Sjukskriver ni er på semestern?

Men om man är sjukskriven på semestern, när får man då ut sin faktiska semester? På hösten?

Tanken har aldrig någonsin slagit mig att sjukskriva mig på semestern pga en förkylning. Kanske om jag bröt benet förvisso.

Jag har lyckats bryta foten på semestern som jag haft i september två gånger. Bägge gångerna på första veckan av fyra. Då har jag fått semester i november eftersom min ag vill få ut dagarna innan december, vi får spara fem dagar per år.

Jag fick syn på en rubrik på Omni från Unionen.

"Tyvärr är det många som gör helt fel när förkylningen, halsflussen eller huvudvärken lamslagit semestern. De lägger sig i sängen och ser dyrbara semesterdagar ticka förbi"

Jag vet att man har den rätten men skulle aldrig sjukskriva mig på semestern. Tycker snarare det är rätt praktiskt om en sjukdag inträffar just på semestern (fast jag har bara haft 4 sjukdagar på ett snart 20-årigt arbetsliv).

Hur gör ni?
Sjukskriver mig inte. Känns tvärtom ga praktiskt att som tex höggravid med "sjukskrivningsskäl" redan ha inplanerad semester, så att jag slipper ev sjukskrivningsdiskussion. Skulle ju ändå bara drälla hemma och vila, så spelar ingen roll.

Jag har lyckats bryta foten på semestern som jag haft i september två gånger. Bägge gångerna på första veckan av fyra. Då har jag fått semester i november eftersom min ag vill få ut dagarna innan december, vi får spara fem dagar per år.
Spännande vad gör du egentligen i september;)

Eftersom mitt arbete är sådant att jag ändå måste göra det jobb som inte blir gjort om jag är krasslig ett par dagar, sjukskriver jag mig inte vid sådana tillfällen när jag jobbar. Det gör jag innte heller under semestern. Jag har inte ens tänkt på det när det gäller semestern. Å andra sidan blir jag nog mer sällan förkyld på sommaren än övriga årstider.

Skulle jag däremot bli mer seriöst sjuk och behöva vård och en något längre tids sjukskrivning (än bara ett par, tre dagar), så skulle jag väl sjukskriva mig oavsett om det var semester eller inte.

Det är dyrt att vara sjuk, jag skulle förlora ca 3/5-delar av min lön för varje dag jag inte jobbar, så då är semesterdagar en ekonomisk fördel. Sen blir jag inte direkt utarbetad på mitt jobb. Jag tror vi antagligen har väldigt olika jobb!

Mitt jobb är oerhört krävande både psykiskt och fysiskt så ja, tid är värt mer än pengar för min del, men det betyder inte att jag stannar hemma för minsta lilla. Är mycket sällan så pass sjuk att jag måste sjukskriva mig men gör ingen skillnad på om jag har semester eller inte.

Jag har precis varit det för första gången i mitt liv. Har varit däckad med feber och förkylning. Trodde det skulle gå över efter någon dag men jag blev sämre istället för bättre. Nu har jag varit sjuk i nio dagar och är inte helt frisk ännu.

Givetvis gör man som man vill men vet man att man verkligen har behov av att vila upp sig under semestern skulle jag ha sjukskrivit mig. Det är inte gynnsamt för någon om man kommer tillbaka efter semestern helt urlakad pga sjukdom. I förlängningen kan det ge ytterligare sjukskrivning.

Mycket av invändningarna sjuksköterskefacket har gällande flyttad semester för sina medlemmar är ju just för att de ska ha chansen att vila upp sig under sommarmånaderna (för D-vitamin, få ljus osv) eftersom de har höga sjukskrivningstal redan. Sedan förstår man ju lockelsen att kunna tjäna mycket extra pengar men de har man ju ingen nytta av om man senare dunkar in i väggen med påföljande långtidssjukskrivning.

Men om man är sjukskriven på semestern, när får man då ut sin faktiska semester? På hösten?

Tanken har aldrig någonsin slagit mig att sjukskriva mig på semestern pga en förkylning. Kanske om jag bröt benet förvisso.
När jag bröt benet (på min första semesterdag) blev jag sjukskriven och fick vara ledig typ hela december istället.
Har ett sånt jobb som om man är ute i god tid kan styra väldigt mycket själv.

.

Jag har blivit sjukskriven 2 gånger vid semestrar (2013 & 2015) Vi får spara en hel del semesterdagar och semestertimmar så jag "tömmer" mitt semesterkonto i höst. Bryter föräldraledigheten mot 6 veckor betald semester, och sen föräldraledig igen. Har planer på att inte återgå till mitt arbete, annars hade jag fortsatt spara dem till att förlänga mina semesterperioder i framtiden. Vid ett tillfälle kvitterade jag t om ut semestertimmar mot lön som jag fick då chefen glömt meddela lönekontoret att min sjukskrivning var förlängd så de betalade ut lön.

I min ungdom när jag var praktikant på en bondgård och bara hade två veckors semester låg jag sjuk i en ganska besvärlig lunginflammation hela semestern. Jag blev sjuk semesterns första dag. Då fick jag reda på i efterhand att jag kunde ha sjukskrivit mig, vilket självklart skulle ha varit det bästa. Det var supertrist att missa resan med kompisarna och börja jobba direkt efter semestern, dessutom med en lång återhämtningsperiod efter lunginflammationen där jag hade nedsatt ork.

Så jag känner till regeln men nu skulle jag bara sjukskriva mig under semestern om jag hamnade på sjukhus tror jag. Absolut inte för förkylning några dagar eller ens en vecka. Det händer att jag blir sängliggandes ett par, tre dagar på semestern i min kroniska sjukdom. I de fallen har jag inte tänkt på möjligheten att sjukskriva mig. Det är så mitt liv är. Jag skulle inte få karensdag eftersom jag har en pågående sjukskrivningsperiod, jag är deltidssjukskriven pga den kroniska sjukdomen.

Om jag blev tillräckligt sjuk så javisst.

Förra året var jag med om en olycka. Jag blev sjukskriven i 2 men avbröt sista veckan och tog semester istället.
Olyckan var enbart visuell och jag kände att jag hellre ville ha ut semesterersättning istället för sjuklön så då valde jag att göra såhär.

Skulle jag bli allvarligt sjuk så skulle jag sjukanmäla mig.

Har hittills aldrig hänt, men om jag skulle skada mig eller bli rejält sjuk (dvs mer än bara några dagars förkylning) så skulle jag nog sjukskriva mig. Är rädd om mina semesterdagar, de räcker ju aldrig länge nog som det är ;)

Jag har aldrig hittills blivit så sjuk att jag sjukskrivit mig på semestern. Nu har jag i o f s inte haft semester sedan mina fyra dagar 2011, men ändå...

Hade jag blivit rejält sjuk långvarigt (brutit benet, opererats, sjukhusviststelse etc) hade jag sjukskrivit mig under semestern.

Det händer att jag blir sängliggandes ett par, tre dagar på semestern i min kroniska sjukdom. I de fallen har jag inte tänkt på möjligheten att sjukskriva mig. Det är så mitt liv är. Jag skulle inte få karensdag eftersom jag har en pågående sjukskrivningsperiod, jag är deltidssjukskriven pga den kroniska sjukdomen.

Så har jag det också. Kronisk sjukdom som regelbundet fäller mig, även på semestern. Men det sjukskriver jag mig inte för, det är så mitt liv också är. (Tvärtom är jag glad för att jag kan ha några sjukdagar som INTE hamnar i statistiken).

Karensdag skulle även jag slippa OM jag sjukskrivit mig, men i mitt fall för att jag har särskilt högriskskydd.

Det har hänt ett par-tre gånger att jag gjort det, på 25 år. Att aktivt välja att avstå från det känns ungefär lika relevant som att aktivt välja att avstå från lönehöjningar, lunchraster eller semesterersättning. ;)
Med den skillnaden då, att sjukskrivning medför en kostnad i form av karensdag och lägre inkomst under sjukskrivningstiden. Dina jämförelseexempel drar så att säga i motsatt riktning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka