ska jag låta hästen göra så lr ?

D

Daffne

Jag vet inte vart denna tråd ska vara men jag lägger den här iaf . .
igår var jag istallet . hade precis ridit färdigt och sadlat av hästen och så . och då börjar denne lille rara herre att klia huvudet mot mej . då va det en tjej som sa att jag inte skulle låta honom göra så för då visar han att han är högre i rang än jag . är det rätt lr ? iså fall ska man låta hästen göra så eller ska man inte ? Tacksam för svar .
 
Finns ingen anledning att agera klistolpe åt din häst, inbördes kliar hästen sig mot den som är lägre i rang.
 
det gör jag inte heller. när jag säger att han kliar sej så är det att han liksom gosar inte att han hysterikliar.. det va kanske en konstig fråga men då ska jag väl inte fråga mer då . .
 
Nu var det inte ämnat som kritik på något sätt, fråga får man göra annar kan man aldrig få reda på svaret. :D

Hästarna kliar sig gärna i huvudet när man tar av tränset, det kan dom få göra men inte på dig. Samtidigt är det en markering på att pållen ser dig som vad som helst, och till det brukar min hästar få använda en stolpe eller annat men inte mig.

Det kan ju verka gulligt, men små försök att ta över leder oftast till större försök. :smirk:
 
Jag kan inte hålla med "Boj" eftersom jag har själv en häst som gärna kliar sig mot mig när jag tar av tränset eller kommer fram i hagen och vill gosa och klia sig lite på mig för att sedan bara stå och mysa medan jag sitter på marken vid hennes framben.

Vissa gånger vill jag inte att hon kliar sig på mig, kanske pga att vi är på tävling och jag har ridkavajen på och vill inte ha den smutsig, eller jag kanske inte har tid eller lust att hon kliar sig.

Min häst är inte mer ranghög mot mig för det, tvärtom, vi har ett mycket speciellt förhållande till varandra med full förståelse hur den andre fungerar. Aldrig hon gör något för att skada eller går på mig för att hon skulle anse mig ranglåg. Hon vet som bestämmer och ibland tillåter jag henne att gosa och klia sig mot mig och ibland inte.

T.o.m syrrans hingst kliar sig när man tar av tränset och inte visar han att han saknar respekt för oss. Han vet också vem som bestämmer och vad som är tillåtet mm.

Så jag tycker nog att var och en av oss kan och ska bedömma sin häst och dess åsikter om ägaren/ryttaren är ranglåg eller ranghög. Överlag så tror jag inte att hästarna ser oss som träd eller stolpar utan som deras ägare/skötare som rider, tränar, ger mat mm mm = ledare!
 
jag har också hört det innan att man inte ska låta hästen klia sig mot en. Tycker det nog är rätt. Har aldrig sett ledaren i vår hage tillåta någon klia sig på henne. Men däremot kan hon mycket gärna klia någon annan samtidigt som hon blir kliad, men då agerar ingen klistolpe.
 
När jag har tränsat av så vill min "buskuse" också klia sig. Han får inte klia sig på mig utan på boxdörren eller stolpen. Men det är inte utav anledning av rang eller så utan enbart därför att han kliar så j**la hårt o våldsamt.
:D
 
Jag låter INTE mina hästar så brutalt klia huvudet mot mig! Och definitivt inte med träns eller grimma på huvudet!
Av den enkla anledningen att det gör ONT, och det finns inte i min hästvärld ngn som helst anledning att jag ska utstå smärta orsakad i onödan av hästen.
Dessutom bli man skitig, vilket känns helt onödigt i det fallet.

Visst, mina hästar kan lätt gnida pannan eller mulen mot mig ngn gång för att det kliar, men då lägger de aldrig hela tyngden på, och då är de även "nakna" på huvudet.

Jag accepterar inte heller att ngn annan häst använder mig som klistolpe.
Oavsett vad dess ägare tycker.

Jag har även "gått så långt" att jag lärt mina hästar att låta bli att klia huvudet alls så länge de har tränset på.
Jag anser att det är alldeles för stor risk att tränset går sönder om de får klia sig mot ngt med det på.
Så mina hästar väntar snällt tills tränset är av, sedan går de och kliar huvudet om de vill.
 
Nej, jag tillåter inte hästen att använda mig som "klipåle".

Däremot ett vänligt buffande går jag med på. :love:
 
Har precis som Kopparberg lärt min häst att vänta med att klia sig tills tränset är av.

Han får verkligen inte klia sig på mig. Och JA det har med rangordning att göra!
 
Min häst är oxå en sån där kliig sak... :rofl:
Men jag vill absolut inte att han kliar sig mot mig! som kopparberg sa; det gör ont!
Han får klia sig mot frambenet inne på gårdsplanen. När jag hoppat ur vagnen och lett fram honom till stallet (kan ej gå in i stallet med vagnen på) så tar jag direkt av tränset och släpper honom lös. Det är då fritt fram för honom att klia sig mot väggar och kanter, så länge han inte går iväg... Detta gör att han aldrig kliar sig mot mig, om inte jag börjar med att klia honom för då kan han stillsamt börja gnugga sig mot min hand. Men jag tror oxå att detta har börjat bli en fix idé för honom, för även om jag bara skrittat ut typ 20 minuter så ska han klia sig när jag tagit av tränset... :crazy:
Tror oxå det gör lite för rangen, vilken ranghög häst skulle tillåta dig att gå rakt fram och gnugga huvudet våldsamt mot den? Men sen tycker jag oxå att som vän ska man hjälpa hästen när det kliar, men man får se till rimligheter.
 
nej du ska inte tillåta det även om det kliar så har hästen sådan kraft att det oftast gör ont när dom kommer och dunkar huvudet mot en Ta snällt och bestämt bort huvuddet och säg fyy.
Sätt upp en bordet på boxväggen om hästen behöver klia sig istället finns sk klimatta att köpa på HÖÖKS=)
 
Det handlar inte bara om kliande. Området närmast dig är ditt eget, personliga utrymme, och dit bör man inte hästen komma utan inbjudan!
Jag kräver alltid att hästar jag inte känner håller sig "på sin kant" och inte är uppe och klättrar på mig. Är de buffliga och kliver rätt in i "mitt" område markerar jag vänligt men bestämt och främst med kroppsspråk att "hallå där, här står jag!"
Sedan kan man tillåta hästen att närma sig en för att gosa lite eller klia lite. Men då ska det alltid vara du som sätter gränsen.

En häst med lägre rang tillåts inte komma direkt inpå en häst med högre rang oinbjuden.
 
Min polle får klia sej mot mej... han tycker det är jättegosigt!
Och han slutar när jag säjer till.. jag tror inte det är nån fara!
 
Nämen alltså...
Vad har hänt med hästägarna när man analyserar sönder allt som är kul som har med hästar att göra???
Att fundera om hästen är högre i rang bara för den kliar sig????

Hur orkar man??
Jag menar... hästen hade inget aggressivt eller opålitligt beteende utan enbart ett stort behov att bli av med tränset eller spår av det.
Vad är det för fel med det?????

AM
 
Hellre att man tänker en gång för mycket än för lite. Hellre att man frågar en gång för mycket än för lite. Om man tycker att det känns lite "olustigt" just med kliandet med träns på - då är väl det absolut bästa att man hör sig för, bestämmer sig för en strategi och sen kan glömma hela grejen och koncentrera sig på roligare saker? Att analysera, fundera, spekulera och experimentera är inte av ondo, speciellt inte när man inte är helt säker på var man själv står. Har man en bra relation med sin kuse, good for you! Men på vägen dit kan man behöva lite analyser, speciellt om man varit lite "fel" från början och inte fått lära sig bra hästhantering. Har man haft turen att lära sig bra hantering från början, än en gång; good for you!

Och allt som har med hästar att göra är inte kul... Att en buffel på 500 kg kliar sig på mig med full kraft är inte kul, det gör ONT. Det är inte accepterat av mig under några omständigheter, för det gör alldeles för tokont. Däremot att BE om att bli kliad, det går lika bra och går lika fort.
 
min häst vill också klia på mig.. då gör jag så att jag kliar henne, så att hon inte behöver stå och puffa på mig... funkar bra tycker jag... har inte märkt att jag står lägre i rang eller liknande...
 
Kanske väl diplomatiskt - men det verkar som om meningarna om huruvida hästen får klia eller inte klia sig går isär. Tycker du allt det där med rangordning är strunt så låt hästen klia sig då. Gör det ont och du inte alls gillar det - låt den inte göra det.

Samtidigt måste jag säga att det väl är himla skillnad när hästen vill gosa och när den helt enkelt har kli efter tränset. Jag gillar inte att vara "klipåle" det gör ont och känns inte alls kul. Alltså - hästen får inte klia sig på mig. Men gör som ni själva känner. Det finns så himla mycket rätt och fel ändå. Lite måste man få känna av själv.
 
Har man ridit och hästen är svettig och då vill klia sig,har inget med ranghög och göra.Är du en bra ledare behöver du inte vara orolig.
Ha en borste i närheten och hjälp honom istället så slipper du att han buffar på dig.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick fång i måndags. Veterinär kom ut ganska snabbt och sa att det var fång, precis som jag befarade. Han sattes på boxvila nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 664
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 628
Senast: Tofs
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 875
Senast: Happimess
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp