Sjukskriven från jobbet men åka till stallet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä alltså är jag så sjuk att jag verkligen inte kan jobba så motionerar jag inte min häst. Är jag så sjuk att jag öht inte kan ta mig till jobbet så kan jag inte ta mig till hästen heller . Då får någon annan se till den, mocka, fixa mat, se till att den mår bra osv.

”Åka häst i skogen” ? Du skrev att du varit på kliniken med hästen samt att du måste ut och promenera den och att det är jobbigare /svettigare än att sitta på den osv?

Jag förstår om du pluggar att du har dessa möjligheter men det blir väldigt annat om du är anställd och jobbar att förhålla sig som du gör och tycka att det är helt normalt att sjukskriva sig för att du är jättesjuk men ändå orkar du med att åka till veterinär och vara ute och motionera din häst för att hästen kommer före allt .
Som sagt, jag var frisk när jag åkte till veterinären.
Jag har två hästar på egen gård, så jag kan inte strunta i att ta hand om dom, bara för att jag är sjuk.

Åka häst var ett exempel. Ja, jag går med hästen trots att jag är sjuk och tycker att det är väldigt tungt. För att jag följer veterinärens order. Jag låter inte hästen stå och glo i sjukhage för att jag inte orkar gå en promenad för att jag råkar vara sjuk.

Jag har jobbat heltid massor av år. Jag skulle fortfarande ta hand om hästar och hund trots att jag var sjuk, arbete eller universitet spelar ingen roll där.

Alla har inte lyxen med avlastning.
 
Är jag hemma från jobbet då är jag dålig. Då orkar jag knappt göra det väsentliga.
Rider aldrig när jag är hemma från jobbet, beroende på hur sjuk jag är så åker jag antingen själv upp eller frågar någon i stallet om de kan hjälpa mig :)
 
Som sagt, jag var frisk när jag åkte till veterinären.
Jag har två hästar på egen gård, så jag kan inte strunta i att ta hand om dom, bara för att jag är sjuk.

Åka häst var ett exempel. Ja, jag går med hästen trots att jag är sjuk och tycker att det är väldigt tungt. För att jag följer veterinärens order. Jag låter inte hästen stå och glo i sjukhage för att jag inte orkar gå en promenad för att jag råkar vara sjuk.

Jag har jobbat heltid massor av år. Jag skulle fortfarande ta hand om hästar och hund trots att jag var sjuk, arbete eller universitet spelar ingen roll där.

Alla har inte lyxen med avlastning.

Ok 👍 Då har du ju tydligt redogjort hur du prioriterar och förhåller dig .

Jag tycker det blir konstigt med din tolkning om lyx.
Man behöver inte promenera eller rida en konvalecenthäst om man är svinsjuk en dag även om det är det generella rådet från veterinären att hästen generellt bör motioneras x minuter optimalt.
 
Nä alltså är jag så sjuk att jag verkligen inte kan jobba så motionerar jag inte min häst. Är jag så sjuk att jag öht inte kan ta mig till jobbet så kan jag inte ta mig till hästen heller . Då får någon annan se till den, mocka, fixa mat, se till att den mår bra osv.

”Åka häst i skogen” ? Du skrev att du varit på kliniken med hästen samt att du måste ut och promenera den och att det är jobbigare /svettigare än att sitta på den osv?

Jag förstår om du pluggar att du har dessa möjligheter men det blir väldigt annat om du är anställd och jobbar att förhålla sig som du gör och tycka att det är helt normalt att sjukskriva sig för att du är jättesjuk men ändå orkar du med att åka till veterinär och vara ute och motionera din häst för att hästen kommer före allt .

Alltså, jag gick hem idag med migrän och mådde skit. Kräktes, piller och sova. Mår fortfarande skit men hanterbart och måste oavsett ta hand om mina två barn och två hundar. Jag kan inte leasa ut dem. Jag klarar att släpa mig runt kvarteret men inte att sitta i kontorslandskap och möten.
Jag skulle inte skämmas en sekund av att träffa kollegor eller chefen. Man får ju utgå från sig själv, är det motiverat, har man ett val?
 
Man behöver inte promenera eller rida en konvalecenthäst om man är svinsjuk en dag även om det är det generella rådet från veterinären att hästen generellt bör motioneras x minuter optimalt.
Men ärligt talat mackan, nu tycker jag att du överdriver! Att promenera hästen i kanske 15 minuter, det kan man göra även om man har feber eller magsjuka. I de flesta fall mår man bättre av att röra sig lite försiktigt utomhus även när man är sjuk. Man kan både gå långsamt och kräkas i diket om det behövs.
Samtidigt som det på de allra flesta arbetsplatser är ganska olämpligt om man är där med samma sjukdom.

Jag skulle nog vilja påstå att livet går i gråskalor, det är inte så enkelt som svart eller vitt...
 
Nä alltså är jag så sjuk att jag verkligen inte kan jobba så motionerar jag inte min häst. Är jag så sjuk att jag öht inte kan ta mig till jobbet så kan jag inte ta mig till hästen heller . Då får någon annan se till den, mocka, fixa mat, se till att den mår bra osv.

”Åka häst i skogen” ? Du skrev att du varit på kliniken med hästen samt att du måste ut och promenera den och att det är jobbigare /svettigare än att sitta på den osv?

Jag förstår om du pluggar att du har dessa möjligheter men det blir väldigt annat om du är anställd och jobbar att förhålla sig som du gör och tycka att det är helt normalt att sjukskriva sig för att du är jättesjuk men ändå orkar du med att åka till veterinär och vara ute och motionera din häst för att hästen kommer före allt .
Fast vem ska annars se efter hästen? Man har ett både lagligt och moraliskt ansvar att se efter sina djur även när man är dålig. Sedan är det som tidigare nämnt olika krav och behov på olika arbetsplatser.
Det kan ju rinna grönt slem från näsan och tempen uppe i trettionio trots att jag är på benen - men då stannar jag ändå hemma från restaurangen eller äldreomsorgen tillexempel, medan en kväll ute hos kusen knappast gör någon skada.

Jag har varit hemma med Riktigt dålig mage från stallet någon gång också - där finns EN toalett som både personal och hästägare använder.
Mötte spontant chefens svägerska ute i skogen på tur med hundarna och blev inte illa bemött för det. Behövde jag gå kunde jag gå i buskarna i värsta fall.. hundarna måste ju ut helt enkelt.
 
När jag har haft hästarna hemma så fixar jag oftast bara det värsta. Ibland kan jag prova åka häst, klarar jag det hyfsat ok så tar jag mig till jobb dagen efter.

Jag jobbar med barn och är förkyld hela vintrar, oftast. Kan inte vara hemma bara för att jag snörvlar, men ibland så blir jag fruktansvärt trött i kroppen och tung.
Då kan jag behöva sjuka mig för att ta igen mig. De tar ändå att vara förkyld en längre tid.

Är sådan som oftast blir sjuk när jag är ledig, kan få feber fredagkväll för att känna mig ok på söndagkväll. Sedan på måndag efter jobb så känner man att man inte har fått vila kroppen ordentligt.

Har mått riktigt kasst också ibland, då har jag inte ens orkat mocka (hög feber) utan släppt ut och in hästar, slängt in extra halm och så maten på det.
Det är ju likadant för de som har barn, de behövs ju fortfarande tas hand om? Åka handla mat o.s.v.

Ibland så känner man sig friskare av att ut och åka häst, jämförelsevis med att ligga på soffan en hel dag och tycka synd om sig själv.
 
Men ärligt talat mackan, nu tycker jag att du överdriver! Att promenera hästen i kanske 15 minuter, det kan man göra även om man har feber eller magsjuka. I de flesta fall mår man bättre av att röra sig lite försiktigt utomhus även när man är sjuk. Man kan både gå långsamt och kräkas i diket om det behövs.
Samtidigt som det på de allra flesta arbetsplatser är ganska olämpligt om man är där med samma sjukdom.

Jag skulle nog vilja påstå att livet går i gråskalor, det är inte så enkelt som svart eller vitt...

Fast ärligt talat @ameo så bör du ju också kunna se gråskalor utifrån även mina reflektioner och åsikter i sammanhanget .
 
Alltså, jag gick hem idag med migrän och mådde skit. Kräktes, piller och sova. Mår fortfarande skit men hanterbart och måste oavsett ta hand om mina två barn och två hundar. Jag kan inte leasa ut dem. Jag klarar att släpa mig runt kvarteret men inte att sitta i kontorslandskap och möten.
Jag skulle inte skämmas en sekund av att träffa kollegor eller chefen. Man får ju utgå från sig själv, är det motiverat, har man ett val?


Det är inget val precis som du skriver att behöva ta hand om sina barn eller kissa hunden runt knuten.
 
Fast det @Hyacinth beskriver är samma sak jag beskriver? Byt ut häst mot hund och barn bara. Hund eller häst på promenad är ju exakt samma sak.
Fast nej?

En hund om du ligger i 41 grader influensa kan gå ut och kissa/bajsa runt hörnet om det är kris och du absolut inte har någon annan att be.

Likaså en häst om än x ordination från vet om optimalt x minuter promenad per dag behöver inte vid absolut sjuk ägare göra det en dag.

Sen utifrån TS tråd så handlar det väl mer om det generella förhållningssättet när någon sjukskriver sig från jobbet och som sagt utifrån det så är ämnet flitigt etablerat så att väldigt många rider/tränar och diverse med hästarna trots att de är sjuka från jobbet .
 
Jag tycker åsikterna i sådana här trådar lätt blir kategoriska. Varför ser man det som att antingen går man till jobbet eller så orkar man inte rida heller. För det första finns det olika typer av jobb, för det andra är ridning inte en sport som alltid innebär samma belastning. Det är rätt stor skillnad på att sitta och rida ett tärningspass för instruktör mot att lufsa några km på lång tygel i skogen. Det senare är garanterat mindre ansträngande än att mocka och packa foder medan det föregående är rätt olänpligt om man är sjuk. Till detta kommer att olika sjukdomar är olika svåra. Har jag rejäl migrän på morgonen kan det mycket väl vara så att jag är helt ok för att rida på kvällen, men att jobba kanske inte hade varit så lysande och att köra till och från jobbet hade varit direkt korkat.
För mig så innebär en arbetsdag 50 min bilkörning till jobbet sedan arbete med farligt avfall under dagen för att sedan åter köra hem samma sträcka. Allt detta kräver konstant närvaro och en fungerande hjärna annars går det milt uttryckt åt helvete. Att jämföra detta med att skritta en runda tycker jag mest blir löjligt.
Nej vanligen rider jag inte då jag är sjuk men ja det har hänt. Jag ramlade omkull i vintras och sträkte mig något fruktansvärt i ryggen. Det hela var på nivån att jag övergick från att gå rent till att halvt släpa ena benet. Tack och lov är min häst van att jag häner i hennes man för det var enda sättet jag kunde ta mig från hagen in i stallet med henne. Morgonen efter satte jag mig i bilen för att åka till stallet och släppa ut. Efter halva vägen hade jag så ont så jag grät och knappt kunde sköta pedalerna. Att åka till jobbet var helt uteslutet då det svartnade för ögonen när jag var framme i stallet. Den dagen red jag. Det var ett helvete att ta sig upp i sadeln men skritten lossade upp ryggen en aning och morgonen därpå (lördag) kunde jag köra till stallet utan att grina. Jag kan inte se vad det var för fel att klättra upp på hästen i den situationen för att se om det kunde lätta på smärtan.
 
Fast nej?

En hund om du ligger i 41 grader influensa kan gå ut och kissa/bajsa runt hörnet om det är kris och du absolut inte har någon annan att be.

Likaså en häst om än x ordination från vet om optimalt x minuter promenad per dag behöver inte vid absolut sjuk ägare göra det en dag.

Sen utifrån TS tråd så handlar det väl mer om det generella förhållningssättet när någon sjukskriver sig från jobbet och som sagt utifrån det så är ämnet flitigt etablerat så att väldigt många rider/tränar och diverse med hästarna trots att de är sjuka från jobbet .
Hon skrev "gå en runda runt kvarteret" eller något liknande. Vilket jag tolkar till typ 500-1000 meter. Alla hundar kissar inte utan promenad, tex min. Då ska det vara riktig kris, så ja, jag går även ut med hunden om jag är sjuk. I veckan så fick hund och häst alltså gå ut samtidigt. Och man kan vara sjuk utan att vara dödssjuk, men samtidigt inte arbetsför.

Fast jag har varit lika sjuk i tre dagar, och tänker inte lämna hästen i sjukhage i tre dagar när veterinären sagt att den ska promenera varje dag. Skulle du verkligen göra det?

Jag skulle aldrig träna häst om jag var sjuk. Jogga i skogen ja, men inga seriösa pass för tränare/på ridbanan. Skillnaden anser jag vara stor.
 
@Unafraid vi resonerar helt olika helt enkelt. Det känns rätt meningslöst att fortsätta debattera olika detaljer .

Utifrån som sagt TS tråd har jag responderat att detta änne är väl etablerat och svaren och de olika åsikterna i princip är desamma varje gång ämnet kommer upp.
 
Jag tycker åsikterna i sådana här trådar lätt blir kategoriska. Varför ser man det som att antingen går man till jobbet eller så orkar man inte rida heller. För det första finns det olika typer av jobb, för det andra är ridning inte en sport som alltid innebär samma belastning. Det är rätt stor skillnad på att sitta och rida ett tärningspass för instruktör mot att lufsa några km på lång tygel i skogen. Det senare är garanterat mindre ansträngande än att mocka och packa foder medan det föregående är rätt olänpligt om man är sjuk. Till detta kommer att olika sjukdomar är olika svåra. Har jag rejäl migrän på morgonen kan det mycket väl vara så att jag är helt ok för att rida på kvällen, men att jobba kanske inte hade varit så lysande och att köra till och från jobbet hade varit direkt korkat.

För mig så innebär en arbetsdag 50 min bilkörning till jobbet sedan arbete med farligt avfall under dagen för att sedan åter köra hem samma sträcka. Allt detta kräver konstant närvaro och en fungerande hjärna annars går det milt uttryckt åt helvete. Att jämföra detta med att skritta en runda tycker jag mest blir löjligt

Det är väl ingen som säger något om det men att vara sjuk i flera dagar men ändå orka hålla på och fixa och rida osv är ju ngt annat .
 
Det hela beror ju så mycket på varför man är hemma och sjuk och vad man har för jobb också.

Kan tilläggas att jag på nuvarande jobb varit hemma pga "sjukdom" en dag. Då var det inget som på något sätt hade hindrat ett stillasittande kontorsjobb, men att anstränga sig hårt fysiskt var olämpligt. Hundarna kunde trots det få en hyfsad promenad, dock i lugnt tempo. Det var ingenting jämfört med hur mycket jag anstränger mig en vanlig arbetsdag.

En gång blev jag också hemskickad av de på jobbet. En halv dag jobbade jag, sedan fick jag order om att åka hem till hundarna och ge mig ut på en rejäl skogspromenad. Det var precis vad som behövdes då, och som tur var förstod de på jobbet just det.
 
Uppmärksammade nåt inlägg i en annan tråd där någon var sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande) från jobbet men åkt till stallet och ridit två hästar.

På mig sticker det i ögonen lite...

Jag kan fatta att man måste ut till stallet om man har eget stall men för mig om jag är så sjuk att jag inte kan jobba, då gör man väl bara det väsentliga som typ mocka och fodra och ev insläpp ?

Att ta in och rykta, sadla, rida, göra ordning hästen efteråt plus mocka/fodra.... njaa..

Vad tycker ni? Era kollegor? Chefen?

Jag brukar inte sjukanmäla mig och sen rida mina hästar. Jag har däremot varit sjuk och ridit/visat hästar för vet etc iom att det var mitt jobb och jag inte kände att jag kunde låta bli i det läget. Så visst går det att pressa sig till att rida när det verkligen inte är sunt och man borde låta bli. Att orka gå en sväng med sin rehabhäst trots sjukdom ser jag inte som ngt enorm bedrift direkt.
Men om jag sjukskriver mig från jobb pga tex förkylning/feber rider jag inte.

Sen sjukskriver jag mig kanske inte alltid vid ett läge som en som jobbar inomhus med människokontakt borde göra för att begränsa smitta. Jag ser det som mindre sannorlikt att jag sprider smitta ståendes i ett ridhus eller på en utebana hållandes avstånd till övriga människor.
 
Vad betyder sjukskriven? Det handlar om allt från förkylningar som jag anser att bland anat de som jobbar inom äldrevården eller barnomsorgen bör ta på stort allvar. Jag, däremot, har varit sjukskriven i långa perioder för depression, knappast något som smittar. Att vara ute i stallet var då uppmuntrat!

Vill du prata om dem som du tycker fuskar med sjukbidrag? De som "känner efter för mycket" eller vad? Jag förstår inte frågan. Men jag är intresserad av hur du tänket så utveckla gärna!
 
Vad betyder sjukskriven? Det handlar om allt från förkylningar som jag anser att bland anat de som jobbar inom äldrevården eller barnomsorgen bör ta på stort allvar. Jag, däremot, har varit sjukskriven i långa perioder för depression, knappast något som smittar. Att vara ute i stallet var då uppmuntrat!

Vill du prata om dem som du tycker fuskar med sjukbidrag? De som "känner efter för mycket" eller vad? Jag förstår inte frågan. Men jag är intresserad av hur du tänket så utveckla gärna!
Har du läst första inlägget?
"sjukskriven (ej långtidssjukskriven, tänk typ förkyld, huvudvärk, kräksjuka och liknande)"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Jag valde att använda mitt anonyma nick, då jag inte ville skriva om problemet under mitt vanliga namn. Behöver nya, friska, opartiska...
Svar
8
· Visningar
2 701
Senast: hier
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp