Sjuk kattunge, hjärtsvikt?

Nu är vi hemma igen med lillan.

Hon har en medfödd intrahepatisk portasystemisk shunt vilket har gett henne blödande magsår. Just nu är hon något piggare. Hon får medicin, Andapsin och Ursofalk, så vi hoppas att hon ska bli ännu piggare de närmsta dagarna. Blir hon inte det så får hon somna in ❤️ Lilla hjärtat charmade alla på kliniken då hon verkligen är en riktig liten kämpe. Hon har varit uppgående med ett Hb på 20 och hematokritvärde på 5 %

Hon vill inte äta fast föda än utan vi ger henne högenergipasta som innehåller alla nödvändiga födoämnen och försöker fasa in mousse och annan lättäten mat. Lågproteinfoder ska inhandlas idag.

Prognosen är osäker, vissa katter kan leva ett par år och andra klarar sig inte länga alls. Lillan har iallafall fått en chans, men märker vi att hon inte klarar det så får hon somna.

Nu väntar vi bara på slutgiltigt besked från Agria som ännu inte gett beslutat om ersättning 😐
 
Nu är vi hemma igen med lillan.

Hon har en medfödd intrahepatisk portasystemisk shunt vilket har gett henne blödande magsår. Just nu är hon något piggare. Hon får medicin, Andapsin och Ursofalk, så vi hoppas att hon ska bli ännu piggare de närmsta dagarna. Blir hon inte det så får hon somna in ❤ Lilla hjärtat charmade alla på kliniken då hon verkligen är en riktig liten kämpe. Hon har varit uppgående med ett Hb på 20 och hematokritvärde på 5 %

Hon vill inte äta fast föda än utan vi ger henne högenergipasta som innehåller alla nödvändiga födoämnen och försöker fasa in mousse och annan lättäten mat. Lågproteinfoder ska inhandlas idag.

Prognosen är osäker, vissa katter kan leva ett par år och andra klarar sig inte länga alls. Lillan har iallafall fått en chans, men märker vi att hon inte klarar det så får hon somna.

Nu väntar vi bara på slutgiltigt besked från Agria som ännu inte gett beslutat om ersättning 😐

Vad skönt att ni äntligen fick en diagnos, men tråkigt att prognosen är fortsatt tveksam :(

Hade hon fortfarande blåsljud på hjärtat?

Om försäkringen ersätter verkar man kunna behandla intrahepatisk portasystemisk shunt både med medicin och t.o.m med operation där man går in och stänger shunten.

Håller tummar och tassar att det går bra för er :heart
 
Vad skönt att ni äntligen fick en diagnos, men tråkigt att prognosen är fortsatt tveksam :(

Hade hon fortfarande blåsljud på hjärtat?

Om försäkringen ersätter verkar man kunna behandla intrahepatisk portasystemisk shunt både med medicin och t.o.m med operation där man går in och stänger shunten.

Håller tummar och tassar att det går bra för er :heart

Hon har fortfarande ett intermittent blåsljud, men det anses bero på den kraftiga anemin. Tyvärr är inte hennes shunt operabel så vi får hoppas att det kan gå med medicinering.
 
Fasen så trist - och en av anledningarna till att jag som kattuppfödare alltid tecknar försäkring på mina kattungar som nya ägare kan ta över

Fast även om du tecknar försäkringen när katten är 2 veckor så täcker den ändå inte medfödda fel, ev kanske dold fel försäkring täcker medfödda fel?
 
Fast även om du tecknar försäkringen när katten är 2 veckor så täcker den ändå inte medfödda fel, ev kanske dold fel försäkring täcker medfödda fel?

Nej, dolda fel täcker inte medfödda fel. Däremot borde väl den vanliga veterinärvårdsförsäkringen täcka om de varit kontinuerligt försäkrade?
 
Nej, dolda fel täcker inte medfödda fel. Däremot borde väl den vanliga veterinärvårdsförsäkringen täcka om de varit kontinuerligt försäkrade?

Nej, vanlig försäkring täcker inte hjärtproblem, shuntar eller annat medfött :/
Däremot täcker vanlig försäkring visa ärftliga saker som ögonproblem, ledproblem, och liknande.

På hund så täcker dold fel försäkring visa typer av shuntar. Men det kan som sagt vara olika emellan dem olika försäkringsbolagen
 
Lilla hjärtat blev försämrad igen under gårdagen så vi bestämde oss för att hon skulle få somna in 💔 Vi åkte in akut och fick träffa en jättefin veterinär som gav oss ett fint avslut.

Tack för alla tummar, tår och tassar som hålls för oss ❤️

IMG_20200731_220117.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 596
Senast: Icfafn
·
Katthälsa Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade...
Svar
10
· Visningar
3 570
Senast: Michellan95
·
Hästvård Har fyra ettåriga unghingstar på lösdrift. Började i måndags att stalla in dom för att de ska vänja sig att stå en och en och för att...
2
Svar
21
· Visningar
7 419
Senast: Ela
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 224
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp