Självmord [ Vad är det för värld vi lever i...? Hur tänker man? ]

Texaz

Trådstartare
...Där så många människor väljer att inte vilja leva kvar?

Både kända och okända människor väljer att avsluta sina liv...

Har ju själv upplevt det på nära håll för några dagar sen, och nu händer det en tillsynes framgångsrik och lycklig person (enligt en någorlunda färsk intervju).

Var det lika vanligt förr, bara att man inte erkände det, eller är det ett nytt fenomen?
Själv tror jag på det sistnämnda, kan inte minnas att det alls förekom i min ungdom, men nu är det tragiskt nog "vanligt".

Tragiskt, men finns det något sätt att vända trenden??
 
...Där så många människor väljer att inte vilja leva kvar?

Både kända och okända människor väljer att avsluta sina liv...

Har ju själv upplevt det på nära håll för några dagar sen, och nu händer det en tillsynes framgångsrik och lycklig person (enligt en någorlunda färsk intervju).

Var det lika vanligt förr, bara att man inte erkände det, eller är det ett nytt fenomen?
Själv tror jag på det sistnämnda, kan inte minnas att det alls förekom i min ungdom, men nu är det tragiskt nog "vanligt".

Tragiskt, men finns det något sätt att vända trenden??
Folk tog livet av sig förr med. Det var dessutom ofta än mer skamfyllt då.
 
Jag kommer spontant att tänka på att Werthereffekten ingalunda är ett nytt fenomen, det sträcker sig tillbaka till Den unge Werthers lidanden från 1774.
 
Det handlar väl inte om vad det är för värld vi lever i. Det handlar om varje enskild individs psykiska mående och hur den behandlas av vården.

Men som i mitt fall, som har fått mycket vård i flera år, men dom får ändå inte bukt på mitt mående. Där kan man inte lasta psykvården för att inte ha gjort allt för mig.
Igår ville jag ta livet av mig. Idag skrev jag ett brev till min psykolog som jag ska ge henne nästa vecka. Och så får jag se vad som händer efter det. Vill dom inte göra något nytt då, ja då kan dom lastas.
 
Det är inte världens fel att människor inte vill leva.

Många människor har helt enkelt inte livsvilja och mår dåligt. Någonstans tycker jag att man måste ha respekt för att en person verkligen inte står ut med sitt liv och väljer att avsluta det. Det är ett personligt beslut.

Många har kämpat i åratal i vården och det har inte blivit bättre.

Ett djur som lider avlivar vi. En människa som har ont i själen ska hållas vid liv trots att det är ett plågsamt liv.

unga människor som inte ser någon utväg ur en tuff situation kan vara en annan sak - där har vuxenvärlden svikit. Men vuxna mogna människor som väljer att avsluta - det kan man inte ha synpunkter på.
 
Samtidigt så kan man ju inte förneka en människa att göra val här i livet.
Vad man kan göra är att klargöra för riskpersoner vad deras val innebär för de efterlevande.
För de jag känt genom åren som tagit steget, gjorde det inte för att belasta efterlevande med det lidande som nu blev fallet.

Att en svårt sjuk person (fysiskt sjuk) väljer den lösningen kan jag ha respekt för, till och med stödja. Men när en ung människa målat in sig själv i ett hörn och inte ser någon annan väg ut då är något rejält fel.

Det värsta är att en del ungdomar i drogat tillstånd verkar ser sitt liv ungefär som ett liv i ett dataspel, bara avsluta det här så får man ett nytt....
 
Men hur kan det komma sig att INGEN ung människa tog livet av sig när jag var ung??? Inte här i stan iaf...

Bland de födda på 90-talet kan jag räkna till åtminstone 15.... OM det beror på psykisk ohälsa, varför har den då ÖKAT så kraftigt??
 
Det är inte världens fel att människor inte vill leva.

Många människor har helt enkelt inte livsvilja och mår dåligt. Någonstans tycker jag att man måste ha respekt för att en person verkligen inte står ut med sitt liv och väljer att avsluta det. Det är ett personligt beslut.

Många har kämpat i åratal i vården och det har inte blivit bättre.

Ett djur som lider avlivar vi. En människa som har ont i själen ska hållas vid liv trots att det är ett plågsamt liv.

unga människor som inte ser någon utväg ur en tuff situation kan vara en annan sak - där har vuxenvärlden svikit. Men vuxna mogna människor som väljer att avsluta - det kan man inte ha synpunkter på.
Jag håller inte med. Jag kan inte riktigt sätta ord på det men det låter nästan som att du glorifierar självmord. Och det känns inte bra på ett öppet forum. Men som sagt, jag hittar inte rätt ord för vad jag känner, tror jag.
 
Men hur kan det komma sig att INGEN ung människa tog livet av sig när jag var ung??? Inte här i stan iaf...

Bland de födda på 90-talet kan jag räkna till åtminstone 15.... OM det beror på psykisk ohälsa, varför har den då ÖKAT så kraftigt??
Jag misstänker att du har selektivt minne?

Det finns säkert någon ung man som med berått mod körde av vägen. Någon som hoppade i vattnet. Det är i alla fall den verklighet jag minns från min ungdom.
Siffrorna har gått ner, precis som esco visade i sin länk.
 
Men hur kan det komma sig att INGEN ung människa tog livet av sig när jag var ung??? Inte här i stan iaf...

Bland de födda på 90-talet kan jag räkna till åtminstone 15.... OM det beror på psykisk ohälsa, varför har den då ÖKAT så kraftigt??
Du hade säkert inte koll då. Om just din uppväxtort inte råkar vara ett unikt undantag.

Idag sprids information på ett helt annat sätt. Dessutom ser psykvården annorlunda ut och det finns en annan öppenhet.

Om jag inte minns fel så har amvändandet av antidepressiva minskat suicidfallen i ett lite längre perspektiv
 
Jag håller inte med. Jag kan inte riktigt sätta ord på det men det låter nästan som att du glorifierar självmord. Och det känns inte bra på ett öppet forum. Men som sagt, jag hittar inte rätt ord för vad jag känner, tror jag.
Glorifierar? Då är jag djupt ledsen, det är verkligen inte meningen.

Däremot tror jag att vi måste prata mer om det. Tror knappt det finns någon som tar livet av sig i en stundens ingivelse. Det krävs mycket för att en människa ska bli beredd att avsluta livet. Och vissa människor HAR helt enkelt ett vidrigt liv.
Det sägs till exempel att när det blev mer accepterat att skilja sig så minskade självmorden bland kvinnor?
 
Nja, i min årskull har ingen hittills dött... Två i den över mig, den ena i hjärtfel, den andra cancer ( 16 respektive 10 år gamla)

Resten har jag ingen jättekoll på med de några år under mig (som jag gick i gymnasiet med pga sabbatsår) vet jag INGEN som dött... Oavsett självmord eller sjukdom...

Mina barn däremot har varit VANA vid begravningar:( Tror det blir dotterns femte begravning av ung kamrat (hon är snart 24..)

T o m kyrkogårdspersonalen tycker att det är underligt...:confused: Och då handlar det ENBART om de yngre..
 
Nja, i min årskull har ingen hittills dött... Två i den över mig, den ena i hjärtfel, den andra cancer ( 16 respektive 10 år gamlla)

Resten har jag ingen jättekoll på med de några år under mig (som jag gick i gymnasiet med pga sabbatsår) vet jag INGEN som dött... Oavsett självmord eller sjukdom...

Mina barn däremot har varit VANA vid begravningar:( Tror det blir dotterns femte begravning av ung kamrat (hon är snart 24..)

T o m kyrkogårdspersonalen tycker att det är underligt...:confused: Och då handlar det ENBART om de yngre..
tror du inte på oss när vi hänvisar till statistik och den källan jag länkade till så googla själv.

Sen kan det givetvis finnas individuella skillnader i Hur många man råkar på som begår självmord. Det finns regionala skillnader, skillnader mellan kön och skillnader i olika ålderskohorter.

Sen kan det vara så att dina barn till skillnad från dig vistats i miljöer där det är större dödlighet än i andra. Exempelvis missbruk och annan social utsatthet.
 
Senast ändrad:
Glorifierar? Då är jag djupt ledsen, det är verkligen inte meningen.

Däremot tror jag att vi måste prata mer om det. Tror knappt det finns någon som tar livet av sig i en stundens ingivelse. Det krävs mycket för att en människa ska bli beredd att avsluta livet. Och vissa människor HAR helt enkelt ett vidrigt liv.
Det sägs till exempel att när det blev mer accepterat att skilja sig så minskade självmorden bland kvinnor?
Att dö för egen hand är ändå inte lösningen på ett vidrigt liv. Människor måste alltid försöka räddas från att ta livet av sig.
 
Det är inte världens fel att människor inte vill leva.

Många människor har helt enkelt inte livsvilja och mår dåligt. Någonstans tycker jag att man måste ha respekt för att en person verkligen inte står ut med sitt liv och väljer att avsluta det. Det är ett personligt beslut.

Många har kämpat i åratal i vården och det har inte blivit bättre.

Ett djur som lider avlivar vi. En människa som har ont i själen ska hållas vid liv trots att det är ett plågsamt liv.

unga människor som inte ser någon utväg ur en tuff situation kan vara en annan sak - där har vuxenvärlden svikit. Men vuxna mogna människor som väljer att avsluta - det kan man inte ha synpunkter på.

Nja...

Jag tycker man ska göra väldigt stor skillnad på någon som tar livet av sig pga fysisk ohälsa och psykisk sådan! Någon som lever i fysiskt lidande och beslutar sig för att det inte är värt att vara kvar är (förhoppningsvis!) just vid sina sinnens fulla bruk. Jag har full förståelse för sådant (och tycker de borde ha rätt till hjälp, men det är ju en annan diskussion), men någon som begår självmord pga tex svår depression gör det inte med samma fria vilja. De är psykiskt sjuka, och fattar inte beslut de skulle fattat om de kunnat "tänka klart" många gånger.

De lider också, javisst! Men respektera deras beslut tycker jag är ett märkligt sätt att se på saken, då de ofta inte så mycket fattat ett beslut som att de drivits in i en gärning de inte ens själva riktigt kunde greppa...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså. Det finns ju organisationer för de som inte har någon att "fira" ihop med, att umgås med och bara är allmänt ensamma på...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: gul_zebra
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 566
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: oseriös
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp