Ska hästen alltid stå på fyra ben?

Mack_Lobell

Trådstartare
Vad har ni för uppfattning om det här att hästen står och vilar på bakbenet ibland? Det kanske inte är så bra om de skiftar ben hela tiden, då kanske de har ont någonstans, kanske i knäna. Men om de bara står ibland och vilar på ett av dem, det är ju fullt normalt?! Alla hästar gör ju det. Man har ju sett hur de hänger i hagen ect. Anledningen att jag tar upp detta är att en i stallet. Verkligen en "superamatör" säger att hästarna har ont och är felställda om de står och vilar på ett ben. Han säger att de absolut har ont, eller är felskodda. Idag sa han att ingen häst istallet var rätställd.
Han tom knuffar till sina hästar om de skulle stå och vila på ett ben. :crazy:
Så vad tycker ni? Har hästarna ont eller står de bara avslappnat och vilar på ena bakbenet. De kanske njuter när man ryktar eller är behagligt dåsiga.
Vill gärna ha argument som kan motbevisa hans åsikt - att alla hästar som vilar med ett bakben skulle ha ont eller vara felställd. :smirk:
 
Nej han står nästan alltid på båda benen..ibland vilar han på dem..lika mkt på båda..kan va om han stått i stallgången länge och är uttråkad eller så.
 
Jag brukar stå och vila på ett ben typ, inte har jag felställde ben för det.. ;) Alla hästar vilar väl mer eller mindre på bakbenen.. Men om en häst bara vilar ena benet hela tiden, kan man ju börja fundera om nåt kan va fel.
 
Jag skulle absolut vilja påstå att de vilar benen! DE har ju begåvats med den funktionen så... Eftersom hästar tillbringar största delen av dygnet stående så behöver benen vila. DE ligger ju bara enstaka timmar eftersom det i ´det vilda är för riskabelt.

Men om de ex. vis bara vilar samma ben hela tiden så är nog nåt fel. Men om man tänker på sig själv så har man ofta ett favvoben som man är starkare i och hellre vilar det andra. Är kanske så med hästar också eftersom de också har en stark och en mindre stark sida.

Om de däremot "vaggar" med bakdelen, eller gungar sakta fram och tillbaka, då är det ONT!
 
Äsch då,visst kan hästen vila benen utan att de har ont.Men om man upptäcker ett visst mönster som återkommer dagligen och på endast ett ben så skulle jag nog kolla upp det så småningom.
Mitt hbl stod och står fortfarande emellanåt vääääldigt långt fram med ena frambenet,men han är kollad på klinik och av massör och e.t men inget har hittats.Så det är bara till att acceptera,han tycker att det är skönt att stretcha ut kroppen.
 
Har aldrig hört på maken! :eek:

En häst SKA KUNNA vila ett bakben i taget! Den är konstruerad så att den kan "haka" upp ena bakbenet och kunna stå helt avslappnat med det UTAN att trilla omkull. Det är ett sätt för hästen att vila utan att behöva lägga sig ner. Många äldre hästar står så och sover på natten eftersom de kan ha svårt att lägga sig ner. Det har med hästens flyktbeteende att göra. Den vill kunna vila, men ändå vara beredd på flykt. Då är det inte alltid läge att ligga ner och sova ;)

Hästen ska också skifta det ben som vilar! Däremot kan man vara observant på att hästen vila båda bakbenen lika mycket, vilar den bara ena benet kan det tyda på något typ av fel...

Att killen i dit stall går och puttar på hästarna när de vilar ena bakbenet är ju faktiskt riktigt taskit mot hästen :(. Tänk om någon gick och skuffade på honom så fort han satte sig för att vila en stund. Hur glad skulle han bli då?

Om hästen står uppställd på stallgången, vilar ena bakbenet, har sänkt huvud och halvsluten ögonlock, ja då står din häst och vilar och är tämligen trygg i sin situation och litar på att du håller vakt!
 
Det är precis så jag har lärt mig..Japp han står precis som du beskriver.
Nu ska han i stallet få höra. Han tror bara de har höga vinklar där bak så ska de stå på alla fyra benen, speciellt med bakbenen rätt placerade. Så han hissar upp vinklarna till sådär 60-65 grader, och när de ändå vilar på ett ben då säger han att de har ont :crazy:
 
Var i herrans namn har han hört det där???? Aldrig hört talas om förut!! Hoppas han är typen som kan ta emot lite ny info nu då...
 
Fråga honom:
Ifall det lika gärna kan komma ifrån ryggen eller att hästen är snett musklad, oliksidig, och har en mjukare sida och en stelare sida som gör det bekvämare att vila ett ben mer än det andra...
*
Jag skulle vilja säga att det är olika från häst till häst.
Många har krämpor, inget snack om saken. Men jag tror inte att allt kan fixas med balansering.

Ifall man känner hästen väldigt väl så kan man märka en skillnad i beteendet, om den vilar för att den har "ont", är "sliten" eller "sover middag" för att den har ätit och är mätt.

Jag ser på mina hästar att dom gärna vilar det svaga bakbenet, däremed inte sagt att dom har "ont".
:)
 
Om han nu tror att hästarna har ont och är felställda så får dom väll inte mindre ont för att han knuffar på dom så dom inte får avlasta den del "där dom har ont".
Jag skulle bli sur, tur att det inte är i mitt stall!!
Om han nu tror det är så fel så får han väll tillkalla en veterinär då?! Vilket fall som helst så ska han väll låta hästarna vila ifred. Detta oavsett om dom bara vilar eller om dom har ont. :crazy:
Vad får folk sina ideer från :confused: *spark i röven skulle han ha* (som om nu det skulle hjälpa) :p
 
Ja det skulle han antagligen behöva..men han skulle nog inte känna det så upptagen han är av sina analyser och ideer :crazy:
 
Det där låter ju som ett märkligt resonemang. Jag håller dock med om att det kan vara bra att vara uppmärksam på om hästen bara vilar ett bakben och aldrig det andra.

När min häst vilar sina bakben står han med bakbenen i kors! Det ser precis ut som när vi ställer oss med benen i kors och bara har tåspetsen i marken. Det kanske inte är helt normalt precis och ur flyktsynpunkt måste det vara rätt opraktiskt att stå så, men han gillar det och gör så med båda bakbenen.

En annan lustig sak är att han alltid vilar på det bakbenet som är på den sidan jag borstar på. Byter jag sida, byter han bakben.
 
Ifall du "fortstätter" på hans teorier och drar dom till sin spets så måste han till slut falla på eget grepp, när teorierna inte längre går att förankra.
Exakt vad säger han? Använd dig av det, för att själv lära och för att få honom att försöka fundera på vad det är han säger. Be honom bevisa och visa dig hur du ska få hästen bra och ifrågasätt varför den hästen inte blivit ändå bättre...
 

Liknande trådar

Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 519
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 573
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
4 801
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 690
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp