Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och just gråzon kallas det därför att det ligger på gränsen, vissa anser det ok, andras inte. Du får fixa käk till dig själv, dina barn, men frågan är om det vore ok om jag som sjukskriven skulle fixa käk till mina djur.
Så länge det inte ingår i ditt arbete att fixa mat åt dina djur (dvs att du fixar åt dina personliga husdjur) så är det knappast någon gråzon och fixar du åt dina lantbruksdjur som sjukskriven så är det fusk med sjukskrivningen och inte heller det någon gråzon.
 
Det är inte det som diskuteras här, det är en helt annan fråga att simulera sjukdom för att kunna göra saker med sin häst. Om folk tänker eller inte tänker det är ointressant för frågan om man kan ta hand om sin häst och eventuellt rida den när man är sjuk. Ska man låta bli att ta hand om sin häst det lilla man kan /måste när man är sjuk för att vissa tar ledigt från jobb genom felaktig sjukskrivning?

Din situation och sjukdom tänker jag inte kommentera.


Hur ställer du dig till det här då? - som också stod i mitt inlägg. Det är det som diskuteras i tråden. Efter vad jag förstår. Som ni kanske vet/kommer ihåg har jag också varit hästägare.

"Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig. "

Mvh Ingela
 
Hur ställer du dig till det här då? - som också stod i mitt inlägg. Det är det som diskuteras i tråden. Efter vad jag förstår. Som ni kanske vet/kommer ihåg har jag också varit hästägare.

"Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig. "

Mvh Ingela
Vad finns att förstå, du hade någon annan som kunde ställa upp, alla har inte det.
 
Hur ställer du dig till det här då? - som också stod i mitt inlägg. Det är det som diskuteras i tråden. Efter vad jag förstår. Som ni kanske vet/kommer ihåg har jag också varit hästägare.

"Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig. "

Mvh Ingela

"

Det är ditt personliga val/mående som avgör om du klarar av att fixa med din häst eller ber andra att göra det. Det är inget jag tar ställning till. Trist att du inte kom överens med stallkompisarna men det har inget med tråden att göra.
 
Vad finns att förstå, du hade någon annan som kunde ställa upp, alla har inte det.

Okey, så då är det helt OK, att sjukskriva sig för migrän och trots att man inte kommer ur sängen, eller kan dra upp rullgardinen för att man är så ljuskänslig att man spyr, så fort man öppnar ögonen och man är färdig att spraka ut katten genom fönstret för att den råkar smyga med sitt tassande över golvet för att man tycker att det låter som en mindre elefant galopperar förbi, att trots att man sjukskrivit sig från jobbet, kan man åka till stallet.

Nej, jag förstår inte hur man tänker då. En häst är inte en rättighet - det är vad jag fått lära mig här på bukefalos tidigare, har man ingen backup som kan ställa upp vid sjukdom, är det kanske inte en häst man ska ha.

Mvh

Ingela
 
Det är ditt personliga val/mående som avgör om du klarar av att fixa med din häst eller ber andra att göra det. Det är inget jag tar ställning till. Trist att du inte kom överens med stallkompisarna men det har inget med tråden att göra.

OK, ursäkta att jag bara hänvisar till mig själv i mina svar till dig. Det är väldigt egoistiskt. Jag erkänner.

Jag har varken häst eller katt, så du kan läsa mitt svar till MIa här ovan och svara på det i stället då, det är mindre personifierat. Även om en rad, råkat slinka in... vilket jag ber om ursäkt på förhand för, så du inte missförstår mig med flit igen.

Mvh

Ingela
 
Okey, så då är det helt OK, att sjukskriva sig för migrän och trots att man inte kommer ur sängen, eller kan dra upp rullgardinen för att man är så ljuskänslig att man spyr, så fort man öppnar ögonen och man är färdig att spraka ut katten genom fönstret för att den råkar smyga med sitt tassande över golvet för att man tycker att det låter som en mindre elefant galopperar förbi, att trots att man sjukskrivit sig från jobbet, kan man åka till stallet.

Nej, jag förstår inte hur man tänker då. En häst är inte en rättighet - det är vad jag fått lära mig här på bukefalos tidigare, har man ingen backup som kan ställa upp vid sjukdom, är det kanske inte en häst man ska ha.

Mvh

Ingela
Självklart ska man sjukskriva sig om man inte kan ta sig ur sängen. Och huruvida man har en häst eller inte ska inte påverka. När man väl är sjukskriven, helt korrekt enligt reglerna, så gör man vad man kan/måste. Jag ser ingen direkt skillnad på att mata katten eller hästen så länge man fysiskt klarar det samtidigt som man får tillräcklig vila. Ibland måste man handla mat också eller hämta ett barn från dagis.
 
Okey, så då är det helt OK, att sjukskriva sig för migrän och trots att man inte kommer ur sängen, eller kan dra upp rullgardinen för att man är så ljuskänslig att man spyr, så fort man öppnar ögonen och man är färdig att spraka ut katten genom fönstret för att den råkar smyga med sitt tassande över golvet för att man tycker att det låter som en mindre elefant galopperar förbi, att trots att man sjukskrivit sig från jobbet, kan man åka till stallet.

Nej, jag förstår inte hur man tänker då. En häst är inte en rättighet - det är vad jag fått lära mig här på bukefalos tidigare, har man ingen backup som kan ställa upp vid sjukdom, är det kanske inte en häst man ska ha.

Mvh

Ingela
Att skaffa djur, oavsett art, är ingen rättighet som du mycket riktigt skriver, men har du ett djur har du skyldighet att ta hand om det.

Jag kommer ihåg när ex skjutsade mig till stallet efter jag blivit påkörd av en taxi strax efter vi träffats. Jag var så dålig att jag satt i badkaret på nätterna och grät av smärta, tabletterna hjälpte inte, ändå så stod jag där och mockade åt min häst och det fick ta de 30 - 40 min. det tog att bara fylla skottkärran så han kunde köra ut den åt mig.

Ja, jag var sjukskriven, ja, jag tog hand om min häst.
 
Okey, så då är det helt OK, att sjukskriva sig för migrän och trots att man inte kommer ur sängen, eller kan dra upp rullgardinen för att man är så ljuskänslig att man spyr, så fort man öppnar ögonen och man är färdig att spraka ut katten genom fönstret för att den råkar smyga med sitt tassande över golvet för att man tycker att det låter som en mindre elefant galopperar förbi, att trots att man sjukskrivit sig från jobbet, kan man åka till stallet.

Nej, jag förstår inte hur man tänker då. En häst är inte en rättighet - det är vad jag fått lära mig här på bukefalos tidigare, har man ingen backup som kan ställa upp vid sjukdom, är det kanske inte en häst man ska ha.

Mvh

Ingela
Nu har du allt snurrat in dig fullständigt. Hur skulle man kunna åka till stallet med de symtom du beskriver? Du kan självklart varken jobba eller åka nånstans då.

Häromdagen fick jag en p-bot på 850 kr och jag låg i sängen och visste om att jag fick den. Men jag hade ett migränanfall som till och med var värre än det du beskriver och kunde inte gå ut och flytta bilen.
 
För mig är det viktigt att stå i stall där man kan hjälpa varandra när något händer. Jag tar gärna och mockar/ tar en fodring etc om någon ringer och säger att personen blivit magsjuk etc.
 
Senast ändrad:
Då återstår ju frågan, igen, vem som skulle göra det istället? Man har som sagt ett både laglig och moraliskt ansvar gentemot sina djur.
Självklart måste man få se om hus och hem när man är sjukskriven, annars skulle hela livet fallera. det är inte realistiskt.
som jag skrev, plånboken dvs betala ngn för tjänsten eller om en vän hjälper
 
som jag skrev, plånboken dvs betala ngn för tjänsten eller om en vän hjälper
Dels kanske man inte har råd (delvis eftersom man är sjukskriven med karens till exempel. ) och dels kanske den tjänsten inte finns att hyra/man har inte vänner som står i givakt.
Att ta hand om en häst är inte tvärenkelt och ingenting man kan be kreti och pleti om, detsamma gå ut med en hund.
Då känns det nästan enklare att skaffa en barnvakt om man verkligen inte har energin som krävs till hela hushållet.
 
Så länge det inte ingår i ditt arbete att fixa mat åt dina djur (dvs att du fixar åt dina personliga husdjur) så är det knappast någon gråzon och fixar du åt dina lantbruksdjur som sjukskriven så är det fusk med sjukskrivningen och inte heller det någon gråzon.
Så du menar på fullt allvar att den som äger ngr hästar som hobby, kan gå sjukskriven och samtidigt fixa foder och annat till dessa djur bara för att han inte har ngn inkomst på dem ? Fint då ska jag sjukskriva mig nästa gång jag ska slipa och måla båten ;)
 
Så du menar på fullt allvar att den som äger ngr hästar som hobby, kan gå sjukskriven och samtidigt fixa foder och annat till dessa djur bara för att han inte har ngn inkomst på dem ? Fint då ska jag sjukskriva mig nästa gång jag ska slipa och måla båten ;)
Ja det sker ofta att man ser till att djur och barn har mat när man sjuk.

När det gäller att sjukskriva sig för att göra något är det en helt annan sak och uppenbart fusk, även om det gäller att göra det med hästen.
 
Så du menar på fullt allvar att den som äger ngr hästar som hobby, kan gå sjukskriven och samtidigt fixa foder och annat till dessa djur bara för att han inte har ngn inkomst på dem ? Fint då ska jag sjukskriva mig nästa gång jag ska slipa och måla båten ;)
Jobbets sjuksköterska som ringer upp vid sjukdom tycker det är bra att komma ut i friska luften en stund, att vattna hästarna med slangen tyckte hon var en utmärkt idé;).
 
Ja det sker ofta att man ser till att djur och barn har mat när man sjuk.

När det gäller att sjukskriva sig för att göra något är det en helt annan sak och uppenbart fusk, även om det gäller att göra det med hästen.
Så länge du gör det hemma, frågan är om din argumentering håller om stall o hägn befinner sig ngn 1/2 mil bort. Nu talar jag om en vanlig sjukskrivning utan läkarintyg. Självklart kan den som är sjukskriven för depression både rida, rykta och utfodra sina hästar. Eller varför inte , vara ute och segla. Det kan tom. vara rehabiliterande. Men har ngn knäckt ryggen och är hemma med ordination vila...då vete Faan.
 
Jobbets sjuksköterska som ringer upp vid sjukdom tycker det är bra att komma ut i friska luften en stund, att vattna hästarna med slangen tyckte hon var en utmärkt idé;).
Så om jag sjukskriver mig, så kan jag ta en tur med båten ? där ute på sjön är ju luften både ren och frisk ;?
 
Så om jag sjukskriver mig, så kan jag ta en tur med båten ? där ute på sjön är ju luften både ren och frisk ;?
Så om jag sjukskriver mig, så kan jag ta en tur med båten ? där ute på sjön är ju luften både ren och frisk ;?
Frågade inte det när sjuksköterskan ringde upp från jobbet.

Hade tänkt att be faster vattna hästarna den dagen men efter pratat med sjuksyster så ändrade jag mig och gjorde det själv efter rekommendationen.
 
Så om jag sjukskriver mig, så kan jag ta en tur med båten ? där ute på sjön är ju luften både ren och frisk ;?
Sjukskrivning förutsätter att du är sjuk. Om du mår bra av en segeltur och du inte behöver göra mer än att klättra i båten och sitta och sola en halvtimme så mår du säkert bra av det i vissa fall. Mig veterligt så är det sällan så.
 
Frågade inte det när sjuksköterskan ringde upp från jobbet.
Allt handlar väl om sunt förnuft. Är ngn hemma ett par dagar för en förkylning så säger väl inte kassan ngt om man vattnar hästerna under en eller två dagar innan man återgår till jobbet. Problematiskt blir det väl om en person är långvarigt sjukskriven, då bör man nog ha på fötterna dvs ha ett godkännande av sjukskrivande läkare innan man åker till stallet eller ut på sjön för att segla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 699
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp