Självscanning i matbutik

Självscannar du dina varor i matbutik


  • Antal omröstningsdeltagare
    210
Jag scannar inte då mina vanligaste butiker inte har den tjänsten. Har dock funderat på det men så lång är inte kön oftast att jag skulle tjäna in på det utan att noja och leta vågar. Den butiken som har självscanning har även snabbkassa om man handlar max 5 (?) grejer. Klart att jag ibland känner suget efter "Veckans självscanningsvara" och kanske nån gång ansluter mig men det känns inte direkt som något viktigt.
 
Har gar sjalvscanning till lite annorlunda, men jag gor det ofta ... sa lange jag inte koper alcohol for da maste ju nagon kolla mig i alla fall.
 
Jag föredrar självutcheckning :angel: Fast jag gillar den ica jag gick till i Örebro bäst, då behövde man inte väga någon kasse utan det var bara att skanna in allt i kassan och packa efter hand. Så skönt att slippa stressa med packningen som vid bandet.
Självskanningen med den där pistolen har jag inte provat :o
 
Jag självscannar inte. Jag ser gärna att kassapersonalen har kvar sina jobb. Det är större nytta för mig, än vad självscanningen ger mig (och kassapassagen går vanligtvis rätt snabb och smidigt där jag handlar).

Ibland, om jag har några få, scanningsvänliga varor och det är lång kö till de vanliga kassorna går jag till självbetjäningen. Undantag IKEA, där använder jag självbetjäningen jämt pga köerna.
Av samma anledning självscannar jag inte heller. Jag vill ha kvar ALL butikspersonal. Att de skulle bara få andra arbetsuppgifter, när behovet minskar säger väl sig självt att det inte stämmer. Vems ficka hamnar den besparingen i, när jag gör jobbet själv? Inte i min, och inte butikspersonalens heller. Sen så blir jag ofta ganska utmattad av att handla, så jag blir disträ, missar saker lätt, och orkar definitivt inte bli dubbelkollad på en avstämning.

Det tar inte lång tid i kassakön iaf. Men visst, det är ett bra alternativ för de som har bråttom.
 
Har självscanning på Maxi, coop & citygross. Tycker det funkar bra.
I början var det lite mer kontroller.
På citygross har de endast gjort liten slumpkoll på 5 varor eller vad det är. Maxi däremot får man packa upp allt och ner igen om man får koll.
Har aldrig missat nåt, men däremot är det vissa varor som krånglar när man ska scanna dom så då har de fixat det i kassan innan man betalar.
Willy´s här har inte självscanning, utan självutcheckning. (finns 3 för max 10-15 varor & några fler för om man har massor)
Oftast funkar det väldigt bra. Händer då & då att man får tillkalla hjälp då något kör fast.
Tex brukar etiketten på broccolin inte gälla utan man ska trycka in hur många man köper, nu har man lärt sig av det misstaget, men i början svor man lite fula ramsor.
Kassarna/påsarna trycker man in antal på efter att man scannat in och packat allt. Kan inte minnas att de ingår i vikten.
Händer att det är längre köer till självutchecken än vanliga kassan & då blir det vanlig kassan.
 
Scannar på stora Coop men mitt lilla Ica har inte självscanning. Älskar självscanning, packar noggrant direkt i mina kassar :love: Jag liksom längtar efter o åka dit handla :D
 
Hur kan man överlåta så mycket privat information om sig själv till ett privat företag?

Nej det är att överdriva sin betydelse att tänka sig att de är intresserade av dig, men du i den grupp av mäniskor du tillhör.

Nu kör vi havredryck mot köp av biljetter till way outwest och de som laddat ner cowspiracy
Om jag drar mitt ICA kort så vet dom vad jag handlar också
För min del tycker jag inte det gör så mycket om dom har info om vad jag äter
Då tycker jag cookies på internet är mycket värre
Om jag googlar en vara, så har jag snart fullt av den reklamen på div. sidor (även buke) det känns lite :wtf:
 
De har inte mindre personal i de butiker jag handlar som har självskanning, deras arbetsuppgifter ser bara annorlunda ut.
Jag tror ja ska prata med kassörskan om det nästa gång, om det har blivit färre arbetsuppgifter med självscanningen.
Den jag pratade med sist, va mycket positiv till att kunderna scannade
 
Jag har scannat länge, sedan det började komma. Får sällan en avstämning och alla avsättningar jag fått har än så länge stämt. Någon gång hade jag dock glömt att ta bort en vara, men annars har det alltid stämt.
Jag scannar där jag har möjlighet till det, Ica och coop för det mesta.
Varför jag började, kul grej och sedan är det ett smidigt sätt att ha koll på kostnaden :)
 
Finns bl a på Willys i Lund. Suger fetluva.

Man sätter korgen på vågen, scannar, lägger ner varan i kassen. Diffar det i vikt mellan steg 1 och 3 får man inte scanna nästa vara. SÅÅÅÅ störigt.

Det finns alltså en begränsning för antal varor, eftersom man måste placera korgen på vågen för att få börja. Ingen vagn där inte.
Någon som inte tänkte hela vägen utarbetade det systemet... ;)
På mitt lilla ica så finns det "självutcheckning" men den fungerar precis som vanlig självscanning bara att man står still på ett ställe. De rekommenderar att man ska ha lite saker för att det ska vara smidigt, jag gör det ibland om jag bara ska ha en grej eller liknande! :D Annars har de vanlig självscanning också, och vanliga kassor förstås. :D
 
[QUOTE="Lampan, post: 17178393, member: 136667"
Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför

Jag scannar där jag handlar ofta och scannar inte där jag bara handlar någon gång ibland.

Jag är egentligen lite kluven till det hela. Visst det är snabbt och smidigt, samtidigt ger det färre jobb i längden. Trumfar smidigheten arbetstillfällen? Jag vet inte.[/QUOTE]
Jag vet inte om det verkligen ger färre jobb? Däremot så minskar det arbetsskadorna på de som sitter i kassan. På alla ställen jag handlar så finns alltid alternativet att betala till en person i en kassa, men de slipper hålla på och dra varor och greja. Det jag upplever är att de har lite mer tid och ork för småprat och är det något krångel så känner man inte att man är ett problem utan de har tiden att hjälpa till att lösa det. :D
 
Självscannar alltid på Maxi och Coop och använder snabbutcheckning på "mitt" lilla ica som inte har självscanning.
Avskyr verkligen att handla, vill inte stå i kö och helst inte prata med någon. Bara ut därifrån så fort som möjligt :angel: så jag gillar scanningen. Speciellt på Maxi, där måste jag ut fort :D drömmer alltid om att bomba stället av nån anledning :angel:
 
Ni som inte scannar pga att kassörskornas jobb försvinner, tänker ni så i resten av livet också :confused:. Jättefascinerande tycker jag. Det är väl sällan man hör det argumentet när man köper saker/tjänster? Allt i samhället har ju rationaliserats och automatiserats, det låter verkligen som ett bakåtsträvarargument i mina öron. Det är väl jättebra om det momentet försvinner, det är tungt, enahanda och grund till många arbetsskador...

Som om man bara skulle köpa mjölk från handmjölkade kor liksom. Eller på sin höjd från uppbundna där man bär omkring på mjölkmaskinerna och kör in maten med skottkärra.
 
Jag har nu äntligen efter lång tid tagit mig för att registrerar mitt kort och självscanna mina varor på ICA
Tredje gången jag handlade gjordes en koll om jag gjort rätt.
Jag tycker det är supersmidigt och undrar nu varför jag inte börjat tidigare... :idea: :confused:

Jag tycker att många som handlar använder sig inte av självscanning, det verkar inte särskilt vanligt och jag undrar lite varför?

Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför
Jag självscannar inte eftersom jag undviker matbutiker helt och hållet. Hatar att handla i butik. Kör all mathandling på nätet (inte kasse utan "riktig butik") och stödhandlar bara i butik, om jag glömt något eller får ett infall. Det sker för sällan för att scanning ska vara aktuellt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 022
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 733
Senast: fejko
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 192
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 519
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp