upp ryttaren via ryggen!)

Det är därför som man ser så ofta numera hästar som rids för sakta där den ej jobbar genom kroppen bara för att ryttaren varken vill eller kan hjälpa den med att återfå sin balans o allt som oftast sänker tempot för sin egen bekvämlighet. Hästen får anpassa sig o det blir ALDRIG bra.

-Du ska bära dig själv utan hjälp från mig som faktiskt stör dig! Basta!

Varför tror du att man än idag longerar ryttarna på SRS?
För att de ska kunna rida hästen utifrån dess förutsättningar o inte vice versa.
 
Sv: Självbärighet och eftergift

Det är svårt det där med ordet stöd. Just för att för vissa innebär det sträckt tygel och för andra innebär det ca 3 kg tryck.
De flesta vet heller inte alltid hur mkt tryck de faktiskt rider med.
Det är ju inte så att man aldrig nafsat tag i tygeln för att hålla balansen, omedveten om det eller så att man kommer på det där det redan görs/är gjort. Jag har gjort det och förmodligen de flesta andra.

Att man longerar för sitsträning är ju inte alltid helt för hästarnas skull.
Även SRS är ju beroende av att tjäna pengar och visa en showig produkt idag.
De har frångått sina forna ideal något. Det ska man vara medveten om.
Och ska man klara av att sitta på en häst som hoppar i luften så bör man nog ha en rätt bra balans och genomsläpplighet.

Jag tror absolut på kontakt i tygeln. Men inte mer än så om inte hästen rent inte tål det och är en sån som backar av. Då kan det vara gynnsamt att rida med mer en period. För att få dem att komma fram och ut ur manken.

Självklart tycker jag man ska sitta så man inte stör hästen! Och sitsträning är guld värt!
Men ordet stöd tycker jag är lite svårt iom att så många tolkar det som ett fysiskt konstant stöd, inte som en kontakt där det finns möjlighet att kommunicera om önskat. Dvs sträckt tygel och en liten snabb signal a la påminnelse att "håll balansen" och igen och igen då det behövs.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 165
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 513
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp