ska jag låta hästen göra så lr ?

Mina hästar blir svettiga vid ridning, men de skulle inte välja mig att klia sig mot. Dom får en klipaus när jag tar av tränset, och använder då stolpe, vägg etc. Skulle dom släppas ut direkt i hagen, så söker de genast upp en av hästarna som står lägre i rang för att klia sitt huvud på dennes kropp.
 
jag tolererar inte att mina hästar kliar sig på mig hur som haver. efter att tränset är avplockat brukar jag hjälpa dem att gnida lite bakom öron, i pannan och där tränset har suttit. det brukar de tycka är skönt och kan inte låta bli att "klia sig tillbaka" mot händerna när jag 'skubbar' lite. men så snart jag tar undan händerna så är 'kli-stunden' officiellt avslutad och hästarna försöker inte något mer. och inbjuder jag inte till att klia genom att börja klia dem väljer de att klia sig mot ett framben eller krubban istället. på så sätt får jag både stunden av "after-riding-gos" samtidigt som jag klart statuerar att det är på mina vilkor.

däremot, på nya eller okända hästar har jag nolltolerans på kliande.
 
:bow: :bow: :rofl: :rofl: :rofl: håller med dig fullständigt. Man känner väl själv om det känns rätt eller fel. man kan inte generalisera och säga att det är svart eller vitt, det beror naturligt vis även på hur hästen är för övrigt.. Gå på känsla, det finns de hästar som får klia sig på mig och de som inte får..
 
jo men nu är det så att han gör inte hårt utan det är mer som en vänlig buff och han gör absolut inte hårt så att det gör ont på mej . det känner jag väl lr . ? enligt vissa så verkar det som att dom tycker att jag är helt veck i huvet :crazy: att jag låter hästen göra precis som den vill. Men sån människa är jag inte . att jag låter hästen bestäma över mej . nej då . Ja det kanske har att göra med rang och sånt. men jag tror nog inte att det handlade om det just vid detta tilfälle... om det skulle va så att hästen skulle bestämma över mej så skulle väl hästen vara lite mer bestämd när det gäller typ allt . ????
 
Jag håller mä Nafayette . min pålle hade definitivt inget aggressivt eller opålitligt beteende . utan bara gosa . det va ju inte så att han bara kastade sej över mej och kliade .utan jag stod och smekte han i pannluggen lite och sen blev det bara han gosade . är det så farligt lr ?
 
låter aldrig hästarna klia sej emot mej!
för det försata är det som du sa: om en häst i lägre rang kliar sej i moit en ranghög häst, blir den ranghöga hästen antagligen sur å biter eller sparkar den ranglåga hästen. om en ranghög häst kliar sej mot en häst med låg rang, går den antagligen därifrån... :smirk:

å sen om man är på en tävling (inte för att jag är det men iaf) så är det inte så kul om hästen tex har ätit gräs lr liknande och sen blir kavajen grön :(
 
Det behöver inte ha något med rangordning att göra. En fölunge kan gnida sin panna mot sin mor om det kliar. De flesta hästar behöver få klia sig lite när de får av tränset. Jag brukar erbjuda min hand och mina fingrar och så kliar vi tillsammans runt under där tränset suttit. :D
 
oj oj, har var det massor med asikter att valja pa! Jag tror att de flesta pallar ar glada att fa av transet och vill da klia/gosa lite. Tank dig sjalv hur skont det ar att fa ta av bh:n efter en lang & svettig dag :D Jag tar av transet & skrubbar lite pa pannan & bakom oronen. En bra ide ar att skruva fast en borste typ sopborste (utan skaft givetvis :D) pa vaggen. Pallen lar sig kvickt att man far gosa med matte men bara klia sig pa borsten! :idea:
 
Jag tar av tränset i boxen, och går sedan lös på min hästs huvud med en grov handduk. Det älskar hon, och jag slipper bli smutsig och hon slipper rivsår från väggarna.

;) Krocket
 
Den diskussionen återkommer hela tiden. :smirk:

Själv anser jag att det är skillnad på klia och klia. Min häst får klia sig mot mig om jag vet att det verkligen kliar någonstanns. Man kanske står mitt på ridbanan och hästen är svettig. Då kan jag klia honom. Men han måste sluta så fort jag ber honom.

Jag går ofta på känsla, eller intuition(stavas? :o). Så det är svårt att förklara.

Men är man lägre än hästen i rang(vilket man då sägs är om hästen kliar sig mot en), ja då är det väll bra att man vet det? Så att man kan bygga upp sin plats. För du blir inte högre i rang för att hästen inte får klia sig på dig.
Jag har faktist sätt hästar klia sig på ledaren i hagen. Utan problem. Och det råder inga tvivel på vem som är ledaren där.
 
Har hört att hästen kliar sig för att visa att den tycker om personen i fråga. Men jag är nog ute och cyklar. Personligen så får min häst inte klia sig på mig eller någon annan person. Tar av tränset och gnider henne bakom öron och nosrygg. Vilket alltid uppskattas. hon är så stor och bufflig att hon skulle putta in mig i väggen och ge mig ett och annat blåmärke om hon fick göra så. :p
 
hej!
om hästen bara goskliar så är det ingen fara.
men om hn/hon kliar för att det kliar... ???
så kannske du ska klia henne/honom med handen istället.
kram jossan :banana:
 
Re: kul????

Vad har hänt med hästägarna när man analyserar sönder allt som är kul som har med hästar att göra???

"Allt som är kul"??? Jag vet ju inte vad du och din häst definierar som kul.... men....

Jag gör massor av skojiga saker med mina hästar men att skulle klia sig mot mig så jag studsar hör inte till dom skojiga sakerna vi ägnar oss åt.....

Jag instämmer för övrigt med Kopparberg.... inget drattel och skuff och buff på mig, jag kan ha roligare än så. Jag tycker det är respektlöst att använda mig som klipåle....

För övrigt tycker jag det är vettigt att analysera och funderar på varför hästar gör si eller så och vad de säger till mig med det...

Kokopelli Mana
 
Jag låter aldrig mina hästar klia sig mot mig. Däremot så kliar jag dem !
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 664
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 873
Senast: Happimess
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp