Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Minelli

Trådstartare
Kom hem från jobbet iförrgår och hittar liza i hagen stående alldels håglös. Vill inte röra på sig men stapplar fram om man ber henne. Får henne att röra på sig i skitt men släpper jag stannar hon. När mamma leder henne så ser hon rejält halt ut på båda bak.
Tar in och tempar och hon har 39 grader vilket är mycket för henne som har en normal temp på 37,5.
Vill inte äta men petar i sig några pelletsar när jag erbjuder det.

Kvart över åtta på kvällen kom veterinären efter ett extra akutfall. Liza såg nu lite bättre ut, var piggare men hade fortfarande 38,8 i temp. Fortfarande stel men bättre och kunde skritta och vända. Veterinären visst inte vad det kunde vara men med tanke på att hon gått träning och sen tävling och sen fått vila pga diverse orsaker så kunde det vara en lättare korsförlamning. Hon tog blodprov för att kolla muskelvärden och för att se om det kunde vara nån infektion. Hon fick sen finadyn och bevixplex intramuskulärt. Får provsvaren imorgon så får vi se vad det visar.

Igår morse var Liza nästan helt ok, febern var borta och hon var bara lite lite stel men inget värre. Även på lunchen såg hon helt ok ut. Fick svar på proverna eftermiddagen och muskelvärdena är bra, inge infektion och inga konstiga levervärden.

Kommer sen hem från jobbet vid fem och ska eftermiddagsfodra och hästarna är längst bort i hagen. Liza är hungrig och börjar galoppera som vanligt men efter ett par steg så kan hon inte utan hon haltar rejält ner i trav och sen stannar hon, hon försöker en gång till med samma resultat sen vill hon inte ens skritta upp till maten så jag gick och hämtade henne. Hon går med men är stel och halt. Efter 1½ timme eller så, så går jag ut och tar in hästarna och då är hon rejält halt på vänster fram men det blir bättre när hon får röra sig lite. Borstar henne när jag kommer in och hittar en ordentlig ömhet på insidan av vänster fram precis längst upp där benet blir "bog". Kliar jag där så ser hon glad ut men vill helst komma undan och lägger sig nästa ner. Jag tempade henne och hon hade 38,4 i temp. Gick sen ut en runda med henne och hon är stel och halt men det blir bättre när hon rör sig men får hon stå still det minst så stelnar hon till. När vi kommer hem igen så börjar hon svullna upp på insidan av frambenet mellan knät och bogen och hon har fått högre temp, 38,8.

Ringde veterinären igen som inte hade en aning om vad men tyckte vi skulle sätta in antibiotika ändå och blev hon sämre så skulle jag ringa nu på morgonen. Så det var bara att åka och hämta Hippotrimmet på veterinärstationen. När jag kom hem hade svullnanden flyttat sig ännu mer neråt och gick ner på halva insidan av skenbenet, stod väl ut 3-4cm ungefär. Hon fick sin dos hippotrim och Finadyn som hon åt efter mycket om och men.

Imorse så var hon mycket piggare och febern var borta igen. Svullnaden finns kvar och hon är halt på frambenet men inte stel i resten av kroppen. Hon travade t.o.m. ett par steg på vägen ut i hagen. Eftersom hon var bättre så har jag inte ringt veterinären igen utan väntar tills imorgon och ser hur det utvecklar sig idag.

Frågan är bara vad det kan vara för konstigt ?!
I början av April hade min andra häst nästan samma symtom. Jag var inte hemma och såg det men hon var ordentligt halt på 2-3 ben på lördagen och söndagen men inte svullen och sen när jag kom hem på söndagsnatten var benet dubbel så svullet som normalt... Vet inte om det kan vara nåt djur eller liknade som det blivit stuckna av eller vad...
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Togs blodprov för erlichias/borrelia?
Annars skulle jag se till att få det gjort omedelbart bums!
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Det togs ett extra blodprov som är infruset för att kolla det senare om det skulle bli aktuellt. I förrgår var det ingen som tydde på att det skulle vara erlichias/borrelia men tanken finns ju där nu att det kan vara det.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Ja det låter ju som typiska erlichias-symptom :crazy:
Feber, svullna ben, hältor som kommer och går är ju typiskt för denna sjukdom :devil:
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Mot Erlichias vet jag att man ger antibioktika, men hur stark ? Hon äter ju hipptrim just nu. Nån annan antibioktika ville vet inte sätta in eftersom hon är väldigt spruträdd.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Jag hade en sån för många år sedan..han hade borrelia.Så ta b o e prov.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Minelli skrev:
Mot Erlichias vet jag att man ger antibioktika, men hur stark ? Hon äter ju hipptrim just nu. Nån annan antibioktika ville vet inte sätta in eftersom hon är väldigt spruträdd.

Man ger en specifik antibiotika, tetracyklin (produktnamn Engemycin). Detta måstes ges intravenöst och ges 5-7 dagar. Endera kommer veterinären varje dag och sprutar, eller så görs det med hästen på klinik. Står hästen på klinik så sätts permanentkanyl och då slipper man sticka hästen upprepade gånger, bra för spruträdda individer.. Vet en del fall när permanentkanyl satts hemma, men..)

Så Hippotrim eller 'vanligt' penicillin 'biter' inte på erlichios.

Engemycin är starkt och kan slå ut magen, så man bör ha nogrann kontroll på det. Jag valde att behandla på klinik just pga det (dödsfall HAR inträffat men är ovanliga), OM man skulle få en rejäl magtarmstörning så fanns de bästa förutsättningarna liksom (hästen i fråga är cool borta med så det var ingen extra stress så, vilket man också bör ta i beaktande)

Det låter dock inte som en typisk erlichios (å andra sidan är det en intressant sjukdom som kan bete sig lite hur som helst), vid akut erlichios så brukar de få hög feber (40 grader eller mer) och svullna i samtliga ben, ofta ganska höggradigt. Men får ni inte rätsida på det så analysera blodprov avseende B/E för säkerhets skull.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Misstänkte att det var en annan antiobotika som skulle ges. Stå på klinik går inte även om det skulle vara det bästa. Det finns ingen klink här som har hästar över natten så då blir det att åka till fastlandet och det känns lite onödigt kanske. Så om det blir aktuellt så får väl distriksveterinären komma ut och bråka lite varje dag.
Hon har haft en permanentkanyl sittande här hemma men det var bara ett dygn, en vecka känns mindre kul.

Hur akut är det om det är erlichios ? Kan man vänta ett par dagar och se vad den här behandlingen ger och sen skicka prov på borrelia/erlichios på måndag ?
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Minelli skrev:
Misstänkte att det var en annan antiobotika som skulle ges. Stå på klinik går inte även om det skulle vara det bästa. Det finns ingen klink här som har hästar över natten så då blir det att åka till fastlandet och det känns lite onödigt kanske. Så om det blir aktuellt så får väl distriksveterinären komma ut och bråka lite varje dag.
Hon har haft en permanentkanyl sittande här hemma men det var bara ett dygn, en vecka känns mindre kul.

Hur akut är det om det är erlichios ? Kan man vänta ett par dagar och se vad den här behandlingen ger och sen skicka prov på borrelia/erlichios på måndag ?

Javisst ja, du bor på ön... Glömde det.

Hur akut, tja de flesta erlichiosfall upptäcks INTE i det akuta stadiet, så.. Ju längre de går obehandlade dessto sämre är det, ju snabbare de får behandling dessto bättre är det. Men att vänta över helgen ska inte vara någon fara, fast vrför inte skicka b/e-provet NU, du kommer ju ändå få vänta ett tag på svar, och då hinner du ju se om behandlingen nu hjälper. Då har ni ett svar tidigare och kan endera utesluta b/e, eller så får ni svart på vitt att det är det det gäller (det är två olika analyser för akut resp icke akut, det är lättare att påvisa säkert när det är akut).

Så JAG skulel nog skicka provet NU, och fortsätta behandla som ni gör tills svaret kommer, det ändrar ju egentligen ingenting till någon nackdel att ta det nu, istället för atts kicka på måndag och få vänta lite mer på svar, om inte nu insatt behandling hjälper?

Flera försäkringsbolag (bla Agria) ersätter förresten inte själva provet för borrelios/erlichios och analysen av det. Men de ersätter behandlingen om sådan behöver göras. Provet kostar (iaf de gånger jag fått/hört prisuppgift) ca 500 kr. Kan vara bra att veta kanske..
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Lika bra att få det skickat då. Får ringa på telefontiden imorgon och be dem skicka prov på det så vi får veta.

Har inte läst Agrias villkor så ordentligt på ett tag men ersätter inte Agrias Utökade alla veterinärvård över 1800:- ?
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Minelli skrev:
Lika bra att få det skickat då. Får ringa på telefontiden imorgon och be dem skicka prov på det så vi får veta.

Har inte läst Agrias villkor så ordentligt på ett tag men ersätter inte Agrias Utökade alla veterinärvård över 1800:- ?

Jo, och medicin både på recept oc utlämnat (så skicka in kvitton på medicin hämtad på recept, se till att få hästens namn på receptet och kvittot bara). Men, inte prov för B/E. Behandling ersätter de dock soms agt. Att prov inte ersätts längre (om de inte börjat igen, hinner inte kolla nya villkor nu, ska ut till hovis, kollar det åt dig senare idag) är för ett tag var det PIPPI på att ta B/E-prov på slentrian för alla möjliga och omöjliga symptom och det kostade för mycket. Så de tog bort ersättningen för självaprovet för att tvinga djurägare (och veterinärer) att tänka efter innan de sände iväg prova 'bara för säkerhets skull'. Och när provfrekvensen gick ner gick behandlingskostnaderna för B/E ner (för det behandlades en hel del tveksamma fall med, det var väldigt mycket 'modediagnos' ett tag)

Ska kolla upp om de ändrat i villkoren igen sen åt dig, men räkna sålänge med att just provet INTE ersätts.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Ur Maximal vetvårs regler, vad försäkringen INTE gäller för:

• provtagning och undersökning för bestämning av antikroppar/ antikroppstitrar,


I Utökad finns ju de tillägg den gäller för, men där finns inte ovanstående nämnt, så räkna med att de inte ersätter som sagt. Liiite luddigt hur de ska ha det egentligen, men det är samma formuleringar som förr och då har de inte ersatt.

/Alexandra - som upptäckte att de från 1 maj har höjt till 130 000 kr/år i utökad, höjt självrisken till 2000 kr men också infört självriskrabatt. Fast det tar ju ett år innan jag får del av det.. eftersom jag har årsförfallo 1 april
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Det har inte jag heller sett att det har höjt. Har det kommit några papper om de ? Tur i oturen så la jag till utökad nu precis i samband med att "gratisåret" gick. Kan ju säga att jag är rätt glad för det just nu. Räkningen hemma på bordet efter ett besök på jour tid och telefonkontakt med mediciner inte är sååå rolig.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Minelli skrev:
Det har inte jag heller sett att det har höjt. Har det kommit några papper om de ? Tur i oturen så la jag till utökad nu precis i samband med att "gratisåret" gick. Kan ju säga att jag är rätt glad för det just nu. Räkningen hemma på bordet efter ett besök på jour tid och telefonkontakt med mediciner inte är sååå rolig.

Står på hemsidan under länken villkorsförändringar from 1 maj 2005 (eller nåt sånt). Men jag t ex har ju förfallodag 1 april, så jag får ju inte de 'ndringarna förrän vid nästa förfallodag (dvs nästa år) eftersom jag hade förfallo INNAN ändingarna började gälla, så det är väl därför jag inte fått papper om det. Jag fick ju däremot om självriskrabatten och utökade dagarna för självrisken, för de beslutade de ju om tidigare.

Och jag är VÄLDIGT glad åt den utökade jag, har sparat mig MÅNGA pengar på Keles miljarder besök nu. Och kändes VÄLDIGT bra att få en räkning på 9707 kr, och så står det 'din del att betala: 100 kr' (fakt + direktregleringsavgift). Sånt känns BRA! För de där 20%-en blir ju en del när tusenlapparna rasar iväg, och det har de ju milt sagt gjort med Keles räkningar.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Folksam är så lustiga att de ersätter provtagningen/analysen för E men inte för B (enligt deras vet finns inte denna sjukdom på häst???(Vet flera fall...)) Så när vi fick tagit detta prov på klinik så fick vi själva betala halva.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

gylle skrev:
Folksam är så lustiga att de ersätter provtagningen/analysen för E men inte för B (enligt deras vet finns inte denna sjukdom på häst???(Vet flera fall...)) Så när vi fick tagit detta prov på klinik så fick vi själva betala halva.

Ehh, intressant resonemang, B är ju betydligt MINDRE omtvistat än E. E i icke-akut form är ju ruskigt omtvistat som diagnos.

Sveland tror jag (måste kolla för att säga helt säkert) fortfarande glatt betalar bägge proven.
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

: :banana: :


det låter lite likt min ena hästs problem. Hon har varit lika mysko med hältor och svullnader. Det visade sig efter många prover att det var fästingsjuka (erlichia).

hälsning Anna
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Alexandra_W skrev:
Ehh, intressant resonemang, B är ju betydligt MINDRE omtvistat än E. E i icke-akut form är ju ruskigt omtvistat som diagnos.

Sveland tror jag (måste kolla för att säga helt säkert) fortfarande glatt betalar bägge proven.


Ja, visst är det läckert, vet på kliniken bara grinade när han såg våra miner, hans kommentar var bara att de har sina egna ideer de där försäkringsbolagen, men det roligaste han visst med detta är att efter att de infört detta så har han dömt ut en häst som aldrig blev bra från B och försäkringsbolaget (alltså Folksam) hade inget att invända och betalde snällt ut livförsäkringen, ganska egendomligt med tanke på att de anser att sjukdomen inte finns på häst. Snacka om dubbla budskap.

Ja, B är ju den sjukdom av dessa två som man oftast har stött på E är ju inte lika vanlig (har väl till viss del att göra med dess geografiska lokalisering har varit ganska begränsad dock har de ju börjat se en spridning nu så den blir väl vanligare)
 
Sv: Sjuk/halt häst med konstiga symtom

Ormbett? Var det vätskande svullenhet?

Min hund hade det och fick feber och svullnad...
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 179
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 338
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
428
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp