Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om man har ett djur som måste till veterinär inom en vecka. Kanske för återbesök. Och arbetsgivaren tagit bort alla möjligheter att ändra sin arbetsvecka. Ska djuret avlivas då? Om det är min hund, så kanske jag vill höra vad veterinären säger. Inte sammanfattning från en annan.

Och inom kommunen får man ofta höra att det ligger för många dagar ute. Som visar sig som skyld för kommunen. Och jag vill hellre ha semester som gynnar mig. Än att anpassa till vad som är bäst för arbetsgivaren.

Spontant tänker jag att då får man välja på att a) välja en veterinär/klinik med öppettider som funkar med ens arbetstider eller b) ta hjälp av någon annan som kan ta djuret till veterinär. Hur skulle man annars göra?
 
Jag vet inte med säkerhet, vad jag kommer att tjäna nästa halvår, Inte om jag har full sysselsättning. Men så har jag valt att leva, eftersom jag hittills fått in så jag klarar mig. Väljer jag att jobba hos kommun/landsting då fär jag ju ta deras villkor med i köpet.

Absolut, egenföretagare är inget om man vill ha säkerhet.

Men om arbetsgivaren innan sagt att byten är okej. Även med kort varsel, bara kompetensen matchar. Att man ka fråga om semester med kort varsel. Till att allt ska planeras en månad innan. Det är ju också en fråga. Hur mycket får en kommun snäva till ledighet för anställda.
 
Hur bra kan man prestera på jobbet om ens djur är skadat? Jag skulle inte det.

Jag har i dagsläget en väldigt bra akut plan. Pappa är pensionär, och alla mina djur är vana med honom. Så de skulle vara i trygga händer. Även innan hade han en bättre och friare arbetssituation.

Men om en arbetsgivare ändrar sina arbetsvillkor, som kommuner kan få för sig. Hur mycket ska en arbetstagare gå med på innan man kan sätta stop? Kommuner har inte nån framförhållning heller, vad jag sett. Utan man ändrar, arbetstagaren får inte redan på vad som ändras, för inget skrivs på papper.
Det spelar ingen som helst roll. Det är ingen rättighet att ha djur. Du kan för all del förhandla dig fram till ett avtal där du har rätt att ta ledigt för sjukt djur eller så kan man leta efter en arbetsgivare med annan inställning.
 
Men om man har ett djur som måste till veterinär inom en vecka. Kanske för återbesök. Och arbetsgivaren tagit bort alla möjligheter att ändra sin arbetsvecka. Ska djuret avlivas då? Om det är min hund, så kanske jag vill höra vad veterinären säger. Inte sammanfattning från en annan.

Och inom kommunen får man ofta höra att det ligger för många dagar ute. Som visar sig som skyld för kommunen. Och jag vill hellre ha semester som gynnar mig. Än att anpassa till vad som är bäst för arbetsgivaren.
Man får väl fixa någon annan man litar på som tar besöket, boka en kvällstid eller byta med en kollega?
Jag har varit kommunalt anställd i tre olika kommuner under större delen av mitt yrkesliv, främst inom vården. Det har alltid gått att lösa på något vis.
Delvis kanske för att jag ryckt in för andra, ibland tagit passen andra inte velat ha och sällan varit sjuk själv.
 
Ja men då ska det inte klagas om att det inte finns arbetskraft. Som kommuner gör. Då får de ta att folk inte vill jobba hos dem.

Jag vet att pappa hade förmånen att få ha det friare. Kunna åka hem i akuta situationer. För att han var en bra arbetstagare för sin privata arbetsgivare.
Och så länge han hade det valde ha att jobba, sedan när det ändrade sig. Då valde han att pensionera sig. Inte för att det rådde arbetsbrist, eller för att han inte fick jobba kvar. Utan för att han ville ha förtroendet att han redde ut sina dagar, höll tidsgränserna och så. Rörde sig om ett halvår.

Och det är en sak att man i inledningen vet om det. Annat om det ändrar sig.

En kommun har ju en mängd olika arbetsplatser med olika uppgifter och regler. På det du skriver låter det som att du tänker dig att det är en endaste.

Jag har jobbat kommunalt i över 25 år och har varit djurägare större av tiden, har aldrig haft några problem med att få ledigt. Det har förstås berott på vad jag har haft för arbetsuppgifter. Jag har aldrig haft ett jobb inom vården utan på kontor med kontorstider. Jag har haft djur som blivit akut sjuka och även förlorat en häst akut vilket var chockartat, jag har aldrig haft några problem med att få ledigt.

Man får helt enkelt se till att skaffa sig en arbetsplats där det är möjligt, och jag tror också på att ställa upp för sina kollegor när man kan så ställer de upp för en själv tillbaka. Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur, har man djur måste man anpassa sin tillvaro för att få akuta situationer ska fungera. Att man mår bättre med djur omkring sig är inget som samhället eller arbetsgivaren bryr sig om.
 
Spontant tänker jag att då får man välja på att a) välja en veterinär/klinik med öppettider som funkar med ens arbetstider eller b) ta hjälp av någon annan som kan ta djuret till veterinär. Hur skulle man annars göra?

Ja jag har ryckt in när ex arbetskollegor hört av sig. Om jag kunde jobba dagen efter ta deras kväll och sedan tog de en annan dag åt mig. För ett sjukt djur.

Den möjligheten tog arbetsgivaren bort, inte för att det störde. Utan för att alla inte tog alla byten. Och för att de som byte inte tog alla byten.

Man får väl fixa någon annan man litar på som tar besöket, boka en kvällstid eller byta med en kollega?

Att byta var en av möjligheterna arbetsgivaren tog bort. Med motivationen att man fick planera.
 
Ja jag har ryckt in när ex arbetskollegor hört av sig. Om jag kunde jobba dagen efter ta deras kväll och sedan tog de en annan dag åt mig. För ett sjukt djur.

Den möjligheten tog arbetsgivaren bort, inte för att det störde. Utan för att alla inte tog alla byten. Och för att de som byte inte tog alla byten.



Att byta var en av möjligheterna arbetsgivaren tog bort. Med motivationen att man fick planera.

Det låter ju tråkigt och som att det kan ställa till det lite när man planerat utifrån att kunna byta med kollegor. Men då får man ändå förhålla sig till de nya reglerna, finns ju inte så mycket att välja på. Antingen löser man det ändå (som jag gav exempel på i mitt tidigare inlägg) eller så letar man annat jobb med andra förutsättningar som kanske passar en själv bättre.
 
Ja jag har ryckt in när ex arbetskollegor hört av sig. Om jag kunde jobba dagen efter ta deras kväll och sedan tog de en annan dag åt mig. För ett sjukt djur.

Den möjligheten tog arbetsgivaren bort, inte för att det störde. Utan för att alla inte tog alla byten. Och för att de som byte inte tog alla byten.



Att byta var en av möjligheterna arbetsgivaren tog bort. Med motivationen att man fick planera.
Ja då får du väl fixa någon kompis som tar djuret till veterinär? Eller åka till en klinik som har kvällsöppet?
Jag har ju dock svårt att tro att en bra arbetsgivare sparkar en i övrigt duktig och lojal arbetstagaren om man förklarat ett urakut läge. Men planetade återbesök - Det får man helt enkelt lösa på annat sätt.
 
En kommun har ju en mängd olika arbetsplatser med olika uppgifter och regler. På det du skriver låter det som att du tänker dig att det är en endaste.

Jag har jobbat kommunalt i över 25 år och har varit djurägare större av tiden, har aldrig haft några problem med att få ledigt. Det har förstås berott på vad jag har haft för arbetsuppgifter. Jag har aldrig haft ett jobb inom vården utan på kontor med kontorstider. Jag har haft djur som blivit akut sjuka och även förlorat en häst akut vilket var chockartat, jag har aldrig haft några problem med att få ledigt.

Man får helt enkelt se till att skaffa sig en arbetsplats där det är möjligt, och jag tror också på att ställa upp för sina kollegor när man kan så ställer de upp för en själv tillbaka. Det är ingen mänsklig rättighet att ha djur, har man djur måste man anpassa sin tillvaro för att få akuta situationer ska fungera. Att man mår bättre med djur omkring sig är inget som samhället eller arbetsgivaren bryr sig om.

Jag vet att djurägande inte är en rättighet. Jag har akutplan, som de flesta djurägarna jag känner.

Jag vet bara att många kommuner väljer att begränsa möjligheten för kunna anpassa veckor, med kort varsel. För vårdpersonalen. Samtidigt som de går ut med att det fattas personal, att anställda säger upp sig.

Jag valde att säga upp mig på grund av kommunens inställning till psykisksjukdom. Chefer som gömmer sig bakom dörrar för en.
 
Ja då får du väl fixa någon kompis som tar djuret till veterinär? Eller åka till en klinik som har kvällsöppet?
Jag har ju dock svårt att tro att en bra arbetsgivare sparkar en i övrigt duktig och lojal arbetstagaren om man förklarat ett urakut läge. Men planetade återbesök - Det får man helt enkelt lösa på annat sätt.

Nu är inte det ett problem för mig. Jag har sagt upp mig, ska utbilda mig till nått annat. Utan det var när jag jobbade och även hört hur kommuner väljer att begränsa sina arbetstagare.

Samtidigt som det framkommer att det kan vara för många semesterdagar innestående. Nä att sparkas som kommunanställd krävs det mycket för.
 
Även om arbetsgivaren på direkt fråga om det säger att man ska sjukskriva sig, för sånt?

Om arbetsgivaren ändrar förutsättningen för andra, får den kanske stå sitt kast. Har man djur kan man verkligen planera en månad framåt?



Även om arbetsgivaren ändrat upplägget från att akutbyten och akutsemester är okej. Till att enbart sjukskrivning är okej med kort varsel?

Och jag är arbetslös, så bryr mig inte. Ska mycket till för att jag ska tillbaka till vården. Jag ska arbeta för att kunna leva, inte leva för att arbeta.
Då är ju det ett avtal mellan arbetstagaren och chefen vilket jag inte kan se några fel med.
När jag skulle avliva 2 hästar så sa jag till chefen att 2 av mina hästar ska avlivas så behöver vara borta några timmar i övermorgon, kan jag ta det som obetald ledighet? inga problem och detta på ett företag som oxå vill ha in all ledighet i god tid.
Nuvarande chef vet jag inte men kan inte tänka mig att det skulle bli prat om arbetsvägran om jag fick ett samtal om att hästens skulle kommit ut på vägen och blivit påkörda eller liknande när jag är på jobbet.
 
Nu är inte det ett problem för mig. Jag har sagt upp mig, ska utbilda mig till nått annat. Utan det var när jag jobbade och även hört hur kommuner väljer att begränsa sina arbetstagare.

Samtidigt som det framkommer att det kan vara för många semesterdagar innestående. Nä att sparkas som kommunanställd krävs det mycket för.
Jag har arbetat inom många kommuner o landsting o aldrig haft problem att ta ut ledighet med kort varsel för sjuka djur.
 
Menar du på allvar att du jämför en båts behov att bli slipad med djurs behov att få mat? Är du på riktigt?
Om du inte förstår, att för en arbetsgivare så är en frånvaro beroende på en båt eller en häst egalt..Båda betraktas juridiskt som saker. Att du sedan är skyldig att se till så att djuret har det det behöver är en annan sak. Kan du inte själv får du väl leja..förstår du inte de så är du lika oriktig som du skyller mig att vara
 
Trots att jag har långtråkigt, eller på grund av det så tar jag mig tid att förklara ett par saker.
1 Det är ingen rättighet att ha djur
2 Har man djur så har man däremot skyldigheter
3 Skyldigheter som inte kan tillåtas gå ut över arbetsgivare eller ev sjukkassor.
Medger arbetsgivaren att du tar ledigt, för vård av djur. Ja då är allt i sin ordning, men han är inte skyldig att göra det.
Att ta genvägen genom att sjukskriva sig, ja det är lika korrekt som att sjukskriva sig för att ta båten ut på sjön..då är man ute o seglar. tusan också, nu börjar kaffet ta slut också
 
Trots att jag har långtråkigt, eller på grund av det så tar jag mig tid att förklara ett par saker.
1 Det är ingen rättighet att ha djur
2 Har man djur så har man däremot skyldigheter
3 Skyldigheter som inte kan tillåtas gå ut över arbetsgivare eller ev sjukkassor.
Medger arbetsgivaren att du tar ledigt, för vård av djur. Ja då är allt i sin ordning, men han är inte skyldig att göra det.
Att ta genvägen genom att sjukskriva sig, ja det är lika korrekt som att sjukskriva sig för att ta båten ut på sjön..då är man ute o seglar. tusan också, nu börjar kaffet ta slut också

Jag förstår inte var det här kommer ifrån. Det är från trådens början till slut INGEN (förutom möjligtvis @IngelaH ) som tagit upp att det vore okej att sjukanmäla sig på falska premisser för att ta hand om ett sjukt djur. Däremot har det diskuterats att ta hand om djur när man själv är sjuk.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte var det här kommer ifrån. Det är från trådens början till slut INGEN (förutom möjligtvis @IngelaH ) som tagit upp att det vore okej att sjukanmäla sig på falska premisser för att ta hand om ett sjukt djur. Däremot har det diskuterats att ta hand om djur när man själv är sjuk.
Det är väl egentligen egalt om det är fejkat eller ej, du är sjukskriven och sedan pysslar du med fritidsaktiviterar..knappast ok
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 699
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp