Bukefalos 28 år!

Ska fixa en fondvägg, tips!

B

Breakdown

Har bestämt att jag ska sätta in en fondvägg i köket, men jag vet inte riktigt vad jag ska ha för tapet som blir snyggt tillsammans med resten av köket.

Köksluckor i ek tror jag.
DSC00431.jpg


Köksbordet och stolar, syns kanske inte jättebra, men bordet är i ljus björk med svart kant och stolarna är svarta med gråa ben.
DSC00448.jpg

Det är alltså väggen som bordet sitter fast i som ska fixas.

Är urkass på det här med att matcha och sätta in färger så det inte ser konstigt ut. Så fram med tips på vad som skulle kunna funka! :)
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

Ta foton på köket och gå till en tapet/färgaffär och jämför? Så ser du ju ordentligt i affären vad som kan funka.:)
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

Eftersom köksluckorna är så dominanta (både i "färg" och handtag) hade jag satsat på en vitaktig fondtapet med stora medaljonger, så det inte blir för plottrigt.

Du kan se ett fint exempel i en blogg: http://www.perlan.org/?p=870
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

Eftersom köksluckorna är så dominanta (både i "färg" och handtag) hade jag satsat på en vitaktig fondtapet med stora medaljonger, så det inte blir för plottrigt.

Du kan se ett fint exempel i en blogg: http://www.perlan.org/?p=870

Den tapeten är så snygg!
Ville ha den i sovrummet men fasen vad dyr den var :crazy:
Alla fall där jag hittade den.
Ville ju ha den i svart som fondvägg och sedan den vita i resten
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

Den var snygg! Hur mycket får man ge för att tapetsera en sådan stor vägg som jag har i köket, ca tre meter bred! hög är väl normalhöjd.. vet inte exakt! :)
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

Det skulle jag kunna göra! Tack för tipset! :)
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

De flesta tapeter är dryga 50 cm breda och 10 meter långa (finns dock de som är bredare, och kortare), standard takhöjd brukar vara 240 cm så av en tapet utan mönsterpassning får man ut fyra våder per rulle, dvs ca 2 meters bredd. Har du mönsterpassning så kan det bli lite hur som helst, eller om rullen är kortare än 10 meter. Det är bara att mäta väggen och gå till lämplig affär så kan de räkna ut åtgången utifrån den tapet du vill ha, men räkna med åtminstone 2-3 rullar. Tapeter finns från en femtiolapp rullen (rea, Rusta, etc) till "normalpris" som väl kan anses vara runt 300 spänn rullen upp till... Ja, oändligt. Men räknar du på en tusenlapp kan du känna dig hyfsat säker, i alla fall.
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

Den tapeten är så snygg!
Ville ha den i sovrummet men fasen vad dyr den var :crazy:
Alla fall där jag hittade den.
Ville ju ha den i svart som fondvägg och sedan den vita i resten


Vart finns den i svart? Har jag aldrig sett? :confused:
Jag tycker inte den är dyr, 349:-/rulle, får väl ändå räknas som normalpris? :)

Vi ska förmodligen ha den som fondvägg i sovrummet och resten vitaktiga tapeter. :)

Annars ska vi ha den i ett rum i anslutning till hallen,
med vit panel nedtill hade vi tänkt. :)
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

Nu märks det att man är gammal:grin: Medaljongtapeter! Det hade mina föräldrar i "hela" huset i slutet av 70-talet. Aldrig mer!

Annars såg jag en snygg köksfondvägg, limegrön med halvmeterstora vita bokstäver, tror det stod VILA eller MATRO eller nåt liknande. Kommer inte ihåg var jag såg det, förmodligen nån annons eller nåt. Det tyckte jag var snyggt
 
Sv: Ska fixa en fondvägg, tips!

En foto tapet kanske skulle bli snyggt! Mr Perswall och Photowall har snygga om man inte har något eget lämpligt foto.
 

Liknande trådar

Hemmet Har gått och blivit med bostadsrätt! Dock är tapeterna fula och dessutom dåligt uppsatta. Det är bubblor i tapeterna och inte raka...
Svar
10
· Visningar
2 365
Hemmet Är det någon som vill hjälpa mig med lite tapet-inspiration? Jag behöver tapetsera om i vardagsrummet och jag vill gärna ha en fondvägg...
Svar
0
· Visningar
530
Senast: Daff
·
Hemmet Jag och sambon flyttar till hus i mitten av maj och det kommer bli en del renovering. Köket skall rivas ut och bytas helt och hållet...
Svar
0
· Visningar
708
Senast: Flash5
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 145
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp