Maskerar katter smärta?

Michellan95

Trådstartare
Jag förstår ingenting av min katt just nu. Hon blir 12 år i april, märks att hon är en senior men enligt en djurskötare jag träffade idag var hon väldigt fräsch för att vara född -04.

Anledningen till att jag träffade en djurskötare idag var att sent igår hade Mis (min katt) ont i ryggen, hon visade smärtan efter upphopp i soffan. Jag var beredd där och då att kasta mig in i bilen för att åka till veterinären men sansade mig lite och tänkte att det kanske berodde på upphoppet och hon betedde sig som vanligt igen i soffan efter bara någon minut.
I morse var Mis inte alls en väldigt fräsch katt för att vara född -04 utan lite loj, tiggde mat men var inte så där överentusiastisk när det väl fanns mat i matskålen. Hon haltade en hel del, kändes nästan vinglig i baken, ville helst inte stå på ena bakbenet och när hon låg så la hon ut det bakbenet helt rakt från kroppen. Ringde till Strömsholm och jag hann tänka en hel del om diskbråck och cancer och avslitna muskelfästen mm. Fick komma in ganska snabbt och inte ett enda symptom fanns kvar på katten O_o inte ett enda och jag började känna mig lite dum :o
Djurskötaren klämde och kände och kunde inte provocera fram något. Mis var piggare, helt ohalt och helt stabil i baken, ingen feber och fina slemhinnor så sköterskan gick och pratade med veterinären. Om jag ville tittade gärna veterinären på Mis men eftersom hon tillsynes var helt frisk igen och så där väldigt fräsch så kunde jag ju spara en liten slant om jag åkte hem och kom tillbaka om symptomen kom tillbaka. Just då tyckte jag hela situationen var pinsam och jag kände mig som en lögnare men hemma var Mis verkligen sjuk så jag bestämde mig för frikortet (ja det kostade ju ändå) och åkte hem med min katt igen.

Väl hemma, öppnar buren, katten spatserar ur buren och ser tämligen fräsch ut igen men kommer inte så långt innan alla symptomen är tillbaka igen utom att hon inte är speciellt vinglig i baken. Men jag ser att hon markerar på bakbenet, jag har klappat henne i förbi farten när hon stod i köket och rumpan försvann som en smärtreaktion när jag kom längre bak. När hon står skjuter hon fram bakbenet och lufttrampar lite som att det gör ont att ställa ner benet.
Jag har bestämt att jag ringer en annan veterinär imorgon som får gå igenom henne grundligt (om ingen annan skriker rätt ut nu och tycker jag bums ska tillbaka till Strömsholm) utanför jourtid fast kanske ändå med förhoppning om en akuttid redan imorgon.

Men maskerar katter smärta så här?! Hur kan hon vara så pass dålig hemma och helt symptomfri hos veterinären?
 
De ÄR jättebra på att maskera smärta. När min gamle var på slutet var han så illa däran att han låg inbäddad i en filt och inte orkade lyfta huvudet när vi packade oss ihop till vet. (Det gick på några timmar från lite hängig). När vi kom till vet en kvarts biltur senare satt han upp med huvudet höjt och visserligen ordentligt allmänpåverkad men vaken, uppmärksam och till synes ganska ok. Vet undrade vad jag höll på med eftersom jag hade ringt in gråtandes och bett honom öppna akut efter stängning, tills han lyssnade på hjärtat och hörde en katt som inte skulle överleva det närmsta dygnet.

Sen är ju rygg-/höftsmärtor svåra på det sättet att de kan vara symptomfria och sen hugger det till igen. Jämför med efterkänningarna efter ett ryggskott, om du haft det. Ena minuten känns det bra, nästa viker man sig av smärta.
 
Det är inte alls ovanligt att katter och andra djur maskerar smärta. Kan du inte filma henne hemma så du kan visa veterinären vid nästa besök?
 
Jobbigast just nu är att hon antagligen har ont i det tysta men är ändå med på banan, äter och dricker men hon är ändå inte sig själv samt alla symptom jag har räknat upp.

@Sassy jobbigt att de maskerar så himla bra. Kände mig som en lögnare hos veterinären men hon jag träffade sa att hon inte misstrodde mig men katten var som sagt tillsynes frisk.
Jo jag har faktiskt haft ryggskott en gång.

@EmmaW min man tyckte också jag ska filma så det tänker jag göra (hon har i princip sovit sedan vi kom hem). Jag hoppas på en veterinärtid imorgon och skulle hon vara symptomfri då också då har jag något att visa iaf.
 
Min katt hade lite hosta och vart lite tungandad då han hade sprungit så jag åkte in till veterinären i tron att han var förkyld, alternativt hade lunginflammation. Det visade sig att han hade ett 5 cm hål på diafragman och en massa organ uppe runt lungorna. Veteinären sa att det var ett under att han ens var uppe och gick men att det är väldigt vanligt att katter är såna.
 
Min katt hade lite hosta och vart lite tungandad då han hade sprungit så jag åkte in till veterinären i tron att han var förkyld, alternativt hade lunginflammation. Det visade sig att han hade ett 5 cm hål på diafragman och en massa organ uppe runt lungorna. Veteinären sa att det var ett under att han ens var uppe och gick men att det är väldigt vanligt att katter är såna.

Men jösses :nailbiting: har katter ingen som helst självbevarelsedrift?
 
Lägesrapport från Mis just nu är att hon är bättre. Inte alls lika öm över ryggen, haltar inte alls lika mycket men går orent och beter sig fortfarande konstigt med bakbenet.
Är tillståndet lika imorgon ringer jag och konslutar vad veterinären tror och bokar sedan en seniorkontroll om de inte vill kolla henne ordentligt så det blir någon form av koll på henne.
 
Jobbigast just nu är att hon antagligen har ont i det tysta men är ändå med på banan, äter och dricker men hon är ändå inte sig själv samt alla symptom jag har räknat upp.
Det där är rätt typiskt, att de äter och dricker (och tom går på lådan) men ändå inte är sig själva. Mer visar de inte alltid så man ska gå på magkänslan.

Har tex pratat med flera djurägare i telefon om tex hälta.
Djurägaren: "han haltar, men han har i alla fall inte ont"
:banghead:

Så lita på vad du ser och känner!
 
Det där är rätt typiskt, att de äter och dricker (och tom går på lådan) men ändå inte är sig själva. Mer visar de inte alltid så man ska gå på magkänslan.

Har tex pratat med flera djurägare i telefon om tex hälta.
Djurägaren: "han haltar, men han har i alla fall inte ont"
:banghead:

Så lita på vad du ser och känner!

Eh haltar men inte har ont? Jag är chockad är de lite dumma på riktigt? O_o
Igår när jag satt i väntrummet var det en som ringde om en katt som inte kissade som blev starkt rekommenderade att komma in men jag förstod på hon som svarade att de inte tänkte åka in pga kostnaden :( ja det kostar att åka in på jouren men jag tycker djuren är värda det när de är sjuka.


Mis har i alla fall fått metacam idag. Ska äta det i en vecka och är hon inte bra efter det så blir det röntgen men vetten trodde hon skulle bli bra nu. Jag håller tummarna för det.
 
Eh haltar men inte har ont? Jag är chockad är de lite dumma på riktigt? O_o
Igår när jag satt i väntrummet var det en som ringde om en katt som inte kissade som blev starkt rekommenderade att komma in men jag förstod på hon som svarade att de inte tänkte åka in pga kostnaden :( ja det kostar att åka in på jouren men jag tycker djuren är värda det när de är sjuka.


Mis har i alla fall fått metacam idag. Ska äta det i en vecka och är hon inte bra efter det så blir det röntgen men vetten trodde hon skulle bli bra nu. Jag håller tummarna för det.
Håller tummarna!

Jo, man får höra de konstigaste saker. Och att strunta i att åka in med ett sjukt djur (eller ge det vård) är emot djurskyddslagen, men det förstår inte folk tyvärr.
 
Håller tummarna!

Jo, man får höra de konstigaste saker. Och att strunta i att åka in med ett sjukt djur (eller ge det vård) är emot djurskyddslagen, men det förstår inte folk tyvärr.

Ja tack :)
Hon har svarat bra på metacamen men nu är jag orolig att hon gör saker hon inte borde göra :nailbiting: hon är en lugn katt men nu när hon inte känner smärtan så har hon börjat hoppa upp på saker igen :cautious:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: Sassy
·
Katthälsa I fredags kväll och natten mot lördag så fick min ena katt krampanfall, hon lades in på lördag morgon och då sattes epilepsi medicin in...
2
Svar
30
· Visningar
3 694
Senast: clusia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 716
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp