Sjukskriven

Sv: Sjukskriven

Håller med dig i mycket.

Man kan dansa, sjunga, skratta och vara uppåt, vara glad, man kan måla, cykla, ta hand om andra, klippa gräs, sminka sig, känna sig fin för stunden, umgås med andra, tanka bilen, gå på bio eller precis vad som helst.

Men ändå, så kan man må så dåligt, att även att man gör allt detta och mycket mer, kan man må så dåligt att man väljer att avsluta sig själv.
 
Sv: Sjukskriven

*kl*
Tycker det verkar konstigt? Jag har rätt tät kontakt med f-k och har aldrig fått höra att jag ska göra ansökan om att sova borta? Verkar ju skumt? När jag talat med handläggaren om att jag varit hos mina släktingar "långt bort" har hon bara sagt att hon hoppats att jag haft det mysigt?

Spinner vidare på tråden om att lämna in ansökan om att få sova borta.

Ingen har någonsin sagt något dyligt till mig under alla de år som jag var sjuk. O som alla vet..handläggare på FK betar man av rätt kontinueligt. Det är ständigt nya. Jag tillhör dem som haft en del paragrafryttare samt ett o annat guldkorn också.

Jag har fått åka kors o tvärs genom landet bäst jag ville. Skulle jag utomlands är det lite andra regler som gäller. Då behöver man göra en ansökan.

Kriteriet var att jag skulle göra sådant som ger mig glädje, som ger mig energi. Det enda sättet att få tillbaka energin på.
 
Sv: Sjukskriven

Jag har heller aldrig fått höra att jag måste höra av mig för att sova borta så. Ej heller har jag hört någon annan som behövt göra det om det sker inom Sveriges gränser.
 
Sv: Sjukskriven

Exakt.

Det är en helt annan sak med folk som är sjukskrivna för trasig axel, och sedan tvättar fönster, städar, handlar och sköter barn.
 
Sv: Sjukskriven

Fast sköta barn kan man ju knappast låta bli för att man har en trasig axel. Vad ska man då göra om man är ensamstående? Adoptera bort dem? Sätta dem på fosterhem? Det är ju tack och lov inget som försäkringskassan kräver iallafall. Jag klarade iallafall av att ta hand om mina barn trots en trasig arm. Det var snarare så att jag fick hjälp av dem mer i hushållet än innan olyckan eftersom jag helt enkelt inte klarade av att göra vissa saker själv längre.
Om man däremot är sjukskriven för ryggen och lägger om taket under sjukskrivningen, då är man ute på tunn is. Det är inget man måste göra. Inte putsa fönster heller. Däremot lär man nog få försöka städa och handla så gott man kan trots en trasig axel om man inte har sådan tur att man blir beviljad hemtjänst eller har någon annan som kan hjälpa en men det är inte så att försäkringskassan drar in sjukpenningen för att du dammsuger ditt hem eller handlar. Man har ju oftast en arm till och det går att dammsuga och handla med en arm.
 
Sv: Sjukskriven

kl

Det här med sjukskrivningar är nåt skit alltså.

Jag kan inget om sjukskrivning för uttmattningssyndrom eller liknande, men jag har periodvis varit nära just utmattning, riktigt nära, och just att orken att göra något inte finns är jobbig. Samtidigt MÅSTE jag ju handla, laga mat, sköta om barn osv. det bara ÄR så liksom. Man får slå ut sysslorna över tid istället. Nu har jag aldrig sjukanmält mig för utmattning, däremot har jag ljugit för chefen vid några tillfällen om förkylning när jag knappt orkat mig ur sängen, än mindre plågas på jobbet:o. Vad ska jag liksom säga vid sådana tillfällen? "Hej, jag orkar inte jobba i dag så jag stannar hemma"?

De senaste två månaderna har varit hemska! Det som räddade mig var röda dagar i påsk och även de dagar jag varit ledig från jobbet för att plugga i skolan. Att plugga och hänga på föreläsningar, med orken och ögonen i knävecken är lättare än att stressa på jobbet. Att sitta på tåget med stängda ögon och vila huvudet är inte något man heller kan göra på jobbet, men som är så nyttigt för själen. Men skulle jag ringa chefen för att jag verkligen inte orkar jobba, men åka till skolan, ja det skulle jag antagligen inte ens få lov att göra.

Samma när jag varit förkyld med feber. Jag måste ju få handla, gå på apoteket, till läkaren, lämna och hämta barn i skolan och till och med återlämna en bok i stället på biblioteket. Jag jobbar lite mer än 4 timmar som städerska. Utan rast och utan att ens sitta ner en minut och med många människor runt mig HELA tiden. Jag måste vara social och med huvudet på skaft hela tiden. Det är enorm skillnad på att jobba som städerska, som är så tungt mot att gå en kort runda på stan mellan apotek, affär och bibliotek tex. Men nog förbaskat får man kommentarer. Tex av en av arbetsledarna (chef för en annan grupp) om att jag varit i affären. Jomen grattis, vad ska mina barn och jag äta? Jag är ju inte döende?? Jag är ju förkyld och ska undvika att anstränga mig liksom. Hon berättade det för min chef som berättade det för mig. Jag frågade honom om han kunde handla åt mig....
 
Sv: Sjukskriven

Här är förresten en sjukdom som det till och med pratas om i småskolan mina barn går i och som jag hört under hela min skolgång. Ansträng dig inte vid feber, var inte med på gympan osv.

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hjartmuskelinflammation/

Förut jobbade jag alltid med feber i kroppen. Jag har slutat med det, det är inte värt det.

Och inte behöver man vara akut sjukdom när man har feber. Jag har en normaltemp på 36,6 så när jag har 38 graders feber så är jag riktigt sjuk dock ;)
 
Sv: Sjukskriven

I det fallet jag menade var det någon annans barn som personen ställde upp och passade. Mest för skojs skull (små barn).

Det var ett fall med min kollega som högt klagade över sin axel på jobbet, och sedan blir sjukskriven. Nästa dag skriver hon på facebook om hur hon just storstädat, tvättat fönstren, handlat åt en kompis, tagit hand om någons barn (då hon ändå var hemma...) o.s.v.

Egna barn ska man självklart sköta ifall man inte har hjälp att få.
 
Sv: Sjukskriven

Ja jag tyckte som sagt själv också att det var märkligt, men jag var inte i skick att kolla upp det närmare, och nu är jag helt frisk igen så problemet löste sig av sig självt kan man säga. ;)
 
Sv: Sjukskriven

:) Världen stannar knappast för att man som ensamstående förälder är förkyld eller så och hemma från jobbet pga det. Barnen behöver få sin mat lagad och äta även om föräldern är sjuk.

Själv har jag kommit på en bra teknik när jag har magsjuka och hunden fortfarande behöver ut och rastas. Jag får ta det direkt efter en spya, då mår man en kort stund lite bättre och än har jag haft sån tur att jag inte spytt under snabbkissrundan :) (bor i stan och kan inte bara släppa ut hunden på tomten)

Som ensamstående har man det knappast lyxigt under sjuktider, men vad har man för val? Det är bara att bita ihop.
 
Sv: Sjukskriven

tänk såhär, du bli av en eller annan anledning illa behandlad på ditt jobb.(kanske sexuellt trakasserad eller hotad) Du mår inte dåligt i övrigt utan det är just situationen på jobbet som gör att du mår dåligt. Då är du inte utmattad eller nåt sånt.
Kanske är du sjukskriven under tiden utredningen pågår på jobbet.

I så fall är det inte sjukskriven man ska vara.
Då ska man nog vara befriad från arbete med lön.
Sjukskriven kan man vara om man på grund av sjukdom inte kan arbeta, inte annars.
Fast ibland töjs det en del på gränser för vad FK accepterar eller inte.
Jag har för ett antal år sedan sjukskrivit en person under fyra månader, i början pga sjukdom och efter tre veckor i avvaktan på en polisutredning. Det korrekta hade nog varit att personen varit avstängd från jobbet med lön från arbetsgivaren under pågående polisutredning men detta var som sagt för ett antal år sedan. Den sjukskrivne var väldigt öppen mto sin FK handläggare om situationen och på den tiden hade den enskilda handläggaren på FK större inflytande än idag.

Om man får ett sjukintyg som gäller att man blir illa behandlad på jobbet, är risken för avslag mycket stor - med rätta. FK är inte en instans som ska finansiera interna problem på arbetsplatser. Det ska arbetsgivaren själv lösa och finansiera.
 
Sv: Sjukskriven

I så fall är det inte sjukskriven man ska vara.
Då ska man nog vara befriad från arbete med lön.
Sjukskriven kan man vara om man på grund av sjukdom inte kan arbeta, inte annars.
Fast ibland töjs det en del på gränser för vad FK accepterar eller inte.
Jag har för ett antal år sedan sjukskrivit en person under fyra månader, i början pga sjukdom och efter tre veckor i avvaktan på en polisutredning. Det korrekta hade nog varit att personen varit avstängd från jobbet med lön från arbetsgivaren under pågående polisutredning men detta var som sagt för ett antal år sedan. Den sjukskrivne var väldigt öppen mto sin FK handläggare om situationen och på den tiden hade den enskilda handläggaren på FK större inflytande än idag.

Om man får ett sjukintyg som gäller att man blir illa behandlad på jobbet, är risken för avslag mycket stor - med rätta. FK är inte en instans som ska finansiera interna problem på arbetsplatser. Det ska arbetsgivaren själv lösa och finansiera.

:bow:
Tja... kunde inte ha sagt det bättre själv....
Fanns det inte en debatt för ett antal år sedan om barnafödande/komplikationer av det som FK inte klassade som sjukdom? Hur det löste sig minns jag inte men just debatten om vad är sjukdom/vad ska lösas/betalas av andra instanser...
Mår man dåligt på jobbet så ska ju det lösas av facket tillsammans med arbetsgivaren.. Inte av FK...
 
Sv: Sjukskriven

I så fall är det inte sjukskriven man ska vara.
Då ska man nog vara befriad från arbete med lön.
Sjukskriven kan man vara om man på grund av sjukdom inte kan arbeta, inte annars.
Nåja, man blir de första tre månaderna bedömd utifrån sitt egna arbete. Om det anses omöjligt att utföra på grund av en läkardiagnos så får man normalt sjukpenning utan problem. Exemplet du svarade på var att någon t ex råkat ut för sexuella (eller andra) trakasserier som gör att denne mår för dåligt för att gå till jobbet. Det är nog ganska normalt att en "akut krisreaktion" eller dylikt står på ett intyg för en sådan person. Och det är fullständigt normalt att man får sjukpenning då.


Om man får ett sjukintyg som gäller att man blir illa behandlad på jobbet, är risken för avslag mycket stor - med rätta. FK är inte en instans som ska finansiera interna problem på arbetsplatser. Det ska arbetsgivaren själv lösa och finansiera.
Det är inte alls min erfarenhet. Inte i det akuta skedet. Då kan det snarare vara väldigt lämpligt med en sjukskrivning. Personen kanske får stark ångest av att bara närma sig arbetsplatsen mm. Däremot kan jag instämma om det handlar om en mer långdragen sjukskrivning. Och det är ju aldrig så att FK skulle godkänna ett intyg där det under diagnos står "blir illa behandlad på jobbet". Diagnosen ska givetvis vara en diagnos eller åtminstone en beskrivning av reaktionerna på just "blir illa behandlad".

Det är ju inte så att alla som blir illa behandlade på jobbet går till läkaren. Det är ju bara om/när de helt enkelt inte klarar av att gå dit på grund av just måendet som de träffar läkare. Ifall de klarar att gå dit trots mobbning, trakasserier eller annat så gör de ju det. Har de flaggat det för arbetsgivaren och denne sköter sitt jobb så brukar nog ändå normalfallet vara att en anställd jobbar och utredning pågår samtidigt.
 
Sv: Sjukskriven

:bow:
Tja... kunde inte ha sagt det bättre själv....
Fanns det inte en debatt för ett antal år sedan om barnafödande/komplikationer av det som FK inte klassade som sjukdom? Hur det löste sig minns jag inte men just debatten om vad är sjukdom/vad ska lösas/betalas av andra instanser...
Mår man dåligt på jobbet så ska ju det lösas av facket tillsammans med arbetsgivaren.. Inte av FK...

Lösningen på grundproblemet är ju arbetsgivarens ansvar. Men det dåliga måendet som blivit konsekvensen; kanske till och med en depression, ångestproblematik eller annat (beroende på hur länge det pågått eller graden av trakasserier); kan man mycket väl bli sjukskriven för.

Gravida med foglossningsproblem o annat dylikt debatterades för några år sedan. Man sa från FK att problem/sjukdomar som var "normala" vid en graviditet inte skulle vara sjukpenninggrundande. De har backat (rejält) vad gäller den saken.

Om en gravid kvinna inte ska kunna vara sjukskriven när/om hon måste läggas in på sjukhus på grund av uttorkning för att hon kräks upp allt under sin första del av graviditeten (jo, det händer en del gravida) eller inte klarar sitt jobb som vårdbiträde på grund av foglossningar som gör att hon måste gå med kryckor så kan ju heller inte en lungcancerdrabbad rökare ha rätt till sjukpenning. Eller en hästägare som drabbas av en axel ur led då man ramlat av hästen ha rätt till sjukpenning för att man inte klarar sitt jobb med axeln ur led.
 
Sv: Sjukskriven

Är det inte den som hotar eller trakasserar sexuellt som borde bli avstängd från jobbet under utredningen? Istället för att den utsatta ska vara sjuk.

Nog kan man stänga av en sådan från jobbet. Och då kanske den utsatta kan vara på jobbet; beroende på HUR långt gånget det är för personen; om denne blivit extremt påverkad så kan det ju kännas ångestfyllt och svårt att gå till arbetsplatsen även om plågoanden inte är där.
 
Sv: Sjukskriven

Nu har jag inte en susning om TS situation men jag vet från andra fall att det ofta har varit den utsatte som har fått sjukskriva sig tills man har utrett eftersom det kan vara svårt att stänga av någon från jobbet enbart på hörsägen.

*nickar* Ja, det skrev inte jag i mitt svar. Men givetvis måste arbetsgivaren "ha på fötter" (= bevis som förmodligen är svåra att ha innan en utredning gjorts) för att kunna stänga av någon direkt sådär.
 
Sv: Sjukskriven

Om man är sjukskriven pga av att man mår dåligt psykiskt av att vara på jobbet.
Vad är då ok/inte ok att göra? Är det tex ok att gå på krogen eller kommer man då få skit för att man inte mår dåligt på riktigt?
Är det ok att tillbringa hela dagarna i stallet eller åka och hälsa på nån på annan ort?
Hur ser ni på det?

Spontant känner jag att det som gynnar personens tillfrisknande är sådant som personen bör göra. Sådant som istället stjälper personens tillfrisknande bör undvikas
 
Sv: Sjukskriven

Nåja, man blir de första tre månaderna bedömd utifrån sitt egna arbete. Om det anses omöjligt att utföra på grund av en läkardiagnos så får man normalt sjukpenning utan problem. Exemplet du svarade på var att någon t ex råkat ut för sexuella (eller andra) trakasserier som gör att denne mår för dåligt för att gå till jobbet. Det är nog ganska normalt att en "akut krisreaktion" eller dylikt står på ett intyg för en sådan person. Och det är fullständigt normalt att man får sjukpenning då.



Det är inte alls min erfarenhet. Inte i det akuta skedet. Då kan det snarare vara väldigt lämpligt med en sjukskrivning. Personen kanske får stark ångest av att bara närma sig arbetsplatsen mm. Däremot kan jag instämma om det handlar om en mer långdragen sjukskrivning. Och det är ju aldrig så att FK skulle godkänna ett intyg där det under diagnos står "blir illa behandlad på jobbet". Diagnosen ska givetvis vara en diagnos eller åtminstone en beskrivning av reaktionerna på just "blir illa behandlad".

Det är ju inte så att alla som blir illa behandlade på jobbet går till läkaren. Det är ju bara om/när de helt enkelt inte klarar av att gå dit på grund av just måendet som de träffar läkare. Ifall de klarar att gå dit trots mobbning, trakasserier eller annat så gör de ju det. Har de flaggat det för arbetsgivaren och denne sköter sitt jobb så brukar nog ändå normalfallet vara att en anställd jobbar och utredning pågår samtidigt.

Nja fast i det exempel som TS skriver mår ju personen bra - utom just på jobbet.
Det kan väl knappast klassas som sjukdom?
 
Sv: Sjukskriven

Kl


Jag älskar att dansa.
Om jag var sjukskriven av annan orsak än fysisk och orkade, skulle dans troligen vara vara lika bra terapi som svamplockning eller bokläsning, om inte bättre. Jag får galna lyckotoppar av att dansa som en tok.

Jag är sjukskriven pga fysiska orsaker menar du att ska jag undvika att gå ut på krogen då?

Jag kanske också får galna lyckotoppar av att dansa....
 
Sv: Sjukskriven

Varför ska omgivningen bestämma vad som är ok att göra när man är sjukskriven?


Har omgivningen något med den sjukskrivnes privatliv att göra?

Har dom rättigheter att bedöma vad som är lämpligt och olämpligt att göra när man är sjukskriven?

Vet dom hur den sjukskrivne mår efter att denna varit på tex krogen? Eller hur bra det gör den sjukskrivne att få göra något dom mår bra av?

Jag är sjukskriven sedan mer än ett år tillbaka och jag tävlar tex i dart på min fritid, var och kastade en cup igår och det innebär umgänge med folk jag blir glad av att träffa, ger mig en bekräftelse på att jag duger som jag är och att jag faktist är ganska bra på nån sport trots min ms, varenda gång känns det som om jag ger min sjukdom en smäll på käften!

Idag har jag så ont under fötterna att jag knappt kan gå, benen värker, höger axel har sagt upp sig och hjärnan är slut och känns tom MEN jag vill fortsätta leva! Jag tänker fortsätta leva och träffa folk, tävla, träna, le, skratta, kramas, prata, handla mat, städa, tvätta, gå, sova, ha sex, dricka, äta och njuta av livet!

Sticker det någon i ögonen att jag njuter av livet och mår bra trots att jag är sjukskriven så är dom välkomna att leva med mig i en vecka och se hela nån vardag! Jag visar inte att har ont i hela kroppen varenda dag, jag berättar inte om hur lång tid det tog för mig att ta mig upp ur sängen, hur många smärtstillande jag tagit under dagen eller hur mycket uppiggande jag måste ta för att orka umgås med folk i några timmar, ingen vet hur jag vrider och vänder mig på nätterna pga nersvsmärtor i benen eller hur ont det gjorde när jag handla mat och bar hem en påse med matvaror.

Är det någon annan än läkaren och FK har med mitt liv att göra?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 077
Senast: escodobe
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 454
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
699
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 184
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp