Sjuk utan att få tag på.

Helt orimligt att jaga varje dag om man redan har sagt hur länge man tror man är borta osv. Jag jobbar på ett stort företag (över 9000 anställda på olika enheter) och vi har samma rutin för alla, vilket kan uppfattas som lite fyrkantigt men också bra och tydligt för man missar ingen.

Så bra att du sa ifrån till chefen! Ibland handlar det ju inte om exakt vilka ord man säger, utan hur man gör det.

Till TS;
Jag förstår att man som kollega är nyfiken, speciellt kanske om det är en kollega som ”inte gör sitt” eller är strulig på annat sätt. Men som kollega har man ingen rätt, och bör heller inte få, veta saker. Chefen ska behandla saken mellan sig och medarbetaren. Jag förstår helt att chefen pratat med facket direkt, det brukar jag också göra. Man ska ju samverka, att tillsammans hitta bästa lösningen. Också enklare den dagen man kommer till en förhandling - då har man varit involverade från början.

Olovlig frånvaro är ju i sig uppsägningsgrundande, dock har jag svårt att se att enstaka dagar skulle leda till uppsägning om det inte är en upprepad förseelse. Troligtvis resulterar det väl i en erinran (eller varning om det finns reglerat i kollektivavtalet).
Jag jobbar i kommun och det är säkert så att det finns en policy för hur det hela ska hanteras, men det är ändå så att varje chef har lite sin egen variant. Måste kolla i morgon på intranätet hur HR anser att man ska göra :).
 
Vi bokar för det mesta om våra egna möten om vi har sådana inbokade. Våra kalendrar är ju lösenordsskyddade så det är ju inte alls säkert att någon annan kan komma in och ta kontakt med den man bokat med. Oftast har man ju själv inte heller koll på hur länge man blir borta, jag tror tex alltid att jag ska bli frisk dagen efter eller åtminstone om två dagar, vilket sällan stämmer särskilt bra. Så jag bokar liksom av/om efter hand.
Men det beror ju på vad man har för jobb. Jag tex hade kunnat ha patienter med
Potentiell Cancer bokade. Escodobe tror jag är inom en bransch där vissa ärenden inte heller kan vänta. Då är det essentiellt att veta om någon är tillbaka nästa dag eller troligen om en vecka..
 
Blir lite chockad över hur många som tycker att arbetsgivaren inte ska höra av sig alls under sjukfrånvaro. Jag tycker det är en självklarhet, och uppskattar också att min chef och mina kollegor bryr sig om mig och tänker på mig. Jag läser in att man kanske inte trivs på sin arbetsplats eller att man inte lite på sin chef/arbetsgivare om man känner så, är det korrekt uppfattat? Jag agerar av välvilja och utgår också från att människor i min omgivning gör detsamma. ☺️
Nej, inte korrekt uppfattat. Trivs utmärkt och har en jättebra chef som jag är trygg med, det har inget med saken att göra för min del.
 
Men det beror ju på vad man har för jobb. Jag tex hade kunnat ha patienter med
Potentiell Cancer bokade. Escodobe tror jag är inom en bransch där vissa ärenden inte heller kan vänta. Då är det essentiellt att veta om någon är tillbaka nästa dag eller troligen om en vecka..
Om det är något som inte kan vänta förväntas man såklart ta ansvar själv för att se till att den får komma i kontakt med någon annan. Jag sitter emellanåt med på något möte trots att jag är hemma sjuk för att det helt enkelt inte går att boka om inom rimlig tid. Men det är ju en annan fråga. Man tar ändå ansvar själv för sina bokningar, det är ingen som går in i min kalender när jag ringt in sjuk och bokar om mina möten, men det hade ju onekligen varit väldigt skönt om så varit fallet.
 
Om det är något som inte kan vänta förväntas man såklart ta ansvar själv för att se till att den får komma i kontakt med någon annan. Jag sitter emellanåt med på något möte trots att jag är hemma sjuk för att det helt enkelt inte går att boka om inom rimlig tid. Men det är ju en annan fråga. Man tar ändå ansvar själv för sina bokningar, det är ingen som går in i min kalender när jag ringt in sjuk och bokar om mina möten, men det hade ju onekligen varit väldigt skönt om så varit fallet.
Fast så funkar det ju inte om man jobbar inom tex vården eller socialtjänsten. Det är inte enskilds persons ansvar att se över dagens bokningar vid sjukdom.
 
Inom socialtjänsten måste vi ha tillgång till varandras mail och kalender så att de vi ska träffa inte hamnar i kläm.
Hur fungerar det har ni varandras lösenord då? Vi har samma kalendersystem inom kommunen men inlogg och liknande är ju personanknutet.
 
Inom socialtjänsten måste vi ha tillgång till varandras mail och kalender så att de vi ska träffa inte hamnar i kläm.
Ja såklart, inom vården oxå. Men det betyder ju inte att det inte är extra viktigt för arbetsgivare att ha koll på om nån är sjuk eller inte? Eller att ha ett ungefärligt tidsperspektiv vid korttidsfrånvaro?
 
Ja såklart, inom vården oxå. Men det betyder ju inte att det inte är extra viktigt för arbetsgivare att ha koll på om nån är sjuk eller inte? Eller att havet ungefärligt tidsperspektiv vid korttidsfrånvaro?
Den enda gången man verkligen vet om man blir borta en dag eller 5-7 är väll om man brutit benet, blivit opererad eller liknande. Jag lyckas i varje fall aldrig gissa rätt.
 
Via outlook. Alla i arbetsgruppen har tillgång till varandras.
Jo vi har också outlook men min chef kan inte se mina mail, hen kan bara se i min kalender vad jag bokat (om jag ger tillgång) men har inte möjlighet att boka om eller göra faktiska ändringar i min kalender.
 
Ja såklart, inom vården oxå. Men det betyder ju inte att det inte är extra viktigt för arbetsgivare att ha koll på om nån är sjuk eller inte? Eller att havet ungefärligt tidsperspektiv vid korttidsfrånvaro?
Det har jag inte skrivit något om.

På mitt senaste jobb hade den som hade jouren den dagen ansvar för att boka av sjuka kollegors besök. Visste man att man var så dålig att man skulle vara hemma några dagar meddelade man det när man sjukskrev sig och jouren kunde boka av för några dagar framåt.
 
Där jag har jobbat har vi hjälpts åt.
Det skulle kännas jättekonstigt. Det är väll ensak om jag är så svårt sjuk att jag inte själv kan kommunicera annars informerar jag såklart de berörda om vilka insatser som behöver göras när jag är frånvarande. Det är ju också enklare för alla inblandade om jag bara berättar vad som behöver bokas om till senare eller på andra istället för att de ska ge sig in i min mail och min kalender och rotarunt och gissa?
 
Finns det någon speciellt anställd som gör det eller blir det chefens jobb?
Inom vården sitter jag som medicinsk sekreterare och bokar om vissa saker i tidboken till den läkare som är sjuk, en sköterska bokar om vissa besök osv. Även recepttider som är inlagda på den sjuke läkaren bokas om antingen till annan läkare eller annan dag. Det är aldrig de själv som gör det. Det är vad man har sekreterare för. Chefen bokar inte om/av sådant.
 
Inom vården sitter jag som medicinsk sekreterare och bokar om vissa saker i tidboken till den läkare som är sjuk, en sköterska bokar om vissa besök osv. Även recepttider som är inlagda på den sjuke läkaren bokas om antingen till annan läkare eller annan dag. Det är aldrig de själv som gör det. Det är vad man har sekreterare för. Chefen bokar inte om/av sådant.
Nej inom vården bokar man ju sällan en tid med den läkare/sköterska man ska besöka så där är det rätt givet att någon annan bokar om. De flesta andra arbetsplatser har inte längre någon sekreterare.
 
Nej inom vården bokar man ju sällan en tid med den läkare/sköterska man ska besöka så där är det rätt givet att någon annan bokar om. De flesta andra arbetsplatser har inte längre någon sekreterare.
Det finns vårdcentraler som infört taligenkänning och därmed dragit ner på sekreterare till 0 till antalet, billigt och bra... och lagt uppgifterna på receptionisterna istället, så jag antar att på flera andra ställen utöver vården som inte har sekreterare hamnar en sådan uppgift på receptionister eller kollegor, om man inte själv gör det, vilket man ju inte borde om man är sjuk.
 
Det finns vårdcentraler som infört taligenkänning och därmed dragit ner på sekreterare till 0 till antalet, billigt och bra... och lagt uppgifterna på receptionisterna istället, så jag antar att på flera andra ställen utöver vården som inte har sekreterare hamnar en sådan uppgift på receptionister eller kollegor, om man inte själv gör det, vilket man ju inte borde om man är sjuk.
Vi har inga receptionister eller assistenter heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
561
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 777
Senast: ako
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 675
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp