Självscanning i matbutik

Självscannar du dina varor i matbutik


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
Jag har scannat länge på Coop forum och city gross! Gillar det skarpt - man packar direkt och slipper köa. Det jag tycker är lite jobbigt är frukt och grönt. Det är rörigt när vissa varor scannas direkt medan andra ska vägas. Attans pyssel att hitta rätt frukt , sätta dit prislapp, scanna och packa. Att få en totalkoll när man har fem proppfulla kassar är inte heller ngt hit ...Men total sett överväger det positiva!
 
Jag har gjort det ett tiotal gånger men känner inte att jag orkar åka på avstämning så avstår hellre. Till saken hör att jag på två av fyra avstämningar gjort oavsiktliga fel. Ena gången handlade jag två lika varor men i olika smak men scannade ena två gånger (dvs ingen prisskillnad men de såg det som fusk ändå). Andra gången missade jag scanna ena varan när jag tog två. Helt oavsiktligt.

Det där med olika smak men samma pris är okej i "min" butik. Jag brukar dock scanna alla enskilda smaker ändå men vet att det är okej eftersom de vid avstämning brukar fråga om jag har scannat enskilda smaker för sig.
 
Jag självscannar inte.

Jag har gjort det ett tiotal gånger men känner inte att jag orkar åka på avstämning så avstår hellre. Till saken hör att jag på två av fyra avstämningar gjort oavsiktliga fel. Ena gången handlade jag två lika varor men i olika smak men scannade ena två gånger (dvs ingen prisskillnad men de såg det som fusk ändå). Andra gången missade jag scanna ena varan när jag tog två. Helt oavsiktligt.

Jag tycker att scanningen tar lite mer tid än att bara ösa ner saker i vagnen och blir det avstämning tar det mycket längre tid. I den butik jag oftast handlar är köerna ofta mycket korta.

Först plocka ner i en kundvagn, plocka upp på bandet, vänta och plocka ner i kassar tar ju betydligt längre tid än att
scanna, ner i medhavd väska och betala. Några gånger händer det med avstämning (oftast i början när man inte är så van) men det är inte ofta det blir helavstämning, iaf har jag inte råkat ut för det på månader, delavstämning händer ibland, då tar dom typ 2 random varor och kollar att de finns med bland de scannade. Så för mig överväger fördelarna.
 
[QUOTE="Lampan, post: 17178393, member: 136667"
Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför[/QUOTE]

Jag scannar där jag handlar ofta och scannar inte där jag bara handlar någon gång ibland.

Jag är egentligen lite kluven till det hela. Visst det är snabbt och smidigt, samtidigt ger det färre jobb i längden. Trumfar smidigheten arbetstillfällen? Jag vet inte.
 
Aha, det har jag aldrig ens provat så det förklarar ju den saken :p

Finns bl a på Willys i Lund. Suger fetluva.

Man sätter korgen på vågen, scannar, lägger ner varan i kassen. Diffar det i vikt mellan steg 1 och 3 får man inte scanna nästa vara. SÅÅÅÅ störigt.

Det finns alltså en begränsning för antal varor, eftersom man måste placera korgen på vågen för att få börja. Ingen vagn där inte.
 
Finns bl a på Willys i Lund. Suger fetluva.

Man sätter korgen på vågen, scannar, lägger ner varan i kassen. Diffar det i vikt mellan steg 1 och 3 får man inte scanna nästa vara. SÅÅÅÅ störigt.

Det finns alltså en begränsning för antal varor, eftersom man måste placera korgen på vågen för att få börja. Ingen vagn där inte.
På Konsum blippar jag och sen ned i en kasse och kassen står på en våg. Systemet vet vad alla varor väger. Det strular aldrig för mig.
 
Finns bl a på Willys i Lund. Suger fetluva.

Man sätter korgen på vågen, scannar, lägger ner varan i kassen. Diffar det i vikt mellan steg 1 och 3 får man inte scanna nästa vara. SÅÅÅÅ störigt.

Det finns alltså en begränsning för antal varor, eftersom man måste placera korgen på vågen för att få börja. Ingen vagn där inte.
Är det våg där man ställer korgen också? O_o Det är det inte på mitt Coop, inte vad jag sett iaf.
 
Finns bl a på Willys i Lund. Suger fetluva.

Man sätter korgen på vågen, scannar, lägger ner varan i kassen. Diffar det i vikt mellan steg 1 och 3 får man inte scanna nästa vara. SÅÅÅÅ störigt.

Det finns alltså en begränsning för antal varor, eftersom man måste placera korgen på vågen för att få börja. Ingen vagn där inte.

:eek::eek: Va? Verkar ju vara ett helknäppt system. Vore det så skulle jag aldrig scanna det lovar jag.:D
 
Är det våg där man ställer korgen också? O_o Det är det inte på mitt Coop, inte vad jag sett iaf.
Coop i Malmö hade det systemet från början, att man scannade från vagnen och varje vara skulle väga precis på grammet. Gick aldrig med en hel vagn, de fick ändå ha en personal på varje station.
 
Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför

Hur kan man överlåta så mycket privat information om sig själv till ett privat företag?

Nej det är att överdriva sin betydelse att tänka sig att de är intresserade av dig, men du i den grupp av mäniskor du tillhör.

Nu kör vi havredryck mot köp av biljetter till way outwest och de som laddat ner cowspiracy
 
Hur kan man överlåta så mycket privat information om sig själv till ett privat företag?

Fast det har ju inte med scanningen att göra, utan med medlemskortet. Ja, man måste (så vitt jag vet?) ha ett medlemskort för att kunna scanna, men det är väldigt vanligt bland de som inte scannar att ändå troget dra sitt kort för rabatter, poäng, medlemspriser och allt vad det nu är. Företagen får knappast mycket mer information från just scanningskunderna, utom möjligen hur länge de är i butiken.
 
Jag skannar inte. :love:


Går inte att skanna i butiken jag handlar. Frågan är om jag skulle göra det ändå, jag vet inte om jag skulle tjäna någon tid eftersom jag skulle känna mig tvungen att gå igenom allting minst tre gånger innan jag går ut. Och så skulle jag ju inte få samma chans att växla några ord med kassapersonalen.
 
Fast det har ju inte med scanningen att göra, utan med medlemskortet. Ja, man måste (så vitt jag vet?) ha ett medlemskort för att kunna scanna, men det är väldigt vanligt bland de som inte scannar att ändå troget dra sitt kort för rabatter, poäng, medlemspriser och allt vad det nu är. Företagen får knappast mycket mer information från just scanningskunderna, utom möjligen hur länge de är i butiken.

Japp :up: vill man ha rabatten (och checken) och det vill man ju så måste man ju dra kortet och då registreras ju
varorna oavsett om man skannar eller står i kö till kassan. Ofta är det ju x-tra pris på vissa varor och utan kort inget extrapris.
Såg just att Maxi hade gratis glasslåda från GB som gåva :p, den tar jag (texas pecan, tack)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 264
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 814
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 250
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 546
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp