Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan är ju hur korrekt det är, att som självskriven lämna hemmet för att utöva sin hobby?
Du slingrar dig, du påstod att det tar pengar från den gemensamma kistan. Jag undrar hur det går till om man är korrekt sjukskriven. Om det är rätt eller inte var inte frågan här.
 
Tänkte på den här tråden idag, fast jag har ingen häst utan två hundar. Vaknade med lite huvudvärk men tänkte inte så mycket på det. Var ute och gick 2,5 h med hundarna tillsammans med en vän men när jag kom hem igen blev huvudvärken bara värre och jag kände det som jag skulle kräkas när jag rörde huvudet.

Så tog några huvudvärkstabletter, ringde jobbet och frågade om de kunde hitta någon ersättare annars fick jag försöka ta mig in men att det inte känns schysst eftersom mina kollegor kommer få dra ett tyngre lass om jag kommer in krasslig och inte kan jobba 100 procent.

Eftersom det fick jag frossa, har fått fortsätta äta tabletter mot huvudvärken och mår allmänt pyton. Men har trots det tagit en kort promenad för att hundarna ska få kissa, kommer gå ännu en ikväll. Och ve och fast, om jag mår bättre imorgon har jag kurs på kvällen jag tänker gå på helt utan dåligt samvete.
 
Allmänt svar. Jag höjer på ögonbrynen om någon som är korttidssjukskriven för tex influensa eller magsjuka rider sin häst. Det är inte ok att säga till sin arbetsgivare att man har feber och sen ändå göra mer än de nödvändigaste fysiska grejerna. Om det nu inte är eftermiddagen/kvällen innan hen går tillbaks till jobbet, för det ser inte jag som något direkt konstigt om det inte är hård träning utan bara promenad/jogg.

Men; jag måste säga att diskussionen är ganska polariserad :angel: Nog är det skillnad på att jobba en heldag eller att mocka en box i snigelfart? Har man influensa så gör iaf jag det som tar minst energi. För att ta ett exempel:
En person vaknar med feber och huvudvärk. Hen orkar inte gå och duscha, klä på sig, köra bil och sedan vara på jobbet 9 timmar och arbeta effektivt. Så hen sjukskriver sig.
Personen har eget stall och har nu två val:
Alt 1. Efter sjukskrivningssamtalet tar hen på sig random kläder och hasar sig 30 meter ut till stallet och fodrar och släpper ut. Det tar ca 15 min. Sen in och vila, senare på dagen går hen ut och lunchfodrar och mockar i långsamt tempo. Det tar ca 30-40 min.
Alt 2. Efter sjukskrivningssamtalet börjar hen ringa runt till olika vänner för att höra om de kan komma och morgonfodra och släppa ut, och/eller komma upp senare på dagen för att mocka och lunchfodra.

För mig tar det mindre energi att välja alternativ 1.
 
Tack för ditt konstruktiva svar på mitt inlägg, som visar att du förstått helheten i det jag försöker förklara... tror jag... eller inte....

För att jag ska tycka att det ska vara OK, att en febrig hjärnkirurg skrittar en tur i skogen, hoppas jag att denne har skötare som betalas vit lön, för att mocka, fixa foder, ta ut och in, täcka på, av, ta på, av benskydd, samt borsta, sadla och tränsa på, samt sadla av och tränsa av och täcka hästen för natten.

Och förlåt om jag missförstått och om jag är otrevlig eller elak, då det inte är min mening.
... eller så vill du helt enkelt inte förstå att beroende på vilket yrke man har och varför man är hemma och är sjukskriven, kan man vara mer eller mindre olämplig att utföra sitt yrke även om man orkar ta ut sin häst och skritta runt 10 minuter barbacka, när man har den uppstallad på ett fullservicestall där man redan betalar vitt för att andra mockar, fodrar, täckar och släpper ut/tar in varje dag.

Är man tvungen att anställa någon för att sätta på ett par onödiga beskydd om man redan betalar för fullservice i ett stall? Vad är skälig lön anser du, för att någon sätter på två - fyra benskydd på min häst, som den inte ens behöver på en skrittruna? Är jag tvungen att köpa den tjänsten varje dag eller räcker det om det händer en gång/år och hur ska det regleras?

Jag kan lova dig att jag aldrig haft några anställda skötare men däremot lagt ut X tusenlappar per månad för en service på olika anläggningar för att sköta det jag annars skötte själv när jag stått/står på anläggningar utan den servicen.
 
Var har jag sagt att man inte ska få sköta sina djur..du bryter mot lagen om du inte gör det. Vad säger att du får ordna ngn annan att göra det om du

Hm ett bedrägeri är väl även ett bedrägeri första gången? Du är skyldig att ta hand om dina djur, har inte hävdat ngt annat, men inte som sjukskriven, som sådan får du fixa ngn annan.
Vad är ett bedrägeri? Att mocka en box när man är sjuk pga feber/huvudvärk? Det är inget bedrägeri med det. Däremot verkar det korkat att rida om man är hemma med feber, det är ju stor risk att sjukdomsperioden förlängs pga fysisk ansträngning. Det skulle tex kunna bidra till en hjärtmuskelinflammation. En förlängd sjukskrivning drabbar arbetsgivaren. Inte ok.

Lite OT, men...
Min arbetsgivare kan ringa mig när jag är hemma med feber och fråga saker om jobbet, så hen anser tydligen att det är ok att prata jobb, trots att jag inte får lön alls på min karensdag, så då kan man väl anta att arbetsgivaren tycker att det är ok att jag ger min häst mat. Det är faktiskt inte ett dugg mer ansträngande att göra stallsysslor i sakta mak i ca 30 min än vad det är att jobba via telefon samma tid. Nu är det väl egentligen inte ok att arbetsgivaren vill prata jobb när man är sjuk, men så länge man är schysst åt båda håll så...
 
Förlåt, att jag som missförstår allt och inte kan förklara så att folk förstår hur JAG tänker, lägger mig i igen.

Om jag är sjuk och inte kan sköta mitt jobb utan har sjukskrivit mig, oavsett om jag sitter i affär, jobbar på kontor, sköter teknisk utrustning, skottar flis, kör lasttraktor, jobbar som avfallshanterare (sopgubbe eller sopgumma), barnskötare, hjärnkirurg eller vad jag gör, pga förkylning, migrän, kräksjuka och liknande lätta symptom.

Hur kan jag då, ta på mig kläder, åka till stallet, mocka åt min häst eller flera hästar, visitera häst, borsta häst, ta på/av täcke, ta på/av benskydd, kratsa hovar, bära flera kilo hö, bära flera hinkar vatten, leda in/ut häst, hästar. Sadla och tränsa häst, sitta upp och skritta ut på sin häst 20 minuter för att rasta hunden och "bara råka galoppera på favoritstigen för att det såg lockande ut" och "bara hoppa den där trädstocken för att hästen gillar att hoppa" osv...

Jag vet att alla hästmännniskor inte är såna här, men de finns. Jag vet att många hästägare har sina hästar i fullskötselstall där de inte behöver peta på sin häst, utan bara åka dit för att kolla att allt är oK. Men jag vet också att det finns folk som har stall där de måste sköta allt, det ser vi ju här i tråden massor av exempel på.

När alla om och om igen, säger man måste ha en buffert, man måste ha en backup-plan, man måste... när det gäller barn, andra djur, bilar, hus osv... gäller det inte hästar också?

Vad jag kan utläsa av de flesta inlägg här, är det så vi alla menar, du, jag, LBB (som till och med jag måste säga varit lite klok... :p i denna tråd) och många fler, även om du, jag, LBB och många fler inte uttrycker sig ordagrant likadant.

Kan vi inte helt enkelt försöka förstå detta nu, allihopa o lägga diskussionen bakom oss.

Jag ber återigen om ursäkt, för att jag trots att jag bestämt mig för att låta bli, skriver...

Och återigen, jag skriver inte för att vara otrevlig eller elak, utan ber om ursäkt om det tas så.

Ha en fin kväll... Nu ska jag ge mig iväg till en mataffär o sätta sprätt på pensionen... kylskåpet gapar tomt, sen ett par dagar tillbaka... :D
Sluta upp med att be om ursäkt, det är provocerande i värsta fall och långtråkigt i bästa.

Beskriver du här vad du skulle gjort om du inte hittat någon som kunde hjälpa dig och låg halvdöd i sängen men insett att din häst skulle bli lidande om du inte på något vis lyckades ta dig dit och ta hand om den? När plan, a, b och c gått i stöpet och det bara är du själv kvar?

Den situation du beskriver låter annars som om någon stannade hemma den jobbet för att ha en trevlig dag med hästen och rida på en trevlig lång tur och inte hur man hanterar det när man är sjuk och helst vill ligga i sängen och släpar sig ut till stallet.
 
Allmänt svar. Jag höjer på ögonbrynen om någon som är korttidssjukskriven för tex influensa eller magsjuka rider sin häst. Det är inte ok att säga till sin arbetsgivare att man har feber och sen ändå göra mer än de nödvändigaste fysiska grejerna. Om det nu inte är eftermiddagen/kvällen innan hen går tillbaks till jobbet, för det ser inte jag som något direkt konstigt om det inte är hård träning utan bara promenad/jogg.

Men; jag måste säga att diskussionen är ganska polariserad :angel: Nog är det skillnad på att jobba en heldag eller att mocka en box i snigelfart? Har man influensa så gör iaf jag det som tar minst energi. För att ta ett exempel:
En person vaknar med feber och huvudvärk. Hen orkar inte gå och duscha, klä på sig, köra bil och sedan vara på jobbet 9 timmar och arbeta effektivt. Så hen sjukskriver sig.
Personen har eget stall och har nu två val:
Alt 1. Efter sjukskrivningssamtalet tar hen på sig random kläder och hasar sig 30 meter ut till stallet och fodrar och släpper ut. Det tar ca 15 min. Sen in och vila, senare på dagen går hen ut och lunchfodrar och mockar i långsamt tempo. Det tar ca 30-40 min.
Alt 2. Efter sjukskrivningssamtalet börjar hen ringa runt till olika vänner för att höra om de kan komma och morgonfodra och släppa ut, och/eller komma upp senare på dagen för att mocka och lunchfodra.

För mig tar det mindre energi att välja alternativ 1.

Håller med!
Däremot ställer jag mig frågande till alla de som utifrån det anser att borsta, sadla på och rida ut hästen skulle vara varesig nödvändigt eller ens i linje med att man har kortidssjukskrivit sig för att man knappt orkar med sig själv och sin kropp utifrån influensan/magsjukan och då givetvis absolut inte jobbet.
 
Håller med!
Däremot ställer jag mig frågande till alla de som utifrån det anser att borsta, sadla på och rida ut hästen skulle vara varesig nödvändigt eller ens i linje med att man har kortidssjukskrivit sig för att man knappt orkar med sig själv och sin kropp utifrån influensan/magsjukan och då givetvis absolut inte jobbet.
Ja precis. All onödig aktivitet, som man kan strunta i ett par dagar, ska man så klart inte göra. Man väljer de alternativ som gör att det nödvändiga blir gjort med så lite energiåtgång som möjligt. Tex, man fodrar o mockar själv för att slippa ringa runt, men man rider inte. För andra personer går det åt minst energi genom att göra på något annat sätt.
 
Intressant fråga det här. Är själv sjuk (=orkar knappt resa mig) otroligt sällan. Senast jag var hemma sjukskriven var för 3 år sen. Men förra måndagen blev jag riktigt dålig vilket var riktigt oturligt eftersom stallägaren var bortrest och inte skulle komma hem förrän samma kväll och jag passade hästarna. Nu bor jag 150m från stället så jag gick dit i snigelfart på morgonen och sen vid lunch för att fodra, sen kunde mamma ta nästa fodring. Normalt sätt är mamma och jag reserver om stallägaren är sjuk så det blev ju lite knepigt :p

Enda gången jag kan komma på att jag skulle rida lite lätt fastän jag vore sjukskriven vore om jag tappade rösten men för övrigt är pigg(är lärare).
 
Hm ett bedrägeri är väl även ett bedrägeri första gången? Du är skyldig att ta hand om dina djur, har inte hävdat ngt annat, men inte som sjukskriven, som sådan får du fixa ngn annan.
Sen när är det ett bedrägeri att vara sjuk?

Ska man skaffa hemhjälp den dagen man är sjuk om man bor i ett större hus? när blir hemmet för stort för att dammsuga? När är brevlådan för långt bort för att hämta tidningen eller posten? Hur många meter är okej att gå om man är sjuk?

Liksom, du kanske har problem med arbetsgivare som är så noga pga att du kanske har fuskat själv och därför tappat tillit hos arbetsgivare och tror att det är normalt att ha det så? Jag ser inte riktigt någon annan anledning till att hålla på som du gör annars faktiskt, inte om man är en ärlig person som gör sitt bästa på jobbet och sköter det bra, då har man sällan problem med arbetsgivare på det sättet.
 
Håller med!
Däremot ställer jag mig frågande till alla de som utifrån det anser att borsta, sadla på och rida ut hästen skulle vara varesig nödvändigt eller ens i linje med att man har kortidssjukskrivit sig för att man knappt orkar med sig själv och sin kropp utifrån influensan/magsjukan och då givetvis absolut inte jobbet.
Nu har jag avhållit mig från att rida som sjukskriven (har varken haft lust eller energi) och hästen har gått i lösdrift så på sin höjd har jag behövt byta täcke.

Hade jag haft hästen hemma på gården hade jag förmodligen använt hästen för att få frisk luft om sjukdomen sammanföll med det behovet och med vackert väder. Det är mindre jobbigt och kalla på hästen ta på tränset och sitta på en mjuk gosig häst en halvtimme än att gå och är det inte mycket varmt så fryser man lätt om man är stilla och sjuk. Jag hade alltså använt hästen som rehabilitering.

Angående arbetsgivaren så är deras intresse att jag blir frisk så snart som möjligt och kan jobba, det går säkert snabbare med lite frisk luft än att spela datorspel vilket merparten av de på jobb skulle gjort.
 
Håller med!
Däremot ställer jag mig frågande till alla de som utifrån det anser att borsta, sadla på och rida ut hästen skulle vara varesig nödvändigt eller ens i linje med att man har kortidssjukskrivit sig för att man knappt orkar med sig själv och sin kropp utifrån influensan/magsjukan och då givetvis absolut inte jobbet.
Jag tänker att det beror helt och hållet på sjukdomsbilden och till viss del hästens behov också.
Är jag till exempel sjukskriven för migrän och anfallet börjat gå över framåt eftermiddagen kan en stilla tur ut i skogen vara rent balsam trots att det vore omöjligt för mig att jobba och fokusera den dagen - detsamma vid magsjuka om det värsta är över. Det finns ingenting som får mig att känna mig så Sjuk som att ligga svettig och kladdig och eländig inomhus.
Det finns ju också hästar som kan bli riktigt jobbiga att hantera efter tre dagar på stall eller (som någon beskrev) som behöver komma ut och röras på på grund av skada eller sjudom, då får man väl väga sitt eget mående gentemot djurets i en vågskål.

Jag tänker att de flesta vuxna människor är helt kapabla att avgöra huruvida lättare ridning/stalltid gör ens allmäntillstånd bättre elelr sämre eller inte påverkar alls.

Det finns ju andra typer av korttidsjukskrivning också, som när jag fick en okänd allergichock och helt enkelt såg så jävlig ut att de varken ville ha mig i köket eller hotellet. Skulle inte skämmas för att gömma mig ute i skogen med hästen de tre dagarna det tog för utslagen att lägga sig...
 
@Sel @Lobelia
Ja alltså alla olika möjliga scenarior om grader av och sort av kortidssjukskrivning osv kan vi nog omöjligt komma runt i diskussionen eftersom den går rundgång just runt detta och som sagt det är samma i alla trådar i samma ämne.

Jag uttrycker mig utifrån de svar -här, och i många trådar runt samma heta ämne, där det verkar resoneras som att denna motion av hästen är vital för dess dagliga skötsel osv när ägaren korttidssjukskrivit sig pga sjukdom som gör den oförmögen att jobba - influensa, hög feber, dunderförkyld ner i lungorna, etc etc. För mig är det inte det, (vitalt att hästen då behöver borstad/sadlas/ridas faktiskt den dagen eller tre) varesig hästen går på lösdrift eller står på stall med 7 timmars utevistelse . Men som sagt - det är väl etablerat att just detta är en het potatis som väcker mångas reaktioner.
 
Senast ändrad:
Jag tänker att det beror helt och hållet på sjukdomsbilden och till viss del hästens behov också.
Är jag till exempel sjukskriven för migrän och anfallet börjat gå över framåt eftermiddagen kan en stilla tur ut i skogen vara rent balsam trots att det vore omöjligt för mig att jobba och fokusera den dagen - detsamma vid magsjuka om det värsta är över. Det finns ingenting som får mig att känna mig så Sjuk som att ligga svettig och kladdig och eländig inomhus.
Det finns ju också hästar som kan bli riktigt jobbiga att hantera efter tre dagar på stall eller (som någon beskrev) som behöver komma ut och röras på på grund av skada eller sjudom, då får man väl väga sitt eget mående gentemot djurets i en vågskål.

Jag tänker att de flesta vuxna människor är helt kapabla att avgöra huruvida lättare ridning/stalltid gör ens allmäntillstånd bättre elelr sämre eller inte påverkar alls.

Det finns ju andra typer av korttidsjukskrivning också, som när jag fick en okänd allergichock och helt enkelt såg så jävlig ut att de varken ville ha mig i köket eller hotellet. Skulle inte skämmas för att gömma mig ute i skogen med hästen de tre dagarna det tog för utslagen att lägga sig...
Måste kommentera det du skriver om att hästen måste ridas för att den inte klarar att stå i tre dagar. Detta är definitivt inget skäl till att rida. Dels tror jag inte att någon häst inte tål att vila tre dagar, och dels; vadå stå på stall? Den går väl i hagen många timmar hoppas jag.
Oavsett om den "måste" ridas så bör man som korttidssjuk (feber, magsjuka, den typen av sjuka) inte anstränga sig fysiskt på det sättet som det blir med ridning och allt runt det. Det kan helt klart förlänga sjukskrivningsperioden pga korkat/vårdslöst beteende, och då skulle iaf jag bli sur om jag vore arbetsgivare. Så just ridningen och allt runt det lär man nog få leja bort om man är magsjuk, har feber och liknande. Om det nu är ett måste att hästen rids varje dag.
 
@Sel @Lobelia
Ja alltså alla olika möjliga scenarior om grader av och sort av kortidssjukskrivning osv kan vi nog omöjligt komma runt i diskussionen eftersom den går rundgång just runt detta och som sagt det är samma i alla trådar i samma ämne.

Jag uttrycker mig utifrån de svar -här, och i många trådar runt samma heta ämne, där det verkar resoneras som att denna motion av hästen är vital för dess dagliga skötsel osv när ägaren korttidssjukskrivit sig pga sjukdom som gör den oförmögen att jobba - influensa, hög feber, dubderförkyld ner i lungorna, etc etc. För mig är det inte det, faktiskt varesig hästen går på lösdrift eller står på stall med 7 timmars utevistelse . Men som sagt - det är väl etablerat att just detta är en het potatis som väcker mångas reaktioner.

Jag håller med om att det är omöjligt att täck upp alla olika situationer, sjukdomar och hästtyper. Det som stör mig mest är när det antas att vuxna, myndiga människor inte förväntas känna sig själv och sina behov tillräckligt väl för att ta ansvar för sin egen sjukskrivning, på något sätt.
Kan jag inte utföra mina arbetsuppgifter på ett vettigt sätt sjukskriver jag mig, så enkelt är det. Vad jag kan utföra Istället och vad som får mig att må bättre eller räknas in som basbehov för mig och mitt hushåll är ju någonting helt annat.
Jag tror inte att det är någon som pushar sig till aktiviteter för att de Vill bli sjukare. Åtminstone har jag aldrig träffat någon sådan människa. Såvitt jag vet.
 
Jag tror inte att det är någon som pushar sig till aktiviteter för att de Vill bli sjukare. Åtminstone har jag aldrig träffat någon sådan människa. Såvitt jag vet.
Ok, har du aldrig träffat någon som fått hjärtmuskelinflammation pga att den tränat med förkylning, eller någon som fortsätter att röka/dricka/äta sig fetare trots att läkaren avråder dem? Eller liknande. De kanske inte VILL bli sjukare/fortsätta vara sjuka, men de beter sig så att sjukdomen blir värre iaf.
 
Måste kommentera det du skriver om att hästen måste ridas för att den inte klarar att stå i tre dagar. Detta är definitivt inget skäl till att rida. Dels tror jag inte att någon häst inte tål att vila tre dagar, och dels; vadå stå på stall? Den går väl i hagen många timmar hoppas jag.
Oavsett om den "måste" ridas så bör man som korttidssjuk (feber, magsjuka, den typen av sjuka) inte anstränga sig fysiskt på det sättet som det blir med ridning och allt runt det. Det kan helt klart förlänga sjukskrivningsperioden pga korkat/vårdslöst beteende, och då skulle iaf jag bli sur om jag vore arbetsgivare. Så just ridningen och allt runt det lär man nog få leja bort om man är magsjuk, har feber och liknande. Om det nu är ett måste att hästen rids varje dag.
Nja ridning behöver inte vara ansträngande alls, men om den sammanfaller med att hästen måste motionera så har du förmodligen rätt. Det låter inte som en häst som är vilsam att rida. Jag tänker mer i termer av att en stilla ridtur troligen är bra vid en del sjukdomar, i synnerhet när det värsta är över och det för ryttaren skull inte hästens.
 
Jag håller med om att det är omöjligt att täck upp alla olika situationer, sjukdomar och hästtyper. Det som stör mig mest är när det antas att vuxna, myndiga människor inte förväntas känna sig själv och sina behov tillräckligt väl för att ta ansvar för sin egen sjukskrivning, på något sätt.
Kan jag inte utföra mina arbetsuppgifter på ett vettigt sätt sjukskriver jag mig, så enkelt är det. Vad jag kan utföra Istället och vad som får mig att må bättre eller räknas in som basbehov för mig och mitt hushåll är ju någonting helt annat.
Jag tror inte att det är någon som pushar sig till aktiviteter för att de Vill bli sjukare. Åtminstone har jag aldrig träffat någon sådan människa. Såvitt jag vet.

Jag förstår hur du menar men alltså jag måste säga att jag verkligen känner och har känt HUR mycket människor som helst som vid influensa, grava förkylningar, hög feber osv, ändå gör för mycket vid sjukskrivning från arbetet, vilket inte sällan (tyvärr) leder till mycket sämre hälsa och sjukdom och långdragnare sjukdom med återkommande insjuknande och igen kortidssjukskrivning pga samma originalsjukdom .
Nu inte specifikt ang hästägare men ja- absolut inklusive dessa.

Att det skulle vara vitalt för hästens grundläggande basbehov att den måste motioneras dessa få dagar du är dundersjuk håller jag inte med om som sagt - lite där är pudelns kärna . Rent krasst så ska du inte belasta arbetsgivaren pga att du personligen ”väger någon vågskål” att det är viktigare att hästen utöver de basala behoven utöver det får bli riden med tullande på att du då blir frisk och kan jobba.
 
Senast ändrad:
Måste kommentera det du skriver om att hästen måste ridas för att den inte klarar att stå i tre dagar. Detta är definitivt inget skäl till att rida. Dels tror jag inte att någon häst inte tål att vila tre dagar, och dels; vadå stå på stall? Den går väl i hagen många timmar hoppas jag.
Oavsett om den "måste" ridas så bör man som korttidssjuk (feber, magsjuka, den typen av sjuka) inte anstränga sig fysiskt på det sättet som det blir med ridning och allt runt det. Det kan helt klart förlänga sjukskrivningsperioden pga korkat/vårdslöst beteende, och då skulle iaf jag bli sur om jag vore arbetsgivare. Så just ridningen och allt runt det lär man nog få leja bort om man är magsjuk, har feber och liknande. Om det nu är ett måste att hästen rids varje dag.

Jag tycker att det är en avvägning man får göra. Pallar man att ta ut och motionera hästen för att slippa att den laddar upp i vila är det väl upp till en själv... Det är långt ifrån säkert an en tur i skogen gör allmäntillståndet sämre. Som sagt tillbringar åtminstone jag själv mycket hellre dagen med lugna aktiviteter utomhus än ligger inne och känner mig klen och eländig.
I den mån jag kan då, givetvis. Kan vara för hästens skull, kan vara för ens egen.

Sedan finns det ju ungefär lika många olika nivåer på ridning som det finns i sjukdomar. Som sagt, att skritta ut i skogen i stilla lugn kan få en att känna sig mycket bättre, ungefär som en lugn skogspromenad med hundarna.
 
Nja ridning behöver inte vara ansträngande alls, men om den sammanfaller med att hästen måste motionera så har du förmodligen rätt. Det låter inte som en häst som är vilsam att rida. Jag tänker mer i termer av att en stilla ridtur troligen är bra vid en del sjukdomar, i synnerhet när det värsta är över.
I vissa sjukdomsfall ja, men sällan när det handlar om korttidssjukskrivning. Och jag håller med dig när det gäller de där hästarna som "måste" ridas. Tror knappast att en skrittur på 30 min gör varken från eller till på sådana hästar. Har aldrig träffat på en häst som måste ridas varje dag. De blir piggare/stelare/mer oridna, efter några dagars chill i hagen, ja absolut. Men inget som inte "går över" efter några dagars ridning igen. Men jag har iofs aldrig haft en häst i träning som "står på stall" dygnet runt förutom när de rids.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 699
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp