Sjuka texter

Men det här med att låttexter missuppfattas är ju inte enbart ett bekymmer för sunkiga låtar eller låtar med en politisk bakgrund. Ett solklart exempel är Radioaktiva Räker - Bakom Spegeln som många tycker är en fantastisk partylåt men som handlar om en man med grav alkoholism. Men den är sjukt svängig och trallvänlig och underbart bra 😁
 
Fast James Blunts låt You're beautiful handlar om knark och stalking. Det har han själv sagt. Om en person som är hög som ett hus och ser en vacker kvinna och börjar stalka henne. Ytterligare en låt som faller inom kategorin "Komiskt att det finns folk som tycker att den är romantisk".
Jag kan bli lite provocerad av att många verkar tänka att uttryck inom musik antas vara romantiska, anpassade till en bred publik och ”snälla”, bara för att de spelas och lyssnas på? Det är väl inte särskilt många konstarter som enbart innehåller den formen av uttryck? Men förstår samtidigt att det kan bli lätt komiskt eller tragiskt när innehållet uppenbart helt missuppfattas.

(Sen finns det givetvis avarter där enskilda namnges/lätt kan identifieras och som innehåller rena mordhot osv - vilket jag tycker är över alla gränser). Precis som det vore om samma sak ställdes ut som konst på galleri.
 
Bruno Mars - Marry you. Inte ens tjatsex utan tjatar sig till giftermål eftersom han inte har något att göra 🙄

Sen alla Theoz låtar. Värst är nog ändå Het, den släpptes 2019, han var 14 år då. :yuck:
Baby baby du är så het att
Jag tror att jag tappar det helt snart
Behöver dig bredvid mig för att se klart
Så vad är det vi väntar på
Jag minns den första gången du såg på mig
Så härligt att jag inte kunde hejda mig
Men tänkte att du ej vill ha en dude som mig
Och att svaret var nej
Jag gjorde allt jag kunde för att glömma dig
Vakna mitt i natten blir besatt av dig
För ingen annan kunde va precis som dig
Och det kändes okej
Men nu får jag inte ut dig ur mitt huve
En panik som jag inte kan stå ut med
Måste hitta dig igen måste hitta dig igen ikväll
Och plötsligt står du bara där runt hörnet
Tänkte äh nu går jag all in och gör det
Och så gick jag bara fram
Och så gick jag bara fram och sa
Baby baby du är så het att
Jag tror att jag tappar det helt snart
Behöver dig bredvid mig för att se klart
Så vad är det vi väntar på
För baby baby du är så het att
Jag tror att jag tappar det helt snart
Behöver dig bredvid mig för att se klart
Så vad är det vi väntar på
För baby baby du är så het du är så
Du är så het du är så
Du är så het du är så så sommarhet
För baby baby du är så het du är så
Du är så het du är så
Du är så het du är så så sommarhet
Jag minns den första gången du rörde mig
Så härligt att jag inte kunde glömma dig
Men trodde att det bara var en sommargrej
Och det kändes okej
Sen plötsligt dök det upp en ny snap av dig
Som vände hela världen upp och ner hos mig
Jag mindes då hur allting kändes rätt för mig
Men att svaret var nej
Men nu får jag inte ut dig ur mitt huve
En panik som jag inte kan stå ut med
Måste hitta dig igen måste hitta dig igen ikväll
Och plötsligt står du bara där runt hörnet
Tänkte äh nu går jag all in och gör det
Och så gick jag bara fram
Och så gick jag bara fram och sa
Baby baby du är så het att
Jag tror att jag tappar det helt snart
Behöver dig bredvid mig för att se klart
Så vad är det vi väntar på
För baby baby du är så het att
Jag tror att jag tappar det helt snart
Behöver dig bredvid mig för att se klart
Så vad är det vi väntar på
För baby baby du är så het du är så
Du är så het du är så
Du är så het du är så så sommarhet
För baby baby du är så het du är så
Du är så het du är så
Du är så het du är så så sommarhet
 
Tom Dooley hängdes för att han var pionjär inom fack rörelsen i USA, och det är vad texten handlar om.
Men om det nu är så, är det ju inget barnen som sjunger den för full hals i årskurs 1, känner till eller blir upplysta om. Och låttexten berättar heller inget direkt. Bara hur han mötte kvinnan på berget och högg ihjäl henne med sin kniv. Och nu är det jättesynd om ... honom. Stackarn. Jag tänker personligen att man kan hitta bättre låtar till småbarnen om man vill introducera engelskan i sångform.
 
En rätt sjuk låt är Kim av Eminem :crazy:
Jag vill inte ens citera den. Den handlar om hans riktiga fd fru (som heter Kim) och mord av henne, deras barn och hennes nya kille.

Edit: Ah, ber om ursäkt (lyssnar inte på hans musik personligen), han har visst flera liknande låtar, så ordet en i första meningen ovan är lite missvisande. Som Bonnie And Clyde som ... well, handlar om i princip samma sak som Kim.
Skulle säga att rätt mycket av Eminems musik är hans "terapi", att han skriver texter om hur han känner inför saker som hänt typ.
Jag gillar Em, finns få som kan hantera språket som honom och jag tror inte man ska läsa in för mycket ordagrant när det gäller de där låtarna. Tror inte heller det är låtar som körs live, han kör ju tex inte låtarna om sin mamma längre iom att han inte känner så idag. Hans relation med Kim var väl jävligt stormig med, de missbrukade väl båda två om jag inte minns fel.

Sen får man ju såklart tycka att de är avskyvärda ändå - det är ju inga gulliga texter direkt.
 
Men om det nu är så, är det ju inget barnen som sjunger den för full hals i årskurs 1, känner till eller blir upplysta om. Och låttexten berättar heller inget direkt. Bara hur han mötte kvinnan på berget och högg ihjäl henne med sin kniv. Och nu är det jättesynd om ... honom. Stackarn. Jag tänker personligen att man kan hitta bättre låtar till småbarnen om man vill introducera engelskan i sångform.
Man sjunger väl den för den är enkel snarare? Det är mitt minne av den iaf. Ser noll problem med att man sjunger den i skolan.
 
Man sjunger väl den för den är enkel snarare? Det är mitt minne av den iaf. Ser noll problem med att man sjunger den i skolan.
och @Therese1988 Jomen självklart är det så. Den är superenkel och det är bra drag i den. Vi sjöng en annan - Muffin man (får kanske kolla texten på den också... ;) ) MEN för mig skaver det ändå att sjunga en text med de raderna. Helt oavsett. Och lite onödigt är det väl att "normalisera" storyn om att en kvinna knivhuggs till döds bara sådär. Jag TROR nog att barnen, omän undermedvetet, tar till sig texten.
 
En sista, bara: Neil Sedakas Sweet sixteen:

Tonight´s the night I´ve waited for
Because you´re not a baby anymore
You´ve turned into the prettiest girl I´ve ever seen
Happy birthday, sweet sixteen

What happened to that funny face
My little tomboy now wears satin and lace
I can´t believe my eyes, you´re just a teenage dream
...
Your future is sewn up
From now on you´re gonna be mine


Han har tydligen bestämt det, nu när hon är "lovlig" vid 16, att hon är hans från och med nu. Och inte är hon en funny tomboy längre, tack och lov, utan PRETTY! :wtf:
 
En sista, bara: Neil Sedakas Sweet sixteen:

Tonight´s the night I´ve waited for
Because you´re not a baby anymore
You´ve turned into the prettiest girl I´ve ever seen
Happy birthday, sweet sixteen

What happened to that funny face
My little tomboy now wears satin and lace
I can´t believe my eyes, you´re just a teenage dream
...
Your future is sewn up
From now on you´re gonna be mine


Han har tydligen bestämt det, nu när hon är "lovlig" vid 16, att hon är hans från och med nu. Och inte är hon en funny tomboy längre, tack och lov, utan PRETTY! :wtf:

På samma tema... men stänger jag av mitt kritiska tänkande så gillar jag verkligen låten (och Kip Winger :o).

 
och @Therese1988 Jomen självklart är det så. Den är superenkel och det är bra drag i den. Vi sjöng en annan - Muffin man (får kanske kolla texten på den också... ;) ) MEN för mig skaver det ändå att sjunga en text med de raderna. Helt oavsett. Och lite onödigt är det väl att "normalisera" storyn om att en kvinna knivhuggs till döds bara sådär. Jag TROR nog att barnen, omän undermedvetet, tar till sig texten.
Vad tänker du de tar till sig?
Att det är okej att mörda? Då finns det nog bra mycket värre saker för barn att se/höra - nyheterna till exempel.
 
Vad tänker du de tar till sig?
Att det är okej att mörda? Då finns det nog bra mycket värre saker för barn att se/höra - nyheterna till exempel.
Nä, men våldet mot kvinnor ÄR ju ett problem och att då som litet barn sjunga en visa om den stackars Tom, som knivmördade en kvinna på nåt berg och som det sen är väldigt synd om ... det skaver. Jag läser praktiskt taget varje dag i just nyheterna om kvinnomord och "motiven" (om man ens kan ha ett motiv...) är oftast helt bisarra. Mina barn behöver inte sjunga om det i skolan, om stackarn Tom som är en sån poor boy. Utan ett ord om kvinnan.

Men oavsett så har jag nog sagt mitt om just den låten.
 
Skulle säga att rätt mycket av Eminems musik är hans "terapi", att han skriver texter om hur han känner inför saker som hänt typ.
Jag gillar Em, finns få som kan hantera språket som honom och jag tror inte man ska läsa in för mycket ordagrant när det gäller de där låtarna. Tror inte heller det är låtar som körs live, han kör ju tex inte låtarna om sin mamma längre iom att han inte känner så idag. Hans relation med Kim var väl jävligt stormig med, de missbrukade väl båda två om jag inte minns fel.

Sen får man ju såklart tycka att de är avskyvärda ändå - det är ju inga gulliga texter direkt.
Visst, man får skriva hur avskyvärt man vill som terapi, det har jag inga problem med. Det är terapi.
Men att publicera och tjäna på dessa texter..? Som innehåller rent av mordhot som personen det handlar om kan troligen få höra. Nä, där går gränsen för mig.
 
Visst, man får skriva hur avskyvärt man vill som terapi, det har jag inga problem med. Det är terapi.
Men att publicera och tjäna på dessa texter..? Som innehåller rent av mordhot som personen det handlar om kan troligen få höra. Nä, där går gränsen för mig.

Konst måste väl får vara kontroversiellt också? Men självklart får man inte bryta mot lagen och mordhotar man någon i låt så är det ju ett mordhot som ska anmälas och utredas och lagen ska döma personen.
 
Lite sent kanske men eftersom jag tänkte skriva Flickorna på tv2, så har jag sett en intervju med Gessle (många år sedan nu så jag minns inte var den sändes) där han sa ungefär att de var unga och dumma och tyckte att de var sååå smarta som kom på att ”sätta på” har två betydelser. Så ja, den är sunkig, men mer pga omogenhet än att äkta äckel skrivit den

En annan låt av Gessle som ofta misstolkas är It must have been love. Minns att någon hade lagt in den i låtlistan på mammas bröllop :crazy:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 594
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 828
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 562
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp