Sjuk häst

T

trollet123

Har sökt på nätet utan att hitta något som stämmer helt å hållet.
Allt började med ett skav efter bandage på baksidan av framknät. Opererad i framknät. Vid återbesök och koll efter operation sliter vetrinären bort den släta skorpa som bildats på skavsåret! Detta sår läker sedan aldrig och hästen kliar mycket. Tar hem annan vet som tar prov och det visar sig växa mycket staffilu:( kocker ( stavas??) Får streptocillin salva utskrivet. Slutar att klia sig. Det ser bättre ut men har inte läkt ihop helt. Fick även Lotagen utskrivet. Det går några veckor, allt känns bra. Kommer ut i hagen och hästen har börjar svullna i bakbenen, ser för jäklig ut dagen efter i benen. Jag har hela tiden kontakt med vetrinär!! Får skorvor över hela kroppen som kliar. Ser ut som ödem vid buken. Allmänt påverkad. Får feber. Vet tar blod och hårprov. Får antibiotika, Hippotrim.Även Metacam för att den är så öm i kroppen. Misstänker regnskållor. Blir mycket bättre på bara ett dygn. Blodprovet visar något lågt järnvärde, inte så mycket. Fick svar idag på hårproverna, de va inte regnskållor! Vad sjutton är det min häst har? Nu när jag borstar så ramlar dessa torkade skållor av med en liten hårtuss på! Är rätt knölig över hela huden. Manen lossnar också, bara att ta fingrarna och dra löst.Vet skrev ut ytterligare Hippotrim för 5 dagar till eftersom det verkar vara en bakterie sa han. Någon som haft dessa symtom på sin häst?
 
Sv: Sjuk häst

Har den reagerat allergiskt på något/någon av medicinerna eller något annat den ätit/fått i sig?
En tanke bara....
 
Sv: Sjuk häst

Kan vara att hon reagerat på all medicin! Igår kväll fick hon kolik också. Jouren kom å gav kramplösande, vatten+olja. Fick även B-vitamin.
Nu verkar magen vara ok för tillfället. Första gången hon har kolik.
Hon ska inte äta mer medicin just nu.
Måste försöka få henne till klinik, tyvärr är hon otroligt svårlastad!
 
Sv: Sjuk häst

Alltså - har din häst mkt vinterpäls som han håller på att fälla?
Har du kollat i hästens armhålor - är den hårlös där?

Jag har haft liknande problem på min förra häst, och har det nu på en annan. Detta har uppkommit exakt under samma period (nu) och på hästar som INTE varit vana att ha mycket päls förut.
Har provat det mesta och analyserat hit och dit och det enda jag kan komma fram till är att kroppen får någon slags rubbning nu när det är dax att byta päls.
Min förra häst var MKT dålig dock och där växte inte ens håret ut knapp. Han hade skorvor/krustor som bara var att plocka av så både hår och skinflagor följde med.
Min nuvarande har detta problem under mage samt på sidan av magen. Men hans går inte att ta bort utan det är "fasta" knottror under huden. Inte proteinknölar utan mindre och hårdare. Han är mkt öm i kroppen också.

Jag ger extra B vitaminer och behandlar de utsatta områdena med Klorohexidin.
Jag tycker du kan prova detta om din häst har mkt vinterpäls kvar spec.
 
Sv: Sjuk häst

Tack för tipset! Dessvärre är hela min häst full av dessa krustor som nu håller på släppa. Som du beskriver verkar vara ganska lika min hästs problem. Känns som det kan vara någon slags rubbning eftersom hon verkar ha svårt att fälla vinterpälsen som är väldigt tjock och tät. Av detta har hennes allmäntillstånd också blivit påverkat. Hon har varit jättesjuk med feber, svullna ben och sett uppsvullen ut hela hästen. Nu mår hon dock rätt bra. Natten har varit lugn, inge mer kolik. Att badda med klorhexidin är inte riktigt aktuellt eftersom hon har så mycket. Vetrinären skrev ut Hippotrim och Metacam eftersom hon var väldigt öm också. Det hjälpte ju omgående, men fick ju sluta medicinera sista kuren hippotrim pga koliken. Ska idag bada henne så jag ska iväg nu och försöka hitta något bra passande schampo! Ev Hexosil. Vetrinären rekomenderade ett schampo som innehåller bensylperoxid! Någon som vet var jag kan köpa det?
En annan fråga ang detta med koliken och kraftfoder. Betfor är det bra att jag ger det? Har alltid gett det eftersom jag hört att det är bra för tarmfloran och hjälper till att hålla igång magen?
 
Sv: Sjuk häst

Ja att hon har så mkt päls kvar fortfarande gör också att det låter väldigt likt det mina hästar haft/har.
Att tvätta med Hexocil är oxå en bra idé ,kanske att du kan testa badda med klorohexidin där det är som värst?
En sak som är mkt viktig är att du absolut inte får lägga på nåt täcke när hästen är våt, utan att den får lufttorka. Täcken gör att det hela blir mkt värre.
Dom blir ju påverkade i allmäntillståndet när det blir så där och ofta kan även symptomen bero på att det är något fe på hästen. Min förra var tex väldigt dålig i sina leder (han är borta nu tyvärr) och min nuvarande har lite problem med sin rygg. Dock behöver det inte vara så.

Dock tror jag nog att du får dras med dessa problem ett tag, och jag tycker inte du ska slänga ut massa pengar på något som vetrinären iaf inte kan lösa. Jag kan dock till 95% säga att så fort du släpper ut din häst på grönt så kommer problemen försvinna. Försök att göra det så tidigt som möjligt (vet inte vart du bor om möjligheten finns, här börjar det dock bli grönt redan)

det där med vad som ska ges för magen tvistas det j u om hit och dit och alla kör ju på det de tycker passar bäst. Jag ger dock mina hästar Vetekli, det innehåller B-vitamin och är samtidigt bra för magen. Om du inte redan ger extra B-vit så skulle jag börja med det pronto eftersom det är viktigt speciellt för hästar som får mkt päls och behvöer lite extra skjuts när det är dax för fällning och sättning.

Lycka till med pållen!
 
Sv: Sjuk häst

Hon mår ju bättre nu, men jag är livrädd att hon ska bli jättesjuk igen. Jag har tyvär haft väldiga bekymmer med denna häst sedan jag köpte henne. När jag läst om regnskållor så verkar det som det är det hon har. Men vet tog ju hår + hud prover och det var ju negativt!! Iallafall så har dessa krustor börjat torka nu och det kliar så förfärligt på henne. Är orolig nu för att hon ska klia sig så det inte läker!!
Jag badade henne för 2 dagar sedan i Etiderm som vet rekomenderade. Hon fick luft-torka. Ska bada igen bara värmen kommer åter. Hela hästen är full i dessa skorvor, hon ser verkligen förjäklig ut! Väldigt mjällig nu också. Tussar lossnar, alltså som små penselborstar. Vet inte om jag vågar släppa ut i annan hage där gräset växt till sig å är nysådd förra året med tanke på koliken! Dessutom har denna häst haft fång hos sin förra ägare-2003. Jag har ju varit inne och röntgat hennes hovar och det syns inte att hon haft fång, hovslagarn tycker hon har fina och bra hovar.
Ja jag vet snart inte vad jag ska göra!!! Jag håller på bli galen av alla problem. Orkar inte mycket mer.:(
 
Sv: Sjuk häst

Oj....just ja, koliken, och dessutom fång...det är ju inte så bra att låta dom äta hur mycket som helst då heller, speciellt inte färsk gröngräs. Jobbig situation...
Men du, när du berättar det du gör och att du haft problem med henne hela tiden, samt att hon haft MAGbekymmer (ja både fång och kolik) samt dessa problem med huden nu så känner jag rent spontant att det borde vara magen som ställer till dessa bekymmer....
Kanske borde prova att ge henne en renande kur av något slag, det kan ju vara så att hon kan ha massor med slaggprodukter som behöver rensas ut, som även gör att alla funktioner i kroppen inte fungerar som de ska....
Vill du ha tips på någon som kan hjälpa dig med det så PM:a gärna...:)
 
Sv: Sjuk häst

Hej
Det låter superjobbigt. Stackars er!

Jag har också hört att betfor är bra att ge kolikhästar. Även Profeed och morötter. De sist nämnda två har jag blivit rekommenderad av veterinär. Morötter sätter igång magen och Profeeden håller tarmfloran i skick utan att man tillsätter för mycket energi.

Hoppas att det snart blir bättre.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Hästvård Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 157
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp