Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är väldigt få grejer som förvärrar en "vanlig" sjukdom i stallet. Vilken sjukdom kräver att man ligger inne hela dagen?

Jag kan förstå att man inte ska ut och träna upp sitt flås när man är sjuk men det tror jag det är få som gör.
Alltså, jag är inte hemma från jobbet alls om jag klarar annat än att ligga hemma.
Sjuk från jobbet i min värld är magsjuka, influensa eller influensaliknande förkylning. Då ligger jag i sängen eller soffan hela dagarna. Vila är högsta prio.
Jag kanske (inte alltid) orkar släpa mig till stallet men då är det väldigt ansträngande att ens vara uppe och röra mig.
 
Alltså, jag är inte hemma från jobbet alls om jag klarar annat än att ligga hemma.
Sjuk från jobbet i min värld är magsjuka, influensa eller influensaliknande förkylning. Då ligger jag i sängen eller soffan hela dagarna. Vila är högsta prio.
Jag kanske (inte alltid) orkar släpa mig till stallet men då är det väldigt ansträngande att ens vara uppe och röra mig.

Då är du en av de personerna jag stör mig på. De som kommer till jobbet och egentligen är sjuka men ska vara så jävla tuffa och jobba ändå och sen smitta ner sina kollegor. Jag önskar att alla hade stannat hemma när de är sjuka. Sen bryr jag mig inte om de går ut med hunden, skrittar ut en stillsam runda eller tar hand om sina barn när de är hemma sjukskrivna.
 
Frågan är väl om den kobonde som trots sjukskrivning går ut i ladugården inte åker dit för försäkringsbedrägeri, om detta uppdagas....borde väl gälla för en hästägare med. Men med detta sagt så försvinner inte plikten att se till sina djur, den tjänsten får man väl ordna antingen via plånboken eller med hjälp av vänner.

Hur vanligt är det att en kobonde är sjukskriven 🤔
 
Då är du en av de personerna jag stör mig på. De som kommer till jobbet och egentligen är sjuka men ska vara så jävla tuffa och jobba ändå och sen smitta ner sina kollegor. Jag önskar att alla hade stannat hemma när de är sjuka. Sen bryr jag mig inte om de går ut med hunden, skrittar ut en stillsam runda eller tar hand om sina barn när de är hemma sjukskrivna.
Jaha. Synd för dig att du stör dig.
Jag tycker helt enkelt inte att det är rimligt att vara hemma vid minsta förkylning.
Inte ens 1177 rekommenderar att man är hemma vid förkylning. De beskriver bara vad man ska tänka på kring hygien och liknande för att undvika att smitta andra.

Jag är hemma när mitt allmäntillstånd är rejält sänkt. Inte annars.
Jag förväntar mig samma sak från mina kollegor.
 
Jag är faktiskt hemma från jobbet idag! Det händer ungefär bara en gång om året och det är när en förkylning bryter ut så att jag blöder näsblod i parti och minut och blir helt knäckt (framför allt för att jag inte kan sova. ) . Hade jag fortfarande jobbat i stallet hade jag gått till jobbet ändå, där kunde jag drumla omkring som en zombie med tussar i näsan i godan ro.... men som lokalvårdare på ett hyfsat shysst hotell är det helt enkelt inte okej.
Jag tänker däremot gå ut med hundarna idag, och hade jag haft häst hade jag ridit också! Inte hårt träningspass, men definitivt ut med hästen.
Imorgon, om det är bättre, tänker jag gå till jobbet och riskera smitta för annat har jag inte råd till och jag vet att söndag är en rent Bedrövlig dag för alla, så jag vill hjälpa till.
Livet ser olika ut för olika människor helt enkelt. Det finns säkert ungefär lika många människor som tycker att jag är en fuskare som stannar hemma, som de som tycker att jag är en självisk idiot då jag går och jobbar.
 
Alltså, jag är inte hemma från jobbet alls om jag klarar annat än att ligga hemma.
Sjuk från jobbet i min värld är magsjuka, influensa eller influensaliknande förkylning. Då ligger jag i sängen eller soffan hela dagarna. Vila är högsta prio.
Jag kanske (inte alltid) orkar släpa mig till stallet men då är det väldigt ansträngande att ens vara uppe och röra mig.
Och jag ligger inte i sängen pga dom sjukdomarna, jag känner mig och mår mycket bättre av friskare luft och komma ut än att ligga inne. Bästa sättet för mig att bli frisk eller känna mig piggare är att ta mig ut.
 
På tal om att posta på Facebook under sjukdagar. Min kollega ojade sig över sin axel och menade att hon har samma problem som jag (dvs impingement) och menade att hon absolut inte kunde jobba. Hon postade bilder där hon bytt gardiner och storstädat samt tvättat fönstren. Jag kan alltså inte ens i ett bra skede tvätta fönstren eftersom det gör så fruktansvärt ont.

En annan kollega som inte kunde jobba p.g.a. påstådda problem med inomhusluften hängde på olika loppisar dagarna i ända.
 
Är ju oftast den kategorin som inte har råd att vara hemma. Nu jobbar jag ju inom psykiatrin men typ minus 1900 spänn på karensdagen gör ju att man tänker till alltså.
Jo, jag vet. Jobbar också inom psykiatrin. Nu har jag inte riktigt så hög karens, men när jag jobbade natt tror jag att jag hade typ 1700-1800. Inte kul!
 
Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?
Ibland vet man ju faktiskt inte som kollega vad som ligger bakom en sjukskrivning även om det officiella är att det är typ feber. Det är inte helt ovanligt att chefer ger ”sjukdagar” till sin personal i samband med tex dödsfall och allvarliga sjukdomsbesked och liknande som man inte alltid vill dela med sig av till kollegorna. Psykiska besvär är kanske inte heller något man vill att ”alla” ska känna till.

Onödigt att hetsa upp sig och ropa ”skolk”.

En av mina kollegor har förhållandevis hög frånvaro och det dröjde ganska länge innan jag fick veta den verkliga orsaken. (Som är att en familjemedlem blivit sjuk i en obotlig sjukdom och att hon själv periodvis mår väldigt dåligt på grund av det och då har svårt att jobba 100%). Men hade hon en häst hade hon säkert haft gott av stall-och ridterapi som ju inte kräver samma fokus som jobbet.
 
När jag körde buss och vaknade med migrän så var jag ju tvungen att sjukskriva mig, är det ett anfall som håller sig i bakgrunden med medicinering om jag rör mig långsamt skulle jag kunna fixa hästar och skritta ut en tur i skogen men att ratta buss i stadstrafik tar inte direkt hänsyn till behovet av långsamt tempo...

Mitt svar är ”det beror på” och jag vill helst inte fundera så mycket på vad andra gör och inte gör när de är sjukskrivna, jag vet ju sällan särskilt mycket om deras liv.
 
Jaha. Synd för dig att du stör dig.
Jag tycker helt enkelt inte att det är rimligt att vara hemma vid minsta förkylning.
Inte ens 1177 rekommenderar att man är hemma vid förkylning. De beskriver bara vad man ska tänka på kring hygien och liknande för att undvika att smitta andra.

Jag är hemma när mitt allmäntillstånd är rejält sänkt. Inte annars.
Jag förväntar mig samma sak från mina kollegor.

Vanlig snuva är man ju inte hemma för men när man är dyngförkyld tycker jag man ska hålla sig undan från folk.
 
Med ovanstående förutsättningar, att jag inte jobbar med folk med nedsatt immunförsvar, att jag kan avstå från att ta mig fysiskt till kontoret, och att jag inte alltid måste jobba full dag, så är jag ordentligt sjuk när jag sjukanmäler mig. Det betyder inte att jag ligger däckad 24 h men det betyder att det enda jag vill fokusera på är att vila, äta och dricka ordentligt, för att bli frisk snabbast möjligt. Allt annat är sekundärt. När jag är så sjuk att jag är hemma så är även vardagliga stallsysslor jobbiga, som att hämta häst i hagen, att rida, att mocka, att köra skottkärra, att sopa stallgången, att bära vatten, att bära höbalar etc. Så i det tillståndet gör jag så absolut lite som möjligt av icke-måsten, och gör lugna saker inomhus istället. Och mår jag bättre så att sådana saker inte är jobbiga så är jag helt enkelt inte sjukskriven från jobbet.
Ett bra sätt att bli frisk är att få frisk luft och om man kan vara igång så pass mycket att man får en god natts sömn. Att klara av att gå en promenad eller åka häst innebär inte att man per automatik är frisk nog att jobba eller om man inte klarar det att man är för sjuk för att jobba. Det beror helt på vad man har för jobb.
 
Frågan är väl om den kobonde som trots sjukskrivning går ut i ladugården inte åker dit för försäkringsbedrägeri, om detta uppdagas....borde väl gälla för en hästägare med. Men med detta sagt så försvinner inte plikten att se till sina djur, den tjänsten får man väl ordna antingen via plånboken eller med hjälp av vänner.
Det är väl lika illa som att sjukskriva sig och utföra jobbet oavsett arbetsplats.
 
Helt fel, vi jobbade inte ihop veckorna innan + jag bilpendlade så jag blev inte smittad på väg till jobbet heller. Har man flunsan ska man ge fan i att gå till jobbet.

Fast en person som nyss insjuknat i influensan är som regel hemma och sjukskriven.
Eftersom typiskt sjukdomsförlopp är hastigt insjuknande i mycket hög feber (omkring 40 grader är ju det vanligaste) och ganska uttalad allmänpåverkan.

Det finns säkert de som orkar jobba med "färsk influensa" men jag tror att de är mycket få.

Däremot tror jag att det är ganska vanligt att ha en lite kraftigare förkylning och säga att man fått "en släng av influsensan".
 
Om hen är snickare och var sjukskriven för utmattning och då istället var hemma och snickrade på sitt kök kan jag förstå om man tycker det ser illa ut. Men rehabilitering från utmattning är ofta att göra något man tycker är roligt dvs möjligen renovera sitt hus eller rensa en lada. Men det kan ju givetvis vara så att personen luras vad vet jag. Men vad människor bedöms må dåligt av och vad de mår bättre av är mellan personen och dess behandlande instans.

Det är inte godkänt att aktivt orka renovera ett hus och samtidigt vara helt sjukskriven.
Om FK upptäcker en sådan sak kan vi vara rätt säkra på att den individens sjukpenning blir kraftigt ifrågasatt och troligen indragen.

och observera att jag nu skrev "aktivt", inte att partnern renoverar huset och den heltidssjukskrivne mest bara tittar på i periferin.
 
Det är inte godkänt att aktivt orka renovera ett hus och samtidigt vara helt sjukskriven.
Om FK upptäcker en sådan sak kan vi vara rätt säkra på att den individens sjukpenning blir kraftigt ifrågasatt och troligen indragen.

och observera att jag nu skrev "aktivt", inte att partnern renoverar huset och den heltidssjukskrivne mest bara tittar på i periferin.

Renovera ett hus kan ju betyda byta ytskikt i ett rum i taget i rätt långsamt tempo. Tex.

Jag hade tömkörning på recept när jag var sjukskriven för utmattning. Kan nog jämföras med att måla lister en stund varje dag.
 
Inte riktigt samma närhet i stallet. Flera av de stall jag stått i har inte ens haft toalett, det blir i stort sett som att vara utomhus. Det blir ju en helt annan sak när man delar toalett, tangentbord lutar sig över samma papper etc sitter i ett rum tillsammans än när man är i ett stall.

Toalett i stallet, vattenkranar för att fylla på vatten till hästarna, foderhinkar o kaffebryggaren. dörrhandtag, hästarnas utrustning... Så smitta kan gå vidare även i stallet, inte bara på kontoret.
 
Vill inte ha sjuka kollegor på jobbet eftersom dom smittar. Vill dom istället springa halvmara Eller rida 27 hästar? Inga problem för mig
 
Toalett i stallet, vattenkranar för att fylla på vatten till hästarna, foderhinkar o kaffebryggaren. dörrhandtag, hästarnas utrustning... Så smitta kan gå vidare även i stallet, inte bara på kontoret.

Smitta kan spridas överallt men med litevsunt förnuft är det lätt att undvika de värsta riskerna i ett stall oavsett hur man gör så är man en stor smitthärd i ett kontorslandskap även om man är förbi dagarna man smittar mest.

Är man sen tvungen att tala med folk så får man inte vara allt för hes, få hostattacker, nysa och behöva snyta sig i ett. Är arbetet måttligt eller mycket fysiskt ansträngande är feber ingen höjdare, men en stilla ridtur kan ge en lite frisk luft med mycket måttlig ansträngning och muntra upp lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 702
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp