Nej jag hade ju mer än gärna haft en skogshage och fattar grejen med det på alla möjliga sätt, både vinter och sommar. Men det är en bristvara generellt där jag bor. Och det når någonstans gränsen också för mina uppoffringar, kommer det till valet att sälja min gård och tvingas flytta för att klara av att ha häst utan fång - då måste jag nog hålla fast vid gården och släppa hästarna. Eller behålla en och stalla upp hos någon annan, men det skulle också kännas som en tung inskränkning i hästägandet när man alltid har rått sig själv och har stall, hagar och ridbana hemma.

Men jag får börja med att försöka få plöjt upp klövervallen och så in den till ny vall för höskörd, och sedan hoppas att de andra hagarna kan balansera på rätt sida av den mycket svåra gränsen mellan för mycket nerbetat/skadligt ogräs och för kraftig vall.
Har du testat stripbeta/göra korridorer :)?

Begränsa mängden dom kommer åt, och i vilken växtfas gräset är när dom äter, är en metod som kan funka.

10kg med 50g socker är lika mycket socker som 5kg med 100g socker. För en del hästar så kan det räcka att det totala intaget minskar. En mycket känslig häst kan däremot "reagera på varje tugga".

Min shettis har aldrig haft fång, men är en sällskapsshettis så jag försöker hålla han på lågsocker. Han får beta begränsad yta (jag snabbstolpar inne i stora beteshagen), jag flyttar rutan så han äter mest "mediumlångt", och bara på mulna dagar och natt/tidig morgon.
 
Feta hästar året runt, höet kommer från kraftig vall, betet är på kraftig vall.

Dvs hästar idag får för mycket mat, för kraftig mat, och för lite rörelse.

Men fick de mer rörelse för 25 år sen? Var de smalare då?

Nu analyserar vi vårt hö, man tar hjälp av foderrådgivare för att ge sin häst optimal foderstat. De får i sig allt de behöver under tiden på året då gräset inte växer.
När jag var liten gav vi mineraler, havre alt korn och betfor. Var höt gult sa man att det inte var lika näringsrikt (= bra för små ponnys).

Är de i för bra näringsstatus på vinterhalvåret för att gå på bete sommartid? Bör de falla ur lite för att kunna äta upp sig sommartid? För att sen ha lite att ta av? Känns inte sunt heller.
Men det där med kraftig vall som du säger är nog vanligt.
 
Jag sysslar främst med islandshästar. Hör aldrig om stora uppfödare med fånghästar. Men å andra sidan kanske de ser till att hålla sina ston dräktiga och föl vid sidan. Hingstarna bränner ju fett på ett annat sätt än ston och valackar. Sen säljer de väl av ridhästarna. Så de kanske inte har så många ridhästar på bete så som gemene man har.
 
Var på foderföreläsning med Anna Danielsson Rudbäck.
Hon berättade att stolinjer var olika disponerade att lägga skadliga fettdepåer.
Så det är genetiskt, sjukdom, belastning och fetma som kan vara orsaken.
 
Har du testat stripbeta/göra korridorer :)?

Begränsa mängden dom kommer åt, och i vilken växtfas gräset är när dom äter, är en metod som kan funka.

10kg med 50g socker är lika mycket socker som 5kg med 100g socker. För en del hästar så kan det räcka att det totala intaget minskar. En mycket känslig häst kan däremot "reagera på varje tugga".

Min shettis har aldrig haft fång, men är en sällskapsshettis så jag försöker hålla han på lågsocker. Han får beta begränsad yta (jag snabbstolpar inne i stora beteshagen), jag flyttar rutan så han äter mest "mediumlångt", och bara på mulna dagar och natt/tidig morgon.

Nej stripbetning och strikt kvälls-/nattbete återstår ännu i verktygslådan. När gräset börjar bli farligt kan det ju fortfarande vara kyliga nätter, men så här års kan det ju finnas flera fördelar med att också undvika sol och insekter och komma in i stallet dagtid.
 
Svarar mig själv. När jag skriver att hästar bör kunna gå på nån form av gräs så menar jag inte någon form av bete. Men en hage där de får möjlighet att noppa och hålla sig sysselsatta med deras största drift i livet tycker jag ska vara en rättighet för varje häst.

Det finns en grupp på facebook som heter Ingen häst ska dö av fång. Vet inte vad jag tycker om det resonemanget. Jag hade personligen önskat att veterinärerna var hårdare med att döma ut fånghästar om ägaren är med på tåget.

Jag har ju själv haft tre fånghästar och gjort allt för dem. Två blev bra och kunde gå på gräs (ej bete) efter men den ena fick jag ta bort. Men som sagt, aldrig mer. Dock troe jag ju inte en veterinär dömmer ut en häst idag om den får fång, utan de lär vilja behandla den först. Och svarar den på behandlingen så lär de inte dömma ut såklart. Men då sitter man i saxen som ägare.

Sen beror det såklart på faktorer som varför en häst insjuknat. Smällfet och för snabbt invan på bete. Ja då är det väl dumt att vara för drastisk. Men en i fint hull, som motioneras väl som insjuknar. Njaaa oavsett ev bakomliggande sjukdom så hade jag inte velat fortsätta då.

Nej jag bestämde 2019 när min förra häst hämtat sig (och var kollad utan rotation) att blir det likadant nästa år igen - eller om han bara kan gå med betesreducerare eller ensam i en fjutthage utan gräs - så måste han få somna in (han var född 2002). Då klarade han sig genom betet 2020, men inte genom tarmvred i september.

Och mitt i sorgen över det så kändes det ändå som att han levt på lånad tid och en tydlig lättnad (tji fick jag) att nästa sommar kan jag äntligen ha häst utan fångest igen.
 
Precis som människor så blir våra husdjur bara fetare och fetare så jag tror mycket av den problematik vi har idag beror på att hästarna inte får tunna ur under vintern som dom faktiskt gjorde förr, samt att dom faktiskt inte jobbar lika hårt som förr heller. Det är naturligt för hästar att dom ska bli lite smalare över vintern, iaf så man kan känna revbenen med lätt tryck. I vårt stall på 9 hästar var det en som kanske blev lite väl tunn, ett fullblod, resten var mer eller mindre tjocka.

Min halvblodsvalack, ca 170 cm, går tex på 9 kg silage med en ts på ca 70%, kvot ca 10, resten får han äta halm samt gammalt gräs som han kan hitta i hagen, ca 3 ha hage. Dock är jag noga med att det silage han får är högvärdigt med högt protein för att undvika proteinbrist pga halmen.
Tyvärr blir han jätte tjock på bete och jag märker att det är värre i år pga att vi inte kunnat rida ordentligt pga skada. Han har betesreducerare på och den hjälper bra men inte helt, skulle helst ha honom mycket slankare. Har provat att ha sämre bete men då äter han massa skit istället och blir dålig i magen. Då tycker jag det är bättre att han får gå på ordentligt bete men med betesreducerare.

Många, tror jag, har inte koll på hur en slank häst ska se ut utan tror att en fet häst är välmusklad så är rädda för att låta hästen gå ner lite i vikt på vintern och då blir det riktigt illa. Jag har för mig att jag läst någon forskning om att det viktigaste vi kan göra för att motarbeta fång är att hästen får jobba ordentligt, alltså bli riktigt svettiga flera gånger i veckan för att kicka igång bla ämnesomsättningen ordentligt. Orkar inte leta så rätta mig gärna om jag har fel.😉
 
Precis som människor så blir våra husdjur bara fetare och fetare så jag tror mycket av den problematik vi har idag beror på att hästarna inte får tunna ur under vintern som dom faktiskt gjorde förr, samt att dom faktiskt inte jobbar lika hårt som förr heller. Det är naturligt för hästar att dom ska bli lite smalare över vintern, iaf så man kan känna revbenen med lätt tryck. I vårt stall på 9 hästar var det en som kanske blev lite väl tunn, ett fullblod, resten var mer eller mindre tjocka.

Min halvblodsvalack, ca 170 cm, går tex på 9 kg silage med en ts på ca 70%, kvot ca 10, resten får han äta halm samt gammalt gräs som han kan hitta i hagen, ca 3 ha hage. Dock är jag noga med att det silage han får är högvärdigt med högt protein för att undvika proteinbrist pga halmen.
Tyvärr blir han jätte tjock på bete och jag märker att det är värre i år pga att vi inte kunnat rida ordentligt pga skada. Han har betesreducerare på och den hjälper bra men inte helt, skulle helst ha honom mycket slankare. Har provat att ha sämre bete men då äter han massa skit istället och blir dålig i magen. Då tycker jag det är bättre att han får gå på ordentligt bete men med betesreducerare.

Många, tror jag, har inte koll på hur en slank häst ska se ut utan tror att en fet häst är välmusklad så är rädda för att låta hästen gå ner lite i vikt på vintern och då blir det riktigt illa. Jag har för mig att jag läst någon forskning om att det viktigaste vi kan göra för att motarbeta fång är att hästen får jobba ordentligt, alltså bli riktigt svettiga flera gånger i veckan för att kicka igång bla ämnesomsättningen ordentligt. Orkar inte leta så rätta mig gärna om jag har fel.😉
Det var det jag menade med pulshöjande arbete varje vecka ( i mitt tidigare inlägg ) det är jätteviktigt! Sen tänker jag att om vi ska följa hästen biologiska årsklocka så ska hästen tunna ut under vintern och vara som tunnast i mars MEN enligt min erfarenhet är de flesta hästar/ponnyer som fetast i mars och då blir det helt livsfarligt när gräset kommer.
 
Vi följer den biologiska klockan så gått det går. Har tyvärr en häst som blir fet.
Vi har våg i stallet så jag väger honom regelbundet sen ett par år tilbaka.
Hans idealvikt är runt 370 -380 kg kg. Vägde 365kg när vi släppte på bete i maj.
Nu 395 kg på nedbetat bete 9 timmar per dag, han går i hagen med det minst kraftiga gräset dessutom.
Hästarna går ned i gräshagarna 2 ggr/ dag. Resten av dagen i vinterhagen där det sitter lunchgrind ned till gräset.
Efter vägningen igår så skall vi dra ned till 8 timmar bete tillsvidare.
Min smärtgräns är 400 kg där brukar det hamna.
Fritt bete 24/7 det året vägde han 435 kg. Har testat allt utom att inte släppa på gräs alls, vilket inte är ett alternativ.
Det system vi har nu är det bästa hittills. Skönt för dom att gå med kompisar ute och inte behöva ställa i box för att minska grästiden.
Det är maj- juni som är absolut värst med gräset även om det inte är så kraftigt eller frodigt.
Motineras varje dag med pulshöjande arbete ett par dagar i veckan.
 
Hur går det för dig @Jenca82 ? Här snabb förbättring vad jag kan se till det yttre i alla fall, har tagit bort Metacamen och anar nu bara svagt någon resterande stelhet i rörelsemönstret bak + pigg och inte smärtpåverkad i uttrycket. Men kämpar vidare med boxvilan ett tag till så veterinären får komma ut på "efterkoll" nästa vecka när hovslagaren också varit här.
 
Men fick de mer rörelse för 25 år sen? Var de smalare då?

Nu analyserar vi vårt hö, man tar hjälp av foderrådgivare för att ge sin häst optimal foderstat. De får i sig allt de behöver under tiden på året då gräset inte växer.
När jag var liten gav vi mineraler, havre alt korn och betfor. Var höt gult sa man att det inte var lika näringsrikt (= bra för små ponnys).

Är de i för bra näringsstatus på vinterhalvåret för att gå på bete sommartid? Bör de falla ur lite för att kunna äta upp sig sommartid? För att sen ha lite att ta av? Känns inte sunt heller.
Men det där med kraftig vall som du säger är nog vanligt.

Hästena naturliga rytm är att gå ner lite på vintern och upp lite på sommaren, ja. Kan vi / bör vi imitera det fullt ut, nja. Men många hästar hålls så att dom går upp i vikt på vintern, och sen går dom upp lite till på sommaren, och efter några år sitter späcknacken där, fettprocenten i kroppen är för hög, hormonerna ballar ur, och du har en häst med EMS som är känslig för gräs och hö med högt socker.

Jag tycker att hästar ska få beta så mycket som möjligt, året om, men den platta superproduktiva vallen är inte rätt ställe för de flesta raserna. Jag tror säkert att galopp- och travhästar i tävlingskondition kan klara sånt bete, men släpper du shettisen eller nordsvensken där har du snart problem med övervikt om dom inte jobbar hårt hela dagen i jordbruket.

Jag tror att det viktigaste för oss hobbyägare med lättfödda raser är att dels sluta överutfodra, dels så måste vi ordna våra hagar så att hästarna får mer rörelse i vardagen. Och är det stört omöjligt att ordna bättre hage, ja då är det bara att hoppa upp och börja nöta skrittmil från sadeln.
 
Men fick de mer rörelse för 25 år sen? Var de smalare då?

Nu analyserar vi vårt hö, man tar hjälp av foderrådgivare för att ge sin häst optimal foderstat. De får i sig allt de behöver under tiden på året då gräset inte växer.
När jag var liten gav vi mineraler, havre alt korn och betfor. Var höt gult sa man att det inte var lika näringsrikt (= bra för små ponnys).

Är de i för bra näringsstatus på vinterhalvåret för att gå på bete sommartid? Bör de falla ur lite för att kunna äta upp sig sommartid? För att sen ha lite att ta av? Känns inte sunt heller.
Men det där med kraftig vall som du säger är nog vanligt.
Fång var lika vanligt då men kunskapen var mindre. Idag vet man att en lättare rörelsestörning, att hästen inte vill gå fram på alla underlag, är lite seg osv. osv. kan vara fång, det visste man inte då. Tyvärr tror endel fortfarande att fång=sågbocksställning och glödheta hovar men så är det ju inte.

En häst ska alltid vara slimmad men ska hen gå på gräs (bete behöver mest avelshästar gå på, övriga behöver/klarar det sällan) måste hen vara det och man bör inte ställa av hästen sommartid utan ge minst 20 minuters pulshöjande motion dagligen. Få hästar klarar fri tillgång och fortfarande hålla sig slimmade men alltför många vill inte se det utan vill ha bekvämligheten istället. För varje gång en häst tillåts bli överviktig ökar risken för fång även flera år senare.

Att låta hästarna gå med betesreducerare på magert gräs några timmar varje dag (efter invänjning) och ha dem i grushage resten av dygnet och aldrig ha hästen på gräs nattetid (hästar äter mest tidig morgon, mellan 3-6 ungefär) är ett bra sätt att hålla häst om man inte vill ha fång.
 
En häst ska alltid vara slimmad men ska hen gå på gräs (bete behöver mest avelshästar gå på, övriga behöver/klarar det sällan)
Vad baserar du detta på?
Att majoriteten av vanliga hästar inte kan gå på bete?

Känns lite överdrivet måste jag säga, min stora häst är långt ifrån avelsboxen men är aldrig så fin som sommartid när han går på gräs.
 
Jag resonerar likadant. Jag kan acceptera att inte ha hästarna på traditionellt sommarbete dygnet runt (som vi hade som standard förr, när jag var liten). Men nån jäkla form av gräs måste de kunna gå på. Folk menar på att de kan ha ett bra liv utan, men har man hanterat en häst som inte får beta på sommaren vet man att det enda som hägrar är att få tag i de där stråna.
I den bästa av världar skulle man ha en stor bra skogshage, men långt ifrån alla har möjlighet till det. Och fångesten hänger ändå över en.

Jag funderar mycket på vad som gör våra hästar känsligare för gräset nu för tiden. Vad gör vi annorlunda nu mot förut? Fång fanns då också, men inte alls lika uttalat som nu, är min erfarenhet. Eller är det internet och sociala medier som gör det lättare för oss att dela erfarenheter och man på så sätt når ut till fler människor på ett annat sätt. Att det var lika vanligt förr, men då fanns inte samma kontaktnät. Så man visste helt enkelt inte om alla som var drabbade?
Jag är övertygad om att klimatförändringar och gifter är en orsak.
 
Hur går det för dig @Jenca82 ? Här snabb förbättring vad jag kan se till det yttre i alla fall, har tagit bort Metacamen och anar nu bara svagt någon resterande stelhet i rörelsemönstret bak + pigg och inte smärtpåverkad i uttrycket. Men kämpar vidare med boxvilan ett tag till så veterinären får komma ut på "efterkoll" nästa vecka när hovslagaren också varit här.
Det har gått bra hittills. Han fick gå ut i sjukhage dag 5 då han höll på riva stallet. Veterinär tyckte det verkade lovande och han har svarat bra på metacam. På måndag får vi börja promenera lite. Nu är jag mest klurig vad jag ska ge för foder utöver hö. Lucern verkar många ge
 
Det har gått bra hittills. Han fick gå ut i sjukhage dag 5 då han höll på riva stallet. Veterinär tyckte det verkade lovande och han har svarat bra på metacam. På måndag får vi börja promenera lite. Nu är jag mest klurig vad jag ska ge för foder utöver hö. Lucern verkar många ge
Vilket foder du ska ge utöver höet beror helt på vad höet innehåller. Viktigt att inte överutfodra vid fång och jag skulle undvika att ge kraftfoder. Hellre höja högivan så mycket som går utan att hästen blir överviktig. Du behöver ha en analys på höet och räkna ut vad som är lagom mängd för din häst utifrån analysen.
 
Vad baserar du detta på?
Att majoriteten av vanliga hästar inte kan gå på bete?

Känns lite överdrivet måste jag säga, min stora häst är långt ifrån avelsboxen men är aldrig så fin som sommartid när han går på gräs.
Nu skrev jag ju inte så som du skrev men vad jag baserar det på att de hästar som inte avlas på behöver/klarar bete är att jag har ögon att se med. Visa mig de hästar som inte går i avel och som inte är överviktig efter att ha gått på bete, dvs. vall, hela sommaren. De är väldigt få. Med behöver/klarar bete menar jag alltså att de inte håller sig slimmade när de går på bete. Inte att alla får fång just där och då. De fånganfall som har uppmärksammats mer de senaste sisådär tjugo åren är på storhästar. Många tror att för att en häst är över ponnymått så kan den gå på bete utan problem men så är det ju inte. Alla hästar som tillåts bli överviktiga riskerar fång då det är just att de är eller har varit överviktiga som ökar risken och det även utan andra sjukdomar inblandade.
 
Men fick de mer rörelse för 25 år sen? Var de smalare då?

Vi stod i ett stall med ca 60 hästar. Ingen hade häst där utan att motionera den rejält nästan varje dag. Hästarna var alltid svettiga när de kom hem. Det var jäkligt dyrt att ha häst i förhållande till idag och hade man häst så hade man den för att rida på.
Ingen hade häst att ha i hage eller rida 2-4 dagar i veckan. Eller, det var så ovanligt att jag faktiskt inte kan komma på någon.

Det vanligaste var att hästarna reds 6 dagar i veckan och stod och vilade i en. De var inte feta och inte heller småtjocka.

När vi var på fjordhästläger på 80-talet kom det ett sto för betäckning och hingstägaren sa till oss elever att så här tjock fick inte en häst bli, det var farligt och det var en av de fetaste hästar hon hade sett. Det var alltså en fjordhäst.
Vi elever tog bilder på den för att det var något vi aldrig sett förr. Jag kommer ihåg att vi stod och gapade.

Idag när jag tittar på bilden på fjordhästen så ser den ut som nästan alla fjordhästar idag som inte tävlas och andra raser av varmblodstyp ligger idag inte alls långt efter. I det stora hela alltså....generellt, är det fler som ligger över strecket än under jämfört med då.
Jag kan idag också titta på bilden och liksom komma ihåg att jag tyckte det var värre då än hur jag ser samma häst idag och då är jag väldigt noga med vikten idag på mina hästar.
Alltså, även min gräns har flyttats trots att jag är i det närmaste allergisk mot feta hästar.

Vi visste visst vad fång var och hur det såg ut och under min tid från 80-90-talet hade jag aldrig sett en med fång och under 90-talet och 2000-talet hade jag sett en och hört om en annan.
Det var färre hästar i sverige dock och det kan ju också ha betydelse, förstås.
 
Nu skrev jag ju inte så som du skrev men vad jag baserar det på att de hästar som inte avlas på behöver/klarar bete är att jag har ögon att se med. Visa mig de hästar som inte går i avel och som inte är överviktig efter att ha gått på bete, dvs. vall, hela sommaren. De är väldigt få. Med behöver/klarar bete menar jag alltså att de inte håller sig slimmade när de går på bete. Inte att alla får fång just där och då. De fånganfall som har uppmärksammats mer de senaste sisådär tjugo åren är på storhästar. Många tror att för att en häst är över ponnymått så kan den gå på bete utan problem men så är det ju inte. Alla hästar som tillåts bli överviktiga riskerar fång då det är just att de är eller har varit överviktiga som ökar risken och det även utan andra sjukdomar inblandade.
"Övriga klarar det sällan" skrev du, vilket borde vara majoriteten eftersom de flesta hästar inte är i avel utan används till hobbyridning.

Min häst är aldrig överviktig. Oftare i lågt hull under perioden det inte finns bete. Det finns fler hästar, men visst säkert oftare av fullblodstyp, som inte heller är överviktiga.

Jag säger inte att överviktiga hästar inte är ett problem, men att majoriteten av hästarna i Sverige inte kan gå på hyfsat normalt bete, det vänder jag mig emot.
 
Det har gått bra hittills. Han fick gå ut i sjukhage dag 5 då han höll på riva stallet. Veterinär tyckte det verkade lovande och han har svarat bra på metacam. På måndag får vi börja promenera lite. Nu är jag mest klurig vad jag ska ge för foder utöver hö. Lucern verkar många ge
Inget!

Eller möjligtvis ursköljd betfor om du behöver något att blanda tillskott i.

Lusern kan trigga en del fångisar, experimentera inte med det innan hästen är på banan igen.

Har du analyserat höet?
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 299
Senast: Vinur
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Fick hem min sällskapshäst, ett 21-årigt sto måndag för 2 v sen. På torsdag var vi ute och red. Hästen var pigg och alert. Vi tog det...
Svar
3
· Visningar
993
Senast: Lindon
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 794
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp