Sjuk utan att få tag på.

På ett ställe jag jobbade på för många många år sedan. Där stod det i mitt avtal att chefen kunde kontakta mig 1-3 gånger vid längre sjukskrivning. Hände även att chefen åkte hem med blommor om någon var borta länge. Tex tre månader vid en operation tex.
 
Finns det någon speciellt anställd som gör det eller blir det chefens jobb?

Hur fungerar det har ni varandras lösenord då? Vi har samma kalendersystem inom kommunen men inlogg och liknande är ju personanknutet.
I vården (iaf i mitt län) bokar man i en tidbok som ligger i journalsystemet, alla på samma enhet har tillgång till allas tidböcker. På de flesta ställen är det en administratör eller receptionist som bokar av om ngn blir sjuk, men just på min arbetsplats brukar någon av oss kollegor göra det. Chefen skulle kunna göra det också om ingen annan har tid. Vi har en administratör knuten till oss men hon har fullt upp med mycket annat så vi administrerar mer än vanligt själva 😊

Oftast brukar vi dock meddela kollegorna vad som behöver fixas. Typ ”kan någon kontakta patienten jag skulle träffa kl 10?”. Har man något annat möte bokat så meddelar man det också, eller bokar av själv om man har med sig jobbtelefonen hem.
 
Det skulle kännas jättekonstigt. Det är väll ensak om jag är så svårt sjuk att jag inte själv kan kommunicera annars informerar jag såklart de berörda om vilka insatser som behöver göras när jag är frånvarande. Det är ju också enklare för alla inblandade om jag bara berättar vad som behöver bokas om till senare eller på andra istället för att de ska ge sig in i min mail och min kalender och rotarunt och gissa?
Jag tänker att det är olika beroende på vad man har för jobb. På mitt nuvarande jobb så gör jag som du. När jag jobbat kliniskt har jag aldrig, eller iaf sällan haft med mig en dator med journalsystemet på hem, så inte alltid haft koll på vad jag har haft bokat. Ibland har jag ringt någon kollega som får läsa upp bokningarna och då vet jag ju ofta om det är något akut eller något som kan vänta. Annars får de göra en egen bedömning utifrån bokningstext och journal!
 
Utöver själva sjukskrivning så är det 1 eller max 2 sms från chefen på en vecka, om jag inte hinner meddela själv hur det ser ut och kan tänkas bli frisk. Svaret på ett sms från chefen är det inte bråttom med att svara på utan kan ta 3h utan att det kommit fler eller samtal. Har inte testat längre än så.

Behöver inte bry mig om att meddela kollegor om vad som behöver göras när jag är borta eller avboka något. Där emot så behövs det veta på en höft hur länge jag kan tänkas vara borta så det kan planeras om. Är en borta så är 33% av arbetskraften borta i min grupp. Visst det funkar 1 till 3 dagar beroende på hur det ser ut men sedan behövs jobb flyttas på eller låna in någon som kan lasta som minst.
 
Om det är något som inte kan vänta förväntas man såklart ta ansvar själv för att se till att den får komma i kontakt med någon annan. Jag sitter emellanåt med på något möte trots att jag är hemma sjuk för att det helt enkelt inte går att boka om inom rimlig tid. Men det är ju en annan fråga. Man tar ändå ansvar själv för sina bokningar, det är ingen som går in i min kalender när jag ringt in sjuk och bokar om mina möten, men det hade ju onekligen varit väldigt skönt om så varit fallet.
Får flashbacks till tidigare jobb där man kunde behöva boka om egna patienter vid sjukanmälan. HATADE det. Tycker principiellt inte att man ska behöva ta ansvar för egna bokningar i form av att jaga patienter/andra man har bokade möten med medan man sitter hemma sjuk (dessutom obetalt med karensavdrag).
 
Får flashbacks till tidigare jobb där man kunde behöva boka om egna patienter vid sjukanmälan. HATADE det. Tycker principiellt inte att man ska behöva ta ansvar för egna bokningar i form av att jaga patienter/andra man har bokade möten med medan man sitter hemma sjuk (dessutom obetalt med karensavdrag).
Håller helt med, det ska man verkligen inte. Det är en sekreteraruppgift. Så de vårdgivare som sparar pengar genom att inte ha sekreterare lägger ju sådana uppgifter på övriga anställda, i slutändan blir det inte en så kul arbetsmiljö och det påverkar ju huruvida folk stannar kvar på sitt jobb eller om folk kommer och går hela tiden....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 749
Senast: ako
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 604
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp