Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår hur du menar men alltså jag måste säga att jag verkligen känner och har känt HUR mycket människor som helst som vid influensa, grava förkylningar, hög feber osv, ändå gör för mycket vid sjukskrivning från arbetet, vilket inte sällan (tyvärr) leder till mycket sämre hälsa och sjukdom och långdragnare sjukdom med återkommande insjuknande och igen kortidssjukskrivning pga samma originalsjukdom .
Nu inte specifikt ang hästägare men ja- absolut inklusive dessa.

Klart att många gör för mycket, men då är det oftast för att folk faktiskt inte har val till avlastning, upplever jag. Det är hus och hem och barn och djur som ska skötas ändå, det kan man inte göra så mycket åt.
Den flesta som väljer att motionera hästen gör nog det för att det känns bättre så.

Att jag sedan tog upp en häst som också mår bättre av att motioneras än att stå ett par dagar, tja, de finns. Där får man väl själv välja vilket som är lämpligast.
Känner fortfarande att man måste lita på att människor gör vad de kan. Folk vill generellt inte vara hemma och sjuka och förlora pengar.
 
Klart att många gör för mycket, men då är det oftast för att folk faktiskt inte har val till avlastning, upplever jag. Det är hus och hem och barn och djur som ska skötas ändå, det kan man inte göra så mycket åt.
Den flesta som väljer att motionera hästen gör nog det för att det känns bättre så.

Att jag sedan tog upp en häst som också mår bättre av att motioneras än att stå ett par dagar, tja, de finns. Där får man väl själv välja vilket som är lämpligast.
Känner fortfarande att man måste lita på att människor gör vad de kan. Folk vill generellt inte vara hemma och sjuka och förlora pengar.
Min häst kan vila max en dag i rad. Annars blir hon för busig i hagen och skadar sig själv. Så dom hästarna finns!:) och ja, skulle jag orka "åka häst" i skogen så skulle jag göra det, trots sjukskrivning. Min häst är inte speciellt krävande att rida i skogen.
 
Klart att många gör för mycket, men då är det oftast för att folk faktiskt inte har val till avlastning, upplever jag. Det är hus och hem och barn och djur som ska skötas ändå, det kan man inte göra så mycket åt.
Den flesta som väljer att motionera hästen gör nog det för att det känns bättre så.

Att jag sedan tog upp en häst som också mår bättre av att motioneras än att stå ett par dagar, tja, de finns. Där får man väl själv välja vilket som är lämpligast.
Känner fortfarande att man måste lita på att människor gör vad de kan. Folk vill generellt inte vara hemma och sjuka och förlora pengar.


Klart att folk väljer att motionera hästen för att ”det känns bättre så” .

Det är ju som sagt pudelns kärna i sammanhanget och det som genererat hela tråden inkl diskussionen .
 
Sen när är det ett bedrägeri att vara sjuk?

Ska man skaffa hemhjälp den dagen man är sjuk om man bor i ett större hus? när blir hemmet för stort för att dammsuga? När är brevlådan för långt bort för att hämta tidningen eller posten? Hur många meter är okej att gå om man är sjuk?

Liksom, du kanske har problem med arbetsgivare som är så noga pga att du kanske har fuskat själv och därför tappat tillit hos arbetsgivare och tror att det är normalt att ha det så? Jag ser inte riktigt någon annan anledning till att hålla på som du gör annars faktiskt, inte om man är en ärlig person som gör sitt bästa på jobbet och sköter det bra, då har man sällan problem med arbetsgivare på det sättet.
Dammsuga är definitivt en, icke nödvändig, aktivitet som jag hoppar över om jag har feber eller magsjuka 😂
 
Min häst kan vila max en dag i rad. Annars blir hon för busig i hagen och skadar sig själv. Så dom hästarna finns!:) och ja, skulle jag orka "åka häst" i skogen så skulle jag göra det, trots sjukskrivning. Min häst är inte speciellt krävande att rida i skogen.

Jag hade en unghäst, en hingst, som kunde bli rätt odräglig utan aktivitet... men han var ju inkörd och det kunde jag tycka var ganska lagom en sjukdag om jag inte var absolut på knäna. Ett gäng filtar och friskluft och lugnt och stilla.
 
Nu har jag avhållit mig från att rida som sjukskriven (har varken haft lust eller energi) och hästen har gått i lösdrift så på sin höjd har jag behövt byta täcke.

Hade jag haft hästen hemma på gården hade jag förmodligen använt hästen för att få frisk luft om sjukdomen sammanföll med det behovet och med vackert väder. Det är mindre jobbigt och kalla på hästen ta på tränset och sitta på en mjuk gosig häst en halvtimme än att gå och är det inte mycket varmt så fryser man lätt om man är stilla och sjuk. Jag hade alltså använt hästen som rehabilitering.

Angående arbetsgivaren så är deras intresse att jag blir frisk så snart som möjligt och kan jobba, det går säkert snabbare med lite frisk luft än att spela datorspel vilket merparten av de på jobb skulle gjort.

Vilken sjukdom skulle det vara då gissar du på som du blir fortare frisk från än att spela datorspel ?
 
Jag hade en unghäst, en hingst, som kunde bli rätt odräglig utan aktivitet... men han var ju inkörd och det kunde jag tycka var ganska lagom en sjukdag om jag inte var absolut på knäna. Ett gäng filtar och friskluft och lugnt och stilla.
Ja, det vore ju optimalt! Min häst är tyvärr betydligt mer krävande att köra än åka häst på :rofl: mina tidigare körde jag gärna om jag inte kände mig på topp!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Klart att folk väljer att motionera hästen för att ”det känns bättre så” .

Det är ju som sagt pudelns kärna i sammanhanget och det som genererat hela tråden inkl diskussionen .

Jag menar att det känns bättre i kroppen såväl som i knoppen, att få komma utomhus. Personligen mår jag bedrövligt illa av att vara inomhus en hel dag, om jag inte verkligen är halvvägs på gång att ringa sjukhuset.

Det är väl det! Det är bara lite tragiskt, tycker jag, att man inte kan acceptera att folk är olika. En magsjuka kan däcka någon så att de inte kan lämna badrummet medan någon annan hellre går och knäar och kräks i skottkärran och känner att det går över fotare. Vi är ju olika, det finns inte något magiskt facit på hur man "ska" bete sig när man är sjukskriven.. .förutom då att man inte bör förvärra eller förlänga sjukdomen, givetvis, eller utföra annat likvärdigt arbete.
 
Min häst kan vila max en dag i rad. Annars blir hon för busig i hagen och skadar sig själv. Så dom hästarna finns!:) och ja, skulle jag orka "åka häst" i skogen så skulle jag göra det, trots sjukskrivning. Min häst är inte speciellt krävande att rida i skogen.
Jag har tränat hästar vars ägare säger: den kan inte äta havre för då blir den galen, den blir galen om den står en dag, den är galen när man rider ut själv. De hästarna har jag gett havre, gett två vilodagar i veckan, ridit ut själv på. Inte galna. Däremot är ägaren ofta en rädd kvinna. Men din häst är säkert ett undantag 😀
 
Jag menar att det känns bättre i kroppen såväl som i knoppen, att få komma utomhus. Personligen mår jag bedrövligt illa av att vara inomhus en hel dag, om jag inte verkligen är halvvägs på gång att ringa sjukhuset.

Det är väl det! Det är bara lite tragiskt, tycker jag, att man inte kan acceptera att folk är olika. En magsjuka kan däcka någon så att de inte kan lämna badrummet medan någon annan hellre går och knäar och kräks i skottkärran och känner att det går över fotare.
Vi är ju olika, det finns inte något magiskt facit på hur man "ska" bete sig när man är sjukskriven.. .förutom då att man inte bör förvärra eller förlänga sjukdomen, givetvis, eller utföra annat likvärdigt arbete.

Nä alltså kriterierna är såklart olika utifrån omständigheter som sagt, pudelns kärna är ju som sagt precis detta, och där måste jag tyvärr säga att jag har helt annorlunda bild än dig i många fall av hur folk hanterar sin kortidssjukskrivning .
 
Jag har tränat hästar vars ägare säger: den kan inte äta havre för då blir den galen, den blir galen om den står en dag, den är galen när man rider ut själv. De hästarna har jag gett havre, gett två vilodagar i veckan, ridit ut själv på. Inte galna. Däremot är ägaren ofta en rädd kvinna. Men din häst är säkert ett undantag 😀
Haha jag lovar att jag inte är ett dugg rädd :rofl: jag kan visa ett gäng veterinärräkningar som bevis :cautious: min häst kan stå i sjukhage hur länge som helst, hon är alltid skitsnäll att rida, men hon kan inte bete sig i hagen :meh:

Men jag förstår precis vilka människor du pratar om!
 
Nä alltså kriterierna är såklart olika utifrån omständigheter som sagt, pudelns kärna är ju som sagt precis detta, och där måste jag tyvärr säga att jag har helt annorlunda bild än dig i många fall av hur folk hanterar sin kortidssjukskrivning .

Trist. Du menar att du upplever att folk tar "tillfället i akt" och gör saker de annars inte skulle ha tid att göra? Eller att de inte är sjuka på riktigt när de sjukskriver sig?
 
Jag har tränat hästar vars ägare säger: den kan inte äta havre för då blir den galen, den blir galen om den står en dag, den är galen när man rider ut själv. De hästarna har jag gett havre, gett två vilodagar i veckan, ridit ut själv på. Inte galna. Däremot är ägaren ofta en rädd kvinna. Men din häst är säkert ett undantag 😀


Fast såvida ni inte ska börja diskutera er skilda syn på detta i sjukskrivningstråden så känns ju detta rätt gravt irrelevant om man får uttrycka det utan att vara moderator och div 😎
 
Vilken sjukdom skulle det vara då gissar du på som du blir fortare frisk från än att spela datorspel ?
Att rida före att spela datorspel?


Datorspel bättrar på huvudvärk och ger adrenalin påslag. Jag kan se få sjukdomar som inte blir antingen opåverkade eller sämre av att spela datorspel. Jag känner mig däremot ofta bättre av att vara i stallet så länge jag inte har hög feber. Frisk luft och måttlig aktivitet när jag är så pass frisk att jag inte är sängbunden få mig att må bättre och sova bättre.
 
Trist. Du menar att du upplever att folk tar "tillfället i akt" och gör saker de annars inte skulle ha tid att göra? Eller att de inte är sjuka på riktigt när de sjukskriver sig?

Nej?
Jag menar det jag skrivit i flera inlägg att folk har en uppfattning om vad som är vitalt och väger tyngst, och att de applicerar den åsikten med resultat att inte sällan deras hälsa och arbetsförmåga påverkas .
 
Att rida före att spela datorspel?


Datorspel bättrar på huvudvärk och ger adrenalin påslag. Jag kan se få sjukdomar som inte blir antingen opåverkade eller sämre av att spela datorspel. Jag känner mig däremot ofta bättre av att vara i stallet så länge jag inte har hög feber. Frisk luft och måttlig aktivitet när jag är så pass frisk att jag inte är sängbunden få mig att må bättre och sova bättre.

Det är ju en känsla /egen uppfattning du har.
Jag tror ingen blir friskare från kräksjuka eller feber och förkylning 2 dagar för att de ridit sin häst jmf med om de istället spelat datorspel .
 
Det är ju en känsla /egen uppfattning du har.
Jag tror ingen blir friskare från kräksjuka eller feber och förkylning 2 dagar för att de ridit sin häst jmf med om de istället spelat datorspel .

Jag har svårt att kalla huvudvärk för en känsla....men om det inte spelar någon roll så kan jag inte se varför just ridning skulle vara så farligt .
 
Nej?
Jag menar det jag skrivit i flera inlägg att folk har en uppfattning om vad som är vitalt och väger tyngst, och att de applicerar den åsikten med resultat att inte sällan deras hälsa och arbetsförmåga påverkas .

Det är klart att man har en egen uppfattning om vad man klarar av och vad som är ett måste? Det går helt enkelt inte komma ifrån hur mycket man än försöker.
Sedan är det väl ändå väldigt svårt att utifrån sig själv avgöra vad som påverkar en annan människas hälsa och arbetsförmåga, och hur?
Såvida det inte är någonting vansinnigt uppenbart som att ta gipset av ett benbrott i förtid, till exempel.

Hur en ridtur när man känner att man har ork, trots feber, skulle kunna påverka den totala hälsan och arbetsförmågan kan jag inte se.
Däremot en ständigt väldigt hög belastning runt hus och hem och utan chans att ta igen sig, men det är ju återigen en livssituation som någon har valt (eller ibland inte valt, för all del) och som man har rätt till. Även som anställd.

Och nu svamlar jag, känner jag. Måndagkväll och allt! :)
 
Det är klart att man har en egen uppfattning om vad man klarar av och vad som är ett måste? Det går helt enkelt inte komma ifrån hur mycket man än försöker.
Sedan är det väl ändå väldigt svårt att utifrån sig själv avgöra vad som påverkar en annan människas hälsa och arbetsförmåga, och hur?
Såvida det inte är någonting vansinnigt uppenbart som att ta gipset av ett benbrott i förtid, till exempel.

Hur en ridtur när man känner att man har ork, trots feber, skulle kunna påverka den totala hälsan och arbetsförmågan kan jag inte se.
Däremot en ständigt väldigt hög belastning runt hus och hem och utan chans att ta igen sig, men det är ju återigen en livssituation som någon har valt (eller ibland inte valt, för all del) och som man har rätt till. Även som anställd.


Alltså jag känner nog att det jag illustrerar helt går dig förbi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 703
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp