Sjukskriven

Sv: Sjukskriven

Jag är sjukskriven 100% pga fibro och ett par grejer till, det jag känner spontant är nej, man går inte på krogen när man är sjukskriven. Ut och käka en god bit mat för att lyxa till det lite i lugn och ro är väl en sak. Men stå på ett dansgolv och hoppa ser inte speciellt snyggt ut, är man sjuk ska man låta kroppen återhämta sej.
Jag åker knappt och handlar mat till hushållet, på vår lilla ort går snacket direkt och när det når siste man har jag kommit på rollerblades hjulande genom ICAs kassa och såg inte alls ut att behöva vara sjukskriven.
Jag undviker att folk ska få en anledning att undra. Sen har jag också blivit tillsagd att göra må bra grejer, men gå på krogen har jag aldrig blivit ombedd att göra. Det finns så mkt mer man kan må bra av.
 
Sv: Sjukskriven

Jag tror inte att nån vill vara kvar på ett jobb personen mår dåligt över.
Dock finns det situationer som gör att man kan må dåligt på ett jobb man eg trivs väldigt bra på. Tex sexuella trakasserier, eller att man blivit hotad.
Under utredning eller väntan på omplacering kanske man inte orkar vara på jobbet utan blir sjukskriven. Det är den typen av situationer jag tänker på.
 
Sv: Sjukskriven

Är det inte den som hotar eller trakasserar sexuellt som borde bli avstängd från jobbet under utredningen? Istället för att den utsatta ska vara sjuk.
 
Sv: Sjukskriven

Kom jag däremot närmare kontoret än en sisådär hundra meter så fick jag hjärtklappning, tryck över bröstet och ville bara gråta. Det var en ganska fascinerande upplevelse, faktiskt.

Det känner jag väldigt väl igen. Under min sjukskrivning valde jag att betala dyra p-pengar när jag hade ärende på stan, istället för att som vanligt stå gratis i jobbets garage. Jag kunde inte passera så nära min arbetsplats utan att börja stortjuta:(
 
Sv: Sjukskriven

Jag är sjukskriven 100% pga fibro och ett par grejer till, det jag känner spontant är nej, man går inte på krogen när man är sjukskriven. Ut och käka en god bit mat för att lyxa till det lite i lugn och ro är väl en sak. Men stå på ett dansgolv och hoppa ser inte speciellt snyggt ut, är man sjuk ska man låta kroppen återhämta sej.
Jag åker knappt och handlar mat till hushållet, på vår lilla ort går snacket direkt och när det når siste man har jag kommit på rollerblades hjulande genom ICAs kassa och såg inte alls ut att behöva vara sjukskriven.
Jag undviker att folk ska få en anledning att undra. Sen har jag också blivit tillsagd att göra må bra grejer, men gå på krogen har jag aldrig blivit ombedd att göra. Det finns så mkt mer man kan må bra av.

Alla sjukdomar är ju inte fysiskt begränsande och då ser jag ingen anledning till att inte kunna gå ut och roa sig. Är det däremot någon som är sjukskriven för fibromylagi och som är ute och dansar fredag och lördagkväll vecka efter vecka så kan man ju börja ifrågasätta hur sjuk människan egentligen är.
Jag ser heller ingen anledning till varför man inte skulle handla mat? Hur ska man annars kunna överleva? Det är ju inte alla som har någon annan som kan handla åt dem.
Jag har varit sjukskriven/haft förtidspension de senaste 12,5 åren. Det hade varit ganska svårt att låta bli att handla mat och kläder under så lång tid. De första åren var jag dessutom ensamstående och mina barn var så små att de inte kunde ta bilen och åka och handla själva. Det hade ju inte fungerat om jag inte hade fått åka och handla.
Är man sjukskriven så ska man undvika att göra saker som man blir sämre av eller som inte främjar läkandet. Jag har t.ex blivit tillsagd att aldrig sluta rida och hålla på med hästar eftersom det dels ger mig väldigt bra sjukgymnastik men också ger mig livsglädje, något som är nog så viktigt när man är sjuk.
 
Sv: Sjukskriven

Är man sjukskriven så ska man undvika att göra saker som man blir sämre av eller som inte främjar läkandet.

Huvudet på spiken.

Sen kan man, som sagt, se över sitt arbete i ett senare skede. Kanske man borde byta jobb eller uppgift.
 
Sv: Sjukskriven

Jag menar inte att man inte ska handla mat, jag skrev att jag själv undviker det. (dels pga av att folk i byn är väldigt duktiga på att ifrågasätta och dels för att jag helt enkelt inte orkar fysiskt) Men självklart handlar jag både mat och kläder! Det gör väl de flesta, sjuka som friska. (även om svält i perioder kanske skulle vara av behov för min del:cool:)

Det jag försöker få fram att det måste finnas något som är "bättre" än att partaja? (känner att jag har svårt att uttrycka mej:crazy:) Just som du själv rider för att hålla igång kroppen så kan man göra mkt som främjar välmåendet och hjälper till att läka/öka välbefinnandet hos den som är sjuk. Jag gör givetvis också må bra saker, går ut med hundarna, påtar lite i trädgården, står och snackar med våra får (utvecklande?! Nej, men mysigt) Åker till nåt fik med en kompis, eller tar en bit god mat på nån restaurang.

Jag var väl lite snabb i at läsa in och dra egna slutsater om att den sjukskrivne går på puben helg efter helg. Då tycker jag nog att denne personen kan jobba i alla fall några timmar i veckan. Det var väl mer så jag menade men inte fick fram. Om någon sjukskriven vän till mej började gå pubrundor hade jag nog faktiskt börjat undra.
 
Sv: Sjukskriven

Jag gick i väggen för ett antal år sedan och fick rådet att bara göra roliga saker och sånt jag vill. Det var väldigt svårt att öht göra någonting i början - jag hade ju inte ont, jag hade ju inte feber "alltså var jag inte sjuk".
Då jag fattat idén med att jag var sjukskriven (tog väl ca 2 veckor) så vågade jag börja röra på mig även dagtid och 5 veckor senare var jag på jobb igen.

Om man mår dåligt pga jobbet (vilket delvis var orsaken till min sjukskrivning) så bör arbetsgivaren få veta det så att man tillsammans kan se över vilka förändringar man kan göra för att förbättra situationen. Jag pratade med arbetshälsovårdens psykiater och i ett senare skede var också arbetsgivarens representant med till psykiatern. Bra system!
 
Sv: Sjukskriven

Jag är sjukskriven 100% pga fibro och ett par grejer till, det jag känner spontant är nej, man går inte på krogen när man är sjukskriven. Ut och käka en god bit mat för att lyxa till det lite i lugn och ro är väl en sak. Men stå på ett dansgolv och hoppa ser inte speciellt snyggt ut, är man sjuk ska man låta kroppen återhämta sej.
Jag åker knappt och handlar mat till hushållet, på vår lilla ort går snacket direkt och när det når siste man har jag kommit på rollerblades hjulande genom ICAs kassa och såg inte alls ut att behöva vara sjukskriven.
Jag undviker att folk ska få en anledning att undra. Sen har jag också blivit tillsagd att göra må bra grejer, men gå på krogen har jag aldrig blivit ombedd att göra. Det finns så mkt mer man kan må bra av.

Nu tycker jag personligen att dans på krogen skulle vara tortyr för mig, jag verkligen avskyr sådant, men jag tycker du moraliserar. Olika saker ger olika personer energi och endorfiner.
Dans och discomiljö ger vissa personer lika mycket som ridning,svamplockning eller en bit god mat.

Dans är nyttigt för både kropp och själ om man nu är lagd åt det hållet!
 
Sv: Sjukskriven

Om du läser mitt andra svar så försöker jag förklara hur jag menar.. Har tydligen enorma problem att formulera mej idag (också)
 
Sv: Sjukskriven

Kl


Jag älskar att dansa.
Om jag var sjukskriven av annan orsak än fysisk och orkade, skulle dans troligen vara vara lika bra terapi som svamplockning eller bokläsning, om inte bättre. Jag får galna lyckotoppar av att dansa som en tok.
 
Sv: Sjukskriven

När jag var sjukskriven pga ångest/depression så gjorde jag precis vad som föll mig in. Helt på läkares inrådan. Ingen aning vad som tasslats bakom min rygg, kunde inte bry mig mindre.
 
Sv: Sjukskriven

Är det inte den som hotar eller trakasserar sexuellt som borde bli avstängd från jobbet under utredningen? Istället för att den utsatta ska vara sjuk.

Nu har jag inte en susning om TS situation men jag vet från andra fall att det ofta har varit den utsatte som har fått sjukskriva sig tills man har utrett eftersom det kan vara svårt att stänga av någon från jobbet enbart på hörsägen. Det kan ju även vara så att det kanske är personkemin som kraschar och den andra parten är på väg att blir förflyttad och fram tills dess får den utsatte vara sjukskriven.

Ännu lite mer från just TS, själv var jag sjukskriven dryga 6 månader pga cellgiftsbehandling och återhämtning, men efter avslutad behandling försökte jag komma ut och se folk eftersom jag höll på att bli tokig hemma, men å andra sidan så sträckte sig min ork till att gå från bilen till ett café och sitta och titta på folk en stund. Jo jag tog mig med familjen på en stora utomhusmässa också, men jag gick en stund, placerade mig själv i skuggan och vilade en stund för att sedan titta en stund till, jag såg nog max 1/5 av mässan men det var en energikick och något jag hade sett fram emot under mina behandlingar så det var värt det!

Men det jag försökte komma fram till i mitt svammel är, jag frågade även min handläggare på FK om jag kunde åka till min mamma med ungarna och ligga i hennes lägenhet medans hon roade barnen men då var jag tvungen att lämna in en ansökan att få lämna hemmet över natten. Nu kände jag mig aldrig tillräckligt pigg för att orka iväg dit utan mamma kom hit istället och var med barnen och hjälpt till här hemma, men jag tror inte att det hade varit ett jätteproblem men just att man måste ansöka om det.
 
Sv: Sjukskriven

Det känner jag väldigt väl igen. Under min sjukskrivning valde jag att betala dyra p-pengar när jag hade ärende på stan, istället för att som vanligt stå gratis i jobbets garage. Jag kunde inte passera så nära min arbetsplats utan att börja stortjuta:(

Jag ändrade också min rutt till stallet där läkaren tyckte att jag kunde vara. Det var obehagligt att köra den gamla rutten och se alla gula bilarna. Idag 3 år senare åkte jag förbi och satte nästan upp fingret för jag är friiiiiiiiiii.
 
Sv: Sjukskriven

Det där med att du inte får lämna bostaden för en natt när du ärsjukskriven har du nog missuppfattat. Åker du utomlands behöver du dock ansöka om att behålla sjukpenningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukskriven

Det där med att du inte får lämna bostaden för en natt när du ärsjukskriven har du nog missuppfattat. Åker du utomlands behöver du dock ansöka om att behålla sjukpenningen.

Nej det var det jag fick till svar av min handläggare, om hon sen har fel, det är mycket möjligt men hon tryckte rätt hårt på att jag inte fick åka bort över natten utan att lämna in en ansökan om det inte var sjukhusvistelse. Jag kommer ihåg det av den andledningen eftersom jag tyckte att det var märkligt och ifrågasatte det. Men hon kanske tyckte att Stockholm var utomlands.. :angel::D
 
Sv: Sjukskriven

Om du läser mitt andra svar så försöker jag förklara hur jag menar.. Har tydligen enorma problem att formulera mej idag (också)

Jag förstår att du inte menar illa till ts, utan mer hur det ser ut i allmänhetens ögon, deras tänke och tycke. Och eftersom folk aldrig lär sig den lilla enkla läxan; "sköt dig själv och skit i andra", så ser det alltid illa ut.

Folk lägger helt enkelt näsan i blöt i för mycket och slutar aldrig jiddra runt heller.
 
Sv: Sjukskriven

Tycker det verkar konstigt? Jag har rätt tät kontakt med f-k och har aldrig fått höra att jag ska göra ansökan om att sova borta? Verkar ju skumt? När jag talat med handläggaren om att jag varit hos mina släktingar "långt bort" har hon bara sagt att hon hoppats att jag haft det mysigt?
 
Sv: Sjukskriven

Det va precis så jag menade! Folk har jäkligt bråttom att döma innan de vet vad som ligger bakom.
 
Sv: Sjukskriven

Jag tycker absolut att man kan åka till stallet eller gå å krogen som sjukskriven. Det beror ju helt på varför man är sjukskriven och från vad för jobb etc.

Som flera tidigare nämt kan man ibland sjukskrivas efter tex sexuella trakasserier, mobbing, hot etc. Eller man kanske blir snudd på utbränd och man inser att man kommer bli det om det fortsätter och man är kvar på nuvarande tjänst. Ibland kan man ju inom samma företag få en annan tjänst efter sjukskrivning. Alla de har scenariorna vet jag folk som varit med om.
Där har återhämtning ibland handlat om att återfå livsgnista och energi. Och det kan ge psykisk energi att göra saker som kräver fysisk sådan, tex dansa i krogmiljö om man gillar sånt eller rida/vara i stallet om man gillar det.

Att man ska undvika göra saker som sjukskriven för att andra snackar annars är ju vansinne!
Jag har själv under sjukskrivning för psykiska problem varit i stallet och gått på krogen och dansat. Utan det hade jag förmodligen tagit livet av mig för att jag mådde så dåligt psykiskt.
Mitt jobb var min terapi och min sjukgymnastik. För att orka terapin och den smärta jag levde med(själslig och fysisk) behövde jag göra riktigt, riktigt kul saker.
Nu räckte väl inte orken till så mycket kul saker. Men iaf något. Och jag kunde då jag låg i sängen och mådde skit se fram till de där få sakerna jag tog mig ut på.

Jag tycker absolut man ska uppmuntra att ta sig ur lägenheten/huset på vad sätt det än är till människor som är så sjuka. Långtidssjukskrivna tex behöver öva sig att göra annat än vara hemma. För att sen komma ut i arbetslivet lättare igen.

Mina läkare, terapeuter, FK-handläggare etc har alltid uppmuntrat att jag ska göra saker som ger mig glädje och som tar mig utanför lägenheten.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 510
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
731
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp