Sjukskriver ni er på semestern?

Lupino

Trådstartare
Jag fick syn på en rubrik på Omni från Unionen.

"Tyvärr är det många som gör helt fel när förkylningen, halsflussen eller huvudvärken lamslagit semestern. De lägger sig i sängen och ser dyrbara semesterdagar ticka förbi"

Jag vet att man har den rätten men skulle aldrig sjukskriva mig på semestern. Tycker snarare det är rätt praktiskt om en sjukdag inträffar just på semestern (fast jag har bara haft 4 sjukdagar på ett snart 20-årigt arbetsliv).

Hur gör ni?

"Tyvärr är det många som gör helt fel när förkylningen, halsflussen eller huvudvärken lamslagit semestern. De lägger sig i sängen och ser dyrbara semesterdagar ticka förbi"

Jag vet att man har den rätten men skulle aldrig sjukskriva mig på semestern. Tycker snarare det är rätt praktiskt om en sjukdag inträffar just på semestern (fast jag har bara haft 4 sjukdagar på ett snart 20-årigt arbetsliv).

Hur gör ni?
Det är så länge sedan jag var sjuk under en semester så jag kommer inte ihåg, sjukanmäler mig antar jag? :confused:

Hur gör ni?
Den enda gången det varit aktuellt så blev det inte av. Jag blev brakförkyld men tänkte att det går väl över, förkylningen lade sig men lät feber och hosta kvarstod. I slutändan så var jag sjukskriven i 3 veckor efter semestern för en mykoplasma infektion. Det gick inte att tala i telefon med ständiga hostattacker. Jag hade i efterhand gärna haft kvar den dryga veckan jag var dålig men det blev bara inte så. Jag var ju bara förkyld....

ja det har jag gjort, inte direkt jag blev sjuk för tänkte ju att det bara var en vanlig förkylning som jag kunde leva men blev riktigt dålig med dubbelsidig öroninflammation med spräckta trumhinnor och då sjukanmälde jag mig :meh:

Ja det har hänt att jag har gjort, vill ju vara frisk på min semester. Men som de flesta skrivit inte för en vanlig förkylning om det inte är av det allvarligare slaget med flera dagars hög feber där jag verkligen måste ligga nerbäddad i sängen och inte orkar göra någonting. Men jag tänker att om det är något jag hade sjukskrivit mig för även om jag jobbat så sjukskriver jag mig.

Hur gör ni?

Håller mig rätt frisk och skadefri under semestern, men blir jag så sjuk/skadad och under mer än någon dag, att jag i vanliga fall skulle ha sjukskrivit mig så ja, då skulle jag sjukskriva mig även under semestern

Jag har t ex inte under några som helsta omständigheter råd att se betald semester rinna förbi för att jag ligger hemma med brutet ben.

Det har aldrig hänt, men skulle jag vara sjuk i något mer än en lätt förkylning så skulle jag sjukskriva mig. En lätt förkylning hindrar mig inte från att ha semester så då ser jag ingen anledning till det.

Jag skulle sjukskriva mig på semestern av exakt samma orsaker som när jag arbetade. Förstår inte varför man skulle skilja på det.
Semestern är jätteviktig för mig, och jag vill inte låta dyrbara semesterdagar försvinna bara för att jag är sjuk.

Jag skulle sjukskriva mig på semestern av exakt samma orsaker som när jag arbetade. Förstår inte varför man skulle skilja på det.
Semestern är jätteviktig för mig, och jag vill inte låta dyrbara semesterdagar försvinna bara för att jag är sjuk.

Det är dyrt att vara sjuk, jag skulle förlora ca 3/5-delar av min lön för varje dag jag inte jobbar, så då är semesterdagar en ekonomisk fördel. Sen blir jag inte direkt utarbetad på mitt jobb. Jag tror vi antagligen har väldigt olika jobb!

Hur gör ni?

Jag tycker att det är bra att man får göra som man vill. Vore orimligt om en välbehövlig semesterperiod blev ersatt av en period på sjukhus, som om båda var något slags avkoppling? Samtidigt finns det ingen anledning att tvinga folk att ta karensdag om de inte vill. Eftersom arbetsförhållanden under "semester" är så annorlunda jfrt med normalt mellan AG och AT.

Självklart skulle jag sjukskriva mig och jag hoppas att mina anställda gör detsamma. Semestern är för återhämtning och omväxling.
Jag är på resande fot alla mina sju semesterveckor. För mig har det inget med slitsamt jobb att göra. Är jag däremot sjuk utan att vara utslagen när jag inte har semester så jobbar jag hemifrån. Det är verkligen något jag uppskattar och gör alltmer.

Men om man är sjukskriven på semestern, när får man då ut sin faktiska semester? På hösten?

Tanken har aldrig någonsin slagit mig att sjukskriva mig på semestern pga en förkylning. Kanske om jag bröt benet förvisso.

Men om man är sjukskriven på semestern, när får man då ut sin faktiska semester? På hösten?

Tanken har aldrig någonsin slagit mig att sjukskriva mig på semestern pga en förkylning. Kanske om jag bröt benet förvisso.

Det förtäljer inte lagen utan sker i överenskommelse med AG, precis som alla andra semesterdagar. Dagarna finns kvar på semestersaldot helt enkelt.

:o
Nej jag skulle itne sjukskriva mig. För mig skulle det inte göra någon större skillnad eftersom jag ändå inte skulle blir tvungen att skjuta upp någon resa elelr annat. Ja gär ju nästan alltid hemma i min bostad under semestern. Några få gånger i livet har jag haft semester annanstans än hemma. Det har varit naturligt med gård och djur att åka bort bara någn enstaka dag.
Sedan hade jag dålig ekonomi. Och numera har jag intgen att resa med.

Så om jag är hemma eller på jobbet kvittar. Jag gillar inte heller att ha lång sammanhängande semester. Delar hellre upp det i några veckor här och där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Göra i Borlänge?
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka