Ska in till kliniken på onsdag - hästen har lös sko!

Ajabaja

Trådstartare
Ponnyn lyckades igår (söndag) kliva loss snösulan ur skon på ena sidan så jag fick klippa av den. Skon satt perfekt även efter så jag förstår inte hur han har lyckats! :confused: Men men det är bara att inse fakta! Nu har ju skon såklart börjat lossna eftersom det blev ett mellanrum mellan skon & hoven där sulan suttit & han har ju gått på foten.

Problemet är att vi ska till Ultuna på onsdag & håller tummarna att min underbara hovslagare har tillräckligt med tid att ta sig ut & fixa till foten. Men om inte; måste han ha en perfekt sittande sko tror ni? Han har då inget fel på benen utan det sitter nog i höften eller ryggraden i så fall, om det inte är magen, nerver eller något annat. Vi ska då in på "medicinavdelningen" eller nått sånt.
Så vad tror ni? Om hovslagaren inte kan komma, vad ska jag göra????!!!! :confused:

:bow: :bow:
 
Om skon sitter så att säga i rätt läge, borde du ju kunna "trycka till" sömmen (helst med nittång, i andra hand med hammare) så att skon sitter fastare igen. Alternativt sätta i nya söm "ett i taget" så att skon hela tiden är i rätt läge. Att spika i de gamla sömhålen är inte särskilt svårt, och innebär ju dessutom att man automatiskt sätter sömmen på rätt ställe!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 505
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Suck och stön. Hur ska jag bäst lösa denna situation? Har ett halvblodssto som med jämna mellanrum trampar av sig skor. Kan hända...
Svar
5
· Visningar
2 457
Senast: MonteRose
·
  • Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 775
Senast: axel
·
Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 263
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp