Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jag vet ju som sagt inte (tänkte fråga sen) vad ägaren gjort/inte gjort i fråga om veterinär etc. Det enda jag vet är att den fått tillskott av mineraler och vitaminer. Om det är 'bara för att se om det hjälper' eller om det är efter att man konstaterat att det troligen är ditt eller datt mha veterinär, om den kanske fått injektion med något också etc - det vet jag inte. Heller inte exakt hur den varit/inte varit innan. Kanske är den likadan nu som för 3 månader sen, kanske är den mycket bättre, eller mycket sämre. Jag vet inte som sagt.

Mamman struntade hårt i att jag bar iväg krabaten en ganska lång bit då när den inte kunde stå (jag ville se om den kunde stå bättre om den kom på annan mark), hon vinkade väl inte hejdå, men snudd på =/

Om man antar, bara för exemplets skull, att det är selenbrist, är det dåå möjligt/troligt att man såhär 'sent' att rätta till det? Dumt försöka få adoptera ett lamm som är snudd på chanslöst liksom? =/
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Lammlamhet
eller muskeldegeneration drabbar
lammen oftast när de är 2 - 8
veckor gamla, ofta i samband med
betessläppning, men kan också
förekomma direkt efter lamningen.
Symptom: Lammen blir stela i
bakkroppen och kan inte resa sig.
Problemlösning: Tillkalla veteri-
när! Behandling med selen och e-
vitamin gör dem oftast snabbt
friska.

-------------------------------------

Som sagt; jag tror detta lamm behöver selen och mer vitaminer för att bli bra. Att den klarar sig så pass som den gör beror nog på vitaminerna, men det är för lite för att den ska bli frisk. Detta borde ägaren veta om det är en erfaren fårägare med runt 200 djur tycker jag.

Får lammet i sig selen + vitaminer så kan det mycket väl pigga på sig, men det lär fortsätta vara mindre än jämnåriga.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jo, visst borde han det. Det är ju därför frågan är om det ÄR det, eller ngt annat, endera som de inte lyckats hitta, nåt medfött eller ja nåt annat?

Som jag fattat det, så har det varit klent sen det föddes, dvs det kom inte vid 2 - 8 veckor. Om det haft stappligheten etc hela tiden vet jag inte (och obs - inte heller om kotorna varit sådär hela tiden), men jag har fattat det så av det lilla jag vet. Och då talar väl det mot selenbrist?

Det kan ju ha fått injektion av selen, stötdos selen etc - jag vet inte. Och eftersom jag inte vet vill jag heller inte 'tycka' så mycket ang vad som gjorts/inte gjorts, jag vet helt enkelt inte.

Det kan ju vara så att det varit klent och stappligt sen det föddes, man inte hittat någon anledning, och behandling med selen/vitamin/annat inte hjälpt, men ägaren beslutat sig för att stödfodra med extra mineral och vitamin för att se om det hjälper, och det endera inte hjälpt, eller att det nu försämrats (det där med kotorna). Eller så kan det vara så att det 'bara' getts lite extra vitamin och mineral och hjälper det så gör det, hjälper det inte så tja.

Jag har verkligen ingen aning, och vill inte sia eller påstå/tro något utan grund. Även om jag generellt kan tycka bönder ibland är väl mkt 'vänta och se hur dte blir' (nu tänker jag iofs inte specifikt på fårbonden utan på kobonden och en tjur med svullet ben och hälta).

Tillägg - det här lammet känns snarare ostadig i bakkroppen än stel iofs? Men jag är amatör och mkt ovanlig studera får/lamm. Men känns som den skulle behöva mer stabilitet i bakkärran, och kunna räta ut sina ben ordentligt
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Som Gnist skriver, så borde prognosen vara god med rätt tillförsel.

Ur mitt perspektiv så är det bara de som är för lite engagerade som väntar och väntar, är inget generellt för oss som yrkesgrupp. Visst i alla lägen behöver man inte på stubben kasta sig på telefonen, man är ju inte alldeles utan erfarenhet i bedömmning vad gäller vissa saker. Men det gagnar inte djuret eller den långsiktiga produktionen att gå och dra på ett vet.besök, vilket då skiljer "agnarna från vetet" om man säger så.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jo, därför jag skrev just 'ibland', menade inte att förolämpa bönder som grupp eller dra dem över en kam (är ju själv uppvuxen på bondgård). Men vissa tycks av någon anledning ha svårt att inse att det nog är dags för veterinären, och vissa verkar resonera typ som 'går det så går det, går det inte så ja..' Antar ett t ex ett bortfall av ett lamm eg gör varken till eller från rent 'krasst'?

Nu menar jag inte att ägaren resonerar så, utan det vara bara som ett ex. Jag har uppfattar äg som mån om sina djur, och att han tar väl hand om dem (jag har t ex många veckor under lammningsperiod sett honom knalla omkring hålögd mitt i nätterna med en nappflaska under var arm, och vet vilket enormt engagemang han la ner på ett flasklamm som inte ville suga utan fick sondas, och det lammet tänkte han ge till mig om det klarade sig dessutom, dvs han förlorade eg lika mkt om det dött som om han klarade livhanken på det. Dock klarade det sig tyvärr inte)

Samtidigt kan han ibland vara, hmm.. 'väl ekonomisk' kan vi väl uttrycka det. Så teoretiskt kan det vara ett 'vi ser hur det går om den får lite sånt här'. Han har själv sagt att 'den där blir det nog aldrig någonting med, men jag vill ju inte avliva den heller om jag inte måste'
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Men ni tror alltså prognosen är god ÄVEN om den varit såhär sen den dag den föddes, och är 3 månader nu?

Om den alltid kommer vara liten eller så, är ju sak samma. Men den må ju bli normal i sina ben, svullnaderna i knäna och kotlederna gå bort, och att den kan gå normalt och ha normal balans liksom?

Sen, en sak som mamma påpekade när jag började tycka 'lamm är fina eller hur?' :angel: (hon sköter ju djuren åt mig när jag jobbar) är att 'den kommer ju bara rymma till de andra'. Har jag inte tänkt på, men antar den risken är stor om den är ensamm, och så går hela tjocka släkten X avstånd bort (där X är mellan 50 - 1500 meter)
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jag kan inte mycket om får så jag kommer inte uttala mig om vad som är galet, men jag är bra blödig och hade nog inte klarat att se på när den beter sig som den gör.

Så jag hade också tänkt i banorna att adoptera den lilla, men då hade jag velat ha minst 1 till som sällskap,gärna 2 om det nu inte skulle gå vägen.
Kan du inte deala till dig ett eller 2 flasklamm oxå, de brukar man få mer eller mindre gratis om man är beredd att göra jobbet.
Nu är det i och försig kanske lite sent på säsongen men ngn eftersläntrare kanske finns, eller köpa ett eller 2 lamm till.
Eller kanske erbjuda dig att ta den där här sjuka stackarn och låna 1 eller 2 tills du vet om det går vägen

Som det känns nu har den det onödigt tufft tycker jag, kommer den verkligen till att äta så mycket som den behöver av mamman som inte verkar så fasligt fäst vid den?
Gör den inte det är det ännu svårare för den att "piggna på sig" .

Jag tror inte att de nödvändigtvis kommer hålla på att rymma till de andra, inte om de är ett par st, man får helt enkelt erbjuda dem ett bättre alternativ.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Mm, finns ju inga flasklamm nu (vet inte om han hade några i år). Och ta annat lamm från nån annanstans, är det inte en massa sjukdomar och 'sånt' man måste ta hänsyn till?

Låna tackan tror jag inte jag får, bonden är KRAV-bonde, så det ska vara si med fodret och så med marken de går på och så vidare. Och han är pipig i överkant med det där. Jag hade hö över ett år, inköpt, han hade höbrist. Jag erbjöd honom att FÅ höet gratis. Han sa nej då det inte var KRAV-hö.

Så låna ngt som ska tillbaka tror jag inte.

Och blödig, mänsklig snarare. Nyss stod jag och tittade (på håll) på den lilla när den trillade, kravlade sig upp, gick och bräkte efter mamma, som jag inte vet vad hon höll på med (ser ju inte skillnad på mammafår och de andra vuxna), men varken bräkte tillbaka eller gick sin teling till mötes. Så knatten irrade runt ett tag utan resultat, och trillade sen omkull igen och låg kvar en lång stund innan den kravlade sig upp igen och gjorde ett nytt försök. Då var jag tvungen att gå in =/ (Förr har jag ju inte vetat att den fanns, och aldrig kollat så noga på fåren, mer än 'jaha nu går fåren där', men nu kollar jag ju automatiskt efter den hela tiden, är ju lätt att se på 500 meters håll, den svarta ensamma pricken som är hälften så stor som de andra svarta prickarna (=lammen))
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Och blödig, mänsklig snarare. Nyss stod jag och tittade (på håll) på den lilla när den trillade, kravlade sig upp, gick och bräkte efter mamma, som jag inte vet vad hon höll på med (ser ju inte skillnad på mammafår och de andra vuxna), men varken bräkte tillbaka eller gick sin teling till mötes. Så knatten irrade runt ett tag utan resultat, och trillade sen omkull igen och låg kvar en lång stund innan den kravlade sig upp igen och gjorde ett nytt försök. Då var jag tvungen att gå in =/ (Förr har jag ju inte vetat att den fanns, och aldrig kollat så noga på fåren, mer än 'jaha nu går fåren där', men nu kollar jag ju automatiskt efter den hela tiden, är ju lätt att se på 500 meters håll, den svarta ensamma pricken som är hälften så stor som de andra svarta prickarna (=lammen))


Nej sånt där fixar jag inte att se, bättre att ta bort kraken än att ha det så där.
Jag hade nog förbarmat mig över den och tagit den och nappat upp den och bett att få köpa ett till lamm som sällskap av samma fårbonde.
Jag tror nog att den går att få ordning på, har den klarat sig så här länge utan någon vidare omsorg så finns det ju en del kämpaglöd iallfall.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Nyss stod jag och tittade (på håll) på den lilla när den trillade, kravlade sig upp, gick och bräkte efter mamma, som jag inte vet vad hon höll på med (ser ju inte skillnad på mammafår och de andra vuxna), men varken bräkte tillbaka eller gick sin teling till mötes. Så knatten irrade runt ett tag utan resultat, och trillade sen omkull igen och låg kvar en lång stund innan den kravlade sig upp igen och gjorde ett nytt försök.

På det du beskriver här så verkar tackan inte ta till sig lammet som hon ska. Låter mycket ledsamt att den är så utsatt och i mitt tycke övergiven, för tackan brukar ju vara väldigt på när pluttisarna bäar.

Jag tycker att ägaren antingen ska ta bort lammet eller, om du vill ha det, ge den till dig.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jo, därför jag skrev just 'ibland', menade inte att förolämpa bönder som grupp eller dra dem över en kam (är ju själv uppvuxen på bondgård). Men vissa tycks av någon anledning ha svårt att inse att det nog är dags för veterinären, och vissa verkar resonera typ som 'går det så går det, går det inte så ja..' Antar ett t ex ett bortfall av ett lamm eg gör varken till eller från rent 'krasst'?

Nu menar jag inte att ägaren resonerar så, utan det vara bara som ett ex. Jag har uppfattar äg som mån om sina djur, och att han tar väl hand om dem (jag har t ex många veckor under lammningsperiod sett honom knalla omkring hålögd mitt i nätterna med en nappflaska under var arm, och vet vilket enormt engagemang han la ner på ett flasklamm som inte ville suga utan fick sondas, och det lammet tänkte han ge till mig om det klarade sig dessutom, dvs han förlorade eg lika mkt om det dött som om han klarade livhanken på det. Dock klarade det sig tyvärr inte)

Samtidigt kan han ibland vara, hmm.. 'väl ekonomisk' kan vi väl uttrycka det. Så teoretiskt kan det vara ett 'vi ser hur det går om den får lite sånt här'. Han har själv sagt att 'den där blir det nog aldrig någonting med, men jag vill ju inte avliva den heller om jag inte måste'

Det förstår jag att du inte hade som avsikt. :laugh: Det är ju alltid en balansgång det där och det gäller att hitta avvägningen utan att göra avkall på omhändertagandet.

Hoppas som sagt att du, om du vill, kan få detta lamm. Att den ska ha det som den har det nu är ju inte kul och den får ju ingen chans till bra återhämtning och utveckling. Samt att om tackan inte bryr sig som hon ska mår den bäst hos människan.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Svarar flera. Jo kämparglöden är det inget fel alls på. Samtidigt, den kan ju ha hur mkt kämparada som helst, om det inte går att få benen att räta ut sig är det ju kört för den ändå.

Tackan låter den dia, såg jag igår, men i övrigt verkan den mer bry sig om brorsan till knatten. Enligt äg brukar tackan hålla sig i närheten av lammet. Det har den iaf INTE gjort nu när jag passat den. Om jag & äg har olika def på 'i närheten', eller om tackan håller på att stöta bort det vet jag inte. Stöter hon bort den är väl det ett tecken på att tackan inser/anser att den är chanslös?

OM jag skulle be att få adoptera den, och får det kan ni hjälpa mig vad jag ska ge den och göra och så då? Och OM det går åt skogen, eh, hur blir man av med det då så att säga? Jag fattar ju att man måste avliva den, men vem gör det, vad kostar det och så? Antar att kadaverbilen måste hämta den med, kostnad? Dvs, i krass klartext: Om det går åt skogen och den måste avlivas - vad kostar det med avlivning och destruktion?
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Deala med ägaren om hur ni går tillväga om den inte klarar av att hämta sig. Då kan han ju komma och bulta lammet samt ta hand om kroppen.

Om hon stöter bort den så betyder det inte att hon tycker att den är chanslös. Har hon aldrig riktigt tagit den till sig så bryr hon sig inte så mycket, även om hon låtit den dia, något inte alla gör.

Klart att vi kommer med tips och råd, gör vi så gärna. Tror att lammet, bara det får lite respit och en chans på egna villkor, kommer att hämta sig. Men det är väldigt svårt om det måste ske efter naturlagarna, då ligger den alltid på efterkälken och allt tar på krafterna.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Fast om den knutit an tidigare alltså, som äg sagt alltid hållit sig i närheten etc menade jag?

Jag vill nog helst inte deala med ägaren om ev avlivning, ser en överhängande risk att hamna i ett läge där jag säger 'nejdu, det här går inte, den bör få slippa nu' och (fd) äg säger 'men den är ju bättre, om den får X tid till, jag kan ta tillbaka den'.

Därför jag vill veta vad det sas kostar om det skiter sig (ekonomin är rätt påverkad av veträkningar deluxe just nu, därför jag vill veta). Sen om man ändå kan deala är ju det bra, men vill inte vara 'beroende' av det. (Sen vet jag inte om han bultar själv? Med tanke på att han inte förmår att ta livet av oönskade kattungar ens..)
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Lite mer info.

Grannen kom förbi nu (han är hemma), och vi pratade lite om lammet. Det har försämrats sista tiden, det har inte varit såhär dåligt hela tiden. Problemen började för 'över en månad sedan'. Han trodde det var muskeldegeneration/selenbrist först, men den svarade inte på selen som den borde (min kommentar: Ingen aning om det getts bara lite, eller mer ordentlig dos, i ett tillfälle sa han att 'man kan ju inte ge för mycket heller, selen är ju giftig'). Han har fått avliva ett lamm för muskeldegeneration i år, men det här lammet har inte haft de symptomen. (Avlivat ett för det där otäcka bakteriejoxet med som jag inte kan stava till).

Han sa att 'får nog avliva det' och jag fick mkt fint in 'det hjälper inte om man tar in det eller så då?' varvid han tyckte att 'ja, man kanske skulle ta hem det, som vi gjorde med det som skadade sig, det som fick vara i trädgården i över en månad'.

Jag fick reptilsnabbt in att 'behöver du hjälp får du säga till, jag har fäst mig vid kraken'. Varvid han lika reptilsnabbt tyckte att 'Ja, vill du ha det kanske?'. Jag tyckte 'Ja, fast då får du ju hjälpa mig att tala om hur jag ska ta hand om det' och han tyckte bla bla. Sen såg 'frugan' (som inte är nån fru) tveksam ut och han backade lite, tyckte det har det ju bättre med mamman, och man kanske skulle ge det några dagar med stödfodring 2 -3 ggr/dag.

Men la till att det verkligen behöver äta för det är så magert osv.

Det hade tydligen varit mkt bättre innan de åkte, och själv travat de 500 metrarna vid hagförflyttningen, och 'kanske blev det lite för mycket'.

Så, trevande 'förhandlingar' har inletts, men senaste budet är att 'ge det några dagar och se hur det utvecklas'.

Jag ville medvetet inte säga 'nej men jag tar det, det är lugnt'. Jag hade säkert kunnat få det här och nu då, men ville gärna höra lite mer från er vad ni tror och sådär först... :angel:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Andra kan bättre hjälpa dig om hur man skall ta hand om den på bästa sätt, men OM det inte går vägen så är väl avlivning och "destruktion" det minsta problemet.

Det viktiga är väl att det görs något snart för som den har det nu tycker jag är rent djurplågeri faktiskt.

Vad gäller avlivning; någon bekant som är jägare är väl det enklaste och billigaste ( har inte fårbonden själv möjlighet?), annars gör ju vilken veterinär som helst det, antingen ta den i bilen och åka till en vet ( ultuna ex) alt ringa ut en vet ( dyrare)

Om jägaren tar bort den så hade jag grävt ner den alt lagt ut den till rävarna? Ska man vara ordentlig kan du ju alltd söka tillstånd hos länsstyrelsen för begravning redan i förebyggande syfte.
Om den avlivas med vätska bör man vara försiktigare, grävs den ner då tycker jag att man ska gräva djuuupt och även lägga galler över så inte något vilt djur får upp den.

Jag hade tagit den så fort som möjligt (typ NU) , för att ge den mesta möjliga chans och bespara den onödigt lidande.
Jag tror inte alls i nuläget att den är behjälpt av sin mamma och tror inte alls att den får i sig i matväg vad den behöver utan svälter och kommer bli magrare och magrare och svagare och svagare..

I början hade jag tagit bara den och haft den inne för att kunna nappa och medicenera samt se till att den har det torrt och varmt.

De blir också riktigt mysigt tama så :love:.

Sen när man ser om det går vägen eller ej , hade jag bett att få köpa till den en kompis så att de är 2.
Du har väl plats att göra dem en liten box i stallet.
De är ju även ett trevligt sällskap till hästarna.

Är det en liten tacka eller bagge?
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Det är, tyvärr, det ekonomiska med avlivning som är kruxet just nu. Ekonomin är ganska hårt ansatt av astronomiska veträkningar just nu (hunden slängdeiväg 2500 kr, Lillens DV besök kostade 2700 kr, och kommer få betala en god del av klinikräkningen med jag inte fått, han mediciner har kostat 1000 kr, och så 1700 spänn i medicin och allergifoder till hunden. Som bonus tyckte bilen att 5000 kr var som hittat, och den måste in igen).

Min ekonomi gråter blod, bufferten är ett skämt, och jag varken kan eller vill ta på mig något jag inte är säker på att ha råd med liksom. En annan månad - skulle jag inte ens funderat. Det kan inte vara dyrare än att bli av med en häst. Men de här månaderna.. så.. =/

Därför jag inte bara låter hjärtat bestämma.

Det är ett tacklamm =)

Jordbruksverket säger angående maedi-visna (så det är inte så troligt det är det?): Symptomen ses oftast hos djur 3-4 år eller äldre, men i höggradigt infekterade besättningar kan symptom uppträda ner till 1 års ålder.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Är det ett tacklamm så är den ju enkel att ha kvar, baggar blir lite besvärligare.
Jag har ett sällskapsfår till gammelhästen, de går ingenstans utan varandra.
Får lilla bää värme och mat och massage tror jag nog att det fixar sig utan problem. Avlivning måste du ju kunna ta som förbehåll hos bonden att han kan hjälpa till med men som sagt tror inte att det ska vara aktuellt.

mimmipigg, optimist!
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Japps, därav smileyn, helt perfekt att det är en tjej ju =)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 510
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 645
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 937
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp