Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vill inte ha sjuka kollegor på jobbet eftersom dom smittar. Vill dom istället springa halvmara Eller rida 27 hästar? Inga problem för mig

Är det som kollega eller chef du inte vill ha sjuk kollega på jobbet? Och hur sjuk? Är du kollega kanske du tänker "kom inte hit och smitta ner mig, jag struntar i om du rider någon häst etc", är du chef kanske du tänker " ok, du är sjuk, klart du ska vara hemma, men jag skulle inte acceptera att du rider någon häst"

Hur sjuk jag än är, alltså även vid 40 graders feber och kräksjuka, så sköter jag mina hästar själv.
De gånger jag har haft hjälp i stallet har varit vid sjukhusvistelse (bb).
Men rida, nej jag skulle inte göra det, jag skulle skämmas något enormt om jag tex stötte på någon kollega eller min chef.
Jag vet inte vilken ursäkt som skulle var ok heller, ur min synvinkel alltså. Sen om någon annan gör det och tycker det känns bra för dem, ja det bryr jag mig inte så mycket om, men jag skulle aldrig göra det.

Är man psykiskt utmattad kan det vara ett undantag då sådana grejer som utomhusvistelse , lite avkoppling, kan främja tillfrisknandet.
Sånt här är så himla svårt! antingen förargar man någon arbetskamrat genom att komma till jobbet och vara förkyld, eller så förargar man någon annan arbetskamrat som tycker att "jag såg minsann henne vara i stallet i torsdags, hon både mockade o fyllde på vatten".
Man får nog följa sitt eget samvete och sinne lite, och sen försöka vara lite ödmjuk inför andras val också.

Och min kommentar om att jag även vid sjukdom alltid tar hand om mina egna hästar skrev jag inte för att verka präktig, utan mer för att visa att just det har jag verkligen inget dåligt samvete över, just eftersom jag måste göra det, så den biten känner jag mig helt bekväm med, inga skuldkänslor alls. Det är just ridningen som jag inte är bekväm med att utföra eftersom hästen klarar sig utan motion.
 
Senast ändrad:
Tror du på allvar att någon funderat på om det var specialregler för bönder så de kunde jobba och vara sjukskrivna? Om inte så förstår jag inte varför du vill belysa det uppenbara.
Om man läser original inlägget "Frågan är väl om den kobonde som trots sjukskrivning går ut i ladugården inte åker dit för försäkringsbedrägeri, om detta uppdagas....borde väl gälla för en hästägare med. Men med detta sagt så försvinner inte plikten att se till sina djur, den tjänsten får man väl ordna antingen via plånboken eller med hjälp av vänner. " så börjar man förstå vilken fantasi du tycks besitta när det gäller tolkningen av andras inlägg :laugh:
 
HAr alltid rastat hundar och gått en mindre sväng med dem även när jag är hemma och är sjuk. HAr jag feber och är risig går jag inte till jobbet. Jag kan ändå gå ut med hundarna. det är inte riktigt samma sak att befinna sig på jobbet i många timmar och gå en tur med hunden i 30 minuter.
Har jag magsjuka stannar jag dessutom hemma 24 timmar efter tillfrisknande (ingen i vår personal vill bli smittad- som regel leder det till mer problem än att stanna hemma 24 timmar extra).
 
HAr alltid rastat hundar och gått en mindre sväng med dem även när jag är hemma och är sjuk. HAr jag feber och är risig går jag inte till jobbet. Jag kan ändå gå ut med hundarna. det är inte riktigt samma sak att befinna sig på jobbet i många timmar och gå en tur med hunden i 30 minuter.
Har jag magsjuka stannar jag dessutom hemma 24 timmar efter tillfrisknande (ingen i vår personal vill bli smittad- som regel leder det till mer problem än att stanna hemma 24 timmar extra).
Det hamnar väl i samma gråzon som att laga mat till ens ungar och/eller livspartner då man är sjuk...
 
Om man läser original inlägget "Frågan är väl om den kobonde som trots sjukskrivning går ut i ladugården inte åker dit för försäkringsbedrägeri, om detta uppdagas....borde väl gälla för en hästägare med. Men med detta sagt så försvinner inte plikten att se till sina djur, den tjänsten får man väl ordna antingen via plånboken eller med hjälp av vänner. " så börjar man förstå vilken fantasi du tycks besitta när det gäller tolkningen av andras inlägg :laugh:
Det gäller hästägare som har sin inkomst från hästarna och arbetar med dem när de är sjukskrivna precis som för bönder liksom för alla andra. Egenföretagare är de som har mest problem med den biten.

Vad folk gör som sjukskrivna som inte är rent jobb är en annan femma men det spelar mindre roll om de rider, spelar poker, spelar fiol eller teater. Om det är vettigt och okej beror på sjukdomen och vilket arbete men har, det är dock inte jämförbart med att sjukskriva sig och samtidigt arbeta, är det fusk är det en annan typ av fusk.
 
Det gäller hästägare som har sin inkomst från hästarna och arbetar med dem när de är sjukskrivna precis som för bönder liksom för alla andra. Egenföretagare är de som har mest problem med den biten.

Vad folk gör som sjukskrivna som inte är rent jobb är en annan femma men det spelar mindre roll om de rider, spelar poker, spelar fiol eller teater. Om det är vettigt och okej beror på sjukdomen och vilket arbete men har, det är dock inte jämförbart med att sjukskriva sig och samtidigt arbeta, är det fusk är det en annan typ av fusk.

Är det då OK att som kontorist... Hmm... jag har fått återbudstid på kliniken till min häst i morgon kl 11. Undrar om jag inte är lite snuvig, så jag kan sjukskriva mig för att åka till kliniken. För det är ju så många hästmänniskor med tiden kommer tänka.

Jag vet att du kommer hugga tillbaka med att det går inte att jämföra äpplen med päron. Men jag vill ändå belysa det liv jag, och många med mig lever. Som funktionsnedsatt blir man jagad med lupp och blåslampa av försäkringskassan. Jag har nu i fyra veckor väntat på att få min förebyggande sjukpenning godkänd, så jag kan få träna igång min slitna kropp igen efter 8 års lojalitet mot arbetsplatsen, där jag tackat nej till bassängträning och egenträning pga jobb och slutligen helt lagt ner egenträningen för att sköta mitt jobb. Det är ingen som tackar mig och min funktionsnedsatta vänner, men vi jagas gud så förbanne oss... för vår rätt till sjukersättning, assistans med mera. Men hästägare, tycker det är helt ok att sjukskriva sig för förkylningar, feber, migrän osv, men ändå åka och ta hand om sin häst. Det tycker jag är att sila mygg och svälja kameler.

Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig.

Jag ber om ursäkt om jag är otrevlig eller något annat, det är absolut inte min mening.

Mvh

IngelaH
 
Har alltid jobbat på kontor och haft häst. När jag varit sjuk (feber, influensa eller liknande) så har jag fått ta hand om min häst iallafall. Det är en himla skillnad på att mocka en box med pausar, sitta ner en stund och vila, göra några höpåsar och gosa lite och att jobba fullt fokus, full fart i 8 timmar.
Rida går inte när man är sjuk, möjligtvis skritta en runda.
 
Är det då OK att som kontorist... Hmm... jag har fått återbudstid på kliniken till min häst i morgon kl 11. Undrar om jag inte är lite snuvig, så jag kan sjukskriva mig för att åka till kliniken. För det är ju så många hästmänniskor med tiden kommer tänka.

Jag vet att du kommer hugga tillbaka med att det går inte att jämföra äpplen med päron. Men jag vill ändå belysa det liv jag, och många med mig lever. Som funktionsnedsatt blir man jagad med lupp och blåslampa av försäkringskassan. Jag har nu i fyra veckor väntat på att få min förebyggande sjukpenning godkänd, så jag kan få träna igång min slitna kropp igen efter 8 års lojalitet mot arbetsplatsen, där jag tackat nej till bassängträning och egenträning pga jobb och slutligen helt lagt ner egenträningen för att sköta mitt jobb. Det är ingen som tackar mig och min funktionsnedsatta vänner, men vi jagas gud så förbanne oss... för vår rätt till sjukersättning, assistans med mera. Men hästägare, tycker det är helt ok att sjukskriva sig för förkylningar, feber, migrän osv, men ändå åka och ta hand om sin häst. Det tycker jag är att sila mygg och svälja kameler.

Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig.

Jag ber om ursäkt om jag är otrevlig eller något annat, det är absolut inte min mening.

Mvh

IngelaH


Nej, det är självklart inte okej att sjukskriva sig för att åka till veterinären med sin häst, då får man ju ta ledigt på annat sätt om det infaller på arbetstid!

Den korta typen av sjukskrivning som vi pratar om här - några dagar för magsjuka, feber, migrän, influensa - är det ju arbetsgivaren som betalar, och den behöver därmed inte godkännas av försäkringskassan. Säkerligen kan det leda till att en och annan är "måndagssjuk", men jag tror ändå att de flesta kan klara av att själva känna om/när de kan gå till jobbet eller inte, och det kan ju variera stort mellan olika typer av jobb när man faktiskt klarar att jobba och när man behöver vara hemma. Och jag tycker inte att man har någon sorts moralisk skyldighet att inte åka till stallet eller att inte ta hand om sina hundar, barn, kaniner eller vad det nu kan vara för individer som är beroende av en.

Den "häxjakt" som försäkringskassan numera bedriver på funktionsnedsatta och långtidssjuka, den är inte riktigt klok, tycker jag! Men samtidigt är det ju en helt annan fråga än att eventuellt skritta en runda på sin häst fastän man är hemma från jobbet med migrän. Vilket jag absolut kan tycka är okej!
 
Är det då OK att som kontorist... Hmm... jag har fått återbudstid på kliniken till min häst i morgon kl 11. Undrar om jag inte är lite snuvig, så jag kan sjukskriva mig för att åka till kliniken. För det är ju så många hästmänniskor med tiden kommer tänka.


Det är inte det som diskuteras här, det är en helt annan fråga att simulera sjukdom för att kunna göra saker med sin häst. Om folk tänker eller inte tänker det är ointressant för frågan om man kan ta hand om sin häst och eventuellt rida den när man är sjuk. Ska man låta bli att ta hand om sin häst det lilla man kan /måste när man är sjuk för att vissa tar ledigt från jobb genom felaktig sjukskrivning?

Din situation och sjukdom tänker jag inte kommentera.
 
JAg ser inte att det är någon gråzon alls. Det är inte heller samma sak att laga mat som att arbeta i åtta timmar. Vid både rastning och matlagning går det utmärkt att vila efteråt vilket knappast är fallet på en arbetsplats.
Och just gråzon kallas det därför att det ligger på gränsen, vissa anser det ok, andras inte. Du får fixa käk till dig själv, dina barn, men frågan är om det vore ok om jag som sjukskriven skulle fixa käk till mina djur.
 
Det gäller hästägare som har sin inkomst från hästarna och arbetar med dem när de är sjukskrivna precis som för bönder liksom för alla andra. Egenföretagare är de som har mest problem med den biten.

Vad folk gör som sjukskrivna som inte är rent jobb är en annan femma men det spelar mindre roll om de rider, spelar poker, spelar fiol eller teater. Om det är vettigt och okej beror på sjukdomen och vilket arbete men har, det är dock inte jämförbart med att sjukskriva sig och samtidigt arbeta, är det fusk är det en annan typ av fusk.
som sagt, en gråzon.
 
Och just gråzon kallas det därför att det ligger på gränsen, vissa anser det ok, andras inte. Du får fixa käk till dig själv, dina barn, men frågan är om det vore ok om jag som sjukskriven skulle fixa käk till mina djur.

Då återstår ju frågan, igen, vem som skulle göra det istället? Man har som sagt ett både laglig och moraliskt ansvar gentemot sina djur.
Självklart måste man få se om hus och hem när man är sjukskriven, annars skulle hela livet fallera. det är inte realistiskt.
 
Mitt problem är att när kollegor kommer till jobbet halvförkylda och ändå knegar på så blir jag sjuk. Jag tror det finns rätt många som jag. Vi måste ju också försörja oss men det kan vara rätt svårt på vinterhalvåret. Det känns som om det finns en måste jobba-jämt-norm idag. Jag tycker det här är svårt att hantera på ett konstruktivt sätt. Jag antar att det mesta bottnar i den ökande stressen på våra arbetsplatser,
 
Nej, det är självklart inte okej att sjukskriva sig för att åka till veterinären med sin häst, då får man ju ta ledigt på annat sätt om det infaller på arbetstid!

Den korta typen av sjukskrivning som vi pratar om här - några dagar för magsjuka, feber, migrän, influensa - är det ju arbetsgivaren som betalar, och den behöver därmed inte godkännas av försäkringskassan. Säkerligen kan det leda till att en och annan är "måndagssjuk", men jag tror ändå att de flesta kan klara av att själva känna om/när de kan gå till jobbet eller inte, och det kan ju variera stort mellan olika typer av jobb när man faktiskt klarar att jobba och när man behöver vara hemma. Och jag tycker inte att man har någon sorts moralisk skyldighet att inte åka till stallet eller att inte ta hand om sina hundar, barn, kaniner eller vad det nu kan vara för individer som är beroende av en.

Den "häxjakt" som försäkringskassan numera bedriver på funktionsnedsatta och långtidssjuka, den är inte riktigt klok, tycker jag! Men samtidigt är det ju en helt annan fråga än att eventuellt skritta en runda på sin häst fastän man är hemma från jobbet med migrän. Vilket jag absolut kan tycka är okej!

Hur ställer du dig till det här då? - som också stod i mitt inlägg. Det är det som diskuteras i tråden. Efter vad jag förstår. Som ni kanske vet/kommer ihåg har jag också varit hästägare.

"Jag hoppas att du förstår hur jag menar och inte blir förbannad. Jag vill bara att ni ska förstå hur jag ser det. Jag åkte inte ut till stallet med migrän och feber. Utan då fick jag snällt fixa någon vän som kunde ordna min häst, då flera av de sista stallen jag stod i trots att de sagt det vid inflytt att här hjälps vi åt... det gällde tyvärr inte mig. "

Mvh Ingela

"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 704
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp