Sjuka texter

Själv ogillar jag låtar i stil med "Treat you better" av Shawn Mendes, för jag orkar inte med män som ska säga åt kvinnor att "Den där mannen är fel, du ska minsann vara med mig istället" osv. Men jösses vad populär den är...
Jag tycker många låtar på det temat dessutom motiverar det hela med "för jag tycker du är vacker" vilket gör det extra obehagligt.

T.ex Constellation prize med Robin Bengtsson, eller You're beautiful med James Blunt.

Halvt kl.
Tycker dock att sammanhang gör mycket för vad som är ok och inte. I konst och litteratur är det väl ofta intressanta karaktärer inte är skötsamma och ordentliga, utan ligger och balanserar på gränsen till det otillåtna. Skildringar av tveksamma snubbars ohälsosamma relationsmönster blir ett problem först när betraktaren tänker "Åh så ROMANTISKT! :love:"

Teobald Thor hade jag nog uppfattat som obehaglig om den sjöngs i en mansdominerad kontext. I sammanhang med 90 % kvinnor blir den snarare sarkastisk kritik mot mäns oförmåga att hantera kukar.
 
Jag var teknolgstudent 98-03 och som tur var har mycket hänt sen dess med tanke på den "studentikosa" kulturen som var accepterad då och samtidigt undrade de varför så få kvinnor ville gå tekniska utbildningar...
Jag är glad att det jobb vi började med då har gett frukt och mycket av det sexistiska är utstädat och sångböcker etc är reviderade.
Jo, mycket har förändrats till det bättre där!

Jag var teknologstudent 94-99 och min sektions damklubb "hanterade" situationen genom att ha en egen sångbok. Dock med lika sexistiska och grova visor som i sektionens allmänna sångbok, fast riktade åt andra hållet. Minns en manlig student som kallade damklubbens sångbok "vidrig, jag mådde illa när jag läste den". Däremot hade han hade inte funderat på ifall nån tyckte att den generella sångboken var vidrig eller illamåendeframkallande, det tyckte jag var rätt talande. Jag hoppas verkligen att båda sångböckerna är rensade nuförtiden :)
 
Jag tycker många låtar på det temat dessutom motiverar det hela med "för jag tycker du är vacker" vilket gör det extra obehagligt.

T.ex Constellation prize med Robin Bengtsson, eller You're beautiful med James Blunt.
Typ alla låtar av Robin Bengtsson är väl i den stilen... :grin: (Jag har väääldigt svårt för honom pga det). Föredrar helt klart när manliga artister sjunger om annat än kvinnor. Det blir så sällan bra annars.
 
Även om det inte är en kärlekssång så är Born in the USA ett mycket bra exempel. En bitter uppgörelse med vad som hände soldaterna efter Vietnamkriget. Det spelas som en uber patriotisk sång av tex Trump vid hans kampanjmöten.
Eller Nina Simones Power i reklam för elbilar (där undrar jag om den som valt musik inte är ironisk med flit)
 
Många tyckte den här var en sådan vacker kärlekssång när den kom. Snarare tvärtom. Lyssnade på texten var det många som inte gjorde.
 
Murder ballads kan sägas vara en helt egen kategori av låtar inom country. Det är inte ovanligt att de nytolkas av moderna artister, ofta mer än en gång. Flera av dem, inklusive Tom Dooley, är baserade på verkliga händelser.

Jag har svårt att se något värre med dessa texter än med många svenska texter till visor och skillingtryck skrivna under samma tidsperiod.
 
Jag älskar egentligen mörka och vridna texter och musik och tycker att de är härliga. Murder ballads till exempel - det som blir fel är när budskapet inte blir tydligt och när det går ur tiden eller tolkas som romatiskt och/eller kärleksfullt, eller bara normalt.
 
För att inte tala om alla videor som visades på MTVs storhetstid på 90-talet... herregud....
Om än inte på MTV (då de helt gått ifrån att visa musikvideor) så finns det fortfarande en hel del nya musikvideor från idag som man kan kalla smaklösa om man tänker på hur kvinnor avbildas i dem.
 
Kom plötsligt tänka på låten Who let the dogs out (Baha Men), jag såg häromdagen några kommentarer om att de hade trott att låten handlade om kvinnor som blir kallade hundar :eek: Nu blir nog detta OT men det handlar faktiskt om män som blir kallade hundar.
Well, the party was nice, the party was pumpin'
Yippie yi yo
And everybody havin' a ball
Yippie yi yo
I tell the fellas start the name callin'
Yippie yi yo
And the girls respond to the call
I heard a woman shout out

Who let the dogs out?
Utifall någon trodde motsatsen här också.

Inte för att texten blir något trevligare på vissa andra ställen för den delen, som tex ovan "I tell the fellas start the namn callin'" menmen...
 
En rätt sjuk låt är Kim av Eminem :crazy:
Jag vill inte ens citera den. Den handlar om hans riktiga fd fru (som heter Kim) och mord av henne, deras barn och hennes nya kille.

Edit: Ah, ber om ursäkt (lyssnar inte på hans musik personligen), han har visst flera liknande låtar, så ordet en i första meningen ovan är lite missvisande. Som Bonnie And Clyde som ... well, handlar om i princip samma sak som Kim.
 
Senast ändrad:
Jag förvånas också över hur barn i skolan fortfarande lär sig sjunga Tom Dooley!

I met her on the mountain
There I took her life
Met her on the mountain
Stabbed her with my knife.


Och så ägnas resten av texten om stackars Tom Dooley som, poor boy, ska hängas. Inget om den stackars kvinnan han mördade. Bara stackars stackars Tom.

Tom Dooley hängdes för att han var pionjär inom fack rörelsen i USA, och det är vad texten handlar om.
 
Jag tycker många låtar på det temat dessutom motiverar det hela med "för jag tycker du är vacker" vilket gör det extra obehagligt.

T.ex Constellation prize med Robin Bengtsson, eller You're beautiful med James Blunt.

Fast James Blunts låt You're beautiful handlar om knark och stalking. Det har han själv sagt. Om en person som är hög som ett hus och ser en vacker kvinna och börjar stalka henne. Ytterligare en låt som faller inom kategorin "Komiskt att det finns folk som tycker att den är romantisk".
 
Fast James Blunts låt You're beautiful handlar om knark och stalking. Det har han själv sagt. Om en person som är hög som ett hus och ser en vacker kvinna och börjar stalka henne. Ytterligare en låt som faller inom kategorin "Komiskt att det finns folk som tycker att den är romantisk".
Det var lite det jag misstänkte. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 592
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Lång text men jag behövde få ur mig det här och det är så många delar som spelar in att det inte gick att få det kortare, lämnar ut mig...
2
Svar
37
· Visningar
5 822
Senast: Qelina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 560
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp