Ska jag flytta?

2016 köpte jag ett hus, jag va redan då sjukpensionär och kommer således antagligen aldrig jobba igen. Är det svårt? ja, oroar jag mig för pengar och underhåll? helt klart. Men hus har alltid varit min dröm, den enda riktigt stora dröm jag haft, och tyvärr lär jag inte orka bo i hus resten av livet, jag är 36 och blir rätt stadigt sämre med åren så vem vet hur länge jag orkar alls? men det trista sanningen är ju att det är nu jag har nån möjlighet att ro ihop min dröm. Jag tror aldrig jag kommer ångra mina år i huset
 
Jag säger go for it, ett så litet hus kommer inte kräva så pass mycket att det inte går att leja ut arbetet mot en rimlig kostnad. Vad gäller trädgården så är robotgräsklipparna prisvärda och vill du har blommor eller lite mer lättskötta grönsaker så sätt det i pallkragar. Ditt mående psykiskt är också viktigt och finns det en större chans till att må bra så flytta. :)
 
Hoho @tanten !!!
Jag sällar mig till kören som säger att du såklart ska prova!
Innan jag lät bygga ut mitt lilla hus bodde jag med betydligt lägre standard än i lägenheten jag hade hyrt, men det gick hur bra som helst, mycket beroende på att det var mitt eget! :heart
:)
Jag köpte mig en stuga som arbetslös, med aktivitetsersättning. Hade en rejäl sjukskrivning (cancer) bakom mig.

Stugan är i två plan och ca 74 kvm. Mest beroende på allt snedtak på övre våningen. Jag älskar min lila stuga här i skogsbrynet.
Jag har inte behövt göra nåt åt badrummet eller uppvärmningen. Badrummet är fult men fullt fungerande. I köket bytte jag luckor och satte in diskmaskin.

Jag har inte ångrat mig en sekund. Lägenhetslivet känns otroligt avlägset.
 
2016 köpte jag ett hus, jag va redan då sjukpensionär och kommer således antagligen aldrig jobba igen. Är det svårt? ja, oroar jag mig för pengar och underhåll? helt klart. Men hus har alltid varit min dröm, den enda riktigt stora dröm jag haft, och tyvärr lär jag inte orka bo i hus resten av livet, jag är 36 och blir rätt stadigt sämre med åren så vem vet hur länge jag orkar alls? men det trista sanningen är ju att det är nu jag har nån möjlighet att ro ihop min dröm. Jag tror aldrig jag kommer ångra mina år i huset
Jag blir också kroppsligt sämre. Fundera<r allvarligt på att i år bara klippa gångar i gräsmattan och låta delar bli äng. Det spar en hel del kraft till annat roligare. :)
 
Jag tänker att det beror på omständigheterna kring huset.
Är det luftvärmepump eller måste du hugga ved? Är det en lättskött gräsmatta där en robot kan gå eller måste du klippa själv? Är det många rabatter som behöver tas om hand eller en mer lättskött trädgård? Är det många vinklar och vrår som behöver dammsugas manuellt eller mer öppen planlösning som en robot kan dammsuga? Är det enplans eller tvåplans? Hur tar man sig fram till huset? Är det asfalt eller grus? Kommer du behöva snöröja? Osv osv.

För mig som också har värk i kroppen är det inte självklart att ”testa! det går alltid att flytta tillbaka”. Det är galet mycket jobb med att flytta och flytta tillbaka. Sen tror jag ju inte att du skulle ångra dig om du flyttade men olika typer av hus kräver ju olika mycket arbete.

Kommer du behöva sitta i rullstol efter operationerna?

Förlåt om jag är en party pooper nu 🙈
 
Jag tänker att det beror på omständigheterna kring huset.
Är det luftvärmepump eller måste du hugga ved? Är det en lättskött gräsmatta där en robot kan gå eller måste du klippa själv? Är det många rabatter som behöver tas om hand eller en mer lättskött trädgård? Är det många vinklar och vrår som behöver dammsugas manuellt eller mer öppen planlösning som en robot kan dammsuga? Är det enplans eller tvåplans? Hur tar man sig fram till huset? Är det asfalt eller grus? Kommer du behöva snöröja? Osv osv.

För mig som också har värk i kroppen är det inte självklart att ”testa! det går alltid att flytta tillbaka”. Det är galet mycket jobb med att flytta och flytta tillbaka. Sen tror jag ju inte att du skulle ångra dig om du flyttade men olika typer av hus kräver ju olika mycket arbete.

Kommer du behöva sitta i rullstol efter operationerna?

Förlåt om jag är en party pooper nu 🙈
Om ved.
Jag värmer mitt hus m,ed vedpanna. Harf elförbrukning under 5000 kWh om året.

Veden fixas enkelt genom att jag ringer en granne som kommer hit med vagn och tippar av kapad och kluven ved i rätt längd. Det enda jag behöver göra är att stapla den. Tar några veckor på sensommaren, i sakta mak.
 
Om ved.
Jag värmer mitt hus m,ed vedpanna. Harf elförbrukning under 5000 kWh om året.

Veden fixas enkelt genom att jag ringer en granne som kommer hit med vagn och tippar av kapad och kluven ved i rätt längd. Det enda jag behöver göra är att stapla den. Tar några veckor på sensommaren, i sakta mak.

Jo, jag vet att det inte behöver vara superkrångligt. Men det kan ju bli krångligt om man tex inte har en granne som kan komma med ett lass. Eller om man inte fixar att stapla (de rörelserna skulle tex inte jag klara).
Säger inte att det måste vara ett hinder, säger bara att det kan vara det. Och att just sådana saker kan vara värda att ha med i beräkningen 😊
 
Jo, jag vet att det inte behöver vara superkrångligt. Men det kan ju bli krångligt om man tex inte har en granne som kan komma med ett lass. Eller om man inte fixar att stapla (de rörelserna skulle tex inte jag klara).
Säger inte att det måste vara ett hinder, säger bara att det kan vara det. Och att just sådana saker kan vara värda att ha med i beräkningen 😊
Behöver inte vara en granne.
I mina trakter är det ett antal bönder som säljer ved. I storsäck eller i lass.
Har man tillräckligt stor plats att ha veden behöver den inte ens staplas.

Dvs det kan vara krångel eller inget krångel alls.
 
En trädgård behöver inte vara så komplicerat. Orkar du och vill ha rabatter/odlingar, ha det i den utsträckning du orkar med. Har du råd, skaffa robotgräsklippare. Annars finns det säkert någon skolungdom som kan tänka sig att hjälpa till att klippa gräs för en slant? Båda mina brorsor har startat sin yrkesbana på det sättet. Hantverkare kan man alltid anlita om man har råd.

Jag bor i hus men har noll intresse för trädgården. Får jag köpa huset en gång kommer jag göra paddock i en del av nuvarande hagen och ta av nuvarande gräsmattan för att öka på hagen. Så slipper jag klippa den biten i alla fall.
 
Jag tänker lite i samma spår som @Bapelsin . Kolla detaljerat på vad huset/tomten skulle kräva (för att livet för skulle vara fint för dig), vad av det du kan/har råd att delegera, vad du kommer kunna bryta upp i mindre delar som @tanten gör med sin ved. Om det finns kvar ”krav” som överstiger eller förväntas komma att överstiga din förmåga också med kluriga lösningar så kanske inte just det huset är rätt tänker jag.

Jag har exempelvis lärt mig bakvägen att varmvatten, åretruntvatten, värme som ej är ved, innetoa och tvättmaskin är måsten för mig, vilket det inte var tidigare. Det lärde jag mig genom att vara utan de faciliteterna när jag blev sjuk. De bitar som gör att varje dag funkar är lika viktiga att minnas som gräsklipp och andra sällanaktiviteter. Att kunna få dit mat (finns hemkörningstjänst om du behöver), kunna diska (finns plats för diskmaskin?), förflytta sig i hemmet och hålla sin hygien är ur mitt perspektiv viktigare än sällaninsatser, särskilt om du har en okej inkomst så du kan leja bort. Med naturtomt krävs tex ingen arbetsinsats men däremot kanske du får hela din livskvalitetshöjning rätt på knuten, vilket kan underlätta och frigöra ork till att dra runt vardagen jämfört med livet i lägenhet. Inga behov att åka till park/naturreservat för vila och rekreation. Kanske går det att gå med i cogrow och upplåta del av din tomt för annans odling mot lite hjälp med underhåll?

Det finns alltid lösningar, men det viktiga är att det är lösningar som känns hållbara i längden för dig.

Heja hus 🏡
 
Jag tänker lite i samma spår som @Bapelsin . Kolla detaljerat på vad huset/tomten skulle kräva (för att livet för skulle vara fint för dig), vad av det du kan/har råd att delegera, vad du kommer kunna bryta upp i mindre delar som @tanten gör med sin ved. Om det finns kvar ”krav” som överstiger eller förväntas komma att överstiga din förmåga också med kluriga lösningar så kanske inte just det huset är rätt tänker jag.

Jag har exempelvis lärt mig bakvägen att varmvatten, åretruntvatten, värme som ej är ved, innetoa och tvättmaskin är måsten för mig, vilket det inte var tidigare. Det lärde jag mig genom att vara utan de faciliteterna när jag blev sjuk. De bitar som gör att varje dag funkar är lika viktiga att minnas som gräsklipp och andra sällanaktiviteter. Att kunna få dit mat (finns hemkörningstjänst om du behöver), kunna diska (finns plats för diskmaskin?), förflytta sig i hemmet och hålla sin hygien är ur mitt perspektiv viktigare än sällaninsatser, särskilt om du har en okej inkomst så du kan leja bort. Med naturtomt krävs tex ingen arbetsinsats men däremot kanske du får hela din livskvalitetshöjning rätt på knuten, vilket kan underlätta och frigöra ork till att dra runt vardagen jämfört med livet i lägenhet. Inga behov att åka till park/naturreservat för vila och rekreation. Kanske går det att gå med i cogrow och upplåta del av din tomt för annans odling mot lite hjälp med underhåll?

Det finns alltid lösningar, men det viktiga är att det är lösningar som känns hållbara i längden för dig.

Heja hus 🏡
Klokt inlägg! 👏🏻 (Säkert flera andra kloka innan också men just nu har jag en liten whippetaktig filur som distraherar mig för han. Har. TRÅKIGT!)
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 410
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 057
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 073
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp