Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den kanske läcker och måste ösas ur precis varenda dag för att inte sjunka :angel:
Nej då, den läcker inte och dessutom finns där en pump, som vid eventuellt vatteninflöde startar automatiskt.
Men det är rätt skönt att tända reflexen, fixa en kopp java, peta in favomusiken i ljudmakaren och ta sig en tur...men aldrig när jag är sjukskriven...det skulle förta nöjet, att stjäla pengar från den gemensamma kassan för mina fritidsaktiviteters skull.
 
Man kan inte isolera sig helt pga magsjuka alltid, man måste sköta det som måste skötas. Sen kan man dock undvika att åka till stallet när det är som mest folk där vilket man ju oftast kan då man ju inte jobbar. Tycker djuren alltid går först, oavsett. Man gör vad man kan, mer kan man inte göra.
Det måste vara helt fruktansvärt att behöva ge sig iväg vid pågående magsjuka. Fy.
När jag varit magsjuk har jag varit döende. Jag har släpat mig mellan toaletten och sängen. Ibland inte ens orkat ta mig från toaletten utan blivit liggande på golvet.
Att gå utanför dörren då skulle aldrig falla mig in. Tur att jag aldrig har haft häst på ett sånt sätt, här finns det (och har alltid funnits) folk som kan hjälpa till.
Absolut, men om man legat på soffan i några dagar kan lite miljöombyte göra en gott. En kort promenad, en kort skrittrunda... ser inte alls problemet med det. Kanske lite som en mjukstart inför återkomst till jobbet dagen efter.


Mer allmänt svar (dvs inte direkt till dig, @MiniLi): här har jag argumenterat för att ett stallbesök eller en skrittrunda inte är hela världen när man är sjukskriven, men inser att jag aldrig har gjort något sådant själv. Sedan flera år tillbaka står mina hästar helinackorderade och jag åker INTE ut om jag är det minsta krasslig. Orka! :p;) Men om en kollega/stallkompis gjorde det skulle jag känna att det inte var min plats att döma.

Sedan tycker jag inte att fusk med sjukskrivningar är okej någonstans. Om jag tyckte det var en återkommande grej hos t ex en stallkompis är det möjligt att jag skulle fråga personen om hur det ligger till... men den personen har så klart ingen skyldighet att redogöra för sin sjukdomsproblematik till mig. Om någon regelbundet verkade sjukskriva sig och sedan rida träningar kanske jag skulle anmäla det någonstans, men då pratar vi ju rent fusk, inte "jag är för krasslig för att jobba men hasar runt barbacka i skogen i en liten stund och tittar på fåglarna".
Ah ja men det är ju annorlunda. Jag trodde du menade i aktiv sjukfas. Självklart kan man göra lite mer när man är bättre och planerar att återgå till jobbet typ dagen efter.
 
Ja-. Eller så vilar man den eftermiddagen också, och återgår i jobbet som planerat.
Efter att ha vilat.
Beroende på vilken typ av sjukdom man har haft kan jag ibland tycka att det är bra att ta mig ut från hemmet och se hur jag mår efter en väldigt lugn aktivitet. Ibland känns det ju ok efter ett tag när man vilar men bara en kort promenad kanske gör att man känner sig sämre igen. Då kanske det inte är läge med jobb dagen efter.
Men generellt håller jag med dig. Vila är ju mycket bättre i de allta flesta fall!
 
Hur ställer du dig till det här då? - som också stod i mitt inlägg. Det är det som diskuteras i tråden. Efter vad jag förstår. Som ni kanske vet/kommer ihåg har jag också varit hästägare.

"Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig. "

Mvh Ingela

"

Om man åker till stallet med migrän och feber eller inte, det måste vara ens eget personliga val, tycker jag. Återigen tycker jag inte att man har någon moralisk skyldighet att inte göra det för att man varit hemma från jobbet under dagen, och jag ser det inte som fusk heller (förutsatt att man faktiskt ÄR så sjuk att man inte kan/bör jobba). Jag har själv varit i stallet med både måttlig feber och migrän. I mitt fall brukar migrän bli bättre av att komma ut, få frisk luft och röra på mig måttligt och lugnt - som till exempel att skritta en kort sväng på gammelhästen. I allmänhet är jag dock inte sjukskriven från jobbet vid migrän eller måttlig feber eller vanlig förkylning, utan jag sitter hemma och jobbar i lugn takt istället (men avbokar eventuella kundmöten).

Att stå i stall där man inte kan få hjälp av stallkompisarna verkar jobbigt, tycker jag! Där jag själv står finns 20 hästar med tillhörande ägare och vi hjälper ständigt varandra - både genom att byta stallpass med varandra och att rycka in akut när någon är sjuk. Har aldrig hänt att någon inte fått hjälp! I viss mån hjälper vi också till att rida varandras hästar - jag har 2-3 stycken som jag hjälper ägarna med ibland när det kör ihop sig, förutom våra 2 egna.
 
Men om man har ett djur som måste till veterinär inom en vecka. Kanske för återbesök. Och arbetsgivaren tagit bort alla möjligheter att ändra sin arbetsvecka. Ska djuret avlivas då? Om det är min hund, så kanske jag vill höra vad veterinären säger. Inte sammanfattning från en annan.

Väldigt många veterinärkliniker har dagar med längre öppettider än "normal kontorstid". Det har jag utnyttjat med mina djur i ganska stor utsträckning. Planerade besök (som återbesök, vaccinationer etc) brukar ju funka att passa in på det viset
 
Men så kan det ju vara i veckor kring en förkylning?
Jag brukar få rethosta efter att mina värsta förkylningssymptom gått över. Jag kan känna mig helt frisk i övrigt men hostan är envis och kan vara kvar i flera veckor.

Min erfarenhet är att den värsta perioden varar bara några enstaka dagar. De dagarna tycker jag att man kan hålla sig undan från folk.
 
Nej då, den läcker inte och dessutom finns där en pump, som vid eventuellt vatteninflöde startar automatiskt.
Men det är rätt skönt att tända reflexen, fixa en kopp java, peta in favomusiken i ljudmakaren och ta sig en tur...men aldrig när jag är sjukskriven...det skulle förta nöjet, att stjäla pengar från den gemensamma kassan för mina fritidsaktiviteters skull.
På vilket sätt försvinner pengar ur den gemensamma kassan om man gör något annat än att ligga i sjuksängen vid sjukdom? Jag förutsätter att man är oförmögen att utföra sitt arbete och inte sjukskrivit sig felaktigt.
 
På vilket sätt försvinner pengar ur den gemensamma kassan om man gör något annat än att ligga i sjuksängen vid sjukdom? Jag förutsätter att man är oförmögen att utföra sitt arbete och inte sjukskrivit sig felaktigt.
Sjukförsäkringen är en inkomstförsäkring som ska skydda dig mot det inkomstbortfall en ev sjukdom innebär, då du inte kan jobba. Inte för att du ska ta bonnpermis för att ägna dig åt dina fritidsintressen.
 
Sjukförsäkringen är en inkomstförsäkring som ska skydda dig mot det inkomstbortfall en ev sjukdom innebär, då du inte kan jobba. Inte för att du ska ta bonnpermis för att ägna dig åt dina fritidsintressen.
Har du missat att tråden och mitt inlägg handlar om när folk är hemma helt korrekt för att de inte kan jobba? Det handlar alltså inte om bondpermis och inte heller om att jobba. Jag tror inte man kan uttrycka det tydligare än "Jag förutsätter att man är oförmögen att utföra sitt arbete och inte sjukskrivit sig felaktigt. "
 
Har du missat att tråden och mitt inlägg handlar om när folk är hemma helt korrekt för att de inte kan jobba? Det handlar alltså inte om bondpermis och inte heller om att jobba. Jag tror inte man kan uttrycka det tydligare än "Jag förutsätter att man är oförmögen att utföra sitt arbete och inte sjukskrivit sig felaktigt. "

Förlåt, att jag som missförstår allt och inte kan förklara så att folk förstår hur JAG tänker, lägger mig i igen.

Om jag är sjuk och inte kan sköta mitt jobb utan har sjukskrivit mig, oavsett om jag sitter i affär, jobbar på kontor, sköter teknisk utrustning, skottar flis, kör lasttraktor, jobbar som avfallshanterare (sopgubbe eller sopgumma), barnskötare, hjärnkirurg eller vad jag gör, pga förkylning, migrän, kräksjuka och liknande lätta symptom.

Hur kan jag då, ta på mig kläder, åka till stallet, mocka åt min häst eller flera hästar, visitera häst, borsta häst, ta på/av täcke, ta på/av benskydd, kratsa hovar, bära flera kilo hö, bära flera hinkar vatten, leda in/ut häst, hästar. Sadla och tränsa häst, sitta upp och skritta ut på sin häst 20 minuter för att rasta hunden och "bara råka galoppera på favoritstigen för att det såg lockande ut" och "bara hoppa den där trädstocken för att hästen gillar att hoppa" osv...

Jag vet att alla hästmännniskor inte är såna här, men de finns. Jag vet att många hästägare har sina hästar i fullskötselstall där de inte behöver peta på sin häst, utan bara åka dit för att kolla att allt är oK. Men jag vet också att det finns folk som har stall där de måste sköta allt, det ser vi ju här i tråden massor av exempel på.

När alla om och om igen, säger man måste ha en buffert, man måste ha en backup-plan, man måste... när det gäller barn, andra djur, bilar, hus osv... gäller det inte hästar också?

Vad jag kan utläsa av de flesta inlägg här, är det så vi alla menar, du, jag, LBB (som till och med jag måste säga varit lite klok... :p i denna tråd) och många fler, även om du, jag, LBB och många fler inte uttrycker sig ordagrant likadant.

Kan vi inte helt enkelt försöka förstå detta nu, allihopa o lägga diskussionen bakom oss.

Jag ber återigen om ursäkt, för att jag trots att jag bestämt mig för att låta bli, skriver...

Och återigen, jag skriver inte för att vara otrevlig eller elak, utan ber om ursäkt om det tas så.

Ha en fin kväll... Nu ska jag ge mig iväg till en mataffär o sätta sprätt på pensionen... kylskåpet gapar tomt, sen ett par dagar tillbaka... :D
 
Har du missat att tråden och mitt inlägg handlar om när folk är hemma helt korrekt för att de inte kan jobba? Det handlar alltså inte om bondpermis och inte heller om att jobba. Jag tror inte man kan uttrycka det tydligare än "Jag förutsätter att man är oförmögen att utföra sitt arbete och inte sjukskrivit sig felaktigt. "
Frågan är ju hur korrekt det är, att som självskriven lämna hemmet för att utöva sin hobby?
 
Frågan är ju hur korrekt det är, att som självskriven lämna hemmet för att utöva sin hobby?
Har du verkligen så svårt att förstå att djur ingår i ens familj, i ens liv. Det är levande varelser som kräver skötsel hur dåligt man än mår. Det är inga robotar som står i stallet, det är inga grejer, det är ingen hobby, det är en livsstil man lever som inte går att ställa av och på när man känner för det. Mår man skit så man får krypa till stallet så får man göra det om man inte har snälla folk som hjälper en, det finns inga alternativ när det kommer till levande varelser oavsett om det är barn hundar eller hästar eller vilka andra djur man än har. Dom ska skötas oavsett sjukdom, och det förstår även mänskliga arbetsgivare.

Om man då inte fuskar och regelbundet varje vecka är borta från jobbet för att ha tid med annat men det är en helt annan fråga.
 
Jag ser hellre att en hjärnkirurg är hemma och kanske skrittar en runda i sakta mak i 10 minuter än att denne står i en operationssal och är febrig.

Tack för ditt konstruktiva svar på mitt inlägg, som visar att du förstått helheten i det jag försöker förklara... tror jag... eller inte....

För att jag ska tycka att det ska vara OK, att en febrig hjärnkirurg skrittar en tur i skogen, hoppas jag att denne har skötare som betalas vit lön, för att mocka, fixa foder, ta ut och in, täcka på, av, ta på, av benskydd, samt borsta, sadla och tränsa på, samt sadla av och tränsa av och täcka hästen för natten.

Och förlåt om jag missförstått och om jag är otrevlig eller elak, då det inte är min mening.
 
Förlåt, att jag som missförstår allt och inte kan förklara så att folk förstår hur JAG tänker, lägger mig i igen.

Om jag är sjuk och inte kan sköta mitt jobb utan har sjukskrivit mig, oavsett om jag sitter i affär, jobbar på kontor, sköter teknisk utrustning, skottar flis, kör lasttraktor, jobbar som avfallshanterare (sopgubbe eller sopgumma), barnskötare, hjärnkirurg eller vad jag gör, pga förkylning, migrän, kräksjuka och liknande lätta symptom.

Hur kan jag då, ta på mig kläder, åka till stallet, mocka åt min häst eller flera hästar, visitera häst, borsta häst, ta på/av täcke, ta på/av benskydd, kratsa hovar, bära flera kilo hö, bära flera hinkar vatten, leda in/ut häst, hästar. Sadla och tränsa häst, sitta upp och skritta ut på sin häst 20 minuter för att rasta hunden och "bara råka galoppera på favoritstigen för att det såg lockande ut" och "bara hoppa den där trädstocken för att hästen gillar att hoppa" osv...

Jag vet att alla hästmännniskor inte är såna här, men de finns. Jag vet att många hästägare har sina hästar i fullskötselstall där de inte behöver peta på sin häst, utan bara åka dit för att kolla att allt är oK. Men jag vet också att det finns folk som har stall där de måste sköta allt, det ser vi ju här i tråden massor av exempel på.

När alla om och om igen, säger man måste ha en buffert, man måste ha en backup-plan, man måste... när det gäller barn, andra djur, bilar, hus osv... gäller det inte hästar också?

Vad jag kan utläsa av de flesta inlägg här, är det så vi alla menar, du, jag, LBB (som till och med jag måste säga varit lite klok... :p i denna tråd) och många fler, även om du, jag, LBB och många fler inte uttrycker sig ordagrant likadant.

Kan vi inte helt enkelt försöka förstå detta nu, allihopa o lägga diskussionen bakom oss.

Jag ber återigen om ursäkt, för att jag trots att jag bestämt mig för att låta bli, skriver...

Och återigen, jag skriver inte för att vara otrevlig eller elak, utan ber om ursäkt om det tas så.

Ha en fin kväll... Nu ska jag ge mig iväg till en mataffär o sätta sprätt på pensionen... kylskåpet gapar tomt, sen ett par dagar tillbaka... :D

Fast alltså... det jag fetat hittar du ju mest på... eller spekulerar vilt i alla fall.
Jag tycker personligen att det är självklart att man, om man är fysiskt kapabel, tar hand om både hus och djur och ungar även m man är sjukskriven. Världen kan inte stanna upp bara för att jag kräks eller har feberfrossa, vissa saker måste man göra ändå. Klä sig till exempel, och lämna huset vid något tillfälle.
Se om hästens basbehov är tvunget, precis som hundens. Sedan kan jag ju låta fodringen eller utsläppet ta tre timmar om jag vill, istället för de vanliga tjugo minutrarna.... och om hästen dessutom är nödd om motion ska jag verkligen vara mer än halvdöd för att inte kunna stå i mitten av en longeringscirkel eller kunna skritta runt en sväng.
Det du beskriver där du antar att folk skulle ta tillfället i akt för lite extra skoj för att "man är ju ändå ledig från jobbet, hihi!" är nog inte verklighet för särskilt många som mår skit men ändå måste ta hand om sin häst.

Jag förstår verkligen inte hur det kan sticka så i ögonen på folk att man prioriterar olika och/eller har olika förutsättningar.
 
För att jag ska tycka att det ska vara OK, att en febrig hjärnkirurg skrittar en tur i skogen, hoppas jag att denne har skötare som betalas vit lön, för att mocka, fixa foder, ta ut och in, täcka på, av, ta på, av benskydd, samt borsta, sadla och tränsa på, samt sadla av och tränsa av och täcka hästen för natten.
Även hjärnkirurger kan säkerligen ordna medryttare osv som hjälper till med hästen dom dagar dom jobbar om dom känner att dom inte hinner hästen alla dagar i veckan pga jobbet. Eller får just hjärnkirurger inte ha ett hästliv som majoriteten av hästfolket har? Måste dom just anlita personal dagar dom inte hinner med hästen? Har hjärnkirurgen hästen den dagen den råkar vara sjuk så ja, då får även hjärnkirurgen åka och ta hand om hästen om den måste precis som alla andra.

Det är konstigt att en del tycker jag verkar tro att hästfolk alltid tycker det är hur kul som helst med denna livsstil och vara tvungen att ta hand om allting dagar man mår åt skogen. Tror alla hästmänniskor eller djurmänniskor överlag ibland suckar över att dom tagit på sig att ha djur dagar dom knappt orkar ur sängen men djuren måste skötas oavsett hur man mår. Man gör det man måste helt enkelt, är det jättejobbigt får saker och ting bara ta längre tid helt enkelt, man får vila då och då i värsta fall.
 
Även hjärnkirurger kan säkerligen ordna medryttare osv som hjälper till med hästen dom dagar dom jobbar om dom känner att dom inte hinner hästen alla dagar i veckan pga jobbet. Eller får just hjärnkirurger inte ha ett hästliv som majoriteten av hästfolket har? Måste dom just anlita personal dagar dom inte hinner med hästen? Har hjärnkirurgen hästen den dagen den råkar vara sjuk så ja, då får även hjärnkirurgen åka och ta hand om hästen om den måste precis som alla andra.

Det är konstigt att en del tycker jag verkar tro att hästfolk alltid tycker det är hur kul som helst med denna livsstil och vara tvungen att ta hand om allting dagar man mår åt skogen. Tror alla hästmänniskor eller djurmänniskor överlag ibland suckar över att dom tagit på sig att ha djur dagar dom knappt orkar ur sängen men djuren måste skötas oavsett hur man mår. Man gör det man måste helt enkelt, är det jättejobbigt får saker och ting bara ta längre tid helt enkelt, man får vila då och då i värsta fall.

Tack! Så himla vettigt inlägg! :heart Det är inte superkul alltid.
 
Har du verkligen så svårt att förstå att djur ingår i ens familj, i ens liv. Det är levande varelser som kräver skötsel hur dåligt man än mår. Det är inga robotar som står i stallet, det är inga grejer, det är ingen hobby, det är en livsstil man lever som inte går att ställa av och på när man känner för det. Mår man skit så man får krypa till stallet så får man göra det om man inte har snälla folk som hjälper en, det finns inga alternativ när det kommer till levande varelser oavsett om det är barn hundar eller hästar eller vilka andra djur man än har. Dom ska skötas oavsett sjukdom, och det förstår även mänskliga arbetsgivare.

Om man då inte fuskar och regelbundet varje vecka är borta från jobbet för att ha tid med annat men det är en helt annan fråga.
Var har jag sagt att man inte ska få sköta sina djur..du bryter mot lagen om du inte gör det. Vad säger att du får ordna ngn annan att göra det om du
Har du verkligen så svårt att förstå att djur ingår i ens familj, i ens liv. Det är levande varelser som kräver skötsel hur dåligt man än mår. Det är inga robotar som står i stallet, det är inga grejer, det är ingen hobby, det är en livsstil man lever som inte går att ställa av och på när man känner för det. Mår man skit så man får krypa till stallet så får man göra det om man inte har snälla folk som hjälper en, det finns inga alternativ när det kommer till levande varelser oavsett om det är barn hundar eller hästar eller vilka andra djur man än har. Dom ska skötas oavsett sjukdom, och det förstår även mänskliga arbetsgivare.

Om man då inte fuskar och regelbundet varje vecka är borta från jobbet för att ha tid med annat men det är en helt annan fråga.
Hm ett bedrägeri är väl även ett bedrägeri första gången? Du är skyldig att ta hand om dina djur, har inte hävdat ngt annat, men inte som sjukskriven, som sådan får du fixa ngn annan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 697
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp