Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Mysaan

Trådstartare
Om man har hästarna på lösdrift så måste man ju ha tillgång till sjukbox som dessutom är uppvärmd om jag fattat rätt.
Men hur är det då om man har uteboxar? Måste man fortfarande ha tillgång till sjukbox eller gäller det box som box då?
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

En utebox är väl inte helt omöjlig att värma upp? oekonomiskt, alldeles säkert, men det går :)

Jag minns nu inte vem, men det är en användare här på Buke som har byggt uteboxar där det finns infravärme monterad i taket på varje box. Stänger man sedan till övre delen av dörren så torde det bli bra varmt & gott åt pålle :)
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Du måste ha föster och kunna stänga till helt i boxen, sen värmer en häst en hel del man ska ju inte upp till över 8 grader.

Grannarna hade ute boxar (inte lösdrift) och fick bygga om en box så den blev ett eget område, väggar runt om, som gick att värma upp trots att dom andra boxdörarna var öppna till övriga boxar.
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Tack för era svar! Så om man har uteboxar så behöver man i princip bara kunna stänga till en box helt och hållet så den blir varm.

Men om man då bygger tex 3 uteboxar kan man då ha boxdörrarna öppna och använda dem som lösdrift men att möjligheten då finns att avskärma och stänga en av dem vid behov?
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Ja, du bygger en av boxarna som en egen låda bara och glöm inte fönster med galler i den boxen sen kan du ha halvdörr på den boxen också.

Frågan är om det inte är bättre att bygga en stor box till lösdrift och sen ha en sjukbox som du kan ställa in en häst i när det behövs. Har man tre boxar med öppna dörrar är ju risken stor att alla tre står i samma box och få förlitet utrymme med skaderisk.

Absolut bäst är ett riktigt lösdrift+sjubox för risken finns för skador om hästarna ska samsas om en dörr. Jag använder min sjukbox till att binda hästarna när jag ska greja med dom i stallet, och sen har jag ett lösdrift med en öppen sida där dom kan gå ut och in som dom vill.
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Tanken är väl att man ska ha tillgång till en box som går att värma upp om hästen t.ex. måste stå med dropp.

Den måste inte vara varm för jämnan, bara att det ska gå snabbt och enkelt att få till värme när det behövs.

Jag tar för givet att detta krav finns även om man har uteboxar/kallstall?

Hur reglerna ser ut angående att bara ha boxdörrarna öppna och använd som lösdrift vet jag inte? Det är stor risk att de inte tar varsin box utan ställer sig flera i samma och då blir det ju trångt och större skaderisk. Jag skulle kolla upp reglerna innan jag räknade med att det var godkänt.
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Om det blir så blir det lösdrift med en box vid sidan. När jag hade min häst uppstallad i kallstall så sa veterinären inget om uppvärmd box när vi hade en skadad häst. Iofs stod den inte med dropp men ändå. I det stallet vi har nu har vi inte heller uppvärmd box utan det är också bara kallstall och det stallet är nybyggt och godkänt
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Njae fast jag vet kallstall som bara har vanliga stora boxar med galler emellan, nybyggt, går inte att stänga igen på något sätt mer än med galler dörrar (kallstall som sagt) och det är godkänt både av djurskyddet och av Agria och har nyligen fått klassningen "säker gård" och "säker verksamhet" och dom är hårda!
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Njae fast jag vet kallstall som bara har vanliga stora boxar med galler emellan, nybyggt, går inte att stänga igen på något sätt mer än med galler dörrar (kallstall som sagt) och det är godkänt både av djurskyddet och av Agria och har nyligen fått klassningen "säker gård" och "säker verksamhet" och dom är hårda!

(hoppar in vilt i diskussionen, ingen behöver känna sig särskilt utpekad)

Stopp i backarna, riktigt så enkelt är det inte !

Agria är inte någon myndighet och kan därför inte godkänna något stall ur djurskyddsynpunkt.... utan dom godkänner efter sina försäkringsvillkor.

Vad som gäller för krav på att ha box som går att hålla uppvärmd vid behov så är detta reglerat av Jordbruksverket/Djurskyddsmyndigheten - gå in på jorbruksverkets hemsida (sjv.se) och leta reda på saknummer L101 som innehåller bestämmelser för hållande av häst.

Jag har för mig att kravet gäller att minst 1/10 av hästarna vid behov ska kunna stallas upp i varmt utrymme, men jag kan minnas fel så bäst att kolla.

Detta är något som kan ha missats för det stallbygget som du avser (även myndigheter kan göra missar :grin:) eller så hann dom få in förprövning och bygglov/bygganmälan innan dessa bestämmelser hann träda i kraft då dom är ganska nya, så nya att delar av dom inte har hunnit träda i kraft ens nu (tex förbudet mot taggtråd i häststängsel som träder i kraft nu vid årskiftet)

Vidare är det inget bra alls att bara stänga till en utebox och börja värma upp den, ska det vara stängt och uppvärmt så ska det även ventileras - utan ventilation blir det skitkasst på ren svenska.

Bygger man en lösdrift eller ett kallstall så skulle jag i vilket fall rekommendera att man i samband med detta bygger ett utrymme med betonggolv som kan hållas uppvärmt och med riktigt bra belysning - det är inget trevligt för vare sig veterinär eller hovslagare att stå ute i en mörk och kall lösdrift och försöka göra ett bra jobb.

Då är det ju bara att man bygger detta "behandlingsrum" så att det även kan tjänstgöra som uppstallning vid tex dropp eller andra sjukdomstillstånd som kan kräva varmstall.
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Så här står det i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter (L 101)

12 § Hästar som behöver särskild vård ska kunna tas omhand lösgående i ett
närbeläget utrymme och ska där vid behov kunna stallas upp individuellt.
Utrymmet ska ha ett klimat som hästarna är vana vid.
För utegångshästar och för hästar som under den kalla årstiden hålls i stallar
med utomhusliknande klimat ska det även finnas behandlingsplatser som kan
värmas upp eller på annat sätt vara anpassade så att hästarnas behov av termisk
komfort tillgodoses.

Allmänna råd till 3 kap. 12 §
De utrymmen som avses i 12 § bör kunna hysa minst var 25:e häst.
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?

Jo men stallet är alltså godkänt ur BÅDA som 'sakerna', alltså länsstyrelsen (djurskyddet) OCH Agria, såklart jag vet att agria inte är nån myndighet haha

Kan vara att det går värma upp på något sätt, typ golvet...men inte så vitt jag vet. (ps: kan fråga i helgen om jag kommer ihåg!)
 
Sv: Sjukbox vid lösdrift/utebox!?


nyckelordet här är föreskrifter Detta är väl ingen lag? Dokumentet heter i sin helhet Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna
råd om hästhållning. I Djurskyddslagen finns det väl inte med?

Antar att det är därför stallar utan uppvärmbar sjukbox blir godkända av länsstyrelsen?

Jag har skummat igenom både Djurskyddslagen och Djurskyddsmyndighetens förskrifter men inte läst ordentligt. Något man kanske skulle göra en regnig dag
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 997
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 422
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 134
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp