Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl egentligen egalt om det är fejkat eller ej, du är sjukskriven och sedan pysslar du med fritidsaktiviterar..knappast ok
Så du tycker jag ska gå emot jobbets sjuksyster nästa gång om vad som är bra och ok att göra vid sjukdom?
Nä tror inte det;)
 
Vem här tycker man kan vara sjukskriven och samtidigt jobba i stallet och rida flera hästar? Jag trodde tråden handlade om att göra det nödvändigaste och eventuellt åka häst i skritt i skogen. Kanske du borde starta en tråd om att jobba under sjukskrivningen?
Läste du överhuvudtaget vad jag svarade på? #139
 
Är det då OK att som kontorist... Hmm... jag har fått återbudstid på kliniken till min häst i morgon kl 11. Undrar om jag inte är lite snuvig, så jag kan sjukskriva mig för att åka till kliniken. För det är ju så många hästmänniskor med tiden kommer tänka.

Jag vet att du kommer hugga tillbaka med att det går inte att jämföra äpplen med päron. Men jag vill ändå belysa det liv jag, och många med mig lever. Som funktionsnedsatt blir man jagad med lupp och blåslampa av försäkringskassan. Jag har nu i fyra veckor väntat på att få min förebyggande sjukpenning godkänd, så jag kan få träna igång min slitna kropp igen efter 8 års lojalitet mot arbetsplatsen, där jag tackat nej till bassängträning och egenträning pga jobb och slutligen helt lagt ner egenträningen för att sköta mitt jobb. Det är ingen som tackar mig och min funktionsnedsatta vänner, men vi jagas gud så förbanne oss... för vår rätt till sjukersättning, assistans med mera. Men hästägare, tycker det är helt ok att sjukskriva sig för förkylningar, feber, migrän osv, men ändå åka och ta hand om sin häst. Det tycker jag är att sila mygg och svälja kameler.

Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig.

Jag ber om ursäkt om jag är otrevlig eller något annat, det är absolut inte min mening.

Mvh

IngelaH

Jag tycker att du är jättetrevlig i ditt inlägg.
Och jag tycker inte heller det är rimligt att acceptera att "jag fick återbudstid till kliniken med hästen imorgon så jag sjukskriver mig för jag är förkyld också och så åker jag med hästen till kliniken".

För egen del: behöver jag vara hemma från jobbet för hästens skull så löser jag det med semester eller komp eller flexledighet. Skulle jag ha slut på alla former av sådan ledighet så får jag ju ta ledigt utan lön.
I verkligheten händer det inte, eftersom jag ligger rätt högt i plus på flexen (tar en dags flexledigt imorgon för att passa hovslagaren) och även har 70 timmars innestående komp.
Men mina möjligheter beror ju på att jag har ett generöst flexavtal (får flexa fritt mellan kl 07 och kl 22 alla dagar i veckan).
 
Om du inte förstår, att för en arbetsgivare så är en frånvaro beroende på en båt eller en häst egalt..Båda betraktas juridiskt som saker. Att du sedan är skyldig att se till så att djuret har det det behöver är en annan sak. Kan du inte själv får du väl leja..förstår du inte de så är du lika oriktig som du skyller mig att vara
Det du inte verkar förstå är att det är en rätt ordentlig skillnad att kunna lägga, säg en timme av sin sjukdag, att långsamt fixa så att häst har mat och en ren box än att jobba effektivt i 8-10 timmar. Att jämföra mellan båtslipning som är något helt onödigt och att ge häst skötsel är faktiskt bara att göra sig dum.
 
Om du inte förstår, att för en arbetsgivare så är en frånvaro beroende på en båt eller en häst egalt..Båda betraktas juridiskt som saker. Att du sedan är skyldig att se till så att djuret har det det behöver är en annan sak. Kan du inte själv får du väl leja..förstår du inte de så är du lika oriktig som du skyller mig att vara
Fast dom flesta arbetsgivare är också människor och har faktiskt viss omtanke även om djur och är inte så kalla att dom jämför en båt med att ge djur mat. Är en arbetsgivare så kall som människa att den inte ser att den sjuka får ta hand om sina djur och ge dom det dom behöver så är inte det en människa jag hade velat ha att göra med heller.
 
1. Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

2. Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

3. Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

4. Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?

1. Sticker i ögonen på mig med och inte bara lite. Har man häst ska man ha någon form av backup

2. Mocka är gränsfall, att ta in... är det 8 hästar med benskydd, täckesbyten osv... kan jag tycka att det är gränsfall med. Är de 1-2 hästar, så OK. Att fodra, är höpåsar i ordninggjorda o hänger på box, eller på hövagn och foder i ordninggjort i hinkar vid boxen eller på fodervagn, ja.

3. Big No No - aldrig i havet ok att göra i ordning och rida om så 15 minuters skrittar för att rasta hunden om man är sjuk.

4. På mitt jobb var den enda anledningen till sjukskrivning, kräksjuka och egen begravning tidigare år. Nu är det liite mjukare. När jag har migrän, har jag migrän med spyhink, persienner nerfällda och kudde över öronen och är hemma i 2-3 dagar, inte lite huvudvärk... så jag skulle inte kunna ta mig till stallet. Så där var jag också motvilligt ursäktad gällande sjukskrivning.

Jag tog inte hand om min häst, när jag var sjukskriven, oavsett orsak om inte läkare uttryckligen sa att, det var bra. En förkylning kan bli något mycket allvarligare, vid ansträngning.

Jag hoppas att mina svar är mer lättförståeliga nu och jag ber återigen om ursäkt om jag är otrevlig. Det är inte min mening. Som någon skrev... varken ni eller jag är moderatorer och har då ingen rätt till åsikter om hur och vad som ska diskuteras utan vi får acceptera att trådar spårar åt fel håll ibland.

Ha en fin dag.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: lbb
Det du inte verkar förstå är att det är en rätt ordentlig skillnad att kunna lägga, säg en timme av sin sjukdag, att långsamt fixa så att häst har mat och en ren box än att jobba effektivt i 8-10 timmar. Att jämföra mellan båtslipning som är något helt onödigt och att ge häst skötsel är faktiskt bara att göra sig dum.
Att ha häst är lika onödigt som att ha båt. Det är den sanning som gäller för den absoluta merparten av oss. Att det sedan är lika nödvändigt att sköta sin häst som sin båt inser de flesta. Till detta kommer en lagstadgad skyldighet att hålla djur under vissa förutsättningar.
Men, och det är min åsikt, det är varken kassan eller arbetsgivaren som ska finansiera det nöjet. Är jag sjukskriven om måste fixa ngn fritidspryl utanför hemmet, då lejer jag för det, det gäller dig med, har du en häst och du blir sjukskriven så är du skyldig att ordna det , antingen med hjälp eller att leja för jobbet. Sedan kan du anse att jag gör mig dum, man ta och fråga ngn på kassan eller fråga din arbetsgivare vad de anser om att du tar dig rätten, att som sjukskriven åka till stallet och jobba med hästen
 
Senast ändrad:
Fast dom flesta arbetsgivare är också människor och har faktiskt viss omtanke även om djur och är inte så kalla att dom jämför en båt med att ge djur mat. Är en arbetsgivare så kall som människa att den inte ser att den sjuka får ta hand om sina djur och ge dom det dom behöver så är inte det en människa jag hade velat ha att göra med heller.
Vem har sagt att djuren inte får tas om hand. Det är väl bara att öppna lädret och betala för den tjänst du pga sjukskrivning inte får utföra själv .. Om du inte har råd..ska du ju egentligen inte heller ha häst.
 
Vem har sagt att djuren inte får tas om hand. Det är väl bara att öppna lädret och betala för den tjänst du pga sjukskrivning inte får utföra själv .. Om du inte har råd..ska du ju egentligen inte heller ha häst.

Det finns absolut ingen lag eller generellt beslut som säger att du inte Får göra ditt eller datt när du är sjukskriven. Utöver att faktiskt jobba, då. Det hittar du ju bara på.
 
Korrigering pga stavfel, skriver från iPad, då mitt surf på mobila bredbandet kontant är slut och pension kommer i morgon.

3. Big No No - aldrig i havet ok att göra i ordning hästen och rida om så 15 minuters uppsutten skritt, för att rasta hunden om man är sjuk.
 
Det finns absolut ingen lag eller generellt beslut som säger att du inte Får göra ditt eller datt när du är sjukskriven. Utöver att faktiskt jobba, då. Det hittar du ju bara på.
Nej därför att det handlar om en kassans egna beslut. Den kanske struntar i det hela, men den kanske stänger av dig..lika luddiga bestämmelser som skyddar ditt agerande kan faktiskt straffa det istället. Så ditt val att sjukskriven, jobba med hästen, kan i förlängningen tvinga dig att sälja den av ekonomiska skäl.

För om du läser tidningarna så ser du hur enväldigt de drivcer igenom sina beslut, utan hänsyn till sak eller person.
 
Hur bra kan man prestera på jobbet om ens djur är skadat? Jag skulle inte det.

Nej, men poängen är väl att det inte är på grund av sjukdom som du skulle prestera dåligt.
Det är inte en sjukdom att vara ledsen eller orolig över ett djur utan en frisk och normal reaktion.
Alltså är det inte sjukförsäkringen, som ju är en ersättning när arbetsförmågan är nedsatt på grund av sjukdom, som ska lösa din arbetsfrånvaro. Eller min.
 
Nej därför att det handlar om en kassans egna beslut. Den kanske struntar i det hela, men den kanske stänger av dig..lika luddiga bestämmelser som skyddar ditt agerande kan faktiskt straffa det istället. Så ditt val att sjukskriven, jobba med hästen, kan i förlängningen tvinga dig att sälja den av ekonomiska skäl.

För om du läser tidningarna så ser du hur enväldigt de drivcer igenom sina beslut, utan hänsyn till sak eller person.
Du pratar fortfarande inte om det alla andra pratar om - alltså ett par dagars sjukfrånvaro på grund av helt vanliga vardagsåkommor som magsjuka, flunsa eller rejäl förkylning.... och så kommer du och svamlar om att folk ska bli så fattiga att de får sälja hästen, som om hela livet står eller faller med en sjukersättning på ett par dagar? :confused:

Och du skrev specifikt att det handlade om någonting jag "inte FÅR utföra själv.." vem bestämmer det?
 
Du pratar fortfarande inte om det alla andra pratar om - alltså ett par dagars sjukfrånvaro på grund av helt vanliga vardagsåkommor som magsjuka, flunsa eller rejäl förkylning.... och så kommer du och svamlar om att folk ska bli så fattiga att de får sälja hästen, som om hela livet står eller faller med en sjukersättning på ett par dagar? :confused:

Och du skrev specifikt att det handlade om någonting jag "inte FÅR utföra själv.." vem bestämmer det?
Jag talar om att du, som du säger , sjukskrivit dig, alltså du är inte förmögen att jobba, det har du meddelat kassa och arbetsgivare eller? Oavsett orsak, vad händer om kassa och eller arbetsgivare får reda på det? Som arbetsgivare skulle jag bli förbannad eftersom jag får betala både din sjuklön och en ersättare för dig.. Detta tycks du inte vilja förstå, men ta ett snack med din arbetsgivare så klargör han/hon säkert sin ståndpunkt.
 
Känns som hela tråden kan sammanfattas med "det beror på vilket jobb du har".

Jag har stått och haft ridlektioner med 40 graders feber för att jag inte ville sätta kollegor i skiten. Jag har jobbat 12h-dagar i stall med 39 graders feber och influensa, sprungit på toa mellan varje mockad box och kräkts på gödselstacken.

Om jag kan göra sånt kan jag definitivt åka till stallet en sväng när jag är hemma med 38 graders feber och snorar så mycket att jag inte kan fokusera på jobbet. Det är ju milsvid skillnad mellan att jobba och att sitta på en pall i stallet och glo på sin häst i 20 minuter, ta några tag med grepen, sova lite på soffan i fikarummet, mocka klart boxen osv.

Men det beror ju helt på jobbet. Jag sätter INGEN i skiten om jag är hemma från jobbet ett par dagar, mina kollegor "behöver" inte mig på det sättet, vi har knappt några deadlines osv. Däremot sitter vi fysiskt väldigt nära varandra på jobbet - alltså väldigt ofta 2-3 personer runt en enda datorskärm, med huvudena tätt ihop, pratandes och diskuterandes. Det är sjukt äckligt om någon då snörvlar och snorar. En plötsligt oväntad nysning och vi är alla dränkta i saliv. Mysigt...

Eller om jag haft migrän och den håller på att gå över. Hur går den över snabbast? Frisk luft, mild rörelse. Perfekt för stallet! Att titta på en datorskärm gör dock att migränen kommer tillbaka med full kraft, så att åka till jobbet skulle innebära att jag får sätta på mig en sovmask för ögonen och öronproppar för att slippa höra vissa ljud samt inte interagera med mina kollegor eftersom jag tänker så långsamt. Jag är anställd för att tänka, inte för att sitta i städskrubben i mörkret och undvika datorskärmar.
 
Känns som hela tråden kan sammanfattas med "det beror på vilket jobb du har".

Jag har stått och haft ridlektioner med 40 graders feber för att jag inte ville sätta kollegor i skiten. Jag har jobbat 12h-dagar i stall med 39 graders feber och influensa, sprungit på toa mellan varje mockad box och kräkts på gödselstacken.

Om jag kan göra sånt kan jag definitivt åka till stallet en sväng när jag är hemma med 38 graders feber och snorar så mycket att jag inte kan fokusera på jobbet. Det är ju milsvid skillnad mellan att jobba och att sitta på en pall i stallet och glo på sin häst i 20 minuter, ta några tag med grepen, sova lite på soffan i fikarummet, mocka klart boxen osv.

Men det beror ju helt på jobbet. Jag sätter INGEN i skiten om jag är hemma från jobbet ett par dagar, mina kollegor "behöver" inte mig på det sättet, vi har knappt några deadlines osv. Däremot sitter vi fysiskt väldigt nära varandra på jobbet - alltså väldigt ofta 2-3 personer runt en enda datorskärm, med huvudena tätt ihop, pratandes och diskuterandes. Det är sjukt äckligt om någon då snörvlar och snorar. En plötsligt oväntad nysning och vi är alla dränkta i saliv. Mysigt...

Eller om jag haft migrän och den håller på att gå över. Hur går den över snabbast? Frisk luft, mild rörelse. Perfekt för stallet! Att titta på en datorskärm gör dock att migränen kommer tillbaka med full kraft, så att åka till jobbet skulle innebära att jag får sätta på mig en sovmask för ögonen och öronproppar för att slippa höra vissa ljud samt inte interagera med mina kollegor eftersom jag tänker så långsamt. Jag är anställd för att tänka, inte för att sitta i städskrubben i mörkret och undvika datorskärmar.
Javisst, men jag påpekar bara det enkla faktumet att genom att ta emot sjukersättning så sätter man sig i knät på antingen kassa eller arbetsgivare, när det gäller vad som är lämpligt att pyssla med under sjukskrivningen. Att lugnt o försiktigt jobba med din häst är säkert lika bra konvalescens som att segla en lugn och solig dag. Men det är inte individen som avgör om detta ska accepteras utan kassan och eller arbetsgivaren.
 
Ja då får du väl fixa någon kompis som tar djuret till veterinär? Eller åka till en klinik som har kvällsöppet?
Jag har ju dock svårt att tro att en bra arbetsgivare sparkar en i övrigt duktig och lojal arbetstagaren om man förklarat ett urakut läge. Men planetade återbesök - Det får man helt enkelt lösa på annat sätt.
Har läst många svar, svarar inte bara dig, utan generellt.

Det kan bero på var man bor också. Jag har 35 mil till min veterinär, så eventuella planerade veterinärbesök måste jag åka på själv. Har självklart löst det med arbetsgivaren, aldrig tagit sjukdag eller liknande.

Jag hoppas att alltid få jobba för en arbetsgivare som ger mig ledigt för akuta ärenden gällande mina djur. En gång fick jag åka hem från jobbet då en häst hade rymt, inga problem. Blev ingen lunch för mig den dagen, och jag tror jag jobbade in fikat också.

Men det är ingen rättighet, nej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 699
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp