Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Är helt säker på att det inte är mv, så just det behöver inte Alexandra oroa sig för.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jordbruksverket säger angående maedi-visna (så det är inte så troligt det är det?): Symptomen ses oftast hos djur 3-4 år eller äldre, men i höggradigt infekterade besättningar kan symptom uppträda ner till 1 års ålder.

Ja då så, då kan man ju avskriva det iallfall, det stod inte i texten jag hänvisade tillatt det var äldre djur som drabbades, eller så läste jag lite fort och slarvigt, jag reagerade bara över meningen "ger symtom som ledinflammationer, avmagring och vinglighet"

Jag förstår att ekonomin är ansträngd just nu men vad gäller kostnad för avlivning menade jag med mitt uttalande i stl med " att det är ett senare problem" snarare att den kostnaden nog är rätt så marginell.

Att ta ut någon som bultar eller skjuter lammet och inte tar med sig kroppen kostnar nog bara ett par hundralappar, liksom att ta den i bilen och åka till närmsta vet som kommer ut på parkeringen och avlivar den i bilen.

Jag tycker också att en just deal, är att du får lammet mot att du gör vad du kan för att hjälpa den och med de eventuella kostnader som följer.
Men om det inte går vägen så tycker jag gott att bonden kan betala avlivingen, han hade ju ändå då behövt ta bort den.
Alt att ni delar på avlivinggkostnaden.

Om du själv vill stå för detta kan du ju fråga bonden hur han ha gjort när han behövt avliva och vad det isåfall kostat, han måste ju ändå ha gjort det vid ett par tillfällen.

Men jag tror och hoppas att avliving inte blir aktuellt, men ju längre man väntar med eventuell behandling och att den får kämpa så förbenat, ju sämre blir ju prognosen
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

*kl*
Här hittar du en förteckning över hur mycket det kostar att avliva ett får: Prislista

En sak som man bör tänka på är att får är flockdjur och bör ha sällskap av minst en artfrände.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Ni behöver inte deala i den benärkelsen att ni ska komma överens hurvida den ska avlivas, mer att du, när du anser att det inte funkar längre, kan få hjälp med avlivningen och en plats att gräva ned den på. Måste ju vara rätt ok för ägaren åxå, att få "specialliv" är nog lammets bästa chans.

Tror som mimmipigg, att den nog hämtar sig om den få bättre förutsättningar än vad den har just nu. Är svårt att hävda sig mot syskonet om att få dia, svårt att ta för sig vid "matbordet" överhuvudtaget, samt enorm energiåtgång för minsta lilla ansträngning.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

FÅR man verkligen gräva ner?

Får och Får ;):laugh:

Nja :

Självdöda djur och obesiktigade djurkroppar anses alltid som möjliga smittkällor för olika sjukdomar. Det är därför inte tillåtet att lämna, eller gräva ner, djurkadaver eller rester av döda djurkroppar var som helst. De ska samlas in för att sedan skickas till destruktion i en speciell anläggning i Karlskoga. Där bränns djurkadavren i så hög temperatur att bakterierna dör. Det finns ett generellt förbud mot att gräva ner döda djur, men man kan få dispens för att gräva ner sin häst. Men idisslare som får och kor tillåts inte att grävas ner.


Varför är det så? Jo, idisslare som får, getter och kor kan sprida mjältbrand och förorena platsen. Mjältbrand förekommer i hela världen och är speciellt vanligt bland våra idisslare, trots att alla arter av däggdjur kan få sjukdomen.


Länsveterinär Susanne Edlund

Sen beror det väl alltid på hur laglydig man vill vara. Men kostar det att lämna på destruktion då? Jag har lämnat rådjur där och då har det inte kostat något!

Men vad gäller de här praktisk bitarna kan du väl bara fråga bonden om, han måste ju ha tagit bort sjka lamm/får förr.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Finns nog inte många bönder som håller sig helt lagliga där.
SGT är ett uttryck som används åtminstone häruppe Skjut, Gräv, Tig!
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Det är mkt välanvänt här med :devil:

Jag tänkte mer på att lamm ju är märkta, och att det kanske finns något system som det är svårt mygla ur dem ur. Dvs att lamm nr XXX från produktionsplats nr YYY helt plötsligt försvunnit i det blå. Finns inte i besättningen, har inte skickats till destruktion/slakt/etc, inte rapporterat taget av rovdjur etc - utan bara gått upp i rök?

Å andra sidan kanske man inte ens behöver rapportera att lamm XXX måste tagits av räv/varg/rymt och försvunnit i skogen? Eller de kanske inte skriver in att det är lamm nr XXX som skickat med kadaverbilen?
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

FÅR man verkligen gräva ner?

Ja om man ansöker om tillstånd. Och har man ett bra ställe, samt ett sånt litet djur så är det inga problem.

I övrigt så komenterar jag inte så mycket.......:angel: ;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Jag tänkte mer på att lamm ju är märkta, och att det kanske finns något system som det är svårt mygla ur dem ur. Dvs att lamm nr XXX från produktionsplats nr YYY helt plötsligt försvunnit i det blå.

Man behöver inte märka ett lamm före ett års ålder, så i "fårens lilla gula" behöver man bara rapportera slakt, kan ju vara för eget bruk t.ex.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Ingen koll alls, men den - och alla de andra - har en gul bricka i örat, på den står produktionsplatsnummer, och så ett 'löpnummer', som är 09XXX. Den här är 09XX1, brorsan är 09XX2. Det var det jag tänkte på, att de ju är märkta. Men det är alltså sas bara för bondens skull?

De vuxna har ju dels gula lappar, och så några metallmärkningar jag inte kikat så noga på. Minns jag inte helt galet har de vuxna en gul lapp i var öra? (Och på baksidan av de gula står det tackans lamms löpnummer med tusch)
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Han har kanske som praxis att märka alla tacklamm vid födseln iom. att han har många får, och de är ju lite lätthanterligare första timmarna. :D

Men han kan ju föra ut lammet ur rullarna, något som är enklare än att du ska skaffa ett prod. plats nummer. Men, och här är jag osäker, bor ni utmed varandra utan grannar emellan så kan det funka att lammet bor hos dig och är skrivet hemma. När man har djur på bete t.ex. långt hemifrån, så behöver man nämligen 2 prod.plats.nr. byråkratins värld är oändlig.....;)

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Bagglammen är också märka med gul bricka. Så han märker nog alla lamm helt enkelt?

Är knappast några problem ha det hos mig men skrivet hos grannen, vi bor snudd på 'på varandra', och han hade förr sin lamm i vår ladugård. Som är närmare hans hus än en av hans två.

Är kankske (jag och ögonmått) 75 meter från hans ladugård på gårdsplanen och mitt stall, om man går rakt över gräsmattorna.

Vårt hus står med 'baksidan' 50 cm från hans gräsmatta framför huset. Onödigt tätt för att vara på landet, men nej inga grannar 'emallan' (det inte hur postlådenumren går dock, om t ex grannen nära (andra sidan grusbyvägen) har postlådenumret emellan.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

När jag hade getter avlivade jag några stycken som kadaverbilen hämtade. OM inte jag missminner mig så betalade jag bara för själva avlivningen dvs bultningen, tror det var 80 kr/djur. Kostanden för destruktion betalade staten eller JBV på ngt vis för att dom tog prover på alla avlivade får och getter?

Minns inte riktigt men det kostade inget att få dom hämtade iaf. Grannen avlivad ngn som var akut sjuk och den hämtades kostnadsfritt ngn dag senare. Är dock några år sedan, så jag vet inte vad som gäller idag.... Gjorde mig av med dom sista getterna våren/sommaren 2005.

Du kanske ska ring till Svensk Lantbrukstjänst och fråga vad det kostar att bli av med den i värsta fall, så att du kan ta ställning till det innan du adopterar lammet.

Vad är tanken att du skall gör med den sen? När du räddat livet på den? Antar att du inte tänker skicka den till slakt när den är gammal nog? Får blir några år gamla, uppåt 10 år är inte orimmligt.... så det är ett långsiktigt ansvar du tar på dig.

personligen had jag nog tyckt att det bästa vore att avliva den, känns inte som att den blir ett lämpligt avelsdjur framöver heller, och det skulle spara både arbete och pengar och lidande? för fåret i fråga?

Man så är jag ju uppvuxen med att djur som inte håller måttet går till slakt, så det är helt naturligt för mig......
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Stod på länken ngn skickade att får över 18 månader debiterades jodbruksverket.

Här:

Får och get, för max 100 kg, 650 kr, därutöver 140 kr per påbörjat 100 kg, kostnaden för djur över 18 månader faktureras Jordbruksverket.


Lamm, för max 100 kg, 240 kr, därutöver 140 kr per påbörjat 100 kg.

Tillägg för avlivning 300:- / st.

Priser exkl moms. Så absolut inte blodigaste sorten.

Ang om jag tar det, så nej jag har inte tänkt äta upp det såfort det är stort nog (även om jag inte någonstans skulle vara främmande för att äta upp det den dag jag t ex inte skulle kunna ha det kvar), utan ha det som 'husdjur'. På obestämd tid/tillsvidare. Skulle det någon gång bli så att jag inte kan ha det kvar så skulle jag endera avliva det, eller sälja/ge det till någon annan som kunde ta hand om det.

Men har man ändå hästar, och inga planer på att flytta, så gör ett lamm (eller för den delen två) ingen större skillnad, utan om inget oförutsett händer får det leva resten av livet som 'husfår'. Ändras förutsättningarna drastiskt är det ju som för de andra djur, skaffa ett nytt, bra hem, eller om det inte är möjligt, ta ansvaret och låt de somna in.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Fast problemet är nog att ska den överhuvudtaget ha en vettig chans så får du nog ta den typ, nu, för varje dag som går minskar ju oddsen och den har kämpat i motvind länge nog.
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

personligen had jag nog tyckt att det bästa vore att avliva den, känns inte som att den blir ett lämpligt avelsdjur framöver heller, och det skulle spara både arbete och pengar och lidande? för fåret i fråga?

Man så är jag ju uppvuxen med att djur som inte håller måttet går till slakt, så det är helt naturligt för mig......

Det är naturligt för mig åxå iom. att vi är mjölkprod. med stor gård. Men nog vill jag ge alla mina djur en rimlig chans trots det, dock måste man även dra en rimlig gräns för när det inte går att göra mer för att undvika lidande.

Har här på gården både flasklamm som jag t.om. haft inne med blöjor och skött dygnet runt. Samt kor som inte fick den bästa starten som kalv p.g.a. sjukdom, en är i dag besättningens bästa ko. Men det är lagt många timmar på hennes tillfrisknande som kalv. Något som jag faktiskt gärna gör, även om jag är mjölkbonde och ska leva på det här så är inte allt krasst kronor och ören. Kan jag rädda ett liv så gör jag det tveklöst och måste jag bulta ett djur p.g.a. lidande så gör jag det lika tveklöst.

Och om Alexandra_W tar lammet så blir det ju knappast något avelsdjur oavsett.

Kicki :laugh:
 
Sv: Sjukt lamm, hur mycket regn klarar det eg?

Ja han var verkligen snabb med märkningen. Bor ni såpass nära så är det ju bara att ha lammet, möter knappast några problem vid en ev. räkning.

Tycker att du ska ta hem lammet om du får för ägaren, en ev. avlivning löser sig nog ifa. det kommer till det. Tror personligen att det här lammet har en chans under förutsättningar att förhållanderna är de rätta.

Kicki :laugh:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 506
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 510
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 645
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 937
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp