Bukefalos 28 år!

Självscanning i matbutik

Självscannar du dina varor i matbutik


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
Handlar jag på ICA Maxi blir det storhandling. Jag har ingen lust att vid koll plocka upp allt för att sen plocka ner igen.
 
Jag storhandlar inte ;)
Men min pappa har scannat så länge jag kan minnas. Minns när jag var liten och satt i vagnen, bland alla påsar :D
Tror t.om. han började innan jag föddes. Så måste ha varit för 20 år sen, eller mer.
 
Alla varor väger ju något. Vågen känner som sagt t.o.m. av en kasses vikt. Köper man en färdig baguette så går det inte att självscanna eftersom de ju kan diffa några gram.

På Maxi är det styckpris på baguetter och annat "löst" bröd. Varor som betalas efter vikt, som frukt och grönt, väger man på plats vid den avdelningen. Vid kassan sen så plockar man aldrig upp sina varor utan man sätter scannerenheten i ett fack och sen så trycker man fint på dataskärmen brevid och följer sedan instruktionerna för betalning innan man går med sina varor till bilen/bussen/cykeln/hem. :D
 
Jag älskar självscanning. Har haft det sedan det kom för 10-15 år sedan.

Snabbt, enkelt och effektivt!
 
Alla varor väger ju något. Vågen känner som sagt t.o.m. av en kasses vikt. Köper man en färdig baguette så går det inte att självscanna eftersom de ju kan diffa några gram.
Det var ju ett skumt system. Så vissa varor på "ditt" Coop går inte att scanna då?
 
På Maxi är det styckpris på baguetter och annat "löst" bröd. Varor som betalas efter vikt, som frukt och grönt, väger man på plats vid den avdelningen. Vid kassan sen så plockar man aldrig upp sina varor utan man sätter scannerenheten i ett fack och sen så trycker man fint på dataskärmen brevid och följer sedan instruktionerna för betalning innan man går med sina varor till bilen/bussen/cykeln/hem. :D
Jag menar baguetter som är färdiga med pålägg, är nog samma problem med färdiga sallader.
 
Alla varor väger ju något. Vågen känner som sagt t.o.m. av en kasses vikt. Köper man en färdig baguette så går det inte att självscanna eftersom de ju kan diffa några gram.

Edit : Förklaring kom innan så raderat.
Handlar bara på Maxi (så det är som Kratus säger där)
 
Scannar alltid (Willys främst) och står aldrig i kö hos min vanliga butik. Underbart. Vill nog också tro att det är minst 10 år sedan jag började scanna.
 
Aha, fast det är styckpris på sånt också på Maxi.
Ja det är styckpris men de kan fortfarande väga olika mycket. EAN-koden visar vad det är för vara och systemet vet hur mycket den varan ska väga, men en färdig baguette kan väga mer/mindre än en likadan baguette med samma EAN-kod så då säger vågen ifrån.
 
Ja det är styckpris men de kan fortfarande väga olika mycket. EAN-koden visar vad det är för vara och systemet vet hur mycket den varan ska väga, men en färdig baguette kan väga mer/mindre än en likadan baguette med samma EAN-kod så då säger vågen ifrån.

Är det verkligen självscanning och inte självutcheckning? :confused:
 
Jag självscannar inte.

Jag har gjort det ett tiotal gånger men känner inte att jag orkar åka på avstämning så avstår hellre. Till saken hör att jag på två av fyra avstämningar gjort oavsiktliga fel. Ena gången handlade jag två lika varor men i olika smak men scannade ena två gånger (dvs ingen prisskillnad men de såg det som fusk ändå). Andra gången missade jag scanna ena varan när jag tog två. Helt oavsiktligt.

Jag tycker att scanningen tar lite mer tid än att bara ösa ner saker i vagnen och blir det avstämning tar det mycket längre tid. I den butik jag oftast handlar är köerna ofta mycket korta.
 
Jag har nu äntligen efter lång tid tagit mig för att registrerar mitt kort och självscanna mina varor på ICA
Tredje gången jag handlade gjordes en koll om jag gjort rätt.
Jag tycker det är supersmidigt och undrar nu varför jag inte börjat tidigare... :idea: :confused:

Jag tycker att många som handlar använder sig inte av självscanning, det verkar inte särskilt vanligt och jag undrar lite varför?

Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför
Efter att jag fått avstämning 2 ggr när jag handlat för över 1000:- och haft ett litet barn blir det inget mer. Jag glömde ett paket ägg en gång så nu kommer jag aldrig ifrån avstämningen.

Men jag kanske ska börja scanna lunchen som är max tre varor för det brukar vara väldig kö just vid lunch.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 603
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 905
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 334
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 594
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp