Sjuk utan att få tag på.

Personen har ju försvunnit.
Det hände på min arbetsplats en gång.
Den kollegan ringde en annan kollega för att säga att han kände sig sjuk och skulle åka hem.
Han hittades sedan död i sin bil hemma på uppfarten till sitt hus.
Hjärtinfarkt.
Jag är alltid lite nojig när underställda som bor själva inte hör av sig som förväntat och är frånvarande. Så då jagar jag tills kontakt kan uppnås. Vid ett tillfälle har det visat sig vara enormt viktigt, så då får de andra femtio tillfällena acceptera det när de inte ”skött” sin frånvarorapportering.
 
Jagar vet jag inte om dom gör. Arbetsgivare är ju skyldiga att ta ansvar även utanför arbetstid.
Inte efter så kort sjukfrånvaro.
Inte inligt Ledarna där jag tittade detta

Den anställde har rätt att vara frånvarande från arbetet när hen är sjuk, men den anställde har i samband med detta en skyldighet att informera arbetsgivaren om sin frånvaro, om frånvarons utveckling och när vederbörande beräknas komma tillbaka.

Hen har gjort 1 av dessa 3 saker. Eller sjukanmälde sig första dagen men vet inte om hen gjorde det efter varit på jobbet 1 dag och sedan sjuk igen eller så visste inte chefen om att hen var tillbaka på jobbet en dag. Chefen lätt förvånad när jag ringde och meddelade att jag behöver jobba över för XX var sjuk igen.
Men personen har ju varit borta i 2 veckor bara. Personen kanske till och med tror att man fortfarande får vara hemma så länge utan att lämna in sjukintyg, så som det varit under pandemin. Man måste inte uppdatera arbetsgivaren konstant när man är sjuk.

Jag tycker ditt intresse för vad som gäller arbetsrättsligt utifrån personens situation är lite märkligt. Det verkar ju inte vara oro för personen som driver det här för din del..
Personen har ju försvunnit.
Det hände på min arbetsplats en gång.
Den kollegan ringde en annan kollega för att säga att han kände sig sjuk och skulle åka hem.
Han hittades sedan död i sin bil hemma på uppfarten till sitt hus.
Hjärtinfarkt.
Ja men då kollar man väl med anhöriga, inte facket?

Tragiskt med din kollega!
 
Fast om personen är sjuk så räcker det nog inte på de flesta arbetsplatser att man bara meddelar en kollega? I alla fall inte hos oss. Vi ska meddela chef och admin (för vikarie) när vi är sjuka. Sedan brukar de flesta av oss meddela kollegorna man arbetar närmast med också. Men det är väl inget krav egentligen.
Det där är ju så olika. På mitt jobb informerar jag främst kollegor, så att de kan täcka upp för mig vid behov. Under pandemin har cheferna velat ha info om sjukdom för att kunna hålla koll på den totala sjukfrånvaron, men inte annars. Sen lägger jag in sjukfrånvaro i lönesystemet i efterhand när jag är tillbaka igen.
 
Inte efter så kort sjukfrånvaro.



Men personen har ju varit borta i 2 veckor bara. Personen kanske till och med tror att man fortfarande får vara hemma så länge utan att lämna in sjukintyg, så som det varit under pandemin. Man måste inte uppdatera arbetsgivaren konstant när man är sjuk.

Jag tycker ditt intresse för vad som gäller arbetsrättsligt utifrån personens situation är lite märkligt. Det verkar ju inte vara oro för personen som driver det här för din del..

Ja men då kollar man väl med anhöriga, inte facket?

Tragiskt med din kollega!
Nä inte oro från min sida. Där emot nyfikenhet om vad som händer om någon är borta utan att svara på kontaktförsök utan att vara så sjuk att det inte är möjligt att svara på kontaktförsök.
Har själv varit sjuk under denna chef så vet att det kommer ett sms efter någon dag efter sjukskriving där det står att chefen hoppas på att jag snart mår bättre och undrar hur länge jag själv tror jag blir borta, svarar jag att jag borde vara tillbaka efter helgen så hör jag inget mer. Är ju inget korsförhör.

När jag väl hittade rätt ord att söka på så hittade jag mycket nyttigt på bland annat Ledarna och andra fackliga sidor.
 
Nä inte oro från min sida. Där emot nyfikenhet om vad som händer om någon är borta utan att svara på kontaktförsök utan att vara så sjuk att det inte är möjligt att svara på kontaktförsök.
Har själv varit sjuk under denna chef så vet att det kommer ett sms efter någon dag efter sjukskriving där det står att chefen hoppas på att jag snart mår bättre och undrar hur länge jag själv tror jag blir borta, svarar jag att jag borde vara tillbaka efter helgen så hör jag inget mer. Är ju inget korsförhör.

När jag väl hittade rätt ord att söka på så hittade jag mycket nyttigt på bland annat Ledarna och andra fackliga sidor.
Jag har aldrig varit med om att chefen hör av sig under en vanlig sjukfrånvaro. Vid längre sjukskrivning eller speciella omständigheter blir det mer kontakt, men inte annars. Inte så lätt att veta hur länge man kommer bli borta, det vet man ju oftast inte förrän man börjat bli bättre.
 
Jag har aldrig varit med om att chefen hör av sig under en vanlig sjukfrånvaro. Vid längre sjukskrivning eller speciella omständigheter blir det mer kontakt, men inte annars. Inte så lätt att veta hur länge man kommer bli borta, det vet man ju oftast inte förrän man börjat bli bättre.
Om det inte varit chefen så har det varit företagssköterskan som jobbar på sjuk och frisk som företag hyr in. Olika beroende på var jag jobbat. Å andra sidan har jag aldrig jobbat på ett företag där jag kan gå in i tidbanken och ändra själv och har bara kunnat stämpla in och ut på plats på jobbet om stämpelklocka har funnits.
 
Om det inte varit chefen så har det varit företagssköterskan som jobbar på sjuk och frisk som företag hyr in. Olika beroende på var jag jobbat. Å andra sidan har jag aldrig jobbat på ett företag där jag kan gå in i tidbanken och ändra själv och har bara kunnat stämpla in och ut på plats på jobbet om stämpelklocka har funnits.
Ja det där varierar väl. Men det är iaf väldigt normalt att INTE behöva ha kontakt med arbetagivaren under en vanlig kort sjukskrivning.
Varför denna person inte svarar är det ju ingen som vet, men jag kan känna att det här är mellan personen och arbetsgivaren och att det är rätt osmakligt att kollegor lägger en massa tid på att fundera över om personen kan bli av med jobbet eller ej..
 
Ja det där varierar väl. Men det är iaf väldigt normalt att INTE behöva ha kontakt med arbetagivaren under en vanlig kort sjukskrivning.
Varför denna person inte svarar är det ju ingen som vet, men jag kan känna att det här är mellan personen och arbetsgivaren och att det är rätt osmakligt att kollegor lägger en massa tid på att fundera över om personen kan bli av med jobbet eller ej..
Ja, jag är nyfiken av mig och vill veta saker. Skulle varit lika nyfiken på hur det ligger till oavsett om det som nu handlar om en kollega eller om jag hört om det för det hänt på en väns kusins sambos arbetsplats eller bara börjat prata om det helt hypotetiskt.
 
Nä inte oro från min sida. Där emot nyfikenhet om vad som händer om någon är borta utan att svara på kontaktförsök utan att vara så sjuk att det inte är möjligt att svara på kontaktförsök.
Har själv varit sjuk under denna chef så vet att det kommer ett sms efter någon dag efter sjukskriving där det står att chefen hoppas på att jag snart mår bättre och undrar hur länge jag själv tror jag blir borta, svarar jag att jag borde vara tillbaka efter helgen så hör jag inget mer. Är ju inget korsförhör.

När jag väl hittade rätt ord att söka på så hittade jag mycket nyttigt på bland annat Ledarna och andra fackliga sidor.
Men hur vet du hur sjuk personen är? Hur många gånger har chefen försökt få kontakt? Det låter mer än en gång.

Min mamma har min systers mobil. Nu var min bror så smart så han satte den på flygplansläge så folk kan inte ringa och smsa till det, vad jag förstår, men hon håller hårt i den och tittar på bilder osv. Min syster dog i april. Hur vet du att det inte är en anhörig som har mobilen? En anhörig som inte kan förmå sig att svara? Likväl det som att personen i fråga faktiskt är sjuk, har sjukanmält sig och tror att man fortfarande kan vara hemma tre veckor utan sjukintyg och istället tycker det är satans så drygt att bli jagad med frågan när man kommer tillbaka. Vad det nu är för sjukdom- kollegan kanske inte ens vill berätta det och därmed kanske inte ens orkar svara just nu, så kan ju nästan vad som helst vara rätt rimligt.

Även att kollegan skiter i allt och inte tänker svara, inte tänker jobba osv. Men det kan precis lika väl bara vara missförstånd eller något tragiskt bakom.

Jag är glad att det hålls på sekretessen på mitt jobb!
 
Det där är ju så olika. På mitt jobb informerar jag främst kollegor, så att de kan täcka upp för mig vid behov. Under pandemin har cheferna velat ha info om sjukdom för att kunna hålla koll på den totala sjukfrånvaron, men inte annars. Sen lägger jag in sjukfrånvaro i lönesystemet i efterhand när jag är tillbaka igen.
Och vi ringer en person, som har hand om löner och semester och frånvaro osv, och sjukanmäler oss och när vi är friska så ringer vi och friskanmäler oss. Där emellan störs vi inte. Jag mailar dock pga hörselskada, så ringer inte, och får därmed "krya på dig" från de tre som får mailet... och efter det inget. Tycker det verkar märkligt att störas i sin sjukperiod av sin chef, man ska väl få vara sjuk ifred?
 
Värst vad du var intresserad av din kollegas sjukfrånvaro? Du kan väl heller inte veta vad din kollega är för sjuk, det finns ju massor med sjukdomar och diagnoser som inte syns utåt och det har egentligen inte du heller med att göra. Låt din kollega sköta sin sjukfrånvaro med sin chef och eventuella läkare. Det låter märkligt och problematiskt att chefen går ut och diskuterar sina anställdas sjukfrånvaro på det sätt du beskriver.
 
Men hur vet du hur sjuk personen är? Hur många gånger har chefen försökt få kontakt? Det låter mer än en gång.

Min mamma har min systers mobil. Nu var min bror så smart så han satte den på flygplansläge så folk kan inte ringa och smsa till det, vad jag förstår, men hon håller hårt i den och tittar på bilder osv. Min syster dog i april. Hur vet du att det inte är en anhörig som har mobilen? En anhörig som inte kan förmå sig att svara? Likväl det som att personen i fråga faktiskt är sjuk, har sjukanmält sig och tror att man fortfarande kan vara hemma tre veckor utan sjukintyg och istället tycker det är satans så drygt att bli jagad med frågan när man kommer tillbaka. Vad det nu är för sjukdom- kollegan kanske inte ens vill berätta det och därmed kanske inte ens orkar svara just nu, så kan ju nästan vad som helst vara rätt rimligt.

Även att kollegan skiter i allt och inte tänker svara, inte tänker jobba osv. Men det kan precis lika väl bara vara missförstånd eller något tragiskt bakom.

Jag är glad att det hålls på sekretessen på mitt jobb!
Får väl skriva då det jag inte tänkte göra från början. jag vet att hen inte är död eller ligger på sjukhus då jag av en slump har sätt personen gå in i mataffären när jag var i kassan och betalade min varor.

Detta ovan är det som är bland annat i första inlägget.
 
Får väl skriva då det jag inte tänkte göra från början. jag vet att hen inte är död eller ligger på sjukhus då jag av en slump har sätt personen gå in i mataffären när jag var i kassan och betalade min varor.

Detta ovan är det som är bland annat i första inlägget.
Fast handla mat måste man väl få göra även om man är sjukskriven? Det är ju sällan man är döende när man är sjukskriven.
 
Får väl skriva då det jag inte tänkte göra från början. jag vet att hen inte är död eller ligger på sjukhus då jag av en slump har sätt personen gå in i mataffären när jag var i kassan och betalade min varor.

Detta ovan är det som är bland annat i första inlägget.
Bra. Personen är inte död. Men du vet ändå inte hur personen mår och vilken kontakt den har med läkare och chef? Sjuka personer får handla.

På mitt förra jobb mådde jag så pass dåligt av jobbet, av arbetssituationen, av kollegorna, av allt, att jag sjukskrev mig en vecka. Jag hade rätt att vara borta från jobbet den veckan utan sjukintyg, jag mådde inte bra psykiskt, men tillräckligt ok för att handla mat, gå ut med hunden tex, hade jag gått till läkare hade jag kunnat bli sjukskriven tiden ut på det jobbet eftersom jag mådde så dåligt. Jag använde min rättighet att sjukskriva mig en vecka och att inte uppge något annat för chefen än "sjuk", inte vad för sjuk.

Så din kollega tror kanske att det är mer än en vecka att sjukskriva sig utan sjukintyg nu? Eller att den dagen på jobb räknas så att det påbörjades en ny period efter? Då tycker inte jag det verkar konstigt.
 
Och vi ringer en person, som har hand om löner och semester och frånvaro osv, och sjukanmäler oss och när vi är friska så ringer vi och friskanmäler oss. Där emellan störs vi inte. Jag mailar dock pga hörselskada, så ringer inte, och får därmed "krya på dig" från de tre som får mailet... och efter det inget. Tycker det verkar märkligt att störas i sin sjukperiod av sin chef, man ska väl få vara sjuk ifred?
Håller med. Har haft en chef som ville ha rapport om mitt mående varje dag vilket stressade mig oerhört.
Jag har hört av mig efter någon dag och meddelat ifall jag är fortsatt sjuk eller kommer till jobbet, för jag förstår att man måste kunna planera.
 
Värst vad du var intresserad av din kollegas sjukfrånvaro? Du kan väl heller inte veta vad din kollega är för sjuk, det finns ju massor med sjukdomar och diagnoser som inte syns utåt och det har egentligen inte du heller med att göra. Låt din kollega sköta sin sjukfrånvaro med sin chef och eventuella läkare. Det låter märkligt och problematiskt att chefen går ut och diskuterar sina anställdas sjukfrånvaro på det sätt du beskriver.
Det enda en chef eller facket har frågat är om vi hört något från personen. Inget annat.
Antar ett det var för att avgöra om det skulle tas kontakt med anhöriga eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 855
Senast: ako
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 915
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp