Bukefalos 28 år!

Sjukt föl

H

hellgirl

Kom till stallet i morse och blev mött av hästen (10 månaders föl) som stod i dörröppningen och ville inte gå ut i hagen så jag vände honom och det tog en lång tid att få honom att vända. Han kunde knappt gå och benen var nästan jämntjocka från knäet och nedåt.

Ringde direkt till veterinären som uteslöt fång som han hade feber på 39,5 och enligt henne så hade inte fånghästar hög temp, men när hon kom till stallet så kände hon på benen men hon lyfte inte upp benen och kände på hovarna. Kunde vara fång sa hon så jag fick Finadyne som han ska ha.

Brukar fånghästar vara svullna i benen?

Till saken hör att vi öppnade en ny hösilagebal dagen innan och han fick kvälls fodret av denna bal, sedan såg jag att det var mögel som luktade rutten banan, kan det ha någon betydelse. Han fick tredje sprutan mot botulism i Tisdags.

/Annelie
 
Nej hon kollade inga reflexer, hon tog bara lite på hans ben samt tog pulsen.

/Annelie
 
Eftersom hon är svullen på alla fyra så betyder det nog att
hon har fått i sig nåt som inte är bra.

Du måste ha stenhård koll på ungen nu.
inte bara ge medicin och slå igen stallet till i morgon.
Kolla att hon dricker ordentligt.
Skulle nog bevaka fram till 12 - 1 i natt och sedan gå upp vid 3.
Var nog beredd och koppla på hästtransport.

Kolla ögonreflexer, blinkar hon? Stel i ansiktet? Svårt att äta? Ta i svansen, känns den ledlös? Balans? Andning?

Du har varit jätteduktig som vaccinerat, men tillverkaren garanterar inte fullgott skydd förrän tre veckor efter sista vaccinen.
Tänk på det.

Men troligtvis så har ungen reagerat på möglet.
knottrig? bulig på hårremmen?

Håller tummarna. Säkerligen möglet som har ställt till det...

AM
 
Tack för ditt svar :bow:
Svansen är inte ledlös utan han slår glatt med svansen om man tar i den. Han är svullen runt ögonen men det var inget som veterinären noterade.
Ska ut och titta till "bäbben" nu vet jag lite mera vad jag ska kolla efter tack vare dig! :bow:

/Annelie
 
Gissar i så fall att du har en allergisk reaktion på din lille.
Men jag tycker nog att veterinären var lite otydlig i både undersökning och diagnos.

Hade hon/han verkligen inget att säga?
Slemhinnor/puls inget???

Håll koll på tempen och koll på att hästen dricker.
Var försiktig med foder så länge.

Hur ser träckbollarna ut?
Om dom är smuliga och torra så har du een uttorkning på gång.
Minsta lilla åt det hållet så måste vet. ut igen.

Ska sova nu men jag önskar dig lycka till.
Berätta gärna hur det har gått.

AM
 
Hon trodde han hade fått fång av hösilaget.

/Annelie
 
Idag är hans ben normala och han är jätte pigg. Hela huvudet full av spån så han har legat och sovit i natt. Ska försöka få tag på en annan veterinär idag för detta med att det skulle vara fång verkar väl väldigt otroligt.
Tack än en gång för dina bra tips :bow:

/Annelie
 
Tror som de andra att det var en reaktion på fodret men jag skulle fortsätta hålla koll spec eftersom det är en sådan liten häst.
 
Skönt att höra.
Så här "dagen efter" kan jag väl berätta att jag undrat i natt hur det gick med den lille.

Var nu extra uppmärksam på fodret.
AM
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 750
Senast: Sirap
·
Hästvård Måste rådfråga, veterinär är kontaktad men har själv ingen aning i nuläget. Jag ligger själv i influensa och har inte varit i stallet...
Svar
17
· Visningar
2 685
Senast: WSLPZF
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 115
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 353
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Hundlucka
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp