Sjuk utan att få tag på.

Fast handla mat måste man väl få göra även om man är sjukskriven? Det är ju sällan man är döende när man är sjukskriven.
Det var ett svar på varför jag vet att personen inte är död, ligger på sjukhus eller något annat som kan göra en oförmögen att svara på kontaktförsök.

Självklart ska en kunna handla och vara sjukskriven, har inte påstått något annat.
 
Håller med. Har haft en chef som ville ha rapport om mitt mående varje dag vilket stressade mig oerhört.
Jag har hört av mig efter någon dag och meddelat ifall jag är fortsatt sjuk eller kommer till jobbet, för jag förstår att man måste kunna planera.
Ja att bli "jagad" av chefen är sjukframkallande i sig!! Beroende på vad för sjuk jag är så skulle jag höra av mig på onsdagen och säga att jag är fortsatt sjuk torsdag och fredag, om jag sjukanmäler mig måndag. Vid en rejäl förkylning skulle jag inte utan mer höra av mig torsdag eller fredag och förklara att jag troligen kommer måndag eller tisdag, vilken dag jag nu tror.

Numera har jag bara korttidsfrånvaro. Migrän tex, borta en dag, jag sjukanmäler mig, kan förstås inte skriva att jag kommer dagen efter, för det vet jag inte då, men numera är det så 90 gånger av 100 så redan i mailet kan jag skriva "kommer nog i morgon" eller bara "migrän i dag". Skulle jag ha två dagar blir det en ny sjukanmälan dagen efter, annars dyker jag upp som vanligt.
När jag haft ett rejält EP-anfall på morgonen skickar jag ett mail som knappt går att förstå, kort mening, få ord, bara felstavningar på allt, även mitt namn. Men, cheferna fattar, önskar mig krya på mig och så dyker jag upp i morgon som om inget hänt! Har läst de mailen efteråt... Herre. Gud alltså!! :o
:D
 
Ja att bli "jagad" av chefen är sjukframkallande i sig!! Beroende på vad för sjuk jag är så skulle jag höra av mig på onsdagen och säga att jag är fortsatt sjuk torsdag och fredag, om jag sjukanmäler mig måndag. Vid en rejäl förkylning skulle jag inte utan mer höra av mig torsdag eller fredag och förklara att jag troligen kommer måndag eller tisdag, vilken dag jag nu tror.

Numera har jag bara korttidsfrånvaro. Migrän tex, borta en dag, jag sjukanmäler mig, kan förstås inte skriva att jag kommer dagen efter, för det vet jag inte då, men numera är det så 90 gånger av 100 så redan i mailet kan jag skriva "kommer nog i morgon" eller bara "migrän i dag". Skulle jag ha två dagar blir det en ny sjukanmälan dagen efter, annars dyker jag upp som vanligt.
När jag haft ett rejält EP-anfall på morgonen skickar jag ett mail som knappt går att förstå, kort mening, få ord, bara felstavningar på allt, även mitt namn. Men, cheferna fattar, önskar mig krya på mig och så dyker jag upp i morgon som om inget hänt! Har läst de mailen efteråt... Herre. Gud alltså!! :o
:D
Jag blev mycket friskare när jag fick en ny chef...

När jag var yngre hade jag stora problem med mensvärk och då kunde jag också säga att jag förutsatte att jag var frisk dagen efter. Under åren med den jagande chefen var jag småsjuk nästan hela tiden. Det sammanföll med pandemin så jag var sjukskriven väldigt mycket.
 
Jag blev mycket friskare när jag fick en ny chef...

När jag var yngre hade jag stora problem med mensvärk och då kunde jag också säga att jag förutsatte att jag var frisk dagen efter. Under åren med den jagande chefen var jag småsjuk nästan hela tiden. Det sammanföll med pandemin så jag var sjukskriven väldigt mycket.
Ja det är helt otroligt hur chefer kan påverka ens hälsa! Gräsligt faktiskt!

Hade också mensvärk som fan första dagen, fast som tonåring, så jag jobbade inte, men var så illa att jag var sängliggandes och kröp till toaletten. Dagen efter ingen värk alls...borta minst en gång i månaden redan då alltså.
 
Jag har aldrig varit med om att chefen hör av sig under en vanlig sjukfrånvaro. Vid längre sjukskrivning eller speciella omständigheter blir det mer kontakt, men inte annars. Inte så lätt att veta hur länge man kommer bli borta, det vet man ju oftast inte förrän man börjat bli bättre.
Är det bara en vanlig förkylning/feber/illamåender brukar man ju tillfriskna hyfsat på en dag eller två så jag tycker det är rätt vanligt att höra av mig. Jag brukar lämna ett meddelande typ "fortfarande inte bättre, borta en dag till". Svårt hos oss att göra upp veckans schema annars.
 
Känns fel att ta det med facket nu då jag är rädd för att lägga mig i och bli obekväm nu när det ju är en på jobbet som just nu som det handlar om.
Vill hen det handlar om att jag frågar så gör jag det men inte annars just nu.

Facket är medveten om det som händer då det så sent som i fredags var en facklig som frågade oss som jobbar med hen om vi hört från personen.

Hem besök av närmsta chef och facklig förtroendevald är brukligt vid längre tids frånvaro utan kontakt med arbetstagaren. Om arbetstagaren inte svarar vid dörrknackning hjälper polis och hyresvärd till med att komma in i boendet för att se att vederbörande inte ligger avliden eller svårt skadad, samt att polisen har möjlighet att kolla upp med sjukhus och vårdinrättningar om personen i fråga skulle vara intagen/inlagd.

Anhöriga får endast besked om vårdtagaren godkänner att kontakt tas från vården, i annat fall kontaktas de inte om vårdtagaren motsätter sig detta.
 
Senast ändrad:
Är det bara en vanlig förkylning/feber/illamåender brukar man ju tillfriskna hyfsat på en dag eller två så jag tycker det är rätt vanligt att höra av mig. Jag brukar lämna ett meddelande typ "fortfarande inte bättre, borta en dag till". Svårt hos oss att göra upp veckans schema annars.
Ja, hos oss är det också viktigt att hålla kontakten. Om jag är sjuk behövs en vikarie för mig, och det går ju inte att boka vikarie på en gissning.
 
Värst vad du var intresserad av din kollegas sjukfrånvaro? Du kan väl heller inte veta vad din kollega är för sjuk, det finns ju massor med sjukdomar och diagnoser som inte syns utåt och det har egentligen inte du heller med att göra. Låt din kollega sköta sin sjukfrånvaro med sin chef och eventuella läkare. Det låter märkligt och problematiskt att chefen går ut och diskuterar sina anställdas sjukfrånvaro på det sätt du beskriver.
Tycker också det låter dåligt! Jag berättar aldrig anledningen till varför jag är sjuk. Nu är jag mycket sällan sjuk men de gånger jag är säger jag bara sjuk. Det räcker, spelar ingen roll att det typ alltid bara är förkylning, jag måste inte berätta och då tänker jag inte.
 
Ja men då kollar man väl med anhöriga, inte facket?

Tragiskt med din kollega
Om det är vad som gäller vid frånvaro så tycker jag att facket är en bra källa till information.
Det är ju intressant även för egen del om det skulle hända något.
Om man undrar vad kollegan håller på med så kanske det är en annan sak.

Min kollega var en oerhört uppskattad vän bland oss andra, så vi var alla ganska så påverkade av händelsen. Facket och ledningen samarbetade i att informera oss kollegor och en facklig representant fanns till hands dygnet runt om någon behövde prata.
Busstrafik är en verksamhet som pågår dygnet runt.
Vi var ändå glada i eländet över att det inte hände bakom bussratten, han var bussförare.
 
Jag är alltid lite nojig när underställda som bor själva inte hör av sig som förväntat och är frånvarande. Så då jagar jag tills kontakt kan uppnås. Vid ett tillfälle har det visat sig vara enormt viktigt, så då får de andra femtio tillfällena acceptera det när de inte ”skött” sin frånvarorapportering.
Min kollega hittades av en granne efter några dagar.
Det var fruktansvärt både innan vi visste och när vi fick veta.
Den stackars kollegan som fick sista telefonsamtalet anklaga sig för resten av sitt liv för att inte ha skickat dit någon för att kolla upp hur han mådde.
Vi har yttre trafikledare som kan kila iväg på sådant.
 
Jag har aldrig varit med om att chefen hör av sig under en vanlig sjukfrånvaro. Vid längre sjukskrivning eller speciella omständigheter blir det mer kontakt, men inte annars. Inte så lätt att veta hur länge man kommer bli borta, det vet man ju oftast inte förrän man börjat bli bättre.
Jag har alltid haft chefer som noga har kollat läget.
Först efter ett par dagar och sedan efter ca 1,5 vecka vid längre sjukdom.
Vi brukar bry oss om varandra på mina arbetsplatser.
 
Jag har alltid haft chefer som noga har kollat läget.
Först efter ett par dagar och sedan efter ca 1,5 vecka vid längre sjukdom.
Vi brukar bry oss om varandra på mina arbetsplatser.
Vi bryr oss också om varandra, det har inte med saken att göra. Vi värdesätter att man ska få tillfriskna i lugn och ro och har jobbat en del med rutiner osv så att den som är sjuk inte ska behöva känna sig pressad eller stressad över att den är borta.
 
Vi bryr oss också om varandra, det har inte med saken att göra. Vi värdesätter att man ska få tillfriskna i lugn och ro och har jobbat en del med rutiner osv så att den som är sjuk inte ska behöva känna sig pressad eller stressad över att den är borta.
Då ser vi olika på saken.
Efter ett dödsfall och några tillbud så tycker vi att det är bra att arbetsgivaren håller koll.
 
Får väl skriva då det jag inte tänkte göra från början. jag vet att hen inte är död eller ligger på sjukhus då jag av en slump har sätt personen gå in i mataffären när jag var i kassan och betalade min varor.

Detta ovan är det som är bland annat i första inlägget.
Men Då så, då kan du ju släppa det där.
Mat måste man ju ha så det verkar rimligt.
 
Eller inte.
Det är inte bra om någon som lever ensam blir så sjuk att den inte kan ta hand om sig själv och inte ens kan kalla på hjälp.
Då behöver arbetsgivaren skicka dit någon som ser till att det kommer hjälp.
Fast i såna fall ska det vara uttalat att personen inte har något nätverk som kan hjälpa till. Jag lever ensam men har ett stort nätverk i mitt närområde. Jag skulle tycka det var både obehagligt och gränslöst om min arbetsgivare skulle tränga sig på på det sättet.
 
Fast handla mat måste man väl få göra även om man är sjukskriven? Det är ju sällan man är döende när man är sjukskriven.
Eller så är man det.
Äta måste man ju ändå.
Jag kan tänka mig att jag skulle reagera med total tystnad till alla om jag fick en diagnos på obotlig cancer.
Sjukskrivningen skulle ju komma sedan i ett sådant läge.
 
Då ser vi olika på saken.
Efter ett dödsfall och några tillbud så tycker vi att det är bra att arbetsgivaren håller koll.
Koll utifrån omsorg och koll utifrån när man kan komma tillbaka till arbetet/kontrollera om man verkligen är sjuk är ju helt olika saker. Om någon redan när jag sjukanmäler mig frågar mig när jag tror jag är tillbaka igen skulle jag mest känna mig stressad och kanske därför inte svara alls.

Vi har också haft en person som avlidit, men den personen sjukanmälde sig inte utan dök bara inte upp på jobbet som förväntat. Eftersom personen inte gick att få tag på så gick man efter kontakt med anhöriga in i personens bostad (med polis) och hittade personen död. Men det är som sagt skillnad på att ogiltig frånvaro och att ha sjukanmält sig.
 
Fast i såna fall ska det vara uttalat att personen inte har något nätverk som kan hjälpa till. Jag lever ensam men har ett stort nätverk i mitt närområde. Jag skulle tycka det var både obehagligt och gränslöst om min arbetsgivare skulle tränga sig på på det sättet.
Det är möjligt att du skulle.
Vi har fått lämna telefonnummer till "närmast anhörig" som blir uppringd först. De ville helst ha flera.
Så det går ju att undvika om någon av dem svarar och garanterar att allt är under kontroll.
Men vid total tystnad får du nog ta att det blir några "bomkörningar" om någon annan slipper att ligga hjälplös med ett brutet ben.
 
Koll utifrån omsorg och koll utifrån när man kan komma tillbaka till arbetet/kontrollera om man verkligen är sjuk är ju helt olika saker. Om någon redan när jag sjukanmäler mig frågar mig när jag tror jag är tillbaka igen skulle jag mest känna mig stressad och kanske därför inte svara alls.

Vi har också haft en person som avlidit, men den personen sjukanmälde sig inte utan dök bara inte upp på jobbet som förväntat. Eftersom personen inte gick att få tag på så gick man efter kontakt med anhöriga in i personens bostad (med polis) och hittade personen död. Men det är som sagt skillnad på att ogiltig frånvaro och att ha sjukanmält sig.
Han som dog hos oss hann ju sjukanmäla sig först.
Det gjorde att han fick sitta död i sin bil i några dagar.
Vi vet fortfarande inte om han hade överlevt om han hade fått vård i stället för att åka hem eller hur länge som han levde utan att kunna ta sig ur bilen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte ens vart jag ska börja. Har varit sjuk i diverse dom senaste 2 månaderna, bland annat 2 omgångar halsfluss. Semestern inleddes...
Svar
0
· Visningar
565
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 014
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp