Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Javisst, men jag påpekar bara det enkla faktumet att genom att ta emot sjukersättning så sätter man sig i knät på antingen kassa eller arbetsgivare, när det gäller vad som är lämpligt att pyssla med under sjukskrivningen. Att lugnt o försiktigt jobba med din häst är säkert lika bra konvalescens som att segla en lugn och solig dag. Men det är inte individen som avgör om detta ska accepteras utan kassan och eller arbetsgivaren.
Ja? Det är väl helt självklart och uppenbart? Varför måste det ens påpekas?

Ingen av mina arbetsgivare har haft något alls att säga till om att jag kurerar mig på det sätt som jag finner bäst, eller tar hand om min häst. Kanske har haft väldig tur med chefer, vad vet jag. Tumme upp från alla inblandade iaf!
 
Jag talar om att du, som du säger , sjukskrivit dig, alltså du är inte förmögen att jobba, det har du meddelat kassa och arbetsgivare eller? Oavsett orsak, vad händer om kassa och eller arbetsgivare får reda på det? Som arbetsgivare skulle jag bli förbannad eftersom jag får betala både din sjuklön och en ersättare för dig.. Detta tycks du inte vilja förstå, men ta ett snack med din arbetsgivare så klargör han/hon säkert sin ståndpunkt.

Just det, jag är inte förmögen att utföra mina arbetsuppgifter och därför har jag sjukanmält mig... att ta hand om en häst eller hund ett par timmar under dagen går knappast att likställa med en full arbetsdag, det tror jag de flesta här är överens om.... med lite variationer.
Jag förstår fortfarande inte hur hela min ekonomi (såpass att jag skulle bli tvungen att sälja hund och häst) har någonting att göra med ett par dagars sjukfrånvaro? Sure, om jag sulle få sparken.. men jag har en känsla av att det ska mycket till innan någon blir uppsagd med med motiveringen; "Min anställda hade sjukfrånvaro men hade ändå mage att se om sina djur! Både vattnade, fodrade OCH spenderade minst femton minuter på benen i sträck! Jag kräver att hen ska ligga raklång i soffan hela dagen."
Det är ju bara tramsigt.
 
Just det, jag är inte förmögen att utföra mina arbetsuppgifter och därför har jag sjukanmält mig... att ta hand om en häst eller hund ett par timmar under dagen går knappast att likställa med en full arbetsdag, det tror jag de flesta här är överens om.... med lite variationer.
Jag förstår fortfarande inte hur hela min ekonomi (såpass att jag skulle bli tvungen att sälja hund och häst) har någonting att göra med ett par dagars sjukfrånvaro? Sure, om jag sulle få sparken.. men jag har en känsla av att det ska mycket till innan någon blir uppsagd med med motiveringen; "Min anställda hade sjukfrånvaro men hade ändå mage att se om sina djur! Både vattnade, fodrade OCH spenderade minst femton minuter på benen i sträck! Jag kräver att hen ska ligga raklång i soffan hela dagen."
Det är ju bara tramsigt.
Lika luddiga regler som du stöder dig kan göra att du blir av med sjukkassan...att du inte gillar det förstår jag...
 
Nej därför att det handlar om en kassans egna beslut. Den kanske struntar i det hela, men den kanske stänger av dig..lika luddiga bestämmelser som skyddar ditt agerande kan faktiskt straffa det istället. Så ditt val att sjukskriven, jobba med hästen, kan i förlängningen tvinga dig att sälja den av ekonomiska skäl.

För om du läser tidningarna så ser du hur enväldigt de drivcer igenom sina beslut, utan hänsyn till sak eller person.
Du har verkligen ingen aning om vad du skriver om..

Läser i tidningen varje dag och ingenstans står det om att en person blev av med jobbet pga att den matade sina djur på en dag den sa sig vara för sjuk för att jobba.
 
Du har verkligen ingen aning om vad du skriver om..

Läser i tidningen varje dag och ingenstans står det om att en person blev av med jobbet pga att den matade sina djur på en dag den sa sig vara för sjuk för att jobba.
fråga din arbetsgivare om han anser det ok, sedan frågar du din sjukkassa...och med de två svaren gör du ditt val...inte min argumentation..
 
Lika luddiga regler som du stöder dig kan göra att du blir av med sjukkassan...att du inte gillar det förstår jag...

Jag får ingen ersättning vid korttidssjukskrivning, så det spelar mig ingen roll. Jag undrar mest vad du pratar om egentligen?
Du tror försäkringskassan kommer in med buller och bång, eller att en normal arbetsgivare ger dig kicken så att du måste sälja husdjur och hem om du skrittar din häst när du sjukskrivit dig för magsjuka?
 
Alltså, jag vet att det inte är någonting man kan kräva från en arbetsplats att man ska kunna ta ut akuttid om ett djur måste till veterinären just akut... men det har verkligen aldrig funnits i mitt huvud, någonsin, att min arbetsgivare skulle börja krångla för att jag ringer i panik till jobbet för att någon kört på min hund/hästen brutit benet/katten har spytt blod över hela mattan.
Oavsett vad de sagt hade jag givetvis sett till djuret först och jobbet sen, men alltså.. är det inte något av en ickefråga?
Har aldrig varit med om att de gjort det svårt för mig när jag behövt ta ledigt för "vård av djur" heller. O_o
Det hände mig på sätt och vis. Stallägaren hörde av sig när jag var på jobbet och berättade att min häst hade kolik. Chefen sa att jag inte fick åka hem så jag fick vackert stanna kvar. Snäll stallägare fixade med veterinär osv men det var ju inte jättekul precis.
 
Jag får ingen ersättning vid korttidssjukskrivning, så det spelar mig ingen roll. Jag undrar mest vad du pratar om egentligen?
Du tror försäkringskassan kommer in med buller och bång, eller att en normal arbetsgivare ger dig kicken så att du måste sälja husdjur och hem om du skrittar din häst när du sjukskrivit dig för magsjuka?
Jag tror ingenting, men vad jag däremot vet , är att, sprider det sig att du under sjukledighet knallar till stallet så riskerar du framtida problem...Jag som arbetsgivare skyr den modellen som pesten...
 
Jag tror ingenting, men vad jag däremot vet , är att, sprider det sig att du under sjukledighet knallar till stallet så riskerar du framtida problem...Jag som arbetsgivare skyr den modellen som pesten...

Du jämställer med andra ord ansträningen som krävs för att ta hand om husdjuren (någonting din anställda med största sannolikhet gör ändå, varje dag, ledig eller ej ) med en hel arbetsdag som kräver både koncentration och prestation? Så om jag kan mocka med droppande näsblod eller med risk att spy i skottkärran kan jag lika gärna vara på kontoret/köra bussen/städa hotellet eller vad det nu kan röra sig om?

Jag är glad att de arbetsgivare jag har och har haft litar på att jag kan avgöra vilka aktiviteter som är rimliga under sjukskrivning, eller inte, helt på egen hand. Utan sura miner.

Och igen - vad är alternativet? Jag har lagligt ansvar för mina djur.
 
Jag tror ingenting, men vad jag däremot vet , är att, sprider det sig att du under sjukledighet knallar till stallet så riskerar du framtida problem...Jag som arbetsgivare skyr den modellen som pesten...
Blir nästan lite sugen på att jobba för dig och kräkas i laptopen så att jag måste ha en ny laptop tre gånger om dagen i ett par dagar. :D

Skottkärran i stallet tar dock ingen skada!
 
Du jämställer med andra ord ansträningen som krävs för att ta hand om husdjuren (någonting din anställda med största sannolikhet gör ändå, varje dag, ledig eller ej ) med en hel arbetsdag som kräver både koncentration och prestation? Så om jag kan mocka med droppande näsblod eller med risk att spy i skottkärran kan jag lika gärna vara på kontoret/köra bussen/städa hotellet eller vad det nu kan röra sig om?

Jag är glad att de arbetsgivare jag har och har haft litar på att jag kan avgöra vilka aktiviteter som är rimliga under sjukskrivning, eller inte, helt på egen hand. Utan sura miner.

Och igen - vad är alternativet? Jag har lagligt ansvar för mina djur.
Jag jämställer ingenting. Konstaterar bara, att en individ anmäler sig sjuk, tvingar arbetsgivaren till extra arbete o extra kostnader, vilket accepteras om individen verkligen är sjuk, men knappast om individen istället för att sköta sitt arbete åker till sitt fritidsnöje i stallet..och jag misstänker att många arbetsgivare delar den uppfattningen. Det handlar inte om de fall där arbetsgivaren informerats och gett stt godkännande utan om de som kryper under täckt "sjukskrivning" för man klarar inte av sina förpliktelser gentemot sina djur.
 
Blir nästan lite sugen på att jobba för dig och kräkas i laptopen så att jag måste ha en ny laptop tre gånger om dagen i ett par dagar. :D

Skottkärran i stallet tar dock ingen skada!
Vill du jobba för mig, får du skaffa 2 saker. 1 en f skattsedel 2 de grejor som behövs till jobbet...sedan får du spy bäst du vill ;)
 
Ja har faktiskt aldrig varit så sjuk att jag inte klarat av att ta hand om mina djur. Tack och lov. När jag varit sjuk och inte orkat mycket så har jag hellre skrittat hästen en timme än att gå ut och gå med hundarna den timmen. Det är mindre ansträngande. Men sen har hästen också gått på lösdrift + att man då i princip kan ta på hästen träns och en sadel. Eller väldigt skitig häst kan man ta barbacka.

@lbb Kan du hitta någon ladstadgar som säger att man måste vara sängliggande när man är sjukskriver någon dag från jobbet? Ser du verkligen inte skillnad på att vara på jobbet i 8-9 h mot att ta hand om sina barn/djur och göra det nödvändigaste?
 
Jag jämställer ingenting. Konstaterar bara, att en individ anmäler sig sjuk, tvingar arbetsgivaren till extra arbete o extra kostnader, vilket accepteras om individen verkligen är sjuk, men knappast om individen istället för att sköta sitt arbete åker till sitt fritidsnöje i stallet..och jag misstänker att många arbetsgivare delar den uppfattningen. Det handlar inte om de fall där arbetsgivaren informerats och gett stt godkännande utan om de som kryper under täckt "sjukskrivning" för man klarar inte av sina förpliktelser gentemot sina djur.
Om en sjukskriven tar en 30-minuters promenad till apoteket, är det lika illa? Till Ica? Får den ta en dusch? Laga mat? Är det ok att gå till brevlådan och hämta posten?

Eller är det strikt säng- eller soffliggande som behövs? Permission för toabesök?
 
Jag kan typ inte sjukskriva mig eftersom ta hand om gården och hästarna är mitt jobb.Klart sambon som jag har gården med hjälper mig.MEN mer än en gång har sambon varit i Stockholm på jobb o då är fet bara o bita ihop om jag blir sjuk.Vi har ju inte heller släkt i närheten eller nära hästvan granne.Men är jag sjuk rider kag inte utan gör det som behövs göras
 
Det hände mig på sätt och vis. Stallägaren hörde av sig när jag var på jobbet och berättade att min häst hade kolik. Chefen sa att jag inte fick åka hem så jag fick vackert stanna kvar. Snäll stallägare fixade med veterinär osv men det var ju inte jättekul precis.

Det låter helt vansinnigt faktiskt, jag hade inte kunnat koncentrera mig - men fair enough om det finns annat folk på plats som ser efter djuret, vad hade chefen gjort om så inte var fallet?
 
Om en sjukskriven tar en 30-minuters promenad till apoteket, är det lika illa? Till Ica? Får den ta en dusch? Laga mat? Är det ok att gå till brevlådan och hämta posten?

Eller är det strikt säng- eller soffliggande som behövs? Permission för toabesök?
Om inte om vore, så vore jag miljardär. Att vara sjukskriven och utan arbetsgivarens/kassans vetskap idka sig åt sin hobby är definitivt i en gråzon. Att ta sig till apoteket är knappast någons hobby
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 700
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp